Som en del vet så såldes min R32 GT-R direkt när den var färdigbyggd. Jag var riktigt nöjd med resultatet av den men den kändes inte som min "typ" av bil. För ett litet tag sedan hade jag en R34 GTT som jag fick i byte på en annan bil. Den gillade jag verkligen men jag sålde den ändå.
Men sen fick jag syn på en R34 GT-R som kräver lite jobb. Så nu har jag något att göra i vinter
AVGASSYSTEM: *Greddy Grenrör *Greddy Wastgate såklart öppen med 2 tum rakt ner *4" Från turbon hela vägen med en dämpare i bak
BRÄNSLESYSTEM: *Fuel Cell (FIA Godkänd) *4 st Pumpar Ditchwork (intank) *6 st spridare (1680cc) *Nya bränsleledningar
*Tein Type N1 Coilovers *AS Fjäderbenstag *Whiteline Krängningsstag fram och bak *Whiteline Droplinks fram och bak *Cusco Camberstag
BROMSAR: *Greddy Alcon 4kolvsok i fram *Brembo 2kolvsok i bak *Greddy slitzade Skivor
*Fullbur (Dragbur) *Flockad instrumentpanel *5 st Defimätare (Bränsletryck,Oljetryck,Avgastemp,Laddtryck,Oljetemp) *Vems Lambdamätare *2 st Sparco Corsa stolar (FIA Godkända) *Top Secret Växelspaksknopp *5 Punkts bälte *Snap Off Sparco ratt *Nismo 320km/h Mätarhus
*Endless-R FRP Front *Endless-R FRP Bak *Tomei Luftintag (istället för lyktglas) *Ganador Kolfiber sidospeglar *Motorhuv i Glasfiber *Baklucka i Glasfiber
Vid inköp
Nypolerad
Motorn fick jag såhär
Här var det tomt
Här ska det styras
Saker som ska göras..
Försöka få den reggad som ombyggt fordon?
Motor: Bygga ny då blocket var spräckt vid inköp Mappa och plocka ut ca 800hk
Kul att ni verkar gilla mitt arbete jag lägger ner på bilarna. Kan säga att om man ser att där är mycket aktivitet i tråden man skriver hjälper till väldigt mycket när det gäller motivationen till att fortsätta..
Planerar inte att sälja denna än så länge Men allt e till salu för rätt pengar!!
Jag börja med motorn för ca en vecka sen. Så i måndags åkte jag och lämna mitt nya block till borrning tillsammans med kolvarna jag fick hem från staterna. I torsdags var blocket klart och när jag skulle hämta det så tog jag med toppen också för att jag ville få kollat ventilstyrningarna. Dom var ju så klart kassa så det var ju tur att jag köpt nya Så nu blir det nya styrningar, mirafräsning och ihopsättning på toppen. Kvar blir inchimsning av kammarna..
snaku skrev: Varför bytte du från kolvarna och staktarna som satt i gamla motorn? Har för mig att de klarade sig helt oskadade. Vill minnas att det var "special special" HKS Stage 3 stakar med custom kolvbult bla. Speciallbeställda just för den maskinen =S
Känner till en del om den där bilen eftersom jag känner grabbarna på FVK som byggt bilen och gamla motorn. Ang vxl lådan så kan jag tala om att det satt en HKS låda i från början.
Ett filmklipp där ursprungliga ägaren är ute och testar lite efter att de bytt låda då HKS lådan rasade. Gratulerar, du har köpt dig en mycket omdiskuterad och omskriven bil, inte bara i sverige om jag förstår saken rätt.
Tackar!! Ja det ska förhoppningsvis bli bil av denna igen..
Kolvarna fick jag inte med pga att förra ägaren sålt dom.. Angående stakarna så tycker jag inte man ska ha blandade och ihop plockade grejer då det var 5st no name stakar och 1st HKS stake vad dom tänkte där vet jag inte.. Sen går det kanske bra att köra med dom om dom är matchviktade vilket dom kanske är men jag vill ha samma till alla kolvar.. En annan sak är att dom har kört med original topplocksbultar fast att det skulle vara ARP enligt deras spec.. Kammarna var GREX och inte HKS (spelar kanske mindre roll) Och maskinen var borrad 3ggr med 87,5 i borr vilket inte alls bådar gott för att få den till att hålla.. Det är väl lådan jag stör mig mest på nu då den förmodligen inte kommer att hålla.. Letar efter en original getrag till den i stället.. HKS dogbox känns inte så kul till gata..
snaku skrev: Du kan få klaus på fvk:s nummer i ett pm om du är intresserad av att prata med de om vad som skulle suttit i maskinen egentligen och om du vill veta mera om bilen. De svarar säkert på alla frågor, de har undrat lite vad som hände med den.
Maskinen hämtades hos dom när jag köpte bilen för ca en och en halv månad sen.. Prata då med en kille där som hade skruvat isär hela motorn nu vid raset.. Då fråga jag vad som var trasigt/konstigt med den samt vad som behövdes för att fixa motorn igen.. Till svars fick jag ett nytt block och såklart kolvar till det och att den var körd med 87,5 i borr vilket man absolut inte skulle göra på en sån här maskin.. Men vad jag förstår det som så är det dom som byggt motorn.. Men dom sa inget om att det var original sträckbultar till toppen(dom tycker kanske det är ok att köra med och andvända igen) Kamremen sa dom inget om. Att det var olika stakar verka dom också tycka vara ok då det inte nämdes.. Det är enligt deras spec som saker och ting inte stämmer.. Dom plockat ner den när den rasa och jag fick den i låder ifrån dom..
snaku Han jag köpte bilen av var uppe och hämta motorn dagen innan bilen hämtades.. Nog om det för det är som det är.. Bygger med vad jag har och köper så det blir förhoppningsvis bra.. Menar inget illa om nått och baktalar inte om nått eller något..
J_W TurboTias strandberg31 Trik Kul att ni följer..
Det har helt ärligt inte hänt ett skit med bilen sen sist jag uppdaterade..
Med jag har fixat ett nytt ställe att bygga bil på som jag totalrenoverar.. Är i slutet på vecka 3 nästan klar känns det som.. Det som gjorts är följande: målat tak, väggar,golv,fasaden,nya ljusamaturer och rör, skaffat däckmaskin, balanserare,saxlyft,barbord med stolar och en helt ny Hoffman lyft..
Nu är verkstan klar och jag kan återgå till bilbyggandet.. Det var tänkt att enbart ha det som garage men nu på vinterhalvåret har jag så lite att göra med mitt solskyddsföretag så jag bestämde mig för att öppna ett till och det blev DKL Bilservice..
Jag är inte så förtjust i det helmörka temat. IC:n förblir i alu då jag tycker det är synd att dra färg på en äkta Greddy IC. Jag skulle snarare vilja ta bort toningen på alla rutor och kört någon färg på buren samt baksida stolar och sen haft 19" fälgar i samma kulör.. Men jag tänkte börja med att få ihop motorn Det saknas en hel del skruvar och lite småskit men jag har fått gjort nått litet i alla fall..
Knackat i en restriktor
Gjort i ordning oljetråget då nån råka hälla fligolitkulor i det..
Packning och ARP
Toppen, halva insuget och oljepump mm på plats
Sen fick jag ett paket som innehöll 2jz singel manuell med kardan och diff körd 15mil sen bänkningen på 689hk Får väl se vad man ska lägga den i
Linkan_740 E39 känns lite stor att riktigt leka loss med
Iceen Hade varit kul men samma där med lekkänslan så lite otymplig..
CHEEVA Har Gillat corrado sen min första år 2000.. Nån dag ska det byggas nått med en sån..
zemet Göra nått som nån annan har känns inte kul alls typ som en härmapa haha
Jag har kört med släp idag
Byggtråd kommer när jag har tid att fixa med den.. Nu är det R34 som gäller.. Håller på och ska chimsa in ventilerna och hittar inte vad dom rekommenderar för spel på GREX 272 kammarna.. Så fort det är klart är det dags att lägga i maskinen
Hur som helst så börjar motorn komma ihop.. Har dock inte fått reda på vilket spel det ska vara till mina kammar så nu blir det till att maila Greddy och hoppas på svar..
Rx7:an samt 2jz motorn är till salu igen då jag känner att tiden ej räcker till..
Skylinen har det inte heller hänt mycket med.. Fick svar från Greddy om ventilspel, och jag har konstaterat att vid mirrafräsningen av ventilerna så har dom slipat av 0.20 för mycket på alla mina ventiler.. Har ändå chimsat in vad jag har kunnat men saknar doch 5st chims för att få den klar.. Stort tack till Japtuning för chimsen som gjorde det möjligt att fixa dom som är klara.. Har byggt en ny retur från turbon och byggt ihop motor och låda tänkte lägga i motorpaketet till nästa helg.
Brains skrev: Ser jag en vanlig 5 växlad låda? Hur kommer det sig att du inte kör med den 6 växlade getrag lådan som sitter i r34an?
För att den var körd med en HKS Dogbox som rasa.. Detta var deras lösning på problemet!! Hittat några i Australien och någon i england, men dom är inte billiga och vad jag läst så är dom inte hållbara heller.. Sen drar det med sig både kardon och koppling.. Just nu vill jag bara ha ihop den så jag vet att allt annat funkar så får man lösa det med lådan efter hand.. Den ska däremot vara helt nyrenoverad..
Har stört mig mer och mer med lådan.. Som en blixt från klarblå himel hitta jag en Getrag 6 petad originallåda och SMACK!! så stod den så fint i garaget Någon som är sugen på en nyrenoverad 5 petad låda?
Min HKS 3 skiviga koppling passar ju inte längre nu när man fick tag i ny låda.. Ny koppling innebär massa extra pengar vilket resulterade i att jag köpte en HKS 2 skivig koppling som var till en r34.. Skilnaden är att svänghjulet är 10mm tjockare på r34 än r32/r33 gtr.. Så nu byggde jag ihop min 3 skiviga med svänghjulet från den 2 skiviga samt att jag tog tryckplattan då r34 även är en dragande koppling och min var en tryckande.. Resultatet blir att jag har en 3 skivig till r34 och sen har jag en 2 skivig till r32/r33 gtr som jag kan sälja.. Väntar fortfarande på chims till kammarna 5 veckor har gått och jag kommer knappt någonstans.. Fick skaffat mig en mössa också
Brains Kul att hitta lite från det förflutna Försöker få tag på Endless font så man kan trycka upp dekalerna och återställa..
Jag har varit e garaget idag och skruvat ihop resten av motorn och kopplat in allt.. Saknar dock lite viktiga saker som tändstift, kylare, en drivaxel, oljor och oljeröret till lådan som gick sönder i transporten till mig..