Volvo V70 -04 vibrerar vid gaspådrag, vad kan det vara?

rizzuh
1 juni 2012 · 59 Inlägg

Hej på er alla!

Har läst åtskilliga trådar angående detta fenomen men behöver nu eran experthjälp smile

När jag kör med min V70N -04 och kommer upp i hastigheter runt 90-100km/h så börjar hela bilen skaka galet mycket. Det försvinner sen runt 120km/h.. Gasar jag även till och trycker ner plattan i hastigheter kring 70-80km/h och uppåt så skakar den även då. Det försvinner även här så fort jag släpper gasen.

Har bytt till nya länkarmar med nya bussningar, nya krängningshämmare, däcken runtom är nybalanserade, ny övre motorbussning.

Har känt på inre och yttre drivknutar och axeln och de känns OK. På vänster sida glappar den inre axeln cirka 4mm, men lite måste den väl röra sig, eller?
Upptäckte även att i den undre motorbussningen (den här: http://www.skruvat.se/Motorkudde-P11604.aspx) har den lilla bussningen gått sönder helt, kan det vara den?


Trevlig sommar på er oxå!

MVH safesex

The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.
danielbrorsson
1 juni 2012 ·

Om den nedre bussningen "gått sönder helt" så skulle jag rekomendera att byta den till att börja med smile

Mvh

rizzuh
1 juni 2012 · 59 Inlägg

danielbrorsson skrev:
Om den nedre bussningen "gått sönder helt" så skulle jag rekomendera att byta den till att börja med smile

Mvh

Tror du det kan vara enbart den som orsakar så aggressiva vibrationer? Eller är 4mm ett allvarligt glapp på den inre axeln?

The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.
danielbrorsson
1 juni 2012 ·

Svårt att säga över internet. Men som sagt vet du att den nedre bussningen är skrot, byt den till att börja med. Upphör vibrationerna efter bytet så är det ju bra. Annars får du  kolla axeln, 4 mm låter mycket men jag är väldigt osäker på den frågan.

Mvh Daniel

danielbrorsson
1 juni 2012 ·

Samt att det vibrerar enbart vid högre farter och vid acceleration. Borde vara det nedre fästet...

spokenratt
2 juni 2012 · 3 860 Inlägg

Nedre fästet, det som även kallas växellåds fäste ibland?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
danielbrorsson
4 juni 2012 ·

Samt att det vibrerar enbart vid högre farter och vid acceleration. Borde vara det nedre fästet...

Jonnev
23 april 2013 · 8 Inlägg

Lånar tråden lite...

rizzuh, har du bytt fästet och vad blev resultatet?

Undrar då jag har ungefär samma fel, vibrerar i högre hastigheter 90-120kmh vid gaspådrag och slutar helt då man släpper gasen.

Med vänlig hälsning Jonnev

Plymouth Roadrunner "Plyman" (1969)
Toftaklintehamn
11 augusti 2020 · 10 Inlägg

Hej jag har en V70 d4 den skakade mellan 60-110 sen var det bra och jag byte däck men det var driv axelen som var kass nu är allt bra köpte ...

Toftaklintehamn
11 augusti 2020 · 10 Inlägg

Om bilen skakar köp annan drivaxel då blir det allt bra mvh mikael

Toftaklintehamn
11 augusti 2020 · 10 Inlägg

Du skall köpa en som har rullat lite mil då är det ok...

Toftaklintehamn
11 augusti 2020 · 10 Inlägg

Om du går till märkes verkstad 10000    Om du går till mindre verkstad du klarar dig med 3000 med allt ......

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang