Cheva 350 TBI (förgasar insprut))"kabel bantning"

simonfalun Mångfifflare
17 september 2020 · 299 Inlägg

CgBergman skrev:
Hej.
Håller på att plocka i en 305 TBI i min S10 och skulle gärna också ta del av de däringa Pdf:erna

Jag skickade samma mail till dig som jag fick utav HotRoder en gång i tiden. Du kan ta bort din epostadress från inlägget nu så slipper du en del spam smile

/Simon

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
CgBergman
18 september 2020 · 3 Inlägg

simonfalun skrev:

CgBergman skrev:
Hej.
Håller på att plocka i en 305 TBI i min S10 och skulle gärna också ta del av de däringa Pdf:erna

Jag skickade samma mail till dig som jag fick utav HotRoder en gång i tiden. Du kan ta bort din epostadress från inlägget nu så slipper du en del spam smile

/Simon

Tackar.

/ Cgb

Hyperkentaboy
19 maj 2021 · 29 Inlägg

Nån som har möjlighet att skicka vidare det till mig?
/kenny

simonfalun Mångfifflare
19 maj 2021 · 299 Inlägg

Eftersom jag får typ ett mail per år från någon som vill ha filerna så hinner jag glömma var jag har dem mellan gångerna, och nu har jag tröttnat på att leta och fixat det jag borde fixat redan från början - lagt upp dem publikt 😁

Först mailet jag fick från HotRodder:

Se bifogade PDF-filer. Sun Coast Conversions är en steg för steg hur du kopplar upp en originalhärva till TPI´n utan avgasrening och hur du kommer runt felkoder. Mycket av det är användbart rakt av på TBI´n och den andra PDF-filen Wiring diagram TBI –91 ger en hint om kabel-färger och portar mot ECM. Om du klurar lite grann så får du till detta.

Min första konvertering var just ett –91 TBI system överlyft på en -75´a Camaro med hjälp av ovan bifogade dokument. Enda probset där var att b-pumpen sög luft när det var lite soppa i tanken när man “kurvade” rejält (inga bränsleskott i originaltanken) Sen att Lamdasensorn som jag satte i ena headers-kollektorn gick kall = felkod ibland när det var blött på gatan när det gick sakta i stan. Topparna på den 350´n var lite för stora i förhållande till vad TBI´s trottelhus förmådde att släppa igenom men detta var egentligen inget större problem. I övrigt var Camaron snäll som ett lamm, startade alltid och man kunde sätta vem som helst bakom ratten. Vidare så är en “300Hk” kam bättre än en original TBI och hissa upp grundställningen på tändningen till 6grader istället för noll på TBI så blir den oxå lite gladare.

För att få till lock-up funktionen på 700-lådan så måste du skaffa ett kit: http://www.painlesswiring.com/webcatalo … ield=60109
Kitet består av en vakumswitch som skall kopplas så den släpper igenom spänning när du har lågt vakuum, dvs. lite/jämt gaspådrag. Sen är det en oljetryckskontakt som monteras på sidan av lådan, som har till uppgift att släppa igenom spänning när endast fyrans växel har tryck. (700 lådorna tom. -88? har en plugg där tryckkontakten passar, på senare årsmodeller får man borra och gänga) Åsså är det en plugg som passar i lådans kontakstycke, en minuskabel och så sladden som kommer med plus över ovan beskrivna kontakter. Jag brukar även hämta en trigg från bromsljuskontakten som över ett skiftrelä bryter matningen till kretsen. Just för att komma runt problemet med ras på 700-lådorna som kommer av att lock-up inte hinner kliva ur på “drive II” vid lung körning och nerväxling (lådan sliter ur växeln när konvertern är låst i lock-up) Detta kit finns bland annat hos Persåkers men går givetvis att mikla ihop själv bara man hittar lämpliga komponenter.
Lycka till/ Julle

Fil1: https://sieri.se/ECM%20Wiring%20diagram%20TBI%20-91.pdf
Fil2: https://sieri.se/SunCoast%20Conversions.pdf

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang