Vilka högtalare? Saab 9-3 -01

Mallard
15 juni 2012 · 26 Inlägg

gurenius skrev:
Det spelar inte dåligt om det är rätt monterat. Inget större fel på högtalarna som du själv konstaterade i annan bil.

1. Kolla plus och minus. Spelar en högtalare ur fas blir det nästan ingen bas. Ställ balansen längst till höger eller vänster. Blir det mer bas då ska du byta plats på plus och minus på en av högtalarna.

2. Det måste vara 100% tätt. Varje liten glipa luft mellan fram och baksida av högtalaren gör att den låter sämre och spelar mindre bas.

3. De måste sitta 100% fast. Flexar högtalaren ens en millimeter tappar du bas och det låter sämre.

4. Kolla inställningarna på stereon. Nollställ bas och diskant-reglage. Har för mig att det finns en service-meny också för att stänga av loudness (är den på låter allt skräp).

Nä och det var därför jag undrar utifall det är hyllan i 9-3an som har dålig återgiving eller vad man ska säga? för liten låda? eller om det är HUn som förstör?

Men jag ska gå ut nu och testa byta plats på + och - sen återkommer jag!

gurenius
27 juni 2012 · 1 631 Inlägg

Hur går det?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Mallard
27 juni 2012 · 26 Inlägg

gurenius skrev:
Hur går det?

Kul med intresse och hjälp! smile

Jag har bytt plats på + och - och låter helklart mycket bättre! Men måste bygga ett par små ramar mellan "bilen" och högtalaren för att det ska bli tätt förmodligen kanske jag tar tag i det till helgen smile Är faktiskt ganska lagom bas när man sitter i baksätet men tycker högtalaren ser ut att jobba väldigt mycket för volymen men kanske ska göra det? Går iallfall inte spela speciellt högt utan att det ska börja dåna vid Dunklåtar, vad beror det på?

gurenius
28 juni 2012 · 1 631 Inlägg

Mallard skrev:

gurenius skrev:
Hur går det?

Kul med intresse och hjälp! smile

Jag har bytt plats på + och - och låter helklart mycket bättre! Men måste bygga ett par små ramar mellan "bilen" och högtalaren för att det ska bli tätt förmodligen kanske jag tar tag i det till helgen smile Är faktiskt ganska lagom bas när man sitter i baksätet men tycker högtalaren ser ut att jobba väldigt mycket för volymen men kanske ska göra det? Går iallfall inte spela speciellt högt utan att det ska börja dåna vid Dunklåtar, vad beror det på?

Det låter inte som en bra montering ändå. Som jag sa tidigare, det måste vara helt tätt så att luften bakom högtalaren inte kan nå framsidan. Har du glipor man kan se är det verkligen inte bra. Att högtalaren ser ut att "jobba mycket" beror på att den inte får det motstånd den ska ha av en låda = det är inte tätt.

Du får bygga nån form av baffel/ram så det blir tätt (och stabilt)!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
andirs
9 juli 2013 · 26 Inlägg

Mallard skrev:

gurenius skrev:
Hur går det?

Kul med intresse och hjälp! smile

Jag har bytt plats på + och - och låter helklart mycket bättre! Men måste bygga ett par små ramar mellan "bilen" och högtalaren för att det ska bli tätt förmodligen kanske jag tar tag i det till helgen smile Är faktiskt ganska lagom bas när man sitter i baksätet men tycker högtalaren ser ut att jobba väldigt mycket för volymen men kanske ska göra det? Går iallfall inte spela speciellt högt utan att det ska börja dåna vid Dunklåtar, vad beror det på?

Vilken var plus och vilken minus?

Wildrage
17 oktober 2020 · 1 Inlägg

Hej. Jag har en saab 9.3 2003 sedan och jag har inga högtalare på dörren och inga 6.9 på hatthyllan när jag kollade så hade bara 4 tum på hatthyllan och 3.5 på panelen.
Och jag vill köpa 6.5 tum och 6.9 och byta de gamla högtalarna.
Jag vet inte vilken slutsteg jag ska köpa och om jag behöver ha 2st slutsteg till högtalarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang