Volvo 740 Tic B230FT går dåligt varm

Lindgren__ DHL:are
31 augusti 2012 · 41 Inlägg

Som rubrik lyder, Är nu tom på ideer och hoppas de finns nån vänlig själ där ute som kan hjälpa mig.

Det handlar då om en B230FT -90 Som går bra när den är kall, men när man kört ett tag och motorn börjat bli varm så börjar den rycka och misstända typ som när man har soppatorsk, Den visar inga felkoder på varken bränsle eller tändning, Vet att 2st spridartätningar är dåliga men känns inte som det är det som framkallar detta fel?

För övrigt så är LMM, Lambda bytt, men fick ett tips av min lokala volvo verkstad att pröva rycka ut den ensamme kabeln som kommer från lambda sonden och den började gå bätrre.... en timme eller 2 sen blev den likadan igen.

Så vad fasiken kan vara fel?
Motorn är f.ö borrad, portad å planad, laddtryck på ca 1,3Bar och uppställt soppatryck dock inte finlirat soppatryck än.

Tack på förhand

Volkswagen Passat V6 TDI 4Motion "The black Pearl" (2002)
E_RI_C
31 augusti 2012 · 10 Inlägg

Hoppas du får till den smile

Melin82
31 augusti 2012 · 513 Inlägg

Har du kollat tempgivaren till sprutet.
Gick bilen bättre om du körde utan lambda?

Lindgren__ DHL:are
1 september 2012 · 41 Inlägg

Melin82 skrev:
Har du kollat tempgivaren till sprutet.
Gick bilen bättre om du körde utan lambda?

Har ej kollat den, men borde inte det synas på felkoder? och vars sitter den?
Jo den gick avsevärt bättre med urkopplad lambda, körde så några timmar men sen börja den gå dåligt igen även med lambdan urkopplad

Volkswagen Passat V6 TDI 4Motion "The black Pearl" (2002)
Melin82
1 september 2012 · 513 Inlägg

Tempgivaren sitter i toppen under insuget, men förväxla den inte med tempgivaren till instrumentet, den du sökwr har en tvåstifts boschkontakt. Den talar om för sprutet hur varm motorn är, tempgivaren som har en ensam kontakt i form av mutter skruvad på talar om för instrumentet hur varm motorn är.
Följden av det är att du ser en varm motor men tempgivaren säger att den är varmare/kallare och ger fel mängd bensin. Dock borde den gå bättre med lambdan inkopplad då den bör reglera den åt rätt håll.
Men både vattentemp och luftempsgivare är gratis att mäta upp så man ser att dom är ok.
Nu tänker jag mig att bilen går bra när den är kall för att gå sämre och sämre ju mer värmen stiger.

Lindgren__ DHL:are
2 september 2012 · 41 Inlägg

Melin82 skrev:
Tempgivaren sitter i toppen under insuget, men förväxla den inte med tempgivaren till instrumentet, den du sökwr har en tvåstifts boschkontakt. Den talar om för sprutet hur varm motorn är, tempgivaren som har en ensam kontakt i form av mutter skruvad på talar om för instrumentet hur varm motorn är.
Följden av det är att du ser en varm motor men tempgivaren säger att den är varmare/kallare och ger fel mängd bensin. Dock borde den gå bättre med lambdan inkopplad då den bör reglera den åt rätt håll.
Men både vattentemp och luftempsgivare är gratis att mäta upp så man ser att dom är ok.
Nu tänker jag mig att bilen går bra när den är kall för att gå sämre och sämre ju mer värmen stiger.

Det sista du skrev stämmer väldigt bra in hur den beter sig, men förstår inte varför den inte går bra med lambdasonden inkopplad, Men ska mäta upp tempgivaren få se vad den säger, men fråga är bara hur gör man det? och hur ser man att den är okej? (tummen mitt i handen när det gäller el) tongue

Volkswagen Passat V6 TDI 4Motion "The black Pearl" (2002)
_rockfordfosgate_
2 september 2012 · 26 Inlägg

vi hadde samma fel .. bytte tempgivare och lamba sen funka klock rent big_smile

ha en bra dag
Volvo 740 gl "VOLVO INFINITY LINE EDITION" (1990)
Melin82
3 september 2012 · 513 Inlägg

Lindgren__ skrev:

Melin82 skrev:
Tempgivaren sitter i toppen under insuget, men förväxla den inte med tempgivaren till instrumentet, den du sökwr har en tvåstifts boschkontakt. Den talar om för sprutet hur varm motorn är, tempgivaren som har en ensam kontakt i form av mutter skruvad på talar om för instrumentet hur varm motorn är.
Följden av det är att du ser en varm motor men tempgivaren säger att den är varmare/kallare och ger fel mängd bensin. Dock borde den gå bättre med lambdan inkopplad då den bör reglera den åt rätt håll.
Men både vattentemp och luftempsgivare är gratis att mäta upp så man ser att dom är ok.
Nu tänker jag mig att bilen går bra när den är kall för att gå sämre och sämre ju mer värmen stiger.

Det sista du skrev stämmer väldigt bra in hur den beter sig, men förstår inte varför den inte går bra med lambdasonden inkopplad, Men ska mäta upp tempgivaren få se vad den säger, men fråga är bara hur gör man det? och hur ser man att den är okej? (tummen mitt i handen när det gäller el) tongue

ta loss tempgivaren och lägg det i frysen, låt den bli kall och sen mät resistansen mellan stiften.
Låt den bli rumstempererad och mät.
håll den i kokande vatten, inte hela givaren bara och mät
-10º = 8200-10600 Ohm
+20º = 2200-2800 Ohm
+80º = 250-400 Ohm

du kan nog hitta mer info med google om ohm talet.

Hade det varit jag, köpt ny givare för jag är för lat för att mäta upp. ligger på en cr 250 kr sköld jag gissa på.
skulle det nu vara så att givaren är paj skulle det innebära att sprutet tror att motorn är kall utan att den är det och ger bränsle som om den vore kall vilket skulle innebära att den går fett när den är varm, lambdan skulle försöka minska mängden men kan inte göra allt.

Ekstrand56
25 mars 2019 · 163 Inlägg

Fick du ordning på detta? Har samma problem nämligen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang