Köpråd Audi A4 eller BMW 325i

jemtegrannen
2 maj 2012 · 215 Inlägg

Hej!

Börjar med att skriva att jag känner mig vilsen! hmm

Jag har börjat kolla på lite andra bilar nu då jag känner att det är dags att sälja min.

De som har lockat mig mest är som rubriken säger, Audi A4 07- och bmw 320/325i E90 karossen, Sedan är det som gäller smile

Så min fråga är vad man ska välja eller tänka på?
Det kommer bli en begagnad bil för 100.000 - 180.000kr, miltalen har väl inte någon jätte betydelse då de båda märkena är bra smile ( sen varierar ju körstilen och servicearna )
Gärna en pigg motor, behöver inte vara en quattro men gärna lite drag i den! smile


Nu till min egentliga fråga, Vad ska man välja för modell ? kom gärna med för och nackdelar.

Jag har några krav på utrustning
Xenon
PDC
Sportstolar

Det är det viktigaste, sen står AUX eller BT högt på listan för att kunna lyssna på musik via mobilen.

Så är det några speciella modeller man ska kika efter som har denna utrustning?

Så har ni tips, ideer eller förslag på kanske andra bilar, skriv direkt smile !
Hoppas det inte blev för rörigt, och är något oklart så fråga på wink

Tack på förhand!

Senast redigerat av jemtegrannen (2 maj 2012)

Serreos
2 maj 2012 · 182 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4 … 11&w=3

snygg bil! även välvårdad och med bra prestanda smile quattro är ett plus i kanten du bor ju i sverige där det är vinter en stor det av året och quattron gör livet lättare och roligare speciellt på vintern smile

lycka till

jemtegrannen
2 maj 2012 · 215 Inlägg

Serreos skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4_TSQ_220HK_270hk_400nm_39945032.htm?ca=11&w=3

snygg bil! även välvårdad och med bra prestanda smile quattro är ett plus i kanten du bor ju i sverige där det är vinter en stor det av året och quattron gör livet lättare och roligare speciellt på vintern smile

lycka till

Tack för tipset, absolut en fin bil! smile

Vad bör man kolla på för antal mil? jag har fått höra att milen är de sista man ska kolla men.. en begagnad audi som har gått tex 12000, är det mycket eller föör mycket?

Adeno självutnämnd expert
2 maj 2012 · 157 Inlägg

Jag personligen hade valt bmw 325 av dem där, här har du en,  http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325 … 11&w=3

Senast redigerat av Adeno (2 maj 2012)

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk
jemtegrannen
2 maj 2012 · 215 Inlägg

Adeno skrev:
Jag personligen hade valt bmw 325 av dem där, här har du en,  http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325 … 11&w=3

Okej, har du motivering varför? ser att du har en audi A4 så vore kul att veta varför du skulle välja en BMW smile

OBS: Glömde skriva att det ska vara Sedan! yikes

Serreos
2 maj 2012 · 182 Inlägg

jemtegrannen skrev:

Serreos skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4_TSQ_220HK_270hk_400nm_39945032.htm?ca=11&w=3

snygg bil! även välvårdad och med bra prestanda smile quattro är ett plus i kanten du bor ju i sverige där det är vinter en stor det av året och quattron gör livet lättare och roligare speciellt på vintern smile

lycka till

Tack för tipset, absolut en fin bil! smile

Vad bör man kolla på för antal mil? jag har fått höra att milen är de sista man ska kolla men.. en begagnad audi som har gått tex 12000, är det mycket eller föör mycket?

Räkna på 2000-2500 mil per år smile

Rquired Allmänt envis
2 maj 2012 · 12 512 Inlägg

Jag hade valt en BMW personligen, visst är båda märkena bra bilar men att BMW har mer nöjda ägare och liknande borde utgöra ett litet plus i kanten? Dessutom föredrar jag BMW´s motorer förutsatt att det är en sexa då har Audi ingenting att ens sätta emot, lilla 4cyl. 320i är dock lite klen och tam utan där är Audi´s turbomotorer klart roligare.

Fyrhjulsdrift ser jag ingen anledning till att köpa det behöver man inte i Sverige, och fördelarna i form av bättre drivhjulsgrepp i halka vägs upp utav nackdelarna i form av sämre vägkänsla, en bil som är "tyngre på foten" och högre bränsleförbrukning. Men är du intresserad är BMW´s 4WD xDrive minst lika bra som Audi´s, och det uttalandet baserar jag på att xDrive i många test ansetts fungera bättre än quattro till och med. Men båda systemen fungerar väldigt väl.

AUX finns på dom flesta BMW åtminstone, jag är inte säker på om det var standard men vad jag kan komma ihåg har alla nyare BMW jag sett haft detta. Blåtand är krångligare, det finns olika nivåer av kompatibilitet och det är inte säkert att du kan spela upp musik via blåtand även om handsfree fungerar om du inte har rätt paket. Även USB-ingång fanns som tillval.

Kan du tänka dig en dieselmotor? Om du bestämmer dig för att du vill ha en BMW tycker jag i så fall att du skall köpa en med sexa som sagt, oavsett om den går på bensin eller diesel. Skillnaden i förbrukning mellan 320d och 325d är försumbar men fyran går inte alls lika trevligt utan låter tråkigt (Tråkigare om man så vill, dieselmotorer låter inte så kul oavsett) och karaktär samt gångkultur är det en stor skillnad på.

Men jag röstar för BMW, 3-serie och A4 är i mångt och mycket relativt lika bilar men BMW sticker ut med mer körglädje, finare vägegenskaper och lite mer karaktär i mina ögon medan jag inte ser några fördelar hos Audi som BMW inte har. Men alla tycker olika!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jemtegrannen
2 maj 2012 · 215 Inlägg

Rquired skrev:
Jag hade valt en BMW personligen, visst är båda märkena bra bilar men att BMW har mer nöjda ägare och liknande borde utgöra ett litet plus i kanten? Dessutom föredrar jag BMW´s motorer förutsatt att det är en sexa då har Audi ingenting att ens sätta emot, lilla 4cyl. 320i är dock lite klen och tam utan där är Audi´s turbomotorer klart roligare.

Fyrhjulsdrift ser jag ingen anledning till att köpa det behöver man inte i Sverige, och fördelarna i form av bättre drivhjulsgrepp i halka vägs upp utav nackdelarna i form av sämre vägkänsla, en bil som är "tyngre på foten" och högre bränsleförbrukning. Men är du intresserad är BMW´s 4WD xDrive minst lika bra som Audi´s, och det uttalandet baserar jag på att xDrive i många test ansetts fungera bättre än quattro till och med. Men båda systemen fungerar väldigt väl.

AUX finns på dom flesta BMW åtminstone, jag är inte säker på om det var standard men vad jag kan komma ihåg har alla nyare BMW jag sett haft detta. Blåtand är krångligare, det finns olika nivåer av kompatibilitet och det är inte säkert att du kan spela upp musik via blåtand även om handsfree fungerar om du inte har rätt paket. Även USB-ingång fanns som tillval.

Kan du tänka dig en dieselmotor? Om du bestämmer dig för att du vill ha en BMW tycker jag i så fall att du skall köpa en med sexa som sagt, oavsett om den går på bensin eller diesel. Skillnaden i förbrukning mellan 320d och 325d är försumbar men fyran går inte alls lika trevligt utan låter tråkigt (Tråkigare om man så vill, dieselmotorer låter inte så kul oavsett) och karaktär samt gångkultur är det en stor skillnad på.

Men jag röstar för BMW, 3-serie och A4 är i mångt och mycket relativt lika bilar men BMW sticker ut med mer körglädje, finare vägegenskaper och lite mer karaktär i mina ögon medan jag inte ser några fördelar hos Audi som BMW inte har. Men alla tycker olika!

Tackar och bockar för all info big_smile !

Diesel eller bensin har ingen betydelse för min del, du pratar om en sexa eller en fyra, hur ska man se vad just den bilen man kollar på har? någon beteckning man ska kika efter ? smile
4WD är absolut inget som jag kräver, eller ens ser som nödvändigt, det är mer skönt att ha men för mig går det lika bra utan..

Bmw'n är ju lite "busigare" att åka med då den har bakhjulsdrift såklart smile

Vänder blickarna mer och mer mot en bmw.. såg en 325i idag förresten, saatan så snygg!

Rquired Allmänt envis
2 maj 2012 · 12 512 Inlägg

jemtegrannen skrev:

Rquired skrev:
Jag hade valt en BMW personligen, visst är båda märkena bra bilar men att BMW har mer nöjda ägare och liknande borde utgöra ett litet plus i kanten? Dessutom föredrar jag BMW´s motorer förutsatt att det är en sexa då har Audi ingenting att ens sätta emot, lilla 4cyl. 320i är dock lite klen och tam utan där är Audi´s turbomotorer klart roligare.

Fyrhjulsdrift ser jag ingen anledning till att köpa det behöver man inte i Sverige, och fördelarna i form av bättre drivhjulsgrepp i halka vägs upp utav nackdelarna i form av sämre vägkänsla, en bil som är "tyngre på foten" och högre bränsleförbrukning. Men är du intresserad är BMW´s 4WD xDrive minst lika bra som Audi´s, och det uttalandet baserar jag på att xDrive i många test ansetts fungera bättre än quattro till och med. Men båda systemen fungerar väldigt väl.

AUX finns på dom flesta BMW åtminstone, jag är inte säker på om det var standard men vad jag kan komma ihåg har alla nyare BMW jag sett haft detta. Blåtand är krångligare, det finns olika nivåer av kompatibilitet och det är inte säkert att du kan spela upp musik via blåtand även om handsfree fungerar om du inte har rätt paket. Även USB-ingång fanns som tillval.

Kan du tänka dig en dieselmotor? Om du bestämmer dig för att du vill ha en BMW tycker jag i så fall att du skall köpa en med sexa som sagt, oavsett om den går på bensin eller diesel. Skillnaden i förbrukning mellan 320d och 325d är försumbar men fyran går inte alls lika trevligt utan låter tråkigt (Tråkigare om man så vill, dieselmotorer låter inte så kul oavsett) och karaktär samt gångkultur är det en stor skillnad på.

Men jag röstar för BMW, 3-serie och A4 är i mångt och mycket relativt lika bilar men BMW sticker ut med mer körglädje, finare vägegenskaper och lite mer karaktär i mina ögon medan jag inte ser några fördelar hos Audi som BMW inte har. Men alla tycker olika!

Tackar och bockar för all info big_smile !

Diesel eller bensin har ingen betydelse för min del, du pratar om en sexa eller en fyra, hur ska man se vad just den bilen man kollar på har? någon beteckning man ska kika efter ? smile
4WD är absolut inget som jag kräver, eller ens ser som nödvändigt, det är mer skönt att ha men för mig går det lika bra utan..

Bmw'n är ju lite "busigare" att åka med då den har bakhjulsdrift såklart smile

Vänder blickarna mer och mer mot en bmw.. såg en 325i idag förresten, saatan så snygg!

320i och 320d har fyra cylindrar när det gäller 3-serie E90, 325i (218hk) och 325d (197hk) samt uppåt har sex cylindrar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jemtegrannen
2 maj 2012 · 215 Inlägg

Rquired skrev:

jemtegrannen skrev:

Rquired skrev:
Jag hade valt en BMW personligen, visst är båda märkena bra bilar men att BMW har mer nöjda ägare och liknande borde utgöra ett litet plus i kanten? Dessutom föredrar jag BMW´s motorer förutsatt att det är en sexa då har Audi ingenting att ens sätta emot, lilla 4cyl. 320i är dock lite klen och tam utan där är Audi´s turbomotorer klart roligare.

Fyrhjulsdrift ser jag ingen anledning till att köpa det behöver man inte i Sverige, och fördelarna i form av bättre drivhjulsgrepp i halka vägs upp utav nackdelarna i form av sämre vägkänsla, en bil som är "tyngre på foten" och högre bränsleförbrukning. Men är du intresserad är BMW´s 4WD xDrive minst lika bra som Audi´s, och det uttalandet baserar jag på att xDrive i många test ansetts fungera bättre än quattro till och med. Men båda systemen fungerar väldigt väl.

AUX finns på dom flesta BMW åtminstone, jag är inte säker på om det var standard men vad jag kan komma ihåg har alla nyare BMW jag sett haft detta. Blåtand är krångligare, det finns olika nivåer av kompatibilitet och det är inte säkert att du kan spela upp musik via blåtand även om handsfree fungerar om du inte har rätt paket. Även USB-ingång fanns som tillval.

Kan du tänka dig en dieselmotor? Om du bestämmer dig för att du vill ha en BMW tycker jag i så fall att du skall köpa en med sexa som sagt, oavsett om den går på bensin eller diesel. Skillnaden i förbrukning mellan 320d och 325d är försumbar men fyran går inte alls lika trevligt utan låter tråkigt (Tråkigare om man så vill, dieselmotorer låter inte så kul oavsett) och karaktär samt gångkultur är det en stor skillnad på.

Men jag röstar för BMW, 3-serie och A4 är i mångt och mycket relativt lika bilar men BMW sticker ut med mer körglädje, finare vägegenskaper och lite mer karaktär i mina ögon medan jag inte ser några fördelar hos Audi som BMW inte har. Men alla tycker olika!

Tackar och bockar för all info big_smile !

Diesel eller bensin har ingen betydelse för min del, du pratar om en sexa eller en fyra, hur ska man se vad just den bilen man kollar på har? någon beteckning man ska kika efter ? smile
4WD är absolut inget som jag kräver, eller ens ser som nödvändigt, det är mer skönt att ha men för mig går det lika bra utan..

Bmw'n är ju lite "busigare" att åka med då den har bakhjulsdrift såklart smile

Vänder blickarna mer och mer mot en bmw.. såg en 325i idag förresten, saatan så snygg!

320i och 320d har fyra cylindrar när det gäller 3-serie E90, 325i (218hk) och 325d (197hk) samt uppåt har sex cylindrar.

aha.. nu hänger jag med big_smile Tack!

Nisse67
12 juli 2019 · 1 Inlägg

Själv kör jag en Audi A5 SB Tfsi Quattro , 4 cyl och 245 HK , skulle inte byta den mot någon BMW i världen , Audi går dessutom mycket tystare än BMW som har mycket vägljud

Utmarks-Loke
12 juli 2019 · 5 813 Inlägg

Nisse67 skrev:
Själv kör jag en Audi A5 SB Tfsi Quattro , 4 cyl och 245 HK , skulle inte byta den mot någon BMW i världen , Audi går dessutom mycket tystare än BMW som har mycket vägljud

Förstår att du inte vill byta när du har audis prisbelönta Tfsi-motor  roll

Presidento Of World
12 juli 2019 · 3 306 Inlägg

Årets trådlyft iaf. smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Lockwood
12 juli 2019 · 394 Inlägg

Där satt den. 10 inlägg kunde hatarna hålla sig. Har du kikat på MB C-klass? Eller varför inte en Kia, Hyundai eller Tata?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang