Hade precis lika på mina två 940's jag haft att dom fick gnugga lite på starten nått varv, säkert samma fenomen där då med kondensatorerna! Ska jag komma ihåg ifall man blir med 940 igen nån gång
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Merca_Mike skrev: Har du kollat katalysator, så den inte är lite täppt och blir överhettad. Den kan lukta illa när den blir överhettad.
nej det har jag inte kollat men den är ju nästan ny och bilen borde kännas slö om den är tät? Men lika bara att ta ner den o kolla upp den när jag ändå ska sära på katten o avgassystemet för att fixa läckan där Tack för tipset
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
BlueScreeen skrev: Hade precis lika på mina två 940's jag haft att dom fick gnugga lite på starten nått varv, säkert samma fenomen där då med kondensatorerna! Ska jag komma ihåg ifall man blir med 940 igen nån gång
hehe ja det kanske det kan vara Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Tänkte bara börja med lite från förra updaten. Har nu kört ca 40mil sedan kondensatorbytet i styrenheterna, och jag vet inte om det bara är inbillning men bilen känns iaf mycket piggare när man rör lite på gasen, tycker det märks framförallt vid lägre varv. innan var den alltid väldigt slö om man körde på lägre varv men nu tycker jag iaf det känns som att den svarar på gasen mycket bättre på dem lägre varven än innan Vet inte om det bara är inbillning men men
Har blitt lite mera elektronik-"renovering".
Var ute o åkte och ca 10mil hemifrån tycker jag "klicket" från blink-relät börjar bli väldigt svagt och tillslut började det "surra" jättemycket om relät och blinkersen slutade helt att fungera.
Var först på skroten o kollade efter ett nytt relä men dem var plockade i dem få 7/940 som fanns där, kanske sitter samma i fler bilmodeller men inget jag tittade efter.
Lite elektronik-kunskaper har man ju så jag tänkte se om jag kunde laga mitt relä Relät ute
Var en hel del lödningar som spruckit så hoppades på det var det som var felet
Gjorde om alla lödningar men det funkade fortfarande inte.
provade sätta ström direkt på reläet på kretskortet och det funkade, mätte även upp motstånden som fanns och dem var det inget fel på.
Fanns en kondensator också men den såg jätte-fin ut. inga bulor eller läckage men lödde bort den iaf för att prova den.
Kondensatorn borta. Visade sej att denna var sten-död. Försökte ladda upp den via ett 9V batteri men den tog inte emot någon som helst ström
Och just en sådan kondensator på 3.3uF hade jag ingen. Kollade runt lite o hitta ett sortiment på kjell o company där det fanns såna
Var inte så roligt att köra utan fungerande blinkers kände mej lite elak mot alla andra i trafiken så jag gick till busstationen istället o åkte bussen dem ca 5 milen till kjell o company
sådär ja Påväg hem med dem nya
Ny kondensator på plats i relät
Var väldigt osäker på om det verkligen var kondensatorn som var kass för den såg ju så fin ut men det var den! Nu fungerar blink-relät igen
Lite roligt att den gick sönder bara sådär.
Tyckte det var väldigt roligt att löda, och nu hade jag ju ett helt sortiment med massa olika kondensatorer så tänkte försöka fixa ett till fel.
Det är dimmern till instrumentbelysningen. Det är inget alls som stör mej men tänkte prova fixa den när jag ändå "höll" på Har man dimmern på MAX så lyser alla lampor som dem ska men om man vill försöka dimma ner ljuset så slocknar allt helt så fort man börjar vrida på den.
Plockade ur mätarhuset än en gång
Dimmern borta
Kretskortet som fanns inuti.
Gjorde om alla lödningarna som fanns på kretskortet och så mätte jag även dem 3 kondensatorer som fanns. 2 av dem var ok och en var nästan helt kass.
Så det fick bli 3 nya
Nya på plats. Nu var denna färdig för tillbaka-montering
Och när jag ändå var i farten så passade jag på o byta kondensatorn på varvräknaren också för den var inte så bra. Varvräknaren ute
där sitter den, väldigt dumt till
Och här är anledningen varför jag ville byta den, det har läckt ut en hel del elektrolyt från den så lika bra o ta det när mätarhuset ändå var ute tyckte jag
satt ju väldigt dumt till. Man kan plocka bort visaren och själva tavlan med siffrorna för att komma åt bättre men jag vågade inte börja försöka bryta i visaren för kändes som risken att den skulle gå sönder var stor. Lödde bort den från kortet och lyckades få bort den med en näbb-tång
sådär borta Ser ut som det läckt en del
Och ny på plats. var mycket lättare att få dit den nya då den var lite mindre i storleken mot den gamla
Ett gammalt mätarhus är jätte-bra att ha tycker jag när man ska löda på baksidan av nån mätare. Där ligger den stabilt o fint
Allt tillbaka i bilen igen Och nu fungerar dimmern som den ska igen
Och än en gång vet jag inte om det bara är inbillning men tycker varvräknaren verkar mycket säkrare nu. Innan när man tex växlade ner vid omkörning så for mätaren iväg något i varv fast man hörde på motorn att så mycket varvar den inte för att sedan återgå till rätt varv. Detsamma om man växlade upp så brukade mätaren "dippa" lite för mycket innan den hamnade på rätt varv.
Det var det jag roat mej med i veckan
Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Lite bilder igen Har hållit på hela helgen med änu mer elektronik, denna gång hastighetsmätaren, igen
Ni kanske minns när jag fixade med den i vintras? Då byte jag ju kondensatorerna då visaren var något ryckig och osäker och så gjorde jag om alla lödningar då visaren har svårt att komma igång. Problemet med visarens ryckningar och osäkerhet försvann men den har fortfarande svårt att komma igång!
Kör man iväg så rör sej mätaren inte men trippen går så signalen fån givaren i bakaxeln går ju iaf in i mätaren. För att få visaren att fungera räcker det man slår lite försiktigt med finger-topparna framför mätaren så kommer den igång direkt och fungerar klockrent tills nästa gång jag stannar o sedan kör iväg igen, då är det samma sak igen. Ibland bara går den igång av sej självt efter en liten stunds körande. Dock om det är riktigt varmt ute så verkar den fungera som den ska hela tiden. Ju kallare desto tjurigare att få igång är den tycker jag.
Med tanke på att det räcker att slå lite så misstänker jag fortfarande något glapp i mätaren. Tänkte att jag kanske missat någon lödning i vintras när jag gjorde om dem så för att vara 100% säker att det inte är något glapp någonstans så lödde jag bort alla komponenter på hela kretskortet o lödde dit dem sen igen.
Alla komponenter borta
Tomt kretskort
Rengjort baksidan, nu ska allt tillbaka igen
Sådär ja. Tillbaka-lött
Nya lödningar överallt. Nu kan det inte vara glapp i dem iaf
Skruvade tillbaka kortet på mätaren igen o monterade in i bilen igen
Och resultatet? Fortfarande precis samma fel Men jag ger mej inte än! Jag skruvade bort kretskortet igen och tog med det till jobbet där jag bad några riktiga elektriker titta på det. Dom tror mer det är något fel på spolen som driver visaren typ att det skulle vara glapp i den eller att visaren går tungt just när den ska börja röra sig, men det tror inte jag på. Dem sa att såna där elektronik-komponenter som sitter på kretskortet typ aldrig går sönder.
Men men jag kollade på spolen o visaren. Jag mätte spolen med multimeter samtidigt som jag flyttade visaren för hand för att se om den glappade på något ställer men det gjorde den inte. Kände även på visaren och den går jätte-lätt hela vägen från 0-220km/h
Så jag tror fortfarande det är något fel på elektroniken.
Så jag satt nästan en hel kväll o ritade upp ett kopplingsschema på hela hastighetsmätaren för att försöka klura ut hur den fungerar.
Men jag förstod inte mycket av mitt schema. Men lite kom jag iaf fram till Så som att spolen hela tiden har + matning. skulle den fattas så skulle inte trippen fungera vilket den gör.
Men däremot misstänker jag transistor C1545 kan jävlas, det kanske är den som har svårt att komma igång. Den styr hur mycket ström som går igenom spolen beroende på hastighet. Ju högre hastighet ju mer ström släpper den igenom spolen och tvärt om.
Men jag förstår inte detta så bra, det kan ju även vara någon annan komponent som styr transistorn som krånglar. Jag tog reda på så mycket som möjligt om alla transistorerna o antecknade.
såna transistorer som sitter där nu går inte få tag i längre. Jag har nya transistorer som jag kopplade ihop en blinkande led krets av. Sen så lödde jag bort mätarens transistorer och ersatte med dem nya i den blinkande kretsen och det funkade precis lika bra med dem gamla som dem nya.
Så jag tänkte helt enkelt nästa steg får bli att byta alla transistorer mot dem nya. Tänkte även i samma veva byta dem keramiska kondensatorerna när jag ändå håller på. Det har jag också nya liggande. Skulle något gå åt helvete med min mätare så är det inte hela värden. Jag har 2 kompletta yazaki-hus liggande som jag kan plocka ut en ny km/h mätare från men jag vill ju så gärna försöka laga det jag har först innan jag ger upp
Det var allt för denna gång Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Fattar ärligt talat inte ett jota av vad du har skrivit..vilket får mig att beundra dina kunskaper, certifierad elektriker eller ej. Hatten av!
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mack skrev: Fattar ärligt talat inte ett jota av vad du har skrivit..vilket får mig att beundra dina kunskaper, certifierad elektriker eller ej. Hatten av!
Hehehehe tack det var roligt att höra nu blir jag glad Mycket av detta fick jag lära mej på tekniken i skolan typ 2010 fick tom låna hem massa böcker o läsa på bara för det var så intressant
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Nu kommer lite bilder igen. Jag har gjort en riktig genomgång av hastighetsmätaren nu. Hela kvällarna sedan i tisdags tills nu ikväll har jag grejat med den.
Kretskortet borta igen
Än en gång lödde jag bort alla komponenter. Sen så undersökte jag själva kretskortet. Mätte upp alla banorna på det för att se så det inte var avbrott någonstans eller felaktigt motstånd. Men det var helt felfritt, hittade inga fel på det
Började mäta upp alla komponenter. Jag utgår från att IC-kretsen Ba6140a är hel för det har jag inte en aning om hur man mäter.
Nu tog jag ingen bild på det men jag började mäta alla dioderna. Och dem var felfria. dom släppte bara igenom strömmen på ena hållet som dem ska och värdet som multimetern visade var stabilt.
Nu var det dags att mäta resistorerna. Började med det som skulle vara 15k ohm
Såhär ser en resistor ut. Det är som ett motstånd för strömmen. Ju högre ohm desto större motstånd. 1K ohm = 1000ohm
Det första skulle vara på 15k ohm. Och enligt multimetern så var det på 14640 ohm vilket betyder det fattas ca 400ohm.
Jag tycker det låter rätt mycket när det felar 400ohm. Om det spelar någon roll vet jag inte men jag provade mäta en ny 15k resistor. Och på det nya fattades det endast 20ohm. Resistorerna får fela en viss procent men jag minns inte hur många procent det var. Men men det var ju iaf många resistorer som felade rätt mycket om man jämförde med en ny resistor.
På kretskortet står det vad för resistor som ska sitta där och då tycker ju iaf jag att det helst ska stämma
Så jag bestämde mig för att byta allihop! Hade en hel låda liggande med nya resistorer som jag köpte för många år sedan när elektronik-intresset var som störst
130-olika värden och 20 av varje värde. Letade igenom lådan ett bra tag och till slut hittade jag alla jag behövde!
Sådär, nya resistorer på plats!
Sen så mätte jag igenom dem keramiska kondensatorerna. Det är dem gröna på bilden.
Det var inte mycket som stämde där heller Dem första skulle ha en kapacitans på 100nF men dem var på 115.5 , vet inte om det spelar nån större roll men jag tycker ju det ska stämma så gott det går
Så jag prova mäta på en ny
102,1nF visade multimetern på den nya och det stämde ju mycket bättre
Nästa skulle vara på 47nF. Men den var på 59nF
Mätte på en ny och då hamnade jag mycket närmre 47
Jag bytte även här allihop Såhär ser dem nya ut
Nya på plats
Sen var det dags att titta på transistorn som jag misstänker inte fungerar riktigt som den ska. Det är ju då transistor C1545 jag misstänker, och den verkar ju även samarbeta på något viss med A937. A937 är av PNP typ medan C1545 är NPN. Jag har inte en aning om hur PNP fungerar riktigt och kan inte riktigt förstå var den gör för något så jag byte båda 2 mot nya
Såhär ser originalen från 1987 ut
och här är dem nya ut som ska ersätta dem
Som ni ser nedan så stämde inte "pinout" riktigt på dem nya och gamla Gamla:
Nya:
Så med hjälp av en plattång böjde jag till benen på dem nya så pinout skulle stämma
Sådär nya transistorer på plats Blev lite trång men det gick
Sådär då har kretskortet fått en ordentlig genomgång och är redo för återmontering igen
Sen så monterades allt ihop igen, och jag hissade upp baken på bilen och provade med hjulen i luften
Jag var väldigt spänd. Skulle mätaren fungera över huvud-taget med tanke på vilket stort ingrepp jag gjort i den nu? eller skulle det bara bli ett rökmoln av hela alltet? Lite orolig var jag faktiskt i och med att utseendet på dem gamla och nya komponenterna skiljde en hel del.
Men mätaren gick ju igång o fungerade som om inget hänt
Så skönt då var det inga problem att ersätta dem gamla grejerna som inte går o få tag i längre med dem nya
DOCK vet jag inte om felet fortfarande finns kvar än det märker jag när jag börjar köra lite Nu gick mätaren igång direkt men den har legat inne i ett varmt o gott hus i flera dagar
I vintras när jag gjorde om alla lödningar fungerade den också direkt på första försöket men då hade den också legat inne i värmen.
Och detta är vad som blev över, dem gamla komponenterna
Jag återkommer med svar om felet är borta eller inte Skulle det vara kvar så tänker jag byta resten av transistorerna också. Finns 3 till som jag inte bytt. Sen har jag bytt allt som jag kan byta
Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.