Extraljus i Can-Bus system.

Putteliten
3 oktober 2012 · 9 068 Inlägg

Har fått en förfrågan om att koppla in extraljus på en Passat R TDi -09.

Kommer så klart använda mig av relä i så fall, men kan man ta ström till tillslaget på extraljusreläet ifrån helljuset på ena sidan av bilen? Eller blir det fel i Can-Bus systemet då?

Vill inte hör jag tror nu, jag vill höra ifrån någon som vet....

Batta
4 oktober 2012 · 1 353 Inlägg

Nu VET jag inte helt exakt hur det är på din, men på audi som jag kopplat in så var man tvungen att ha en kabelsats för extraljus ifrån VAG, för bilen skickar bara en pulssignal till helljuset, och det räckte inte till för att tända extraljusen med vanligt relä.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Putteliten
4 oktober 2012 · 9 068 Inlägg

Batta skrev:
Nu VET jag inte helt exakt hur det är på din, men på audi som jag kopplat in så var man tvungen att ha en kabelsats för extraljus ifrån VAG, för bilen skickar bara en pulssignal till helljuset, och det räckte inte till för att tända extraljusen med vanligt relä.

Okej, var det dyra prylar det eller?
Tanken var att man skulle tjyva tillslaget precis innan kontaktdonet till ena helljus lampan då. Den plussignalen från spaken kan jag tänka mig räcker endast till orginal helljus relä.

Om man kopplar så som jag säger, vilket var vanligast förr att man gjorde. Frågan är då om systemet pallar det eller kommer ge felkod?

mb_pucken
4 oktober 2012 · 5 083 Inlägg

ska gå utmärkt att ta tjuvström vid tex kontaktstycket till tex vänster framlyckta OM du har halogen på helljus. har du därimot bixenon såblir det värre då detta sköts via en cambus signal till ställmotorn.

Senast redigerat av mb_pucken (4 oktober 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Dj_Albert Stölle
4 oktober 2012 · 199 Inlägg

Kan bara ge ett tips, inte svara exakt på hur det funkar.
Kolla upp vad en kabelsats kostar till den bilen, så får du en ordentlig anslutningspunkt, och du får en brytare att montera i kupén,en brytare som passar in o inte behöver dras extrakablar till.  Så gjorde ja på min volvo, blev mycket bättre än att bara tjyva vid lampan. Och f.ö så är ljuset minusstyrt på många bilar med can-bus, alltså plus ligger där hela tiden men lampan jordas via databoxen s.a.s. Bra att veta om man tänker tjyva, att man kanske får tänka bakvänt med att mata plus till reläet o sen dra minusledningen till lampan istället. Vet inte hur det är på min, men reläet till extraljusen är minusstyrt iaf. 
Nått att tänka på iaf, så du inte får massa merjobb

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
Batta
5 oktober 2012 · 1 353 Inlägg

kommer inte ihåg vad priset var, men det var en bil med bixenon och alltså inte halogen helljus.
har du vanlig halogen lampa på helljus så ska det inte vara något problem att koppla på vanligt traditionellt vis smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Putteliten
6 oktober 2012 · 9 068 Inlägg

Okej, då vet jag vad jag ska kolla på, tack för bra svar! Sitter det halogen på helljuset så blir det en traditionell koppling, blir i så fall en ramp med 4-5 små bakom grillen. Ser ingen anledning till att ha strömbrytare till dom då faktiskt. Hade det varit stora rallye 3000 eller ett par xenon så kan det ju vara bra med brytare då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang