5209
Sök

SRS/airbag-lampa lyser. Vad göra?

Forummoderator
18 527 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
Samla alla frågor om det här. Eftersom Bilprovningen numera kolla den så blir det många trådar om "samma sak"

SRS måste tända sig och släcka sig på bilbesiktningen. Ta ur lampan fungerar inte alltså! Många kollar dessutom att den tänder sig och startar bilen först då den slocknar. Fuska ihop det kan fungerar men inte alltid.

Forummoderator
18 527 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
Glesmark skrev:
Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Jag var och besade min Rover förra veckan. Hon kollade att SRS släckte sig innan start. Detta gäller Stenungsund. Frågade även efteråt hur "man kollar" och svaret var det samma...

Forummoderator
18 527 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
Glesmark skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Glesmark skrev:
Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Jag var och besade min Rover förra veckan. Hon kollade att SRS släckte sig innan start. Detta gäller Stenungsund. Frågade även efteråt hur "man kollar" och svaret var det samma...

Förstår inte riktigt dilemmat? Du ser vilka lampor som beter sig som abs-lampan, paralellkoppla som sagt?!

Släcker sig SRS exakt samtidigt som ABS eller oljetryck eller vad-som-helst blir det  ombes.

Forummoderator
18 527 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Glesmark skrev:

Förstår inte riktigt dilemmat? Du ser vilka lampor som beter sig som abs-lampan, paralellkoppla som sagt?!

Släcker sig SRS exakt samtidigt som ABS eller oljetryck eller vad-som-helst blir det  ombes.

Den släcker sig ju ofta samtidigt som t.ex ABS? ca 5 sek efter start.
För att fuska ihop detta så kan jag tänka mig att ett 10sek fördröjningsrelä kan fixa detta med lite tänkande.

Är man riktigt inne på att fixa det med fusk så är en timer ett bra alternativ. Även en fjärrstyrd 12V strömbrytare som man har i fickan... Tror inte många bilprovaranläggningar har läget klart för sig så koppla med en annan lampa har nog hög "passera-potetional" på sig?

Forummoderator
18 527 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
hablam skrev:
är det ens lag på att airbag lampan ska va släckt? fan den har lyst dom senaste 5 åren på våran gammla bmw 520 big_smile

Nya regler. Den ska vara släckt numera.

Forummoderator
18 527 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
En kompis lämnade in en bil med lysande SRS. De på verkstan kunde se att det var "kontakt förare bältessträckare" som surade. Tydligen hänger dessa ihop med airbagsystemet (vilket låter rimligt)

Gjorde ren kontakten och lampan slocknade. Pega 206. Kostade 400:- på verkstad. Ofta är det tydligen bara kontaktglapp.

Sök