Startspärr gick in kunde ej starta bilen.

Mack Forum- och sitemoderator
7 maj 2012 · 26 111 Inlägg

klimpan skrev:
japp nu var det dags igen fast värre idag kunde man inte start bilen på flera minuter sad ladde batteriet nu i helgen men verka inte ha hjälpt.

Hur länge laddade du batteriet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Drönirettab
7 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Du kan ju för säkerhets skull mäta spänningen direkt på batteripolerna när bilen vägrar på det där sättet, då får du "svart på vitt" om spänningen sjunker rejält vid startförsöket jämfört med innen du vrider på tändningen. Men visst verkar det som att batteriet är kört. hmm

klimpan
7 maj 2012 · 2 600 Inlägg

laddade batteriet relativt länge var bra laddat då. mätte innan när jag vred på första läget på tändningen då sjönk spänningen ner till 11,85 så kan man tänka hur mycket det blir när man starta bilen. när den va laddad så mätte vi spänningen när jag starta de bilen då var den nere på 10 volt någonting. ska mätta nästa gång den gör så ska ha med mig en volt mätare i bilen.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
7 maj 2012 · 26 111 Inlägg

klimpan skrev:
laddade batteriet relativt länge var bra laddat då. mätte innan när jag vred på första läget på tändningen då sjönk spänningen ner till 11,85 så kan man tänka hur mycket det blir när man starta bilen. när den va laddad så mätte vi spänningen när jag starta de bilen då var den nere på 10 volt någonting. ska mätta nästa gång den gör så ska ha med mig en volt mätare i bilen.

Menar du att volten var nere på 10 när du hade bilen igång?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
klimpan
7 maj 2012 · 2 600 Inlägg

Mack skrev:

klimpan skrev:
laddade batteriet relativt länge var bra laddat då. mätte innan när jag vred på första läget på tändningen då sjönk spänningen ner till 11,85 så kan man tänka hur mycket det blir när man starta bilen. när den va laddad så mätte vi spänningen när jag starta de bilen då var den nere på 10 volt någonting. ska mätta nästa gång den gör så ska ha med mig en volt mätare i bilen.

Menar du att volten var nere på 10 när du hade bilen igång?

nej i start ögonblicket:P  bilen ladda som den ska annars.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
7 maj 2012 · 26 111 Inlägg

klimpan skrev:

Mack skrev:

klimpan skrev:
laddade batteriet relativt länge var bra laddat då. mätte innan när jag vred på första läget på tändningen då sjönk spänningen ner till 11,85 så kan man tänka hur mycket det blir när man starta bilen. när den va laddad så mätte vi spänningen när jag starta de bilen då var den nere på 10 volt någonting. ska mätta nästa gång den gör så ska ha med mig en volt mätare i bilen.

Menar du att volten var nere på 10 när du hade bilen igång?

nej i start ögonblicket:P  bilen ladda som den ska annars.

Aha. Ja men i startögonblicket så drar det ju väldigt mycket ström, för att få snurr på allt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
klimpan
7 maj 2012 · 2 600 Inlägg

Mack skrev:

klimpan skrev:

Mack skrev:

Menar du att volten var nere på 10 när du hade bilen igång?

nej i start ögonblicket:P  bilen ladda som den ska annars.

Aha. Ja men i startögonblicket så drar det ju väldigt mycket ström, för att få snurr på allt.

ok jo visslingen=)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Drönirettab
7 maj 2012 · 21 761 Inlägg

10 V låter lite väl lågt, men jag vet ju inte hur mycket ström den startmotorn drar.

Jag mätte för något år sedan på min Volvo 240 (B230E) och en Ford Granada 2.8i (V6) hur mycket spänningen sjönk när startmotorn kördes i ca 15 sekunder vid en yttertemperatur på mer än +10 grader, då hade min bil ca 11,2 V och Forden ca 10,9 V. Vid mätning i minus 15-20 grader hade min bil ca 10 V.

Forden har ett 68 Ah Tudor Tec, dvs ett helt vanligt. Min bil har Exide Maxxima 900, lite kraftigare än Fordens. Båda batterierna hade vid mättillfället ett antal år på nacken. smile

klimpan
7 maj 2012 · 2 600 Inlägg

tycker med att det var lite lågt och då gick start motorn i några sekunder. ca 12 plusgrader och precis full laddat men jag kan inte så mycket om detta så är svårt tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Drönirettab
7 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Antingen har du med dig en multimeter i bilen och väntar på nästa tillfälle, eller så köper du ett nytt batteri och även passar på att göra tjuvströmsmätning. smile

twin_cam Smålänning
7 maj 2012 · 7 877 Inlägg

Kan tyckas som en dum fråga, men låser du bilen?

Har märkt att S80 och S60 bl.a drar ur batteriet om man inte låser dom, har mätt också och kommit fram till samma sak.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Ahmedo91
7 maj 2012 · 123 Inlägg

Har du fler nycklar i samma nyckelring som bilnyckeln?
Det har varit orsaken för mig flera gånger när jag ville starta min S80 tidigare.

Har du provat o köra igång larmet? alltså låsa bilen och öppna den inifrån?
Gjorde detta förr och det hjälpte för mig.

Och när du håller på med batteriet så läs gärna instruktions boken för elsystemet är rätt känsligt på S80 har jag hört.

Volvo C70 T5 "Ahmedo" (2008)
klimpan
7 maj 2012 · 2 600 Inlägg

låser och larmar bilen alltid och har flera nycklar i samma knippa. larmet har jag ej kört sen verkstaden byte larm sirenen. men om bilen regera på att det är flera nycklar i samma knippa så låter mera som att det glappar i tändningslåset?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Ahmedo91
7 maj 2012 · 123 Inlägg

Det vara så att nycklarna stör signalen från bilnyckeln och på så sätt så tror bilen att det är fel nyckel.
Har inte brytt mig o kolla djupare på saken då jag har bilnyckeln och fjärrkontrollen på samma nyckel knippa och hemma nyckeln osv på en annan nyckelknippa.

Men prova o kör igång larmet genom att du sätter dig i bilen och låser den via fjärrkontrollen och sen öppnar du bilen inifrån så bör larmet gå igång efter en liten stund.

Volvo C70 T5 "Ahmedo" (2008)
klimpan
7 maj 2012 · 2 600 Inlägg

ok får testa lite olika grejer bara att man vet ju inte om det händer igen eller när det händer:P ska testa larmet med se om det kan av hjälpa nått.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
tobokjelle
11 februari 2019 · 1 Inlägg

Vår Toyota kunde inte starta. Den sprang igång men dog efter en sekund. Hittade detta inlägg. Vi provade annan nyckel och bilen startade helt okej. Tack för att sådant skrivs in till hjälp för andra som får problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang