Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
  • 175 Följare
  • 702 760 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 mars
HG_
13 augusti 2018 · 2 470 Inlägg

Djo skrev:
Varför inte köra en modern generator med inbyggt ladningsrelä ?

Ja, varför inte? Var billigare med ett relä än med en generator. lol
Nä skämt å sido, har lite funderingar om jag inte ska ta & skaffa en mycket mindre modernare generator.
För den jag har är i största laget. Men det får jag se hur jag gör.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
18 augusti 2018 · 2 470 Inlägg

Kör en liten uppdatering. smile
Äntligen så har jag fått en "ny" torkarmotor. big_smile Passade på att dra fram kablar & kopplade på motorn.
Kom på hur det ska kopplas. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-194678956589e33f8676a20f09c75c5e.jpg

Ström från batteri är kopplat där säkringen sitter.
Numrerat från vänster, 4, 3, +
Varav 4 & 3 styr hastigheten & +:en är en direkt ström till original motorn, men den får bli utan funktion eftersom jag inte har någon ingång på motorn till den sladden.
Den +:en går ju att använda till något annat eftersom det ligger ström hela tiden på den polen.

För er som är intresserad av original elschemat till kapitän så har jag lagt upp det på fotoalbumet.
Kolla vad du har för chassinummer. Det är olika före ett visst nummer & efter.

Uppdatering följer. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
20 augusti 2018 · 2 470 Inlägg

Uppdatering. smile
Kopplade in motorn & fungerade som den skulle, bytade plats med den gamla & vad händer? Jo, inte ett skit. hmm
Jag funderar om det går trögt i någon led.
Blir till att kolla detta i veckan.
& nu till något roligare, hämtade framsoffan hos M&S bilklädsel.
Kan ju inte annat än att snegla lite grann varje gång man går förbi.


https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-e9eb068a882228837a4dc6260e36d4b1.jpg

Uppdatering följer. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Sukkan
21 augusti 2018 · 451 Inlägg

Jäklar vad bra soffan blev 👍😎

MR_T
21 augusti 2018 · 2 339 Inlägg

Oj vad snygg soffan är, vill ha smile

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
HG_
21 augusti 2018 · 2 470 Inlägg

Sukkan skrev:
Jäklar vad bra soffan blev 👍😎

MR_T skrev:
Oj vad snygg soffan är, vill ha smile

Kan inte säga det bättre själv. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Djo
21 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

Förbannat snygg soffa smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
HG_
21 augusti 2018 · 2 470 Inlägg

Djo skrev:
Förbannat snygg soffa smile

smile Tackar.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
turbo57
21 augusti 2018 · 1 011 Inlägg

Detta blir superbra, snyggt smile
Kolla lederna innan du kör för länge med den nya motorn så du inte bränner den

Senast redigerat av turbo57 (21 augusti 2018)

HG_
21 augusti 2018 · 2 470 Inlägg

turbo57 skrev:
Detta blir superbra, snyggt smile
Kolla lederna innan du kör för länge med den nya motorn så du inte bränner den

Tackar smile ,
jag är inte riktigt med på vad du menar, vilka leder menar du?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
turbo57
22 augusti 2018 · 1 011 Inlägg

Dålig på att uttrycka mig, räknade med att det var torkarmotorn du höll  med, kärvar lederna till torkar armarna kan det bli tråkigt

HG_
22 augusti 2018 · 2 470 Inlägg

turbo57 skrev:
Dålig på att uttrycka mig, räknade med att det var torkarmotorn du höll  med, kärvar lederna till torkar armarna kan det bli tråkigt

Jaha, ja, precis. smile Ska ta & skruva ner armar & se om dom behöver lite översyn i det närmaste.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Power-krille
23 augusti 2018 · 672 Inlägg

Flitig värre 👍smile

"Väx inte upp! det är en fälla"
HG_
25 augusti 2018 · 2 470 Inlägg

Power-krille skrev:
Flitig värre 👍smile

smile ja, kanske det, jag tycker jag håller på med så mycket annat än bilen just nu.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
28 oktober 2018 · 2 470 Inlägg

Uppdaterar lite i det snabbaste.......
Fick ett paket i fredags, en gaspedal som jag letat efter ett tag nu, med infästningar till både gaswiren & kickdownwiren.
Blir till att åka till glasmästaren i veckan & fråga var F-N mina rutor tog vägen. (!!??)
Har väntat ett par veckor nu & inte hört ifrån dom än, man blir lite gnällig mad Var inne frågade ett par veckor efter semestern & dom menade på att det hade varit semester & det kunde ta ett par veckor extra att komma i kapp alla beställningar. Okej det kan jag ta, men att det ska ta närmare 3 månader. (!!!!?????)
Är inget jag kan acceptera. mad
Blir att jag åker till ett annat företag.
Eftersom man håller på å grejar ute & inte har ett vettigt garage så är det lite i senaste laget att hålla på med detta så det blir väll att ta detta till våren. sad var ju tänkt att få färdigt det mesta vid det här laget.
Letar även efter plåtbiten till växellådan, den får man väll se om det går att få tag på eller om man tillverkar en själv.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 oktober 2018 · 14 007 Inlägg

HG_ skrev:
Uppdaterar lite i det snabbaste.......
Fick ett paket i fredags, en gaspedal som jag letat efter ett tag nu, med infästningar till både gaswiren & kickdownwiren.
Blir till att åka till glasmästaren i veckan & fråga var F-N mina rutor tog vägen. (!!??)
Har väntat ett par veckor nu & inte hört ifrån dom än, man blir lite gnällig mad Var inne frågade ett par veckor efter semestern & dom menade på att det hade varit semester & det kunde ta ett par veckor extra att komma i kapp alla beställningar. Okej det kan jag ta, men att det ska ta närmare 3 månader. (!!!!?????)
Är inget jag kan acceptera. mad
Blir att jag åker till ett annat företag.
Eftersom man håller på å grejar ute & inte har ett vettigt garage så är det lite i senaste laget att hålla på med detta så det blir väll att ta detta till våren. sad var ju tänkt att få färdigt det mesta vid det här laget.
Letar även efter plåtbiten till växellådan, den får man väll se om det går att få tag på eller om man tillverkar en själv.

Jaa, det är lite väl svalt nu för att skruva ute. wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
HG_
7 november 2018 · 2 470 Inlägg

uppdatering.........
Eller rättare sagt, behöver skriva av sig lite.
Var inne hos glas mästarn i måndags, fick till svar att rutorna inte kommit än. (?!) mad
& då frågade jag var mina mallar var, han hade ingen aning........
Nu är det ju så att denna person jag pratade med denna gång inte var in kopplad på detta i från början.
Sa till honom att jag inte längre är intresserad av dessa rutor längre, passade på att förmedla honom om
att efter lite eftertanke har det gått över 4 månader sedan jag beställde rutorna & att jag nästan hade lagt en dags arbete på att få dessa mallar att fungera som det var tänkt.
Fick då till svar att hans chef (som nu var inkopplat från början.) skulle vara tillbaka onsdag.
Jag han hem & då ringer telefon & då var det denna snubben jag pratade med på glasmästaren.
Han påstår att rutorna stod på lagret.( & mallarna.) Så om jag fortfarande var intresserad så står dom där.
Jag sa att jag får se om jag kommer förbi.
Idag var min snälla fru i närheten & passade på att åka förbi för att hämta mallarna.
Hon ringde mig när hon var där & sa: Dom ska ha 1800:- för en sidoruta & en liten vädringsruta.....
Nu var det så att från början innan jag beställde dom så frågade jag om priset, frågade om dom kommer att landa på 1000:- - 1500:-,
japp, sa han, inte mer än 1500:-.
Sa till min fru att dom kan behålla rutorna & ta med mallarna.

Hur tänker denna glasmästare nu? Först så tar det lite mer än 4 månader att få fram rutorna varav att rutorna stått hos glasmästaren i en månad. (frun såg en lapp, där det stod ett ankomst datum till glasmästaren.)
Sen har han mage att krydda på priset lite till, utöver ett max pris som var sagt från början.

Man kan ju inte annat än att bli en aning gnällig. Eller vad tycker ni som läser?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 november 2018 · 14 007 Inlägg

HG_ skrev:
uppdatering.........
Eller rättare sagt, behöver skriva av sig lite.
Var inne hos glas mästarn i måndags, fick till svar att rutorna inte kommit än. (?!) mad
& då frågade jag var mina mallar var, han hade ingen aning........
Nu är det ju så att denna person jag pratade med denna gång inte var in kopplad på detta i från början.
Sa till honom att jag inte längre är intresserad av dessa rutor längre, passade på att förmedla honom om
att efter lite eftertanke har det gått över 4 månader sedan jag beställde rutorna & att jag nästan hade lagt en dags arbete på att få dessa mallar att fungera som det var tänkt.
Fick då till svar att hans chef (som nu var inkopplat från början.) skulle vara tillbaka onsdag.
Jag han hem & då ringer telefon & då var det denna snubben jag pratade med på glasmästaren.
Han påstår att rutorna stod på lagret.( & mallarna.) Så om jag fortfarande var intresserad så står dom där.
Jag sa att jag får se om jag kommer förbi.
Idag var min snälla fru i närheten & passade på att åka förbi för att hämta mallarna.
Hon ringde mig när hon var där & sa: Dom ska ha 1800:- för en sidoruta & en liten vädringsruta.....
Nu var det så att från början innan jag beställde dom så frågade jag om priset, frågade om dom kommer att landa på 1000:- - 1500:-,
japp, sa han, inte mer än 1500:-.
Sa till min fru att dom kan behålla rutorna & ta med mallarna.

Hur tänker denna glasmästare nu? Först så tar det lite mer än 4 månader att få fram rutorna varav att rutorna stått hos glasmästaren i en månad. (frun såg en lapp, där det stod ett ankomst datum till glasmästaren.)
Sen har han mage att krydda på priset lite till, utöver ett max pris som var sagt från början.

Man kan ju inte annat än att bli en aning gnällig. Eller vad tycker ni som läser?

Jag skulle nog reagera precis som dig, du gjorde rätt tycker jag! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
MR_T
7 november 2018 · 2 339 Inlägg

Herregud vilka sopor. Jag fick vindrutorna skurna och slipade i flera vinklar och radie + kanten målad. Sidorutor och lexanrutor bak för 1800kr totalt. Tog 1 vecka.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Bob-Miller
8 november 2018 · 1 306 Inlägg

Crille här på forumet med Dodge coronet 59 va med om samma sak,lämnat in ramar för nya rutor,firman bytte ägae o allt e borta,tog över 1 år..helt sjukt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang