Det är är mitt första turbobygge på en e34 som är ett långtids projekt pga dåligt med jobb just nu men det är tänkt att effekten ska bli någonstans mellan 300 och 400hk,har även spårat ur så det blir helrenovering också.
Kan inte påstå att det händer så mycket här just nu, men ska flytta till samma by som jag har garaget i i helgen så förhoppningsvis så kommer det hända lite mer. lite har iallafall hänt bromsarna fram är klara men nya bromsrör som jag även putsade upp samt stålomspunnen bromsslang, har även fått tag i en huvudbromscylinder ifrån en 540 som hittade hem, fick även med bromsservot som jag hade tänkt ha dock passade inte skruvhålen så då fräschade jag till den gamla, det ser ju fint ut iallafall men självklart när man monterade allt så vart det repigt men ska försöka orda till det också försöker även bygga en diskret hållare till mätarna får se hur det går, har gjort ett försök tidigare men det sket sig när glasfibern väl kom på,
nu var det ett tag sen som vanligt, men lite har hänt men som vanligt så är rostlagning, har tagit bort lite fästen och gjort rent dom från rost, självklart var det mer rost bakom, det var lite lagom med rost bakom så fick byta ut plåten där också sen tog jag tar i bagaget och slipade rent från alla rostprickar och den mesta av färgen sen vart det att kasta på lite färg äntligen är jag klar i bagaget så nu känns det som att man kommer nånstans sen skulle jag göra rent runt bultarna som håller bakaxeln i karossen, körde lite syra på den rosten man såg men det tog aldrig slut så fick bli att slipa upp och lägga igen dom hålen som blev, är även likadant på andra sidan. Har också börjat måla lite smått under så nu känns det som att det börjar bli slut på all rost
nu var det väl 40 år sen man uppdaterade här men det har hänt lite i garaget iallafall jag har fått min bakvagn blästrad grundad och målad såhär i efterhand ångrar man sig lite att den inte vart pulverlackad istället för penselmålad
såhär vart resultatet när det vart klart passade även på att putsa upp bromsrören sen har det även blivit renoverade m5 bromsar bak med lite sportigare skivor så att det matchar fram även med stålomspunna slangar
då det sitter stålomspunnet på resten av bilen så tyckte jag att det var lika bra att byta ut kopplingsslangen mot en stålomspunnen
passade också på att plocka isär drivaxlarna helt och byta till nya damasker och lite färg så nu ser dom fan som nya ut sen håller jag på att vänta på att diffen ska bli klar på renovering med helt nya lager överallt samt att den kommer bli uppspänd till 40%
sen hat jag också äntligen blivit klar med underredet med några lager body så det börjar inte vara långt kvar innan man kan plocka ihop allt dock lyckades jag inte få nån bild på hur det ser ut under :)
Tog och införskaffade ett sprinklersystem till bilen, har hittat en bra place och monterat dit den provisoriskt så nu är bagaget redo för lack sen ska det dras rör till motorrummet och hitta bra placeringar för munstyckena :)
Nu var det år och dar sen man uppdaterarde här men lite har hänt. tyckte att plåten där tanklocket sitter såg lite risigt ut så lämnade iväg det på uppfräschning och det vart som nytt fixade även till stenskottaskyddet till tanken fick en idé men har funderingar på om det vart bra eller inte, tog skärmblinkera från en vw caddy då dom såg snarlika ut köpte ett par dörrar som såg rostfria ut men när jag väl började pilla i underkant på dörren så tittade det fram rost så tänkte jag skulle försöka rädda dom men kände inte att det var värt när man såg hur dom var slet ur kabelhärvan och tänkte fräscha till den också har gjort rent inredningen till bagaget och målat det och det vart bättre än jag trodde tog hade jag tydligen inte fått bild på det har också fått klart bilen för lack invändigt men det har inte blivit gjort än då farsan inte har fått tid till det
har nu äntligen fått bilen lackad invändigt och I bagaget, har även lagt dit alla kablar och skit satte in inredning i bagaget och det vart rätt fint om man får säga det själv, till vänster i bild kan man skymta vart brandsläckaren sitter kunde inte hålla fingrarna i styr så golvmattan åkte in även nästan allt av instrumentbrädan, det vita i mittkonsolen är tanken att bli en mätarhållare men vart osäker på om det blir att jag använder den eller sätter allt i ventilationen
Jodå det går sakta framåt, lämnade iväg oljetråget på svetsning då jag lyckades dra gängpaj på oljereturen, men den sitter nu på plats igen, men ska försöka hinna mer på onsdag är tanken
Ser bra ut, du har gett mig lite inspiration! Har börjat rostlaga min 34a också Dock ska den bara lackas, M5 kitas, stance stukas fast med så mycket OEM känsla som möjligt. Och ny färg då såklart. Tummen upp!
Nu var det otroligt längesen man uppdaterade, det har stått lite still i garaget tills nyligen då jag bytte garage så har fått tillbaka motivation igen, har fått tillbaka diffen från renovering men fick skicka den på renovering igen då den första snodde lagrena och lamellsattsen och satt i allt gammalt, även kardan och avgasrör har hittat sin plats, har även fått bussningar gjorda till växelspaken, tog tag och bytte flänsen på turbon då den inte passade vanliga 4" vband, sen fick jag nån idé om att byta från att köra med fördelare så skaffade ett par spolar och smällde dit, nu är det även dags att få sprutet kopplat inom nån vecka så får hoppas att det blir uppstart då
Då har man äntligen fått starta upp bilen till slut, gick utan problem så nu ska kopplingen luftas så man kan ta en provtur https://youtu.be/rhVZc7IvtrI