Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
  • 175 Följare
  • 702 925 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 mars
Inken
1 juni 2020 · 515 Inlägg

ok sommarn ä här då vill man åka runt,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
HG_
1 juni 2020 · 2 470 Inlägg

Inken skrev:
ok sommarn ä här då vill man åka runt,,

Japp, de draaaaaaaar nu. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
7 juni 2020 · 2 470 Inlägg

Uppdaterar lite då.
Hämtade hem toppen, planad & genomgångna ventiler.
Toppen har nog aldrig varit så här ren sedan fabriken. smile
Planad 0,35mm, var lite skev.
Ja, ja var nog inte konstigt att jag fick olika komp på alla cylindrarna,
Fick putsat av den ”nya” kammen som jag hämtade norr ut.
Kladdade ner den med motorolja & in med den i toppen, satt som handen i handsken.
Tryckte på nya ventiltätningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-2393f6173010a74e913f761dbb0289c6.jpg

Ååååååhhhhhh, va fint den är när det är ny fräst. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-6ac69ef021ac68023d6df2db58f60727.jpg

Var så rent så man kunde läsa av lite siffror som jag inte kunde läsa av sedan tidigare. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-bf123a89e4e964eba94898ad229b0e51.jpg


Sen var det dax å få på fjädrar å brickor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-03f870991f6604c351c576ca49f27995.jpg

Meeeeen, jösses, så blev det lite fel då,
började från fel hål.
& då blev det att plocka ner dessa & vända på steken & börja om från början.
Naturligtvis så falerade ventilbågen igen då, gör ett hoppande när det blir lite tryck på grejerna så fjädrar & brickor flyger iväg,
man blir lite trött på bågen. sad
Så då blir det att få på ett par nya lyftar som jag har haft liggandes på hyllan monterade dessa & ett par vipparmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-7e2c64b5f457042a0b06c878f8e73f33.jpg

Får se om jag kan rätta till bågen, jag tror att gängorna i muttrarna har gett sig, gängorna på gängstången verkar okej.

Uppdatering kommer. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
K_arlstrom =)
8 juni 2020 · 226 Inlägg

Har en gammal ventilbåge som jag fick ärva av en släkting, märket verkar heta Sykes-Pickavant. M12 på justerskruven.
Får du en ledtråd på vad som verkar fungera (använt den till 3 toppar själv) smile

HG_
9 juni 2020 · 2 470 Inlägg

K_arlstrom skrev:
Har en gammal ventilbåge som jag fick ärva av en släkting, märket verkar heta Sykes-Pickavant. M12 på justerskruven.
Får du en ledtråd på vad som verkar fungera (använt den till 3 toppar själv) smile

Har inte kollat på bågen än, har fått lite annat att sysselsätta mig med. Jag återkommer med detta.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Inken
12 juni 2020 · 515 Inlägg

nu jävlar ä de nyrenovered bare å gase hele sommarn,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
HG_
12 juni 2020 · 2 470 Inlägg

Inken skrev:
nu jävlar ä de nyrenovered bare å gase hele sommarn,,

lol Trodde du ja,
har fortfarande inte kommit någon vart med toppen pga andra projekt, var ju tvungen å hjälpa en släkting å göra en blom mojäng modell göööööör stor.
Men jag kommer dit, behöver ju beställa nya lyftare, packningar & lite dylikt innan jag ska ha på toppen.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
14 juni 2020 · 2 470 Inlägg

Nuuuu blir det uppdatering i en liten skala.
Nu äntligen har jag fått iordning på bågen.
Fick tag på en bit ämnesrör, borrade & gängade, blev betydligt mindre glapp i gängorna.
Kollade även den plana delen som sitter under handtaget, som typ låser bågen vid tryck.
Blev att ”putsa” av ytan lite så handtaget gick ner lite å fungerade bättre.
Sååååååå nuuuu har jag fått alla ventiler på plats så nu blir det att jaga rätt på en del packningar var av topplockspackningen, den jag har blev skadad när jag plockade av toppen.
Nya lyftare åxå, pga att jag bytade kammen så bytar jag dessa med, eftersom det rekommenderas så varför chansa.

& en liten bild bara för att. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-57a51b5d183c54628632038e36592c72.jpg

Sedan var det en annan grej som jag funderat på en del, skulle behöva ta ner
bakkanten på ventilkåpan, är lite svårt att få av & på den när toppen sitter på plats.
Tar i torpedväggen.
Behöver nog se om man kan ta kontakt med någon firma som kan svetsa i aluminium, eller är det möjligen någon här som kan & har tillgång till tig?
Är lite utanför mitt område när det gäller svetsning.

Ja, ja fortsättning följer. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
24 juni 2020 · 2 470 Inlägg

Uppdaterar lite då.
I väntan på att löningen ska trilla in på kontot så får jag vänta lite med att beställa packningar, lyftare & alla andra små detaljer jag behöver,
så då blev det att göra färdigt lite andra grejer, främre dörrsidor.
Ja, passagerardörren har fått sig en liten
Sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-36185421a87519fad51e2fbb123d334f.jpg

Meeeeen den blev inte bra, dörren buktar tydligen utåt så då blev det lite spänningar i den övre regionen. Uppe vid framrutan glappar det en del.
Mmmmmm..... neeee, detta får va så. Jag kommer ändå å få plocka ner sidan när jag ska ha ut rutan igen. Blev ju fel när jag beställde dom främre rutorna, dom är en aningens för små......

Meeeeen i alla fall så har jag fått på mina döingar på ändrören som en arbetskollega va hygglig & printa ut åt mig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-8b789e72f751135ffee294feecf6aa33.jpg

Bilen är ordentligt smussig. hmm

Så nu återstår det att få på dörrsidan på förardörren, få iordning på toppen, rensa ur bilen & se över om det är något mer,
jag antar att det är grejer som behöver rättas till.

Men, men, man får ta det när det kommer.
Mer uppdatering följer.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Bob-Miller
25 juni 2020 · 1 307 Inlägg

Kul o se va långt de kommit,köra i sommar.??.kaffe finns alltid på vet du..

HG_
25 juni 2020 · 2 470 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Kul o se va långt de kommit,köra i sommar.??.kaffe finns alltid på vet du..

big_smile Man kan ju alltid hoppas, ja visst, slår en signal om det blir något åka av. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
28 juni 2020 · 2 470 Inlägg

& då kör vi en liiiiten uppdatering i regnet då bara för att ha något att läsa. big_smile
Så då blev det att få på dörrsidan till förardörren. Ja, det blev ungefär som jag räknade med,
det glipar lite på ovan kant som det gör på passagerarsidan fast inte lika mycket.
Var ju tvungen att prova med att knacka lite "försiktigt" med hammaren på clipsen, blev i å försäg en aningen bättre.
Tyvärr ingen bild på detta.
Sen kom jag ju på att tutan inte fungerade & konstaterade att felet ligger i rattstången.
(Jordar invändigt uppe vid ratten.) Så jag var ju bara tvungen å lossa på ratten
& naturligtvis så ramlade det ner lite trasiga saker där så det blir att beställa några grejer till då.
Ska nog passa på att få fram en låskista till förardörren samtidigt eftersom den inte riktigt vill vara med när man stänger dörren.

Passade på att beställa sista delarna till toppen i torsdag så dom är på väg.
Så jag får väll hoppas att man får igång motorn till nästa helg......... roll
Jag har införskaffat en inspektionskamera, tänkte att den ska nog vara bra att ha när man ska ställa in ventilerna.
Tänkte så man kan flukta lite på ventilerna invändigt när dom öppnar & stänger när man ställer in dom.
Så dom öppnar & stänger på rätt ställe. (Ja, inte när motorn är igång förstås. roll )

Men det får bli i veckan som kommer, den som följer får se. big_smile
Uppdatering följer.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
1 juli 2020 · 2 470 Inlägg

& nu en uppdatering.
Japp, nu kom det grejer till toppen så nu blir det montering i det närmaste.big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-af59ca9515da8412bab81eaa49e2cefd.jpg

Men tyvärr så blir det nog inte att få på toppen före helgen. hmm

Ja, ja, mer uppdatering följer. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Bob-Miller
1 juli 2020 · 1 307 Inlägg

De ju Toppen,,hehe

Inken
2 juli 2020 · 515 Inlägg

tvätta av den å rolla på ny färg,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
HG_
18 juli 2020 · 2 470 Inlägg

Ja, men då tar vi en liten uppdatering då.
Efter fått på alla detaljer som lyftare, överfallsarmar & dylikt så blev äntligen toppen monterad.
Blev till att skruva av huven för det blev extremt mycket lättare, huven lyfter inte så högt som man vill ha den.
(Vill ju inte stå böjd som en kokt räka med en topp som väger ca 30 kg.)
Justerade in ventilerna, jag tittade med en inspektonskamera via laptoppen så jag verkligen fick ventilerna stängda vid rätt ställe.
Jag tog ett komptest på samtliga cylindrar, ca 11 bar på alla cylindrar förutom en som "bara" hade strax över 9 bar, men det är nog bara en liten justerings grej. Den får jag kolla när bilen tuffar igång på tomgång.
Kolla så alla tändstift fick ström vid tändintervallerna.
Jag kollade till & med trycket till förgasaren som låg på 4,5 psi, så det var ju över förväntat.
Nu då? jo, bil f-n tvär vägrar & starta........... mad
Men en positiv grej är att motorn låter väldigt mycket piggare nu än innan jag plockade ner den för ca en månad sedan.
Men nu är det lite sent på dygnet å föra mer väsen så nu får jag kolla imorgon om fördelaren kanske står ett halvt varv fel, tydligen ett vanligt fel folk gör.
Blir att omorganisera kablarna lite så dom kommer ett halvt varv fel. Blir lättare än att ta ner
bensin pumpen & sedan lossa på hela fördelaren för att sedan vända på den & montera pumpen igen.
Närmar sig start i alla fall, uppdatering följer. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
22 juli 2020 · 2 470 Inlägg

Uppdaterar lite som snabbast,
Ok, då ska vi se, har kollat att alla märkningar är korrekta, japp, tom varje gång jag drar runt motorn ett par gånger så linjerar alla, & då menar jag alla märkningar, upp snyggt & prydligt. (Flexplattan, drevet på kamaxel (infästnings hålet rakt upp & märkningsplåten som ligger under drevet lite till vänster om man står med magen på fronten.) fördelarmärkningen står vid första cylinder tändning. Har kollat tändkablarna så dom är på rätt plats, vänt på kablarna ett ”halvt” varv. Kollade med stroboskoplampan så det gick ström i varje tändkabel & till slut kollat spelet på brytarspetsen. (0,3mm) & vet ni vad... den gick igång ett par sekunder....... 🤔 & f-nskapet tvär dör. 🤯 va i hela Adam, Eva & den heliga ormen är det som pågår....... varvtalet var hyggligt hög så jag tror ju inte att det kan bero på för mycket bränsle i alla fall.
kollade igen med                stroboskåplampan, bara för att kolla om tändstiften får ström, neee, inte en gnista en gång. Så nu kan jag bocka av alla grejer som inte har med felet att göra, justering av ventiler & förgasare.  Så nu är det bara fördelare kvar & jag funderar på om kondensatorn har gett upp eller om det kan vara något annat som kan störa? Någon som har någon vettig ide? Ja just det kollade även att vakuumklockan på fördelaren så den fungerade. 🤔

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
22 juli 2020 · 2 470 Inlägg

Kan ha hittat ett fel som kan vara orsaken till stoppet. Jag mätte på tändspolen & jag får in 12 volt, men det går bara 6 volt ut till fördelaren. Så det blir till att åka till feltema & köpa sig en tillfällig spole. hmm

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
vEight Baronen
22 juli 2020 · 1 434 Inlägg

Du får ut växelström ur spolen, så du har multimetern inställd rätt wink Jag tycker det luktar kondning faktiskt.. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
HG_
22 juli 2020 · 2 470 Inlägg

vEight skrev:
Du får ut växelström ur spolen, så du har multimetern inställd rätt wink Jag tycker det luktar kondning faktiskt.. smile

Har tyvärr ingen multimeter, utan en sån där mojäng med ett par mät pinnar med sladd emellan, ska kolla imorgon å se om jag har en konding liggandes, annars lär det nog tid innan jag får hem en.
Meeeeeeen nu är det nära. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang