Hur länge äga fabriksny bil?

Alexx
12 september 2012 · 141 Inlägg

Kan nu bekräfta till den som intresserad att man kan om man så vill och önskar, sälja bilen samma dag förutsatt att man har reg. bevisen för ägarbyte samt ev. kredit på bil som i så fall fördröjer en ev. försäljning någon dag.

Jag vill tacka för alla svar jag fått, lycka till med era bilar!

Mvh Alexx

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
killercow
12 september 2012 ·

Känner en som jobbar på en stor bilfirma, dom har 12 månaders regel när dom anställda köper bil där.

Dom får även endast köpa 1 bil per år. Och detta till ett väldigt rabatterat pris.

Anledningen till 12 mån regeln och max 1 bil (till de förmånliga priset förstås, sen gäller ord.pris om man vil köpa mer)
Är att dom anställda inte ska köpa massa bilar billigt och sen sälja privat.

magnuslindstrom
12 september 2012 · 136 Inlägg

Finns en aspekt till man kanske ska ta hänsyn till. I vissa förekommande fall kan man få skattelättnader på bilar, teex miljöbilspremien för några år sedan eller supermiljöbilpremien nu. För att ta del av dessa måste man stå som ägare under en bestämd period. Miljöbilspremien var 6 månader, supermiljöbilspremien vet jag ännu inte. Tror faktiskt det räcker att man är första registrerade ägaren, men har inte kollat det i detalj ännu!
Men det gäller ju såklart inte alla bilar... och bara om man ville ta del av den... fast det vill man väl smile

___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!
Joker_boxster
12 september 2012 · 2 Inlägg

Jag tror inte att det skulle bli några problem alls att sälja bilen redan efter några veckor...

Alexx
13 september 2012 · 141 Inlägg

Som sagt - jag har fått svar på frågan. Det är bara till att läsa innantill wink

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Moppro
5 augusti 2019 · 1 Inlägg

Alexx skrev:

matteeee skrev:
Hur längesedan var det? Om du äger en sak har du rätt att sälja den. Samma dag du köper den om du vill.

Köpte ny bil via en bekant år 2002, där personen som köpte ut bilen åt mig var tvungen att stå som ägare på bilen i 12 månader innan den kunde skrivas över till mig

Personen som köpte ut bilen var troligen anställd på Volvo alt något dotterbolag, då har dom väldigt bra personalerbjudanden men för att det inte ska missbrukas så har man satt detta som villkor i kontraktet

Christian S
5 augusti 2019 · 4 816 Inlägg

Moppro skrev:

Alexx skrev:

matteeee skrev:
Hur längesedan var det? Om du äger en sak har du rätt att sälja den. Samma dag du köper den om du vill.

Köpte ny bil via en bekant år 2002, där personen som köpte ut bilen åt mig var tvungen att stå som ägare på bilen i 12 månader innan den kunde skrivas över till mig

Personen som köpte ut bilen var troligen anställd på Volvo alt något dotterbolag, då har dom väldigt bra personalerbjudanden men för att det inte ska missbrukas så har man satt detta som villkor i kontraktet

så bra rabatter har vi tyvärr inte på nya bilar även om det förekommer att man får köpa vissa modeller till special pris ibland.

tagit ifrån volvobil.se
Bara för Volvoanställda

Hos Volvo Bil har du som Volvoanställd alltid bra priser och rabatter. Dessutom kan vi erbjuda förmånlig finansiering av både nya och begagnad Volvo. Några exempel:

15 % rabatt på nya V60 Cross Country samt XC90, XC60 samt V90 Cross Country
13 % rabatt på nya Volvo S- och V-modeller och XC40
Upp till 10 % rabatt på Nästan ny Volvo
Du får köpa max 2 nya och 4 begagnade per år. Nya bilar måste ägas minst 9 månader Begagnade bilar måste ägas minst 3 månader. För att få priser som gäller för dig som Volvoanställd behöver du kontakta en säljare.


Volvo Bil är som Bilia eller vad nu den lokala Volvohandlaren heter där ni bor och är för oss Volvo anställda.

Ivel skrev:
Det här avhandlades och klarades ut i inlägg 20.
Grattis för övrigt till månadens trådlyft.

ja det är inte dåligt att hitta en 7år gammal tråd och sedan skriva något som redan är besvarat tidigare i tråden.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang