Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
  • 175 Följare
  • 702 832 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 mars
HG_
7 april 2020 · 2 470 Inlägg

Inken skrev:
snart halvvägs,,

Jupp, snart.....  smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
7 april 2020 · 2 470 Inlägg

texas5020 skrev:
En 30A säkring lär väl räcka om det är någorlunda originalförbrukare.

Det mesta är original prylar så det är bara stereo biten som går på egen säkring.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
texas5020
7 april 2020 · 297 Inlägg

Fläkt och torkare är ju dom största förbrukarna, sen ljuset. Räcker inte 30 får du säkra upp till 40 men det ska väl inte behövas. Baserat på gammal erfarenhet, inte beräkningar. Se till att elen är fräsch bara (kablar och genomföringar m m) Klassiskt bygge du förvaltar !

HG_
7 april 2020 · 2 470 Inlägg

texas5020 skrev:
Fläkt och torkare är ju dom största förbrukarna, sen ljuset. Räcker inte 30 får du säkra upp till 40 men det ska väl inte behövas. Baserat på gammal erfarenhet, inte beräkningar. Se till att elen är fräsch bara (kablar och genomföringar m m) Klassiskt bygge du förvaltar !

Tackar, bygget kommer från norra Sverige & har lite historia bakom den.
Har även fått fram en gammal bild på hur den har sett ut innan bygget. big_smile

ja,jo kablar & annat utom vred till förbrukarna är nytt i hela bilen så där tror jag inte att det falerar.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
vEight Baronen
8 april 2020 · 1 434 Inlägg

Ska du ha en gemensam säkring till alla förbrukare?

Elbilar kan dra åt helvete.
HG_
8 april 2020 · 2 470 Inlägg

vEight skrev:
Ska du ha en gemensam säkring till alla förbrukare?

Både ja & nej, tänkte jag skulle ha en huvudsäkring vid batteriet/huvudbrytaren som går vidare till startmotorn som sedan går vidare till säkringsdosorna till alla förbrukare.
Alla förbrukare har säkringar, men behöver nog ha en stor säkring vid batteriet som sitter i bagagen.
Allt för att det inte ska brinna. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
stingray-ragge
8 april 2020 · 1 503 Inlägg

HG_ skrev:

vEight skrev:
Ska du ha en gemensam säkring till alla förbrukare?

Både ja & nej, tänkte jag skulle ha en huvudsäkring vid batteriet/huvudbrytaren som går vidare till startmotorn som sedan går vidare till säkringsdosorna till alla förbrukare.
Alla förbrukare har säkringar, men behöver nog ha en stor säkring vid batteriet som sitter i bagagen.
Allt för att det inte ska brinna. smile

Hade du tänkt ha en huvudsäkring innan start motorn får det bli en stor en!
Typ 100-200A

HG_
9 april 2020 · 2 470 Inlägg

stingray-ragge skrev:

HG_ skrev:

vEight skrev:
Ska du ha en gemensam säkring till alla förbrukare?

Både ja & nej, tänkte jag skulle ha en huvudsäkring vid batteriet/huvudbrytaren som går vidare till startmotorn som sedan går vidare till säkringsdosorna till alla förbrukare.
Alla förbrukare har säkringar, men behöver nog ha en stor säkring vid batteriet som sitter i bagagen.
Allt för att det inte ska brinna. smile

Hade du tänkt ha en huvudsäkring innan start motorn får det bli en stor en!
Typ 100-200A

Blev ju ett par amp. Ska kolla runt lite mer.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Inken
9 april 2020 · 515 Inlägg

jao bare å prove me de,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
HG_
10 april 2020 · 2 470 Inlägg

En liten uppdatering

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-47446b15bcd42b2ad18f4b67a3294ef0.jpg

Soffan målad & fått på några lister på plats börjat å få i lite ljus i lamporna.
( Med fjärrkontroll så slipper man extra sladdar.)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
vEight Baronen
12 april 2020 · 1 434 Inlägg

HG_ skrev:

vEight skrev:
Ska du ha en gemensam säkring till alla förbrukare?

Både ja & nej, tänkte jag skulle ha en huvudsäkring vid batteriet/huvudbrytaren som går vidare till startmotorn som sedan går vidare till säkringsdosorna till alla förbrukare.
Alla förbrukare har säkringar, men behöver nog ha en stor säkring vid batteriet som sitter i bagagen.
Allt för att det inte ska brinna. smile

Okej! Jag har använt "trucksäkringar" när jag kört med batteri i skuffen. Jag har dock haft batteri fram också, och då har jag inte säkrat av startmotor. Men jag förstår att du vill ha avsäkrat när det blir så lång kabel. Jag satte en säkring precis intill det främre batteriet och en precis intill det bakre. ANL säkringar heter dom och finns på Biltema bland annat smile
https://www.biltema.se/bat/elutrustning … 2000042021

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
12 april 2020 · 1 434 Inlägg

Finns även säkringshållare till ANL där smile

Elbilar kan dra åt helvete.
HG_
12 april 2020 · 2 470 Inlägg

vEight skrev:
Finns även säkringshållare till ANL där smile

Skulle 200 amp säkring räcka? Eller ska man gå upp till 300?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
vEight Baronen
12 april 2020 · 1 434 Inlägg

HG_ skrev:

vEight skrev:
Finns även säkringshållare till ANL där smile

Skulle 200 amp säkring räcka? Eller ska man gå upp till 300?

Jag skulle sätta en tångamperemeter och sätta på kabeln till starten och kolla hur mycket den drar. Det går inte att spekulera wink

Elbilar kan dra åt helvete.
HG_
12 april 2020 · 2 470 Inlägg

vEight skrev:

HG_ skrev:

vEight skrev:
Finns även säkringshållare till ANL där smile

Skulle 200 amp säkring räcka? Eller ska man gå upp till 300?

Jag skulle sätta en tångamperemeter och sätta på kabeln till starten och kolla hur mycket den drar. Det går inte att spekulera wink

Ok.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Inken
16 april 2020 · 515 Inlägg

de tar sej,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
HG_
7 maj 2020 · 2 470 Inlägg

Tar väll en liten uppdatering då,
bara för att hålla tråden lite levande.
Jag börjar med bilen då,
Har försökt å få liv i bilen ett tag nu med diverse grejer å inställningar & annat svärande.......
Har nu kommit fram till att jag får plocka ner toppen, ett par ventiler öppnar & stänger inte som det ska så jag blir tvungen å få ur kammen å se hur nockarna ser ut. ( Kammen sitter i toppen.)

Så detta kommer å ta lite tid.......... hmm

Nästa uppdatering gäller soffan....
Bedöm själva, saknar sidorna pga att dom är inlämnade för omklädnad så dom är på gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-c0cde5e5631ddcf935d7bc807707cb2d.jpg

Mer uppdatering följer. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
turbo57
8 maj 2020 · 1 011 Inlägg

Surt att behöva riva motorn men det är ju inget att välja på, soffan blir tjusig

HG_
8 maj 2020 · 2 470 Inlägg

Jaaaa, då tar jag en liten uppdatering igen då.
Rev ner toppen idag & cylindrarna ser bra ut & toppen är i bra skick den med.
Passade på att noll-ställa motorn innan ner rivningen.
Lite bra att veta ang. noll-ställning.
(Om det är någon som är intresserad av detta.
Det är väääääldigt dåligt med info om dessa motorer på internet.)

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-f21a23b859cd507711d84176a51a656f.jpg

När motorn är i noll-läge så är detta drev (som sitter på kammen.) med styrhålet rakt upp.
(Hålet som sitter mitt emellan dom översta hållen.)
& då ska märket som är till vänster nederkant, som syns väldigt dåligt på bild, vara vid upphöjningen på vänster sida på plåt bläcket.

På höger sida om motorn (I körriktning vill säga. under grenröret.) nere vid sprängkåpan finns det ett hål.
I detta hål ska det finnas en plåt som liknar typ en pil.
Vid denna "pil" ska det finnas ett märke på flexplattan/kuggkrans, sitter en dit pressad kula.
I mitt fall så är den borta så det finns bara ett hål, ser ut som någon har borrat ett grunt hål.
Har tyvärr inte tagit någon bild på detta.

Vevaxelns kil som remskivan sitter på ska vara rakt upp åxå, remskivan ska då ha en märkning på den övre höger sida som ska linjera upp med märkningarna i kåpan, i detta fall så ska motorn ha 2 grader tidigare tändning,
men i mitt fall så kan jag inte varken se eller känna dessa lägen så jag får bara hoppas att detta stämmer.
& när man kommit så långt med märket i drevet & i flexplattan så har man första tändning vid första cylinder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-559fc45f88965586ad0d4428abdcf2bc.jpg

Vinkel på bilden är lite fel, men ni förstår nog principen.
Allt slabb på kolvarna är bara lite motor olja, tänkte om nu bilen blir stående ett litet tag nu så behöver det skyddas lite, kommer att ryka en del när det nu startar, men det får man leva med. big_smile

Uppdatering följer,
härnäst blir det att rensa toppen från alla grejer & lämna in för planing & genomgång av ventiler. Behöver ju kolla så det är ordentligt tätt.
Ska kolla om jag portar toppen lite, men det får jag se om det blir av. Tar ju lite tid....... roll

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
8 maj 2020 · 2 470 Inlägg

turbo57 skrev:
Surt att behöva riva motorn men det är ju inget att välja på, soffan blir tjusig

Jo, det är ju lite jobb med detta..............
Soffan ja, tackar, är ju alltid kul med lite annat i det lilla garaget än massa damm. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang