BMW 1602 -73 får en andra chans efter 15 år i vila.
Nya projektet efter min M3a som såldes i våras. Vill lära mig mer om bilar och eftersom M3an var i så fint skick så fanns det inte så mycket som jag kunde göra med den. Så då kom denna BMW 1602 från -73 in i bilden. Är min kusins bil (numera min bil) som han ägt sen han var 16år, var hans första bil så jag antar att han hade svårt att skiljas från den så bilen ställdes undan på vår mormors gård i ett garage 1997. Han tyckte att det var kul om bilen kunde få en andra chans vilket jag nu jobbar på =) Det blir en helrenovering men inte till strikt orginal utan efter mina visioner om hur en tuff snabb och rolig 02a ska vara fast med BMW orginal former så klart. Hoppas att det kan vara av intresse att följa, välkommen =) ///Peter
Här börjar historian om denna bil som när denna bild togs tillhör min kusin. En sv-såld 02a med 12000 mil på mätaren som min kusin ägt sen han var 16. Antar att det var svårt för kusinen min att sälja sin första bil så därför ställdes den unden hemma hos vår mormor i ett garage (som vi ser på bilden).
Det var inte helt lätt att dra ut bilen från garaget, bromsarna satt FAST. Började med bogserlina som brast gång efter gång, ökade till fler linor efter min Saab 9000 men det gick inte bättre. Vi testade med traktor och kätting vilket inte gav bilen någon större chans Efter att ha bankat lite på hjulen så släppte bromsarna en efter en så att vi till slut kunde bogsera hem bilen Min sambos lillebror hjälper till "Brokensunday" på garaget.org
Väl hemma med bilen blev det lite välbehövlig avspolning av 15års lager av damm
Upp på lyften för att se vad vi gett oss in på.
Lämpligt kan väl vara att börja med bromsarna eftersom de inte gillat semestern på 15 år.
Fattas några smådetaljer innan man kan kalla det helt klart.
Första provkörningen för egen maskin på 15år
Nytt batteri på, ny olja och filter, lite ny bensin och vrid om nyckeln så startade maskinen efter 15år Bra grejer. Svärfar hjälper gärna till
Tackar Är själv nöjd med fälgarna, hoppas på att jag inte valde för låg profil? Ska sänkas en bra bit så fronten kommer ju lite närmare marken samtidigt. Det ordnar sig
Ang kromlisterna så funderar jag fram och tillbaka på hur jag ska göra. Just nu lutar det nog åt att ha dem kvar, sök på youtube på BMW 2002 swap så hittar du en fin orange 02a som jag gillar stuket på
Imorgon blir det en tur till bilen som jag inte har hemma då min verkstad inte är klar ännu. 1 timmes bilfärd iväg så det gäller att göra det mesta av tiden. Tanken är att börja med inpassning av breddarna samt att få i en Sparco stol eller iallafall se om det går att montera dem på orginalskenorna, annars är det bra att veta vad man ska tillverka. Kommer nya bilder imorgon kväll.
Blev till att tillverka 2 plattjärn för att kunna montera Sparco stolarna på orginalskenorna då det var cirka 10cm skillnad mellan fästhålen under stolarna. Har målat plattjärnen idag så till nästa gång ska det gå snabbt att montera i bägge stolarna
En stol på plats Hann provsitta lite dock på fel sida men första känslan är att det ev kan bli bra som det är med vinkeln på stolen, man kan ju inte fälla Sparco stolarna bakåt precis. Jag är 1,90 lång men hade ändå cirka 4cm över till taket vilket är bättre än vad jag hade i M3an
eastmotorsport skrev: Härligt, det kommer att följas, var så säker Satsar du på rullande renovering? Nice med dubbla förgasare, annan kam, breddarna, fälgarna , stolarna , ja detta blir fränt!
Trevligt Jag tror oxå att den kommer bli tuff som f-n
Nu vill jag väldigt gärna få ihop den så att jag kan köra lite med den, bromsarna är renoverade men vid luftning av dem så lämnade huvudbromscylindern upp... Har lämnat in den för renovering, "kom och hämta den på måndag" då jag vi möttes av en lapp "semesterstängt åter 8 aug"... Jippi...
Men men jag har en 02a till på G med fungerande huvudcylinder + lite annan rolig väghållning (som jag kommer att få se över) samt lite roligare bromsar. Hoppas på att kunna hämta den bilen under nästa vecka
Sen är det lite pyssel med att få dit breddarna oxå då.
Jobbar på att min verkstad ska bli klar oxå så att jag kan ta hem bilen, lite lättare att jobba på den då
Lägger upp denna bild igen då jag gjorde en miss innan och raderade bilden... Ska sänkas en bra bit
Blev rätt lagom bred med däck och breddare Tror att jag ska försöka använda hålet i frontplåten till att fästa en bogserögla, får se när jag kommit så långt.
Nya VS gamla fälgar
Tveksamt om bilen går genom besiktiningen med dessa fälgar utan skärmbreddare.
Ang kromlisterna så funderar jag fram och tillbaka på hur jag ska göra. Just nu lutar det nog åt att ha dem kvar, sök på youtube på BMW 2002 swap så hittar du en fin orange 02a som jag gillar stuket på
Var och hämtade en 1802a till igår med lite roliga delar på Lite speciell då karossen är reggad med bur.
Då till en del av "godiset". Koni dämpare med sänkfjädrar samt 240 ok med stålomspunna bromsrör och ventilerade E21 skivor. Även en ny huvudbromscylinder. Även dämpare och fjädrar bak ska flyttas över.
Slänger upp en bild från pågående verkstadsbygge, har gipsat klart idag så det blir till att börja spackla imorgon... Sjukt sjönt att ha en egen lokal att skruva i Tanken är att få denna bil på hjul igen snarast så att jag kan slipa och måla golvet. Känns bra med platsen, blir nog inte allt för "trångt"
eastmotorsport skrev: fasen vad grett, riktigt fin denna också. Ser ju toppenfin ut.
Ja den karossen är rostlagad och i bra skick, lacken är inte 100%ig precis men det behövs nog inte mer jobb än på min andra för att få denna i bra skick