Backkamera startar inte automatiskt när man lägger i backen

Sickan_
13 september 2012 · 945 Inlägg

Vet ej om jag lagt tråden rätt nu!!

Men en kompis har problem med sin backkamera, den startar inte automatiskt när man lägger i backen men man får igång den när man tar det manuellt på stereon.

Från kameran går det en röd och en svart kabel samt en kabel som man drar till stereon. Sen på stereon finns det två utgångar som den fungerar i och dom heter, Video out 2 och video in.

Vi har satt den röda kablen på backljuset och testat att sätta den svarta på jord och testat att inte ha den svarta kabeln i alls. Sedan har vi testat båda utgångar som fungerar i stereon ( Video out 2 & video in ), men går bara att få igång den manuellt.

Bilen ifråga är en golf 4 disel 1999
Stereon är en xtrons td 717g
Kameran är en  http://www.importservice.nu/backkamera- … ende/833-0

Är det någon som vet hur man får igång det så det fungerar riktigt?

/
Dennis

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Abbinz
13 september 2012 · 63 Inlägg

Sickan_ skrev:
Vet ej om jag lagt tråden rätt nu!!

Men en kompis har problem med sin backkamera, den startar inte automatiskt när man lägger i backen men man får igång den när man tar det manuellt på stereon.

Från kameran går det en röd och en svart kabel samt en kabel som man drar till stereon. Sen på stereon finns det två utgångar som den fungerar i och dom heter, Video out 2 och video in.

Vi har satt den röda kablen på backljuset och testat att sätta den svarta på jord och testat att inte ha den svarta kabeln i alls. Sedan har vi testat båda utgångar som fungerar i stereon ( Video out 2 & video in ), men går bara att få igång den manuellt.

Bilen ifråga är en golf 4 disel 1999
Stereon är en xtrons td 717g
Kameran är en  http://www.importservice.nu/backkamera- … ende/833-0

Är det någon som vet hur man får igång det så det fungerar riktigt?

/
Dennis

Har du ingen så kallad "remote" kabel på kameran som gör att den aktiveras och stängs av som när man kopplar en stereo till tändningen? Har nämligen själv monterat kameror i husbil och då satte vi plus och minus som vanligt på batteri men remote kabel drog vi till backljuset.

BMW 320 "Bmwic" (2002)
nixon89 klabbarpan
13 september 2012 · 3 041 Inlägg

Kameran skall mig veterligen vara ansluten till video in. Har du/han inte manualen till kameran?

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Sickan_
13 september 2012 · 945 Inlägg

nixon89 skrev:
Kameran skall mig veterligen vara ansluten till video in. Har du/han inte manualen till kameran?

Nej det är bara en svart och en röd samt den lite tjockare som man drar till stereon. Jo manualen finns men den är inte till mkt hjälp står bara att en kabel DC ska kopplas in samt AV mellan stereo och kamera.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
13 september 2012 · 945 Inlägg

Ingen mer i vårt avlånga land som har en idé på vad felet skulle kunna vara? smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
henke_99 Offroad Racing
13 september 2012 · 3 122 Inlägg

Kan helt enkelt vara så att den funktionen ni önskar inte stödjs av dom grejerna ni har.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Sickan_
13 september 2012 · 945 Inlägg

henke_99 skrev:
Kan helt enkelt vara så att den funktionen ni önskar inte stödjs av dom grejerna ni har.

Enligt den firma som sålde sakerna då ska det fungera. Men dom har ingen koll på hur man kopplar in det.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
henke_99 Offroad Racing
13 september 2012 · 3 122 Inlägg

Sickan_ skrev:

henke_99 skrev:
Kan helt enkelt vara så att den funktionen ni önskar inte stödjs av dom grejerna ni har.

Enligt den firma som sålde sakerna då ska det fungera. Men dom har ingen koll på hur man kopplar in det.

Då förstår jag inte riktigt hur dom kan säga att det fungerar. Är bäde stereo och kamera köpta på samma ställe? Kan även vara så att stereon inte klarar att hantera automatiken, eller att den behöver ström på nån kabel som talar om att den ska slå om till videoingången.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Sickan_
13 september 2012 · 945 Inlägg

Ja allt är köpt på samma ställe som ett paket så att säga. Och den borde klara av det iom backkamerafunktionen finns i stereon.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Ulf_W bilder.ulfw.se
13 september 2012 · 1 103 Inlägg

Sickan_ skrev:
Ja allt är köpt på samma ställe som ett paket så att säga. Och den borde klara av det iom backkamerafunktionen finns i stereon.

En snabb googling för att få upp manualen till HU, den säger mig att en vit kabel är "Rear view control wire" är denna inkopplad? Om det funkar när man väljer manuellt tvivlar jag på det.
HU måste ju veta att den ska visa kamerabilden...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Sickan_
13 september 2012 · 945 Inlägg

Ulf_W skrev:

Sickan_ skrev:
Ja allt är köpt på samma ställe som ett paket så att säga. Och den borde klara av det iom backkamerafunktionen finns i stereon.

En snabb googling för att få upp manualen till HU, den säger mig att en vit kabel är "Rear view control wire" är denna inkopplad? Om det funkar när man väljer manuellt tvivlar jag på det.
HU måste ju veta att den ska visa kamerabilden...

Nej det vet jag ej om den är inkopplad, har du någon aning om vart den ska kopplas in isf?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Ulf_W bilder.ulfw.se
13 september 2012 · 1 103 Inlägg

Sickan_ skrev:
Nej det vet jag ej om den är inkopplad, har du någon aning om vart den ska kopplas in isf?

Ja till backljuskontakten är ju min gissning.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Sickan_
13 september 2012 · 945 Inlägg

Så då ska den röda från kameran in i backljuset, den svarta i jord den andra till video in sen ska även den vita från stereon till backljuset?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Ulf_W bilder.ulfw.se
13 september 2012 · 1 103 Inlägg

Beror väl på vad manualen till kameran säger.
Kanske bara ska kopplas på tändningsström, den kanske ska vara igång hela tiden. Grejen är ju att HU ska visa bilden när man lägger i backen.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Sickan_
13 september 2012 · 945 Inlägg

Ulf_W skrev:
Beror väl på vad manualen till kameran säger.
Kanske bara ska kopplas på tändningsström, den kanske ska vara igång hela tiden. Grejen är ju att HU ska visa bilden när man lägger i backen.

Som jag skrev i inlägg 4 så visar manualen bara en kabel där det står dc och en som går mellan stereo och kamera där det står av

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
henke_99 Offroad Racing
13 september 2012 · 3 122 Inlägg

kameran behöver ju inte ström mer än när det ska visas en bild, koppla alltså den till backljuset. Men sen beror det ju även på om backljuslampan är plus eller minusstyrd, kan vara så att det ligger plus på till backlampan jämt och att det sen jordar genom backljuskontakten. Det måste du mäta dig till.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Sickan_
13 september 2012 · 945 Inlägg

henke_99 skrev:
kameran behöver ju inte ström mer än när det ska visas en bild, koppla alltså den till backljuset. Men sen beror det ju även på om backljuslampan är plus eller minusstyrd, kan vara så att det ligger plus på till backlampan jämt och att det sen jordar genom backljuskontakten. Det måste du mäta dig till.

Jag har mätt i backljuskontakten och det är ström när man lägger i backen och inget när man lägger i en annan växel .

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
henke_99 Offroad Racing
13 september 2012 · 3 122 Inlägg

Bra, enklast möjliga då.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
it_mutt Avstängd
13 september 2012 · 10 388 Inlägg

Det är inte som så att man kan ställa in videoingången på automatisk aktivering?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ulf_W bilder.ulfw.se
13 september 2012 · 1 103 Inlägg

Står det bara DC hade jag kopplat den på tändningsström, man kanske vill se nåt bakom bilen även när inte backen är i? Eftersom det tydligen finns en knapp för det på stereon...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang