Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
  • 175 Följare
  • 708 610 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 april
HG_
11 januari 2013 · 2 480 Inlägg

Är det någon som vet om kapitän 57:ans huv passar till kapitän 62:an? roll
& om det är någon som har ett tipps om det finns ett sätt att reducera 12 volt ner till 6 volt.

Senast redigerat av HG_ (11 januari 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
11 januari 2013 · 1 412 Inlägg

Nej den är inte likadan, skillnaden syns framförallt i huvens bakkant.


På eBay finns en del omvandlare från 12 til 6V. smile 
T.ex:
http://viewitem.eim.ebay.se/DC-12V24V-t … 72818/item

HG_
11 januari 2013 · 2 480 Inlägg

big_smile Tackar för svaret, men någon hur funkar det med betalningar osv på e-bay? hmm
Aldrig handlat där.
Eller finns det någon i Sverige som säljer dessa?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
11 januari 2013 · 1 412 Inlägg

Ebay är ofta extremt mycket billigare.

Betala med paypal, när du väl skapat ett paypal konto så går det fortare att köpa delar från Tyskland, USA och andra länder än att betala i kassan hos ICA. big_smile

Jag har gjort minst 150 köp på eBay, har varit problemfritt hittils.

Senast redigerat av OpelP1 (11 januari 2013)

HG_
11 januari 2013 · 2 480 Inlägg

smile Ok, ska kolla detta, titta lite på elfa sidan åxå, hitta en hel del.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
12 januari 2013 · 2 480 Inlägg

big_smile lite uppdatering igen big_smile
Nu har jag fått lite foto hjälp av min sambos broder,
Bild på motorn först. när den sitter i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-3ead67c7203d4a39cbcf6a46fd2bf5f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-4903f134e269ff0a821f897abbad4285.jpg

Bild på en liten olycka som hände när jag puttade in bilen hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-279621d8f035c445d90a4e90414cc510.jpg

Lossat lite sladdar & dylikt innan vi skulle joxa med motor

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-2e66be3b15f8b8c09c9412e34ebbdc4b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-3484615772d04f989fa3190de13be2f9.jpg

Men först ska man ju ta loss avgasrör, kopplingsinfästning & kardanstången hmm inget rolikt att ligga på rygg & skruva.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-ab66706c9ed5e886ff2b20871287d75e.jpg

Nu var det dags att lyfta big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-a6b16432d29535321f7376f53a2ecdc5.jpg

& nu är motorn ur bilen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-1152661e1c6aeca228d1c5817616cd48.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-1d65062921a0b7383b6dcb30051e5705.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-c855601ac3ec5c19be85bfebebc132a6.jpg

Nu var det färdigt för dagen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-1d8f634c0fc7dec80dab9525c50385cd.jpg

Senast redigerat av HG_ (2 december 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
12 januari 2013 · 1 412 Inlägg

Gött att få ur volvomotorn och i med en fin opelsexa, volvo b18/b20 är fina motorer men inte i en kapitän. smile

Commodore motorn misstänker jag att du får montera nerifrån, även med frontplåten urtagen för kylaren.

below_ slappt&fint
12 januari 2013 · 376 Inlägg

Ser bra ut!

Commodore motorerna går jävligt bra, har en morbror som har en 68/69 Commodore weber förgasare o lite gött under huven drar v8or vid rödljusen:p

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
HG_
12 januari 2013 · 2 480 Inlägg

big_smile Tackar för svaret, jag hade mina misstankar om det åxå.
Men jag får nog kapa upp plåten under fronten först pga att någon har svetsat fast den.
(eller om det är så original? Ser inte ut som original.)
OPELP1 flyttade du fram kylaren ett par cm, för att få plats med motorn?  Vet du hur mycket?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
12 januari 2013 · 1 412 Inlägg

Det är inte jag som bytt motorn utan det är ett antal ägare tidigare.
Men kylaren är framflyttad ca 5cm, och då är motorns ventilkåpa bara någon centimeter från torpedväggen.

HG_
13 januari 2013 · 2 480 Inlägg

big_smile Trevligt när det finns folk med svar tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
13 januari 2013 · 1 412 Inlägg

big_smile

Jag tog en bild på motorrummet och laddade upp bland bilderna på min Kapitän, kan ju vara lite hjälp kanske då P1 och P2 motorrummen är i det närmaste identiska.

HG_
13 januari 2013 · 2 480 Inlägg

big_smile Tackar så mycket big_smile hur trångt är det mellan automatlådan & kardan tunneln?
Är det så trångt att man behöver utvidga kardan tunneln lite eller räcker det med det utrymmet som är?
Jag tänkte jag skulle svetsa dit en plåt som ser snyggare ut än det som är nu, men om det behövs breddas lite så kan man ju passa på & göra det nu i så fall tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
14 januari 2013 · 2 480 Inlägg

tongue Ännu en dag & en liten uppdatering igen tongue

Nu har jag ordnat till kardan tunneln vid växellådan big_smile

Var ju tvungen & kapa bort det gammla först hmm
Kommer ni ihåg hur det såg ut?

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-0fc732f06b5afb2ada0ef61741ee1f2e.jpg

& nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-fc5698676b863a3b203e433118024ab9.jpg

& efter några timmars bök big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-0b0e001eda8ad214bcdcd31075be2d65.jpg

& en närbild tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-b49108f002ee112e6d5d154b11380c40.jpg

Tyvärr så fick jag inte plåten att räcka så det blev en extra skarv roll

Senast redigerat av HG_ (14 januari 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
15 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Såg ditt projekt först nu ... fast du ligger i så verkar du minsann lite arbete kvar. Dina plåtarbeten ser bra mycket bättre ut en de gamla lappningarna wink Keep up the good work big_smile

HG_ skrev:
Är det någon som vet om kapitän 57:ans huv passar till kapitän 62:an? roll
& om det är någon som har ett tipps om det finns ett sätt att reducera 12 volt ner till 6 volt.

På A svarar jag: Vet inte (men troligtvis NEJ)
På B svarar jag: Kolla hur VW-killarna gör. Det rullar massor av Bubblor som konverterat från 6 upp till 12 volt. När man vill behålla olika tillbehör (till exempel original körriktningsvisare = pilar i dörrstolparna eller vindrutetorkarmotorn) så monterar man ett motstånd på ledningen så att man inte bränner sönder prylarna. Vad specifikt är det du vill göra med elen?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
HG_
15 januari 2013 · 2 480 Inlägg

big_smile Kul med respons big_smile
Det jag vill gör med elen är att kunna använda instrument grejerna typ som klockan, värme/tankmätare & cigtändaren.
Kupéfläkten vet jag inte om det behövs, annars kan man ju kanske kan byta ut den till något som fungerar på 12 volt system.
ja, så att jag kan använda original grejerna. tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
16 januari 2013 · 2 480 Inlägg

OPELP1: Skulle du kunna ta ett mått från torped väggen fram till kylet, så jag kan kolla lite med min om det är ungefär samma mått, tackar på förhand.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
M_Koistinen
17 januari 2013 · 1 Inlägg

Angående elen så kan du använda spänningsregulator av denna typ till mätarna ( tank, temp, klocka osv) då dessa inte kräver mycke ampere.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ … gulator+6v

Ciggtändaren skulle ja gissa på att du kan använda som den är, de gör då jag å de fungerar.

Köra 12v på kupéfläkten gissar ja på kan gå dåligt, använde själv ett förkopplingsmotstånd från en tändspole då jag själv konverterade min 53a ford från 6 till 12v. Dom sänker spänningen från 12- 9v då många spolar är 9v. Går ev använda 2 sånna motstånd för att få 6 volt, men ja ha kört på bara 1, alltså 9v och det fungerar då än smile

HG_
17 januari 2013 · 2 480 Inlägg

big_smile kul med svar big_smile tackar, tackar, ska kolla detta

Senast redigerat av HG_ (17 januari 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
17 januari 2013 · 1 412 Inlägg

Originalfläkten i min kapitän kördes på 12v och den gick bara något snabbare än en dom gör på 6v, om det är nyttigt vet jag inte men det blev ingen skillnad på dom 2 åren jag körde så. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang