Registrera skrotad bil?

Loddzz
22 juni 2012 · 33 Inlägg

Hej smile

Går det att registrera en bil igen efter att den blivit skrotad?
någon typ av nybilsregistrering?
Eller hur gör dom/ni som bygger hotrods från scratch, hur får ni in dom i registret?
Behövs det
några intyg?

/Viktor

Volvo Amazon "Ulla-Bengt" (1964)
Dometros
22 juni 2012 · 434 Inlägg

Nej det går ej. Isåfall får du SFRO besikta fordonet med nytt chassinummer och dylikt, dock är det inte att "bara" besikta den med sfro, visa förändringar måste ha gjorts på fordonet.

KHRacing
22 juni 2012 ·

Dometros skrev:
Nej det går ej. Isåfall får du SFRO besikta fordonet med nytt chassinummer och dylikt, dock är det inte att "bara" besikta den med sfro, visa förändringar måste ha gjorts på fordonet.

Vad är detta för skitsnack egentligen ? hittar du bara på eller ?

Det kostar lite mera än att importera, men är fullt möjligt i alla lägen.

ursprungskontroll (fast den varit svenskreggad tidigare)
registrering
besikrtning
vägning
samt nåt intyg till för nya plåtar då de som tillhörde chassienummret ju makulerats

Glad midsommer på er. cool

Dometros
22 juni 2012 · 434 Inlägg

Chassinummret är taget ur registret och fordonet får ej framföras på väg utan registrering.. Så säg mig då varför det inte är möjligt att gå in på närmsta skrotfirma och köpa en nyligen skrotad bil?..

Och importera? Vart har du fått det ifrån?

KHRacing
22 juni 2012 ·

Dometros skrev:
Chassinummret är taget ur registret och fordonet får ej framföras på väg utan registrering.. Så säg mig då varför det inte är möjligt att gå in på närmsta skrotfirma och köpa en nyligen skrotad bil?..

Och importera? Vart har du fått det ifrån?

Jag har inte nånstans sagt att det får framföras utan registrering (?)
Skrotarna får visst det sälja en komplett bil - men de vlll inte till 99,99%.

Vidare så skriver du NYLIGEN SKROTAD BIL.. vart står detta i min eller TS text ?
Men ja, detta går det med.
Ang import så var detta enbart för att jämföra med kostnaderna alltså, ok ? smile (det står även i min text)
Då det blir liknande kostnader då en imortbil ej heller finns i svensak registret förrens den registreras ju

Senast redigerat av KHRacing (22 juni 2012)

Dometros
22 juni 2012 · 434 Inlägg

Man vill knappast köpa en bil som stått på skroten i x antal månader och är i princip rensad, alltså en nyligen skrotad bil är i bättre skick än en som stått där länge.

Har inte sagt heller att du skrivit det, bara påpekar det faktum att det inte är tillåtet.

caromania Forummoderator
22 juni 2012 · 9 296 Inlägg

Bilen är skrotad. Om den är nyare än 1950 ska det inte gå och är den äldre blir den då klassad som historiskt fordon. Ev kan man lyckas lura med en falsk ursprungskontroll (500kr) men det är tveksamt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KHRacing
22 juni 2012 ·

Dometros skrev:
Man vill knappast köpa en bil som stått på skroten i x antal månader och är i princip rensad, alltså en nyligen skrotad bil är i bättre skick än en som stått där länge.

Har inte sagt heller att du skrivit det, bara påpekar det faktum att det inte är tillåtet.

Det var väl varken du eller jag som ville köpa en bil på skroten ?
Utan det var TS. & jag säger att det är fullt möjligt inom alla staliga instanser. tar bara lite längre tid & lite mera pengar än att importera.

O vem säger att alla fordon som står på skroten länge är rensade ? bara du :-9
glad midsommar. idag äro vi alla glada (fast det regnar)

Senast redigerat av KHRacing (22 juni 2012)

KHRacing
22 juni 2012 ·

caromania skrev:
Bilen är skrotad. Om den är nyare än 1950 ska det inte gå och är den äldre blir den då klassad som historiskt fordon. Ev kan man lyckas lura med en falsk ursprungskontroll (500kr) men det är tveksamt.

2007 sålde min bekant som har en registrerad bilskrot, en skrotad bil med intyg & den återregistrerades.
Detta var en fullt fungerande Volvo 460 GLT (?) blanksvart, nästintill ingen rost, helläderinredning o återigen,
fullt fungerande bil.

då kostade det 4000kr nånting då han kollat av allt åt bilköparen.

Loddzz
22 juni 2012 · 33 Inlägg

Bilen har inte stått på skroten, utan bara papprerna är skrotade. Det är en Trabant -88 som senast var registrerad i Öst-Tyskland. Jag har kollat lite på ursprungskontrollen, men där måste man skriva i chassinumret, vilket jag förmodar inte gäller mer? Och jag har inte nån vidare lust att bygga om den då den är i absolut orginalskick....

Volvo Amazon "Ulla-Bengt" (1964)
KHRacing
22 juni 2012 ·

Loddzz skrev:
Bilen har inte stått på skroten, utan bara papprerna är skrotade. Det är en Trabant -88 som senast var registrerad i Öst-Tyskland. Jag har kollat lite på ursprungskontrollen, men där måste man skriva i chassinumret, vilket jag förmodar inte gäller mer? Och jag har inte nån vidare lust att bygga om den då den är i absolut orginalskick....

Tyvärr är ju detta inte alls vad du nämner i första inlägget
Detta har ju inget med svenska transportstyrelsen att göra - ÄNNU !

du MÅSTE ha orginalpapprena för att kunna registera in ett fordon i Sverige.
Du får kontrollera med tyskland ang deras förfarande gällande avregistreringar först skulle jag tro.

Senast redigerat av KHRacing (22 juni 2012)

Dometros
22 juni 2012 · 434 Inlägg

KHRacing skrev:
O vem säger att alla fordon som står på skroten länge är rensade ? bara du :-9

glad midsommar. idag äro vi alla glada (fast det regnar)

Ligger något i det, brukar oftast bara hitta rensade bilar.


Ajja, känns lite som det blev en otrevlig stämning här mellan oss, menar inget illa mot dig och vill verkligen inte skapa hat, utan jag framför endast det jag vet och den information jag har fått ta del utav, sen om du fått en helt annan information kan jag inte säga något om smile

Glad midsommar smile

KHRacing
22 juni 2012 ·

Dometros skrev:

KHRacing skrev:
O vem säger att alla fordon som står på skroten länge är rensade ? bara du :-9

glad midsommar. idag äro vi alla glada (fast det regnar)

Ligger något i det, brukar oftast bara hitta rensade bilar.


Ajja, känns lite som det blev en otrevlig stämning här mellan oss, menar inget illa mot dig och vill verkligen inte skapa hat, utan jag framför endast det jag vet och den information jag har fått ta del utav, sen om du fått en helt annan information kan jag inte säga något om smile

Glad midsommar smile

koollugnt  !. jag var på plats när volvon jag nämnner ovan, såldes med intyg på nyregistrering så därför vet jag att det går.

caromania Forummoderator
22 juni 2012 · 9 296 Inlägg

KHRacing skrev:

caromania skrev:
Bilen är skrotad. Om den är nyare än 1950 ska det inte gå och är den äldre blir den då klassad som historiskt fordon. Ev kan man lyckas lura med en falsk ursprungskontroll (500kr) men det är tveksamt.

2007 sålde min bekant som har en registrerad bilskrot, en skrotad bil med intyg & den återregistrerades.
Detta var en fullt fungerande Volvo 460 GLT (?) blanksvart, nästintill ingen rost, helläderinredning o återigen,
fullt fungerande bil.

då kostade det 4000kr nånting då han kollat av allt åt bilköparen.

Reggades den som en -07a? Det finns en variant som ett tag kallades uppbyggt fordon en då krävdes samma adekvata regler som en ny bil, tex avgaskrav, något som är fullt möjligt med en ny bil som en 460 får anses vara.

I fallet trabanten borde det vara möjligt eftersom den inte varit registrerad i sverige, samtidigt som det är knepigt då den är lite för ny?

Gör en ansökan på transportstyrelsen om ursprungskontroll, men det kostar en femhunka och tar någon månad.

Du måste ha kvitto på bilen.

Senast redigerat av caromania (22 juni 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Loddzz
22 juni 2012 · 33 Inlägg

Jag ber så hemskt mycket för att mina inlägg är lite flummiga... Vet ni vilka i tyskland jag ska vända mig till då? har försökt med den tyska polisen, utan någon större framgång. Har dom någon typ av transportstyrelse?

Volvo Amazon "Ulla-Bengt" (1964)
KHRacing
22 juni 2012 ·

caromania skrev:
Reggades den som en -07a? Det finns en variant som ett tag kallades uppbyggt fordon en då krävdes samma adekvata regler som en ny bil, tex avgaskrav, något som är fullt möjligt med en ny bil som en 460 får anses vara.

I fallet trabanten borde det vara möjligt eftersom den inte varit registrerad i sverige, samtidigt som det är knepigt då den är lite för ny?

Gör en ansökan på transportstyrelsen om ursprungskontroll, men det kostar en femhunka och tar någon månad.

Du måste ha kvitto på bilen.

Detta vet jag ej dock, synd hade själv velat veta det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2012 · 17 380 Inlägg

caromania skrev:

KHRacing skrev:

caromania skrev:
Bilen är skrotad. Om den är nyare än 1950 ska det inte gå och är den äldre blir den då klassad som historiskt fordon. Ev kan man lyckas lura med en falsk ursprungskontroll (500kr) men det är tveksamt.

2007 sålde min bekant som har en registrerad bilskrot, en skrotad bil med intyg & den återregistrerades.
Detta var en fullt fungerande Volvo 460 GLT (?) blanksvart, nästintill ingen rost, helläderinredning o återigen,
fullt fungerande bil.

då kostade det 4000kr nånting då han kollat av allt åt bilköparen.

Reggades den som en -07a? Det finns en variant som ett tag kallades uppbyggt fordon en då krävdes samma adekvata regler som en ny bil, tex avgaskrav, något som är fullt möjligt med en ny bil som en 460 får anses vara.

I fallet trabanten borde det vara möjligt eftersom den inte varit registrerad i sverige, samtidigt som det är knepigt då den är lite för ny?

Gör en ansökan på transportstyrelsen om ursprungskontroll, men det kostar en femhunka och tar någon månad.

Du måste ha kvitto på bilen.

Fram till 1989 (Alltså max -88B) gäller att det är krav på sluten vevhusventilation och den får släppa ut högst 4,5 % kolmonoxid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
22 juni 2012 · 9 296 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

caromania skrev:

KHRacing skrev:

2007 sålde min bekant som har en registrerad bilskrot, en skrotad bil med intyg & den återregistrerades.
Detta var en fullt fungerande Volvo 460 GLT (?) blanksvart, nästintill ingen rost, helläderinredning o återigen,
fullt fungerande bil.

då kostade det 4000kr nånting då han kollat av allt åt bilköparen.

Reggades den som en -07a? Det finns en variant som ett tag kallades uppbyggt fordon en då krävdes samma adekvata regler som en ny bil, tex avgaskrav, något som är fullt möjligt med en ny bil som en 460 får anses vara.

I fallet trabanten borde det vara möjligt eftersom den inte varit registrerad i sverige, samtidigt som det är knepigt då den är lite för ny?

Gör en ansökan på transportstyrelsen om ursprungskontroll, men det kostar en femhunka och tar någon månad.

Du måste ha kvitto på bilen.

Fram till 1989 (Alltså max -88B) gäller att det är krav på sluten vevhusventilation och den får släppa ut högst 4,5 % kolmonoxid.

Det har iofs inte så mycket med saken att göra. Oavsett bilens ursprungliga årsmodell så är kravet "nuvarande" års om den registrerades som uppbyggt fordon, alltså 2007. Om det nu var så det gick till vilket vi inte vet.

Jag skulle tro att man har störst chans att registrera trabanten om man uppvisar kvitto på att man äger den samt bifoga litteratur som bevisar årsmodellen, tex chassinummer i kombination med faktaböcker. Om ts vet att bilen är skrotad i det forna Östtyskland skulle iallafall jag inte avslöja det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2012 · 17 380 Inlägg

caromania skrev:

Dieselsmurfen skrev:

caromania skrev:

Reggades den som en -07a? Det finns en variant som ett tag kallades uppbyggt fordon en då krävdes samma adekvata regler som en ny bil, tex avgaskrav, något som är fullt möjligt med en ny bil som en 460 får anses vara.

I fallet trabanten borde det vara möjligt eftersom den inte varit registrerad i sverige, samtidigt som det är knepigt då den är lite för ny?

Gör en ansökan på transportstyrelsen om ursprungskontroll, men det kostar en femhunka och tar någon månad.

Du måste ha kvitto på bilen.

Fram till 1989 (Alltså max -88B) gäller att det är krav på sluten vevhusventilation och den får släppa ut högst 4,5 % kolmonoxid.

Det har iofs inte så mycket med saken att göra. Oavsett bilens ursprungliga årsmodell så är kravet "nuvarande" års om den registrerades som uppbyggt fordon, alltså 2007. Om det nu var så det gick till vilket vi inte vet.

Jag skulle tro att man har störst chans att registrera trabanten om man uppvisar kvitto på att man äger den samt bifoga litteratur som bevisar årsmodellen, tex chassinummer i kombination med faktaböcker. Om ts vet att bilen är skrotad i det forna Östtyskland skulle iallafall jag inte avslöja det.

Är inte säker på det. Vad innebär följande citat:
"Ett fordons avgasutsläpp mäts vid kontrollbesiktning. För fordon av årsmodell 1988 och tidigare mäts endast halten koloxid i avgaserna. Ett avgascertifierat fordon (det vill säga av årsmodell 1976 eller nyare) får ej modifieras med avseende på de komponenter som omfattas av avgascertifikatet. Även ombyggda fordon omfattades av denna begränsning fram till 2007, då vissa lättnader infördes."

Nu glider jag från ämnet men vill bara peka på eventuella problem på besiktningen. Ett "Fahrzugbevis" är ju ett krav iallafall om man köper bilen från det forna Västtyskland. Gamla öst vet jag inte... Fick själv köra husbilen utan några registreringskyltar alls till bilprovningens regbes. Efter den är gjord kan en vanlig bes äga rum (går bra på samma gång, dock efter varann) Om nu bilen skulle klara ursprungskontroll och man sedan åker glatt till regbes och sedan torskar på avgas på den vanliga bes är nog inte så kul.

Har aldrig sett en Trabant på våra vägar. Är de få som rullar av 1970 eller tidigare kanske? Vad har en -88 för maskin?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hool
22 juni 2012 · 1 067 Inlägg

Ett fordon skrotat i Sverige eller inom EU ska inte gå att registrera igen..   OM det inte är någon veteranbil man räddat ur en myr eller nåt.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang