Bilen är planerad att byggas om till en gatlegal Trackday bil, med hjulupphängning från efterträdande generation Nissan 200sx s13. Planen är att bredda min kunskap om geometri och aerodynamik och anpassa bilen efter min körstil. Bilen står just nu på förvaring då jag har förvärvat ett hus med ett litet garage som ska inredas så det är behagligt att förädla bilen! Projektet kommer fram till tidig vår 2016 mest innehålla massa byggnations bilder på garage så om det inte "Rocks your boat" så är detta din varning ;-)
Tänkte jag ska lägga upp en tråd på mitt bygge så alla kan se
Är en Nissan 180zx, Nissan kaross betäckning s12
det jag gör med bilen/planerar/utför är väll följande:
först och främst; väghållningen då fjädring & bussningar var inte bara slut utan näst intill obefintliga!
fjädringen fram hade blivit åderlåten och saknade näst intill olja helt (besiktad och godkänd med "bra att veta-olja har läck höger fram") bussningarna var gamla och torra och det saknades bitar pga sprickor.
men bilen är ju endå 24 år gammal så vad hade man förväntat sig
små defekter i lack och exteriören ska ordnas dock är lacken i löjligt bra skick!
övrig info se fliken bilar
utgångsläge:
Upphängningen ska bestå av: (OBS vissa lånade biler)
Nissan s13 fram Spindlar (mina)
Nissan s13Hsd Coilovers
300Zx z32 ok (OBS mina egna)
Stoptech slitsade skivor och gatbelägg med stålomspunna slangar dock inte från stoptech då jag pressar slangarna själv
och bussningar från Strongflex till nissan S13 i Fram
Har fått hem bussningar och sitter och mäter dessa ska ni beställa s13 bussningar till nissan s12 så ska ni ta den bussningen som är 31,6mm och inte 35... kommer lite bilder när jag svarvar bussning sen
Började plocka av oken då det närmar sig montering av de nya! notera att inner skärmen är fuktig, detta är från stöt dämparen som läckte...
Plockade även bort lite:D onödigt på sommarbil ju
lite skitigt och motorrummet är inte så speciellt än, ska på ny kylare dock och en intercooler så klart
ay caramba!
där sitter en mycket liten t2a, ska sätta på en gummi muff på motorvärmarpluggen sen.
De nya krängningshämmar bussningarna till en s13, jag har använt mig av en m8x100 samt 4st m10 brickor och 4st m8 brickor. ska sedan svarva en hylsa som är m10 för att hålla övre bussningen stabil och sedan ha en bit som är m12 som distans mellan de bägge, återkommer med ritning och längd om det är någon som r intresserad av att svarva egen
Takumi skrev: Ok där ser man, måste väl vara marginellt dock? Kanske skulle byta jag också, men jag kan knappt svänga ändå utan att det tar i så det kvittar väl haha. Konstigt att inte fler som driftar med sina s12 byter också byter, de enda jag har läst som har bytt har gjort det på sina MK1:or för att få servostyrning.
jo är nog väldigt marginellt (men det hävdas ju att det är tillräckligt för att man ska märka skillnad) men fick denna för ett bra pris när jag köpte styrleder så jag tänkte what the heck
Du som verkar ha lite koll.. hur mycket passar imellan S13 och S12? Är i tankarna på att köpa en S12 men problemet är ju reservdelar, något somt s13 inte har något problem med...
Som Takumi säger så gäller det att man byter hela främre navet och kör coilovers för att s13 ska passa, annars är det inte så jätte mycket som passar "bolt-on" som sagt, allt är lite av halv fabrikat typ . men reservdelar har jag inte upplevt som ett problem, det mesta som går sönder finns. och finns det inte så får man göra en egen lösning och det är det som är lite av charmen med de här bilarna det enda som verkligen inte finns är plåt, inte nytt i alla fall men det finns glasfiber istället med acceptabel passform
Har varit dött här ett tag nu, inte för att jag legat på latsida utan mer för att jag varit kameralös ^^ Nissan fick sätta hjulen på marken för 2 dagar sen, allt lirade perfekt!
kommer ett gäng bilder som får tala för sig fick låna garaget för att göra de sista justeringarna samt att sätta dit alla saxpinnar
halvtaskig bild på brom-slangen men den är stålomspunnen med transparent röd gummi
fick tyvärr inte allt lackat till den här säsongen men vi får se i vinter
så vart allt, riktigt nöjd !
Inhandlade nya fälgar då de gamla hade skum form runt navet som gjorde att de tog i trots rätt ET... ska försöka få tag i ett par 205/40R17 som ska strechas på lite lätt fälgarna är 7,5"