Vad har du haft för problem med din AUDI?

CarpeDiem German Engineering
25 september 2012 · 9 081 Inlägg

Då kör vi en Audi-tråd här också på forumet. Problem och kända brister med just Audi.

Senast redigerat av CarpeDiem (25 september 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
snodd
25 september 2012 · 223 Inlägg

Har inte haft nån audi än men min far hade en A6 från 05 - 09 och va inga problem alls..
Min chef har en fullutrustad A6 -06 och har haft problem med luftfjädringen...tongue

Auditography
25 september 2012 · 341 Inlägg

Enda problem jag haft på min nu snart 12 år gamla A4, som jag ägd sen den var ny:

- mätarinstrumentet fick damp och allting började blinka. Fick bytas, ca efter 5 år
- damasker, drivknutar
- bagageluckesensorn gick sönder efter typ 6-7 år
- några spruckna plast/gummirör här och där i motorn då och då

That's it!

Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi RS4 Avant "B5" (2001)
snodd
25 september 2012 · 223 Inlägg

Att instrumentpanelen dumma sig e dåligt men de andra får man räkna med.. Kom på en sak till  då ja jobbar med bilvård e att audis kromade lister blir missfärgade av micro avfettning.. Kanske inte räknas som kända fel men kan va bra o veta wink

Auditography
25 september 2012 · 341 Inlägg

snodd skrev:
Att instrumentpanelen dumma sig e dåligt..

Japps! Fick det på försäkringen dock.

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Danne_nkpg Lastbilschaufför
25 september 2012 · 257 Inlägg

Hmm, vilken av dom jag har haft? wink

Nävars.. Inte på någon av mina audis har det varit mer än slitgrejer som jag har bytt såsom: Bromsar, stötdämpare osv,osv..

Ända är väl värmepaketet som var lite otippat och drygt att byta på min Silver S6 jag hade förut ^^

Dock sa har/hade alla mina Audis gått över 20.000 mil så då är det mycket slitgrejer som behöver bytas smile

//Danne

Senast redigerat av Danne_nkpg (25 september 2012)

Four Rings To Rule Them All
PHerrdahl Svetsare.
25 september 2012 · 164 Inlägg

Inga problem alls och har haft en hel del C4or genom åren, alla med Q samt manuell. Är utan tvekan de bästa bilarna jag ägt, rejäla, tåliga och bekväma. Äger nu en S4 2,2T samt en S6 V8 och de är underbara, överdimensionerade grejer!

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.
Audi S4 2,2TQ "RS600" (1992)
Skyline_Lunkan
25 september 2012 · 29 Inlägg

2009 Audi A4 avant 1.8tfsi med instrumentbelysnings flimmer

Sponsored by my own wallet
Kom aldrig och säg jag gasade inte fullt för då är du nollan när du blev ifrånkörd
Nissan Skyline R32 GTS/GTR "Team Bapelsin R32" (1993)
OSkar000
25 september 2012 · 198 Inlägg

En havererad AC-kompressor samt kärvande bromsok bak på min A3 -04 som jag hade tidigare. Annars inga problem på drygt 2000 mil.

Nuvarande A4 -07/08, inget.

Audi Coupé GT -82
Nästan 20k mil på 20 år, enbart slitdelar och nån tändkabel.

jetta16v
25 september 2012 · 1 534 Inlägg

PHerrdahl skrev:
Inga problem alls och har haft en hel del C4or genom åren, alla med Q samt manuell. Är utan tvekan de bästa bilarna jag ägt, rejäla, tåliga och bekväma. Äger nu en S4 2,2T samt en S6 V8 och de är underbara, överdimensionerade grejer!

Kör en 2.8Q för tillfället och den har gått 24000 mil, så tyvärr så har det kommit en del saker på den som behöver bytas, mestadels slitdelar.

På dom C4'orna så vill dörrlisterna av och rost på framskärmarna.
Har dock skaffat S4-skärmar som var rostfria.
Nya lister går dessutom bra att få tag på eBay hyfsat billigt.
Sen har det varit lite elgrejer, t.ex. så slutade eluppvärmningen av bakrutan att fungera, säkringar är hela.
Spolarpumpen lade också av, skaffade en NY för 50:- från England, men det visade sig att det var glapp i kablaget, troligen förra ägaren som var där o fingrade, enkelt fixat..

Sen tycker jag torkararmarna har lite dåligt tryck mot rutan, så jag har böjt dom och kör med Aero-blad så det torkar mkt bättre nu. Om det beror på fel konstruktion eller att det blir så med åren kan jag inte svara på.

Kom på en sak till, handbromsen tar väldigt dåligt, men verkar som att det var vanliga fel på den modellen..


Skall man säga några bra saker också?
En underbar bil som är grym i motor och väghållning, ligger stabilt på vägen, 2,8an är också väldigt trevlig, rör på sig om man säger så. Å andra sidan drar den nästan aldrig under 1l/milen.
Grym komfort för att vara 18 vintrar gammal, klår flera nyare bilar jag åkt i..
Fyrhjulsdriften är oslagbar, hade haft det mkt svårare senaste vintern om jag inte hade haft Quattro.

Kan jag tänka mig köpa Audi i framtiden?
Utan tvekan...

onej84
25 september 2012 · 1 854 Inlägg

Longlife olja behöver man förklara?

jetta16v
25 september 2012 · 1 534 Inlägg

onej84 skrev:
Longlife olja behöver man förklara?

Ja tack tongue

onej84
25 september 2012 · 1 854 Inlägg

jetta16v skrev:

onej84 skrev:
Longlife olja behöver man förklara?

Ja tack tongue

Använd inte longlife så slipper du bekymmer smile

Piss olja med på tok för långa intervaller= Igen täppta slangar, eller oljepumpsras.

Backstream
25 september 2012 · 168 Inlägg

A6 2.7T Q -00 som jag har som bruksbil har jag fått byta flexrör på bägge sidor, bromsskivor fram och övre delen av info displayen mellan hastighets- och varvmätaren lyser dåligt ibland, annars jävligt fin bil trots 28000 mil smile

jetta16v
25 september 2012 · 1 534 Inlägg

onej84 skrev:

jetta16v skrev:

onej84 skrev:
Longlife olja behöver man förklara?

Ja tack tongue

Använd inte longlife så slipper du bekymmer smile

Piss olja med på tok för långa intervaller= Igen täppta slangar, eller oljepumpsras.

Jag misstänkte att det var dit du ville komma, men var inte säker.

Då kommer följdfrågan.
Är det själva oljan som är överskattad?
Eller de långa intervallerna?
Eller som du skrev, både och?

Om man har lika långa intervaller, är longlife-olja bättre än "vanlig" eller?

onej84
25 september 2012 · 1 854 Inlägg

jetta16v skrev:

onej84 skrev:

jetta16v skrev:

Ja tack tongue

Använd inte longlife så slipper du bekymmer smile

Piss olja med på tok för långa intervaller= Igen täppta slangar, eller oljepumpsras.

Jag misstänkte att det var dit du ville komma, men var inte säker.

Då kommer följdfrågan.
Är det själva oljan som är överskattad?
Eller de långa intervallerna?
Eller som du skrev, både och?

Om man har lika långa intervaller, är longlife-olja bättre än "vanlig" eller?

När jag hade min A4 så läste jag runt och pratade med några som skruva med VAG och det va nog ingen som gilla den oljan så jag skulle inte chansa.

Jag tror den är kass. Men inget jag e 100 på.

it_mutt Avstängd
25 september 2012 · 10 388 Inlägg

100 2.8E (91) - Oljepumpen - 8000:- hos vag...mjojo wink

100 2.3E (94) (såld)- Kassa framskärmar (skärmkanterna och där nere, bak vid dörren)

A6 2.6 (96) (såld) - Kassa framskärmar (skärmkanterna och där nere, bak vid dörren)

A4 1.8T (97) (såld) - Kass oljekylare, en länkarm, kasst värmepaket

A6 2.4 (99) (såld) - Rost bakre skärmkanter och nederkant på dörrar, 2 länkarmar, flexrören vid kattarna

A6 2.4 (02) - Flexrören vid kattarna, AIP-slang, kombiinstrumentet och bromsljuskontakten

Ja, förutom rena slitagedelar så som bromsskivor osv

Senast redigerat av it_mutt (26 september 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Franzon
26 september 2012 · 24 Inlägg

Kupéfläkten har sagt upp bekantskapen med mig, i övrigt inga problem som inte är slitage relaterade.

Audi S3 (8p).

We are tied to the ocean. And when we go back to the sea, whether it is to sail or to watch - we are going back from whence we came
John F. Kennedy
GroundX Got N/A?
26 september 2012 · 357 Inlägg

Flexrören vid katalysatorerna verkar vara stort problem på "nyare" audi-bilar. Vet att farsan fått byta sina 2ggr.
Byte av nån packbox i bakaxeln har också fått gjorts p.ga. oljeläckage.
Detta en A6 Quattro 2,4 -03

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
it_mutt Avstängd
26 september 2012 · 10 388 Inlägg

GroundX skrev:
Flexrören vid katalysatorerna verkar vara stort problem på "nyare" audi-bilar. Vet att farsan fått byta sina 2ggr.
Byte av nån packbox i bakaxeln har också fått gjorts p.ga. oljeläckage.
Detta en A6 Quattro 2,4 -03

Ja, i familjen så har alla A6:orna (3st) (C5, oavsett före eller efter facelift) haft problem med dessa. Nu är det visserligen inget som är så svårt att lösa om man kan svetsa, men, ja, det verkar iaf hålla "sådärbra" original

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang