SRS/airbag-lampa lyser. Vad göra?

WIPA
7 maj 2012 · 820 Inlägg

Mangisen skrev:

masseT5R skrev:
att min lampa lyser för att jag har tagit bort airbagen på passagerarsidan, har en barnstol där, och då måste man ta bort bomben på äldre bilar.

Då förstår jag ditt argument, men att folk åker runt med airbag som inte funkar låter helt vansinnigt, kanske kan vara bra att ha om man nu skulle krocka?

ja jo börja lampan och lysa när man är ute och kör och inte har gjort nåt, är en helt annan sak..klart!big_smile

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
WIPA
7 maj 2012 · 820 Inlägg

oki har fått snackat med dom nu, det dom har fått nu som dom ska kolla extra hårt är SRS lampor och rattlås tex..
Nu har jag ett ännu större problem, har fixat ett motstånd till givarkabeln..men eftersom min bil är en import, så har vi problem att komma in i datorn med diagnosen, så min andra fråga till han var nu, måste jag skrota min bil nu helt plötsligt för att en lampa lyser på den?..och det är många flera som har ställt han den frågan bara idag med egna importbilar. så får se hur dettta slutar, fick ett nummer till volvo, se om jag kan få ett intyg skrivit.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Funkiee Saab älskare!
7 maj 2012 · 4 597 Inlägg

löd kabel på srs lampan till ABS lampan, då lyser den och sen slocknar, o då visar den ju bara fel i ABS systemet, men bilprovningen märker inget wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
ToughLuck
7 maj 2012 · 101 Inlägg

Funkiee skrev:

ToughLuck skrev:
Hejsan

Har en saab 9000 cse -97 och måste byta styrdonet till SRS pga att bilen var krockad och löst kuddarna. Nu är frågan, var sitter styrdonet och vad står det på? Har försökt kolla på bildensbasen osv efter nummet men hittar inget vettigt. Nån som gjort samma ingrepp? Mycket tacksam för lite vägledning.

Mvh

Den sitter under instrumentpanelen på golvet, ta loss höger eller vänter tygdel under panelen så ser du ett styrdon där!

Jess, var och skruva loss ett på skroten och bytte. Till min stora förvåning slocknade lampan utan att behöva koppla på dator igen smile

WIPA
7 maj 2012 · 820 Inlägg

Funkiee skrev:
löd kabel på srs lampan till ABS lampan, då lyser den och sen slocknar, o då visar den ju bara fel i ABS systemet, men bilprovningen märker inget wink

jo dom kollar intervallen nu, så det går dom inte på..helst inte på en bil som redan fått ombes på det hehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
WIPA
7 maj 2012 · 820 Inlägg

ToughLuck skrev:

Funkiee skrev:

ToughLuck skrev:
Hejsan

Har en saab 9000 cse -97 och måste byta styrdonet till SRS pga att bilen var krockad och löst kuddarna. Nu är frågan, var sitter styrdonet och vad står det på? Har försökt kolla på bildensbasen osv efter nummet men hittar inget vettigt. Nån som gjort samma ingrepp? Mycket tacksam för lite vägledning.

Mvh

Den sitter under instrumentpanelen på golvet, ta loss höger eller vänter tygdel under panelen så ser du ett styrdon där!

Jess, var och skruva loss ett på skroten och bytte. Till min stora förvåning slocknade lampan utan att behöva koppla på dator igen smile

var och hämta en ny box jag oxå..se om jag har samma flyt som dig..hehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Digital_Kicker
7 juni 2012 · 3 721 Inlägg

Har hört att dom börjat med att koppla upp bilar från år 2001-20-- till dator nu och läser av felkoder, stämmer detta?

GyNNzTaM
7 juni 2012 · 26 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Samla alla frågor om det här. Eftersom Bilprovningen numera kolla den så blir det många trådar om "samma sak"

SRS måste tända sig och släcka sig på bilbesiktningen. Ta ur lampan fungerar inte alltså! Många kollar dessutom att den tänder sig och startar bilen först då den slocknar. Fuska ihop det kan fungerar men inte alltid.

jag kör igenom besiktning utan SRS lampa (240 - 93) dock kanske det beror på att bilen är en äldre bil?

Digital_Kicker skrev:
Har hört att dom börjat med att koppla upp bilar från år 2001-20-- till dator nu och läser av felkoder, stämmer detta?

Yes vilket gör att om du har en Felkod som ligger i minnet men inte tänder någon lampa; och de hittar den så får du en Tvåa på skiten. Det kan hända tt de inte gör det; men det har kommit in bilar till min praktikplats; där just detta hänt.

Volkswagen Golf LS "Turbodieselsmurfen" (1975)
Digital_Kicker
8 juni 2012 · 3 721 Inlägg

Grillmeister skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Samla alla frågor om det här. Eftersom Bilprovningen numera kolla den så blir det många trådar om "samma sak"

SRS måste tända sig och släcka sig på bilbesiktningen. Ta ur lampan fungerar inte alltså! Många kollar dessutom att den tänder sig och startar bilen först då den slocknar. Fuska ihop det kan fungerar men inte alltid.

jag kör igenom besiktning utan SRS lampa (240 - 93) dock kanske det beror på att bilen är en äldre bil?

Digital_Kicker skrev:
Har hört att dom börjat med att koppla upp bilar från år 2001-20-- till dator nu och läser av felkoder, stämmer detta?

Yes vilket gör att om du har en Felkod som ligger i minnet men inte tänder någon lampa; och de hittar den så får du en Tvåa på skiten. Det kan hända tt de inte gör det; men det har kommit in bilar till min praktikplats; där just detta hänt.

Men varför har man börjat med detta?

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
8 juni 2012 · 2 390 Inlägg

Grillmeister skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Samla alla frågor om det här. Eftersom Bilprovningen numera kolla den så blir det många trådar om "samma sak"

SRS måste tända sig och släcka sig på bilbesiktningen. Ta ur lampan fungerar inte alltså! Många kollar dessutom att den tänder sig och startar bilen först då den slocknar. Fuska ihop det kan fungerar men inte alltid.

jag kör igenom besiktning utan SRS lampa (240 - 93) dock kanske det beror på att bilen är en äldre bil?
Har du besiktat detta år?

Digital_Kicker skrev:
Har hört att dom börjat med att koppla upp bilar från år 2001-20-- till dator nu och läser av felkoder, stämmer detta?

Yes vilket gör att om du har en Felkod som ligger i minnet men inte tänder någon lampa; och de hittar den så får du en Tvåa på skiten. Det kan hända tt de inte gör det; men det har kommit in bilar till min praktikplats; där just detta hänt.

Senast redigerat av _Performance_ (8 juni 2012)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
GyNNzTaM
8 juni 2012 · 26 Inlägg

_Performance_ skrev:
Har du besiktat detta år?

Jag besiktiga detta året och som någon skrev tidigare; det var i Mars/maj. eftersom mitt kk är ganska fräscht besiktigades bilen ett par dagar efter så kan ta reda på exakt datum om ni vill detta.





Digital_Kicker skrev:
min Personlig åsikt; det handlar om pengar; och att de vill ha mer att kunna slå ner på nu när det är mer elektronik i bilarna.

Senast redigerat av Grillmeister (8 juni 2012)

Volkswagen Golf LS "Turbodieselsmurfen" (1975)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
8 juni 2012 · 2 390 Inlägg

Grillmeister skrev:

_Performance_ skrev:
Har du besiktat detta år?

Jag besiktiga detta året och som någon skrev tidigare; det var i Mars/maj. eftersom mitt kk är ganska fräscht besiktigades bilen ett par dagar efter så kan ta reda på exakt datum om ni vill detta.
Då var det nog för gammal bil för att dom skulle tänka på att det fanns=)




Digital_Kicker skrev:
min Personlig åsikt; det handlar om pengar; och att de vill ha mer att kunna slå ner på nu när det är mer elektronik i bilarna.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Funkiee Saab älskare!
8 juni 2012 · 4 597 Inlägg

jag lödde om skiten så den släcks efter start, funkade klockrent smile besiktigad idag UA

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
GyNNzTaM
8 juni 2012 · 26 Inlägg

_Performance_ skrev:

Grillmeister skrev:

_Performance_ skrev:
Har du besiktat detta år?

Jag besiktiga detta året och som någon skrev tidigare; det var i Mars/maj. eftersom mitt kk är ganska fräscht besiktigades bilen ett par dagar efter så kan ta reda på exakt datum om ni vill detta.

Då var det nog för gammal bil för att dom skulle tänka på att det fanns=)

https://www1.garaget.org/archive/176/175978/283406/283406-2659862.jpg

Bilden säger allt. SRS mitt i plytet när de hoppar in.


Fast det är nog det mest trovärdiga, Men iallafall; ska en srs lampa inte lysa en stund efter start också, typ 5 sek?

Volkswagen Golf LS "Turbodieselsmurfen" (1975)
WIPA
8 juni 2012 · 820 Inlägg

Grillmeister skrev:

_Performance_ skrev:

Grillmeister skrev:

Jag besiktiga detta året och som någon skrev tidigare; det var i Mars/maj. eftersom mitt kk är ganska fräscht besiktigades bilen ett par dagar efter så kan ta reda på exakt datum om ni vill detta.

Då var det nog för gammal bil för att dom skulle tänka på att det fanns=)

http://www1.garaget.org/archive/176/175 … 659862.jpg

Bilden säger allt. SRS mitt i plytet när de hoppar in.


Fast det är nog det mest trovärdiga, Men iallafall; ska en srs lampa inte lysa en stund efter start också, typ 5 sek?

ja eller den gör ju en sökning..så jag kan ha tändning på bara, så släcks den efter nåra sec..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
hablam
9 juni 2012 · 136 Inlägg

är det ens lag på att airbag lampan ska va släckt? fan den har lyst dom senaste 5 åren på våran gammla bmw 520 big_smile

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2012 · 17 376 Inlägg

hablam skrev:
är det ens lag på att airbag lampan ska va släckt? fan den har lyst dom senaste 5 åren på våran gammla bmw 520 big_smile

Nya regler. Den ska vara släckt numera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hablam
9 juni 2012 · 136 Inlägg

hur nya? den bestiktades för nån månad sen:P

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Presidento Of World
9 juni 2012 · 3 306 Inlägg

Jag bessa min bil blankt utan srs lampa, efter dom kom med nya regler.

men har en fråga ochså, jag vet att jag har ett fel på airbag ., har fått felkod på "Barnstolsensor" passagerarsäte

Hur kan man fixa detta? när jag kollade där sensor sitter (till vänster) så tog jag bort en plastbit men såg att den va halvt trasig., kan de va den? som inte går ner i själva "hålet" för den ska klicka när den sitter där nämligen.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 juni 2012 · 5 650 Inlägg

kom på en liten dum sak dock slipper jag nog bry mig om de vid nästa bes på bmwn då ja förmodligen inte äger den då.

tyskarna är ju kända för sin oduglighet när de gäller el fel big_smile
om inga lampor lyser i check läget. vilket de flesta inte gör förutom oljetryck och bromsfel. är ju srs och släckt bryr dom sig om de med? inget som säger att systemet inte funkar för de då tex ABS lyser inte heller men fungerar

skulle bara va lite kul o höra

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang