STORA volvo 740 el-tråden

volvo-majkii
16 juni 2014 · 548 Inlägg

msjoholm skrev:
Du har alltså tvåpoligt i dimljusen, 21/5w? 21w på broms, 5w på pos.ljus? Om ja så borde inte det spela någon roll i sig. Men ta ut dom (i dimbakljusen) och prova med lamporna enbart i originalpositionerna.

Okey.. fast är inte helt 100 om jag hade problemet när ja köpte bilen.. ( då vart inte bromsljuset i mitten kopplat )
kan de va något dumt som spökar eller vad..? för som sagt.. rätt gött å ha någon aning om va de kan vara innan man sliter väck allt för å komma åt roll

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
msjoholm
16 juni 2014 · 151 Inlägg

Jag läste inte ordentligt vad du skrev innan ser jag nu! Du har INTE bromsljus i dimbakljusen utan position, och kanske dimbakljusfunktionen kvar också. Men det bör inte störa glödtrådsvakten. Nej, du får nog kolla glödlamporna på ordinarie plats iallafall. Har du dragkrok på den? Om det är rostigt och ärgigt inne i släpvagnskontakten så kan det ställa till mycket. Koppla ifrån den isåfall, har du tur så har du bara ett kontaktstycke att lossa, annars får du lossa kabel för kabel. Ett tips att få bromsljusen att lysa när du är ensam och ska pilla där bak; ta bilens varningstriangel i sin låda och kläm fast mellan bromspedal och sittdyna genom att köra fram stolen lite.

volvo-majkii
16 juni 2014 · 548 Inlägg

msjoholm skrev:
Jag läste inte ordentligt vad du skrev innan ser jag nu! Du har INTE bromsljus i dimbakljusen utan position, och kanske dimbakljusfunktionen kvar också. Men det bör inte störa glödtrådsvakten. Nej, du får nog kolla glödlamporna på ordinarie plats iallafall. Har du dragkrok på den? Om det är rostigt och ärgigt inne i släpvagnskontakten så kan det ställa till mycket. Koppla ifrån den isåfall, har du tur så har du bara ett kontaktstycke att lossa, annars får du lossa kabel för kabel. Ett tips att få bromsljusen att lysa när du är ensam och ska pilla där bak; ta bilens varningstriangel i sin låda och kläm fast mellan bromspedal och sittdyna genom att köra fram stolen lite.

jo det med släpkontakten har jag inte ens tänkt på.. nu känner ja mig dum.. haha.. kan själv nästan garantera det är den med tidigare erfarenheter som facit rolllol

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
volvoglracing
16 juni 2014 · 531 Inlägg

volvo-majkii skrev:

msjoholm skrev:
Jag läste inte ordentligt vad du skrev innan ser jag nu! Du har INTE bromsljus i dimbakljusen utan position, och kanske dimbakljusfunktionen kvar också. Men det bör inte störa glödtrådsvakten. Nej, du får nog kolla glödlamporna på ordinarie plats iallafall. Har du dragkrok på den? Om det är rostigt och ärgigt inne i släpvagnskontakten så kan det ställa till mycket. Koppla ifrån den isåfall, har du tur så har du bara ett kontaktstycke att lossa, annars får du lossa kabel för kabel. Ett tips att få bromsljusen att lysa när du är ensam och ska pilla där bak; ta bilens varningstriangel i sin låda och kläm fast mellan bromspedal och sittdyna genom att köra fram stolen lite.

jo det med släpkontakten har jag inte ens tänkt på.. nu känner ja mig dum.. haha.. kan själv nästan garantera det är den med tidigare erfarenheter som facit rolllol

Kolla också om du har ärgade poler/ledningar till bakljusen.

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
16 juni 2014 · 1 325 Inlägg

Fick igång min 740 förra helgen men fick felkod då jag inte kopplat in sjätte kabeln till LMM. Kopplade in denna och nu tänder inte bilen som den ska längre och vägrar starta.


Ngn som har koll vart denna ska kopplas in om jag nu har gjort fel?
Kopplade denna på PIN23 i kontaktstycket in till tändningsboxen.

Har monterat lh2.4 stammen i från 240, b230fk motor m.m.

Scania-Jonte Scania v8. Din dröm, min verklighet.
17 juni 2014 · 461 Inlägg

Någon som vet vad jag behöver göra för att få hastighetsmätaren i bilen att fungera? Va 4-stifts mätarhus i den när det bensinarn satt i och nu är det 3-stift. Tips mottages tacksamt. Eller kan man plocka isär båda mätarhusen och ta bensin hastighetsmätaren och sätta i diesel huset?

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volvo 745GL Tdic "Stella" (1989)
Volkswagen LT35 "PUYen" (1992)
Volvo 745GL TD "Usa import" (1989)
msjoholm
17 juni 2014 · 151 Inlägg

Kolla om det är ett VDO- eller Yasaki-instrument (mätarhus). Är det olika så går det nog inte, dock är ju allt möjligt med justeringar och anpassningar. En fråga om hur mycket jobb man vill lägga ned....

Scania-Jonte Scania v8. Din dröm, min verklighet.
17 juni 2014 · 461 Inlägg

Löste det, görlätt smile

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volkswagen LT35 "PUYen" (1992)
Volvo 745GL Tdic "Stella" (1989)
Volvo 745GL TD "Usa import" (1989)
skanepiraten
17 juni 2014 · 466 Inlägg

Scania-Jonte skrev:
Löste det, görlätt smile

Vill du ge info om hur du löste det wink

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
gromitSWE
17 juni 2014 · 1 677 Inlägg

Scania-Jonte skrev:
Löste det, görlätt smile

Hur löste du det ? tongue

Scania-Jonte Scania v8. Din dröm, min verklighet.
17 juni 2014 · 461 Inlägg

Kan fixa bild på det imorgon smile

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volvo 745GL Tdic "Stella" (1989)
Volvo 745GL TD "Usa import" (1989)
Volkswagen LT35 "PUYen" (1992)
Scania-Jonte Scania v8. Din dröm, min verklighet.
17 juni 2014 · 461 Inlägg

gromitSWE skrev:

Scania-Jonte skrev:
Löste det, görlätt smile

Hur löste du det ? tongue

Kollade hur kablarna satt i 760:in och kopplade därefter, va så lätt som att lägga ihop den brun/vita kabeln med en helbrun på en annan kontakt, fixar bild imorgon smile

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volvo 745GL Tdic "Stella" (1989)
Volvo 745GL TD "Usa import" (1989)
Volkswagen LT35 "PUYen" (1992)
Pabac
6 december 2015 · 29 Inlägg

Tjena, mitt halvljus fungerar inte på min 760 -84a. Mätt med multimeter och har inte ström till säkringarna, Hört då att det ska vara glödtrådskontakten eller K-Relät. Provade byta det med en polaren 740 men fortfarande ingen ström. Dock så är glödtrådskontakten på min bil GUL och på polarens bil va den GRÖN men ska det göra skillnad?

Någon som kan veta vad det kan vara?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang