Saab 9-5 dricker olja

Constantine
13 juli 2012 · 679 Inlägg

Hej!

Bilen i fråga är en Saab 9-5 Aero från 2000.

Skulle vilja få lite synpunkter och eventuella lösningar på att bilen dricker onormalt mycket olja, vilket är konstaterat på HC värdena samt att jag får fylla på rätt ofta.

Turbon är det egentligen inget fel på, har tagit isär slangen till turbon och känt om det ligger olja där men det är näst intill tort som det ska vara, samt att den trycker på som den ska. Den ryker dock lite när man startar upp bilen och de luktar lite men röken är vit och alltså inte blå. Det ryker endast vid uppstart i runt 20-30 sekunder. Vid fullt gaspådrag har jag också konstaterat av folk som legat bakom att det ryker lite grann. Men det är ingenting jag kan se i bakspegeln eller liknande.

Bilen är alltid välvårdad innan och går annars väldigt bra. Vevhusventilationen är bytt sedan tidigare till senaste version, den har droppat olja på marken tidigare och det är lite skitigt under men det är normalt läckage enligt många jag pratat med. Men som en lösning på detta problem tänkte jag hälla i RVS vilket jag enbart bara har hört gott om, så det kanske är värt att testa? http://www.rvs.se/

Det tidigare läckaget berodde på att ventilkåpspackningen behövde bytas och den kunde läcka igenom lite vid en plugg, så nu läcker den inte ut olja den vägen iallfall.

Väldigt tacksam för svar.

/Emil

virtq
13 juli 2012 · 76 Inlägg

Kan rekommendera Omega 917, fått goda resultat med den.

azid Det som inte dödar gör ont
13 juli 2012 · 2 668 Inlägg

Oljeringarna som sitter fast kanske. Sök på wd-40 metoden.

2slow
engolf
13 juli 2012 · 3 235 Inlägg

Jag har testat rvs på några bilar, och alltid varit imponerad över resultatet, så det rekommenderas.
Att den blåryker vid uppstart kan berå på dåliga ventiltätningar.

Constantine
13 juli 2012 · 679 Inlägg

engolf skrev:
Jag har testat rvs på några bilar, och alltid varit imponerad över resultatet, så det rekommenderas.
Att den blåryker vid uppstart kan berå på dåliga ventiltätningar.

Jo, dock så blåryker den inte utan röken är bara vit och luktar. Blir nog att testa RVS, vad har du testat det på för bilar? Funderat på att komptesta, men vet inte riktigt ifall man kan dra rätt slutsats med det..

Constantine
13 juli 2012 · 679 Inlägg

virtq skrev:
Kan rekommendera Omega 917, fått goda resultat med den.

Vad har du använt den i för bil och hur var den före och efter?

virtq
13 juli 2012 · 76 Inlägg

Provade det i S70'n, kändes som att vridet blev bättre, förmodligen pga bättre komp. Har inte testat komp före och efter men det är min subjektiva bedömning. Sen drar den inte alls lika mycket olja längre, endast normal oljetörst. Det Omega 917 ska göra är tydligen att få packningar och dyl. att svälla upp lite, täta bättre. Ventiltätningarna brukar vara rätt så slitna så där drar den förmodligen in lite olja om det inte är riktigt tätt.

Från återförsäljare:
Omega 917   PACKNINGSSKYDD ”AKTIV PROTECT ”

Hårda industri packningar tätar igen under drift

Smart teknik ger spänst hos packningar som hårdnat, - utan
demontering, -de tätar igen. Förebyggande - läckaget uteblir.

Hydralik, Motorer, Styrväxlar, Växellådor, Hypoider etc
Mix : 1% -förebyggande, 3% -vid läckage, -direkt i oljan

Tätar styrväxlar, hydraulik, motorer, växellådor...

virtq
13 juli 2012 · 76 Inlägg

engolf skrev:
Jag har testat rvs på några bilar, och alltid varit imponerad över resultatet, så det rekommenderas.
Att den blåryker vid uppstart kan berå på dåliga ventiltätningar.

Hur kommer det sig att jag hittar rekommendationer av rvs från dig i ett stort antal trådar här på garaget, kan det verkligen vara så bra?

EDIT:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=12311

Senast redigerat av virtq (13 juli 2012)

Constantine
14 juli 2012 · 679 Inlägg

virtq skrev:

engolf skrev:
Jag har testat rvs på några bilar, och alltid varit imponerad över resultatet, så det rekommenderas.
Att den blåryker vid uppstart kan berå på dåliga ventiltätningar.

Hur kommer det sig att jag hittar rekommendationer av rvs från dig i ett stort antal trådar här på garaget, kan det verkligen vara så bra?

EDIT:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=12311

Många som testat de som det gjort bra saker för, exempelvis tagit bort missljud och tickande etc.. För att inte tala om att RSV är godkänt av TÜV vilket är jäkligt svårt att få.

http://rvs.se/reference/page49.html

Folk har även tidigare nämnt att dessa symptom bilen har kan bero på slitna kolvringar.

engolf
14 juli 2012 · 3 235 Inlägg

virtq skrev:

engolf skrev:
Jag har testat rvs på några bilar, och alltid varit imponerad över resultatet, så det rekommenderas.
Att den blåryker vid uppstart kan berå på dåliga ventiltätningar.

Hur kommer det sig att jag hittar rekommendationer av rvs från dig i ett stort antal trådar här på garaget, kan det verkligen vara så bra?

EDIT:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=12311

Som sagt, jag har testat det på minst 5 bilar med väldigt bra resultat, därför vill sprida det vidare. Jag trodde inte på det först, men i det här fallet "för bra för att vara sant" visade sig vara sant:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang