trimmad b20, vad kan den ha i hk?

S-Larsson
17 april 2007 · 514 Inlägg

Ungefär samma tankar som föregående talare. Sen tror jag det är 32/36 förgasare han menar wink

Själv skulle jag tippa på ca 130-140hk kanske med det du har nu. Med en riktig topp samt webrar så 170-180hk.

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
S-Larsson
17 april 2007 · 514 Inlägg

JalleJ skrev:
Lite of topic här.. Tror någon det är möjligt att få ut 300 hästar ur en B21? tongue

Allting är möjligt.. Dock så krävs det en hel del för att kunna plocka ur dom hk ur en b21, om man inte satsar på turbo då smile

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
boxarhandsken
17 april 2007 · 311 Inlägg

130-140.. okej.. är nöjd.. får tacka och bocka.. smile

Pv med preppad b20..
Volvo 142 (1969)
Volvo L3314 "Valp" (1962)
Kettunen
17 april 2007 ·

JalleJ skrev:
Lite of topic här.. Tror någon det är möjligt att få ut 300 hästar ur en B21? tongue

Klart det är möjligt!
Inget är omöjligt som sagt

boxarhandsken
21 april 2007 · 311 Inlägg

NightCruiser skrev:
2.2L, r-kam, extraktor ger ju en del, men vad är de exakt för weber du har?
Är de en 32/46 har du ca 140-150 men om du har dubbla 45or eller liknande godis så plockar du bortåt 170hk beroende på hur mkt som är gjort med toppen...

Så med andra ord, mer info om förgasarna och om toppen tack!

det var en 36/36 gasare.. big_smile

Pv med preppad b20..
Volvo 142 (1969)
Volvo L3314 "Valp" (1962)
Mr_Thulin
21 april 2007 · 55 Inlägg

jag skulle säga runt 145-155

Turbotractorn snart i din backspegel.
B230et extreme.
mr_jonsson V8 Twin Turbo
21 april 2007 · 123 Inlägg

JalleJ skrev:
Lite of topic här.. Tror någon det är möjligt att få ut 300 hästar ur en B21? tongue

Det är nog inte omöjligt som sagt med tanke på att man kan plocka ur 420 vilda hästar ur en 1.8T VAG motor.

Då byttes iofs detta:

E-Prom,
optimering av flöde till intercooler,
byte turbo,
grenrör,
wastegate,
intercooler,
spridare,
bränslepump,
bränsletrycksregulator,
kamaxlar,
vevaxel,
vevstakar,
kolvar,
oljekylare,
koppling,
svänghjul,
luftfilter,
ombyggnad rör till och från intercooler,
extra motorfästen,
ombyggnad vevhusventilation och luftfilterbox,
portning av topplock och byte till dubbla racekatalysatorer och komplett rostfritt avgassystem.


smile

Senast redigerat av mr_jonsson (21 april 2007)

pv-rules kung
21 april 2007 · 52 Inlägg

jag byggde på en b20 med r-kam å dubbla solex å de gav 140hk på hjulen

boxarhandsken
21 april 2007 · 311 Inlägg

ok.. fan va sugen ja e på bänka den

Pv med preppad b20..
Volvo 142 (1969)
Volvo L3314 "Valp" (1962)
boxarhandsken
15 maj 2007 · 311 Inlägg

såg på blocket en Volvo Racing insprutningstopp till b20.. vad tror ni om att köpa det ? ger det mer effekt än en weber 36, hur mycket isåfall?

Pv med preppad b20..
Volvo 142 (1969)
Volvo L3314 "Valp" (1962)
chevy_61
22 september 2007 · 53 Inlägg

satsa på att titta va du har för topp til din motor tror jag att du skulle haft en steg 3 och dubla weber 45or så får du nog drag i bilen så det räcker. va har du för svänghjul?

va fan ska man skriva fet raggare som har fasnat i ett 60 tal man inte fick vara med i. skruvar med mina bilar ich umgås med vänner och min underbara tjej. lever för bilar
Ford sierra (1989)
blownaway Jetonaut
22 september 2007 · 32 Inlägg

Prova inte få upp den i 300 bara...'

En kompis hade några kompisar som satte på turbo och så...
Dom hade fått upp den i runt 300 (bänkade) hästar.
Men då släppte gängorna i blocket för toppbultarna...

Så det gick inte så bra...

Ford Coupe De Luxe "The Banger" (1930)
boxarhandsken
22 september 2007 · 311 Inlägg

har köpt en topp nu , 46/ 37 ventiler.. portad och  planad 2 mm.. försöker nu få tag i ett par webers men det är inte lätt å få tag på ett par billiga.. sad

http://www.garaget.org/?car=51863&image=525748

Senast redigerat av boxarhandsken (22 september 2007)

Pv med preppad b20..
Volvo L3314 "Valp" (1962)
Volvo 142 (1969)
_Wallis_
22 september 2007 · 4 506 Inlägg

Hör med KG han vet ju ganska så mycket om Volvo trimm om man säger så haha

Kan du andas kan du dö.
_Wallis_
22 september 2007 · 4 506 Inlägg

boxarhandsken skrev:
har köpt en topp nu , 46/ 37 ventiler.. portad och  planad 2 mm.. försöker nu få tag i ett par webers men det är inte lätt å få tag på ett par billiga.. sad

http://www.garaget.org/?car=51863&image=525748

Kan fixa ett par 45'or om det är intresannt, Nya filter och trattar behövs. kostar inte mycket. Tror insuget är till B20 eller B21 ska kolla.

Kan du andas kan du dö.
icky
23 september 2007 · 24 Inlägg

NightCruiser skrev:
2.2L, r-kam, extraktor ger ju en del, men vad är de exakt för weber du har?
Är de en 32/46 har du ca 140-150 men om du har dubbla 45or eller liknande godis så plockar du bortåt 170hk beroende på hur mkt som är gjort med toppen...

Så med andra ord, mer info om förgasarna och om toppen tack!

Skulle tro att det kan vara lite väl optimistiska siffror..

Byggde själv en "vedbodtrimmad" B20 för en massa år sedan med hemportad topp, billigt comfort extraktorrör, Weber 40:or (från Alfa) och en högvarvig CW-1 kam.

Motorn blev toppig och gav 150hk då bilen kördes på rullar.

Weber 40:orna tror jag är i minsta laget för en 2 liters + maskin men de gör underverk på hela effektregistret jämfört med 36/36:an.
Man bör nog satsa på ett par 45:or direkt som du säjer.

Satsar man på beggade så kolla att numrerna stämmer på förgasarna så de tillhör samma serie, annars skiljer det i designen av låg och mellanregister kanaler och blandningen blir olika och motorn går inte bra. -Hör med MISAB de ger råd och tips.

En 2,2-liters B20 som byggdes med en Enem H3 kam och Weber 45:or, fint port-jobb, full balansering och vägning, ett bra extraktorrör, brytarlöst Lumenition mm gav efter lång stund i bänken 170hk..

Volvos egna marin Competition maskiner med Solex 45:or och G-kam uppgavs till 155hk eller 165hk beroende på bestyckning..

Med tanke på jobbet att få 170 hk ur den bänk-körda 2,2:an tar jag Volvos egna siffror med en rejäl nypa salt..

Senast redigerat av icky (23 september 2007)

Who ever said money cant by happiness, didn´t know where to shop
icky
23 september 2007 · 24 Inlägg

boxarhandsken skrev:
har köpt en topp nu , 46/ 37 ventiler.. portad och  planad 2 mm.. försöker nu få tag i ett par webers men det är inte lätt å få tag på ett par billiga.. sad

http://www.garaget.org/?car=51863&image=525748

Se där ja, en topp med styrstift och allt.smile

R-kammen är som Volvos alla andra egna B20-kammar en uråldrig konstruktion och medernare kammar med bättre körbarhet finns tillgängliga.

En H3 från ENEM eller liknande kam från KG eller Timo eller annan leverantör ger både bättre vrid och mer toppeffekt.
Men till dessa kammar rekomenderas kraftigare vipparmsbrygga och stötstänger osv..

Senast redigerat av icky (23 september 2007)

Who ever said money cant by happiness, didn´t know where to shop
boxarhandsken
23 september 2007 · 311 Inlägg

_Wallis_ skrev:

boxarhandsken skrev:
har köpt en topp nu , 46/ 37 ventiler.. portad och  planad 2 mm.. försöker nu få tag i ett par webers men det är inte lätt å få tag på ett par billiga.. sad

http://www.garaget.org/?car=51863&image=525748

Kan fixa ett par 45'or om det är intresannt, Nya filter och trattar behövs. kostar inte mycket. Tror insuget är till B20 eller B21 ska kolla.

du har pm!

Pv med preppad b20..
Volvo 142 (1969)
Volvo L3314 "Valp" (1962)
EvolutionIII
23 september 2007 · 459 Inlägg

Chrille74 skrev:
Dessutom är det volvohästar...... så att jämföra det med andra bilar lär väl bli motsvarande 100-110 hk, kanske 120 om det är nerförsbacke, sol och man har hemlängtan, samt är skitnödig! smile

Vårda ditt språk!!!!!!!

740_GLT
23 september 2007 · 103 Inlägg

haha volvo hästar is the shit.. ja har 159 i min glt å drar jämt med morsans toyota corolla 1.6 med 110 pollar tongue så volvo hästarna är inte dom piggaste..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang