SRS/airbag-lampa lyser. Vad göra?

johanhagelin
27 mars 2013 · 8 Inlägg

Airbag lampan lyser på min peugeot 807. Peugeotverkstan klarar inte av det. Jag har felkod: permanent fel anullering krockkudde passagerarsida & permanent fel van interface. Dom har kollat nyckelbrytarn, styrbox &+ - matning. Har någon en ide?

Senast redigerat av johanhagelin (28 mars 2013)

johanhagelin
28 mars 2013 · 8 Inlägg

Fick mail från Peugot med redovisning vad dom gjort:
ett fel medelande till: Permanent fel. kommunikation på ledningen DATA med BSM-boxen
bytt styrbox till airbag hjälpte inte. finns det någon som kan ha ett humm vad detta kan vara?

SportPilot Ubåtsingenjör
28 mars 2013 · 7 218 Inlägg

kabelbrott ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
gamlingen
28 mars 2013 · 5 198 Inlägg

verkstäder har inga riktiga  mekaniker längre,, de är datatekniker,, fel som inte syns på en dator finns inte.

johanhagelin
30 mars 2013 · 8 Inlägg

har satt mitt hopp till en annan verkstad i Kristianstad ett skit att behöva åka 10 mil enkel för att försöka laga en lampa!!!

johanhagelin
30 mars 2013 · 8 Inlägg

troligt vis kabelbrott men jag tycker jy att en märkesverstad ska kunna se detta & inte gissa.

SportPilot Ubåtsingenjör
30 mars 2013 · 7 218 Inlägg

johanhagelin skrev:
troligt vis kabelbrott men jag tycker jy att en märkesverstad ska kunna se detta & inte gissa.

ett kabelbrott kan va mycket svårt att hitta och väldigt tidskrävande dvs väldigt kostsamt för dig som kund. Ofta är inte kunden berädd på att betala vad det kostar och det slutar med en tvist, antagligen vill de undvika detta

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
KrIqp3
1 april 2013 ·

Glesmark skrev:
Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Hahaha, nej det tror fan inte jag heller x)

Glesmark
1 april 2013 · 1 938 Inlägg

KrIqp3 skrev:

Glesmark skrev:
Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Hahaha, nej det tror fan inte jag heller x)

Det jobbiga är om dom ser att abs-lampan släcks samtidigt som allt annat, då har man gjort sin operation i onödan. tongue

Evildan
1 april 2013 ·

Glesmark skrev:

KrIqp3 skrev:

Glesmark skrev:
Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Hahaha, nej det tror fan inte jag heller x)

Det jobbiga är om dom ser att abs-lampan släcks samtidigt som allt annat, då har man gjort sin operation i onödan. tongue

När besiktningsteknikern som sköter sitt arbete korrekt ska starta bilen väntar denne ett ögonblick med påslagen tändning just för att kontrollera att ABS-lampan & SRS-lampan släcks oberoende av övriga lampor, speciellt om det är en ombesiktning.
Enklare att laga felet eller skaffa en bil man klarar av att reparera själv.

Glesmark
1 april 2013 · 1 938 Inlägg

Evildan skrev:

Glesmark skrev:

KrIqp3 skrev:

Hahaha, nej det tror fan inte jag heller x)

Det jobbiga är om dom ser att abs-lampan släcks samtidigt som allt annat, då har man gjort sin operation i onödan. tongue

När besiktningsteknikern som sköter sitt arbete korrekt ska starta bilen väntar denne ett ögonblick med påslagen tändning just för att kontrollera att ABS-lampan & SRS-lampan släcks oberoende av övriga lampor, speciellt om det är en ombesiktning.
Enklare att laga felet eller skaffa en bil man klarar av att reparera själv.

Självklart är det enklare att laga problemet, motorbyte, byte av tändstift eller en säkring...alla e lika enkla.
Man åker till en verkstad och ber dom fixa det, men det brukar ha en baksida, det kostar röv.
Och just airbag är väl en såndär pryl man helst inte pillar med hemma i garaget.

johanhagelin
7 april 2013 · 8 Inlägg

Har varit på Peugeot Kristianstad nu! Deras resultat lyder: airbag styrenhet känner ej av övriga komponenter, styrenhet tar ej mot ny programvara.
Är inte airbagdataboxen KASS DÅ?
Första verkstaden sa ju att den var hel.

Efter första verkstaden var klar, upptäckte jag att dom glömt skruva fast boxen, kan inte boxen gå sönder då?

Nyckelströmbrytaren till airbagen i dörrsidan kan man ta en begagnad utan att programmera om den? Denna brytaren har ett kretskort i sej.

Och en sista fråga om någon vänlig själ kan svara på.

Är det rimligt med en felsökning på 8600kr utan resultat eller delar?

Senast redigerat av johanhagelin (7 april 2013)

caromania Forummoderator
7 april 2013 · 9 296 Inlägg

johanhagelin skrev:
Har varit på Peugeot Kristianstad nu! Deras resultat lyder: airbag styrenhet känner ej av övriga komponenter, styrenhet tar ej mot ny programvara.
Är inte airbagdataboxen KASS DÅ?
Första verkstaden sa ju att den var hel.

Efter första verkstaden var klar, upptäckte jag att dom glömt skruva fast boxen, kan inte boxen gå sönder då?

Nyckelströmbrytaren till airbagen i dörrsidan kan man ta en begagnad utan att programmera om den? Denna brytaren har ett kretskort i sej.

Och en sista fråga om någon vänlig själ kan svara på.

Är det rimligt med en felsökning på 8600kr utan resultat eller delar?

Ingen aning, låter som väldigt mycket. Men det är rimligt att förstå varför så många fuskar med lampan. Detta är verkligen ett problem för framtida trafiksäkerhet, när väl srs lampan börjar strula så kommer folk fullaga. Hellre då att lampan tillåts lysa som förut och bilägaren är medveten om detta. Tack EU för den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Glesmark
7 april 2013 · 1 938 Inlägg

johanhagelin skrev:
Har varit på Peugeot Kristianstad nu! Deras resultat lyder: airbag styrenhet känner ej av övriga komponenter, styrenhet tar ej mot ny programvara.
Är inte airbagdataboxen KASS DÅ?
Första verkstaden sa ju att den var hel.

Efter första verkstaden var klar, upptäckte jag att dom glömt skruva fast boxen, kan inte boxen gå sönder då?

Nyckelströmbrytaren till airbagen i dörrsidan kan man ta en begagnad utan att programmera om den? Denna brytaren har ett kretskort i sej.

Och en sista fråga om någon vänlig själ kan svara på.

Är det rimligt med en felsökning på 8600kr utan resultat eller delar?

Fick du en kostnadskalkyl/prisförslag innan arbetet påbörjades?

johanhagelin
7 april 2013 · 8 Inlägg

Pris runt 8-10000 med ny styrbox och arbetet gjort. Alltså felet åtgärdat. Nu är inget åtgärdat och vi har inte fått någon ny box insatt. Istället har de ev förstört vår box genom oaktsamhet.

Glesmark
7 april 2013 · 1 938 Inlägg

johanhagelin skrev:
Pris runt 8-10000 med ny styrbox och arbetet gjort. Alltså felet åtgärdat. Nu är inget åtgärdat och vi har inte fått någon ny box insatt. Istället har de ev förstört vår box genom oaktsamhet.

Jag antar att du har rätten på din sida, kontakta konsumentombudsmannen om dom börjar bråka med dig.
Du har kostnadsförslag på byte av box antar jag? Om dom gjort felsökningar för 8600 kr har dom ju inte gjort vad du bett dom om, dom skulle ju bara byta box?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2013 · 13 673 Inlägg

elfel är omöjligt att lösa billigt..

Var nyss iväg och felsökte en vw caddy som 2st bilverkstäder felsökt timtals på.

tog oss 6timmar att lösa problemet som visade sig vara en avskavd kabel. i kombination med att den första verkstaden varit oförsiktiga och bänt isär en kontakt så mycket att den tappade kontakten.

så det kan kosta.

jag gissar att det är kabelbrott. men det enda sättet att veta är att mäta upp hela kretsen totalt
gissar på att en elkunnig klarar detta på 3-20timmar ungefär. eftersom det är en fransk bil så blir det säkert det sistnämnda om inga vättiga elsheman finns.

undvik märkesverkstäder dom är reservdelsbytare.
gäller att hitta någon som är intresera av att hitta svåra fel.

en person som ser att det är viktigare att fixa felet än att få betalt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
johanhagelin
8 april 2013 · 8 Inlägg

Har nu varit och klagat och fått ner priset till ca 4500 kr istället. Bättre, men vi anlitar aldrig mer den firman. Hoppas på en lösning snart. Ska lämna bilen till annan verkstad nästa vecka.

Bazzzinga
10 april 2013 · 113 Inlägg

Jag har beställt ett urkopplingskit för airbagen till min 945 från Volvo själva. Det är den satsen som går på 334 kronor.

För det första undrar jag hur det ska kopplas in?

För det andra undrar jag ifall kontaktrullen eller vad den heter måste vara hel när den satsen är inkopplad? Tanken är ju att få lampan att sluta lysa, men själva airbagen bryr jag mig inte om.

Något annat jag har missat?

Fallet är alltså att min SRS-lampa lyser, jag har felkod 2-1-2 och förmodar att kontaktrullen är sönder då förra ägaren, som var en riktig klåpare, har varit och tejpat nere i airbagen bakom ratten.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Volvo V70 2.4T "Landsvägsslukaren" (2003)
Volvo S70 2.3 T5 "Hustrun" (2000)
caromania Forummoderator
10 april 2013 · 9 296 Inlägg

Ja, om ni söker lite bland posterna så finns det en länk till en elektronik-kit på ebay som kostar ca 75kr inklusive frakt om man ändå bara vill fusksläcka lampan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang