Trimmad Mercedes 300 TDT, OM603 i W201.

Trimmar en OM603. En dieselsexa på tre liter från Mercedes. Projektet kommer att bli i två steg kan man säga. Det första steget innebär att renovera toppen på motorn, lyfta ur motorn ur W124-karossen och sätta den i en W201(190) istället. Koppling blir förmodligen en Sachs 765 med 6-pucks Sinterlamell och växellådan blir en Getrag från 190 16v. Detta ska jag få att lira bra ihop tillsammans med Dieselmekenpump och ett Schwitzer turboagg och detta är förhoppningsvis innan vintern är slut och isen på sjön försvinner. I andra steget ingår det att bygga vidare på spisen i W201-karossen, då kommer jag att bygga nytt grenrör, större snurra och nytt insug/IC. Till en början kommer jag alltså köra org. grenrör och insug, utan IC.
  • 91 Följare
  • 68 765 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 december 2013
S_Henjer
1 november 2012 · 1 150 Inlägg

Tjenare.

Tänkte lägga upp en projekttråd då jag tycker det kan vara kul att visa vad jag håller på med, diskutera olika lösningar och få tips & idéer.

Köpte mig en gammal E-klass, W124, snorbilligt. Jag tänker plocka spisen från denna karossen och sätta i en W201 (190) tillsammans med en Getrag från 190 16v.

Kommer posta bilder och information allt eftersom projektet fortgår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-1ab9f791ab1f4e9d79f325072173566f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-0cbc41aea9a74df7b7f1e8ddc824362b.jpg
Här är pärlan som maskinen kommer plockas ifrån, Mercedes-Benz 300TDT 4-Matic.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-afbbd9fb56e785fc8c20fb0242501751.jpg
Fick även med en extramotor, med dåliga kolvringar i en cylinder. Kommer plocka delar från denna vid behov.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-03753e047a3f3eaf69cd8b661880d6cb.jpg
Första steget blev att plocka av toppen, måste riktplana den och byta packning. Här är det arbetet påbörjat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-ea2adbc128d54b0486aa891d6ee0f0b4.jpg
Håller på att plocka spridarna, skall lämna in de och kolla öppningstryck och spridarbild tänkte jag. Har även plockat bort insug och pump. Nästa steg är att lyfta av toppen.

/Simon

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
henkemedpuffen
2 november 2012 · 249 Inlägg

gott bygge du:P gillar ditt hemma bygge till hylsa

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
S_Henjer
2 november 2012 · 1 150 Inlägg

henkemedpuffen skrev:
gott bygge du:P gillar ditt hemma bygge till hylsa

Den blev grym!!

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
S_Henjer
3 november 2012 · 1 150 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-75d91f5803b3e46a6749a39ddc761a89.jpg
Fick paket igår. Dieselmeken Superpump 7,5 mm. Gött att ha det färdigt..

Nu ska jag till garaget och plocka av toppen, blir väl lite pyssel med den och plocka ut ventiler och allt.

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
henkemedpuffen
3 november 2012 · 249 Inlägg

Du har ju fått en mopedförgasare ser du vell?

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
oskar190
4 november 2012 · 40 Inlägg

ska bli intressant att följa smile

jetta16v
5 november 2012 · 1 534 Inlägg

Vad är målet?
Snål diesel i en ännu mindre merca?
Eller blir det en racer?

Vilket som, så kommer denna följas wink

Constantine
5 november 2012 · 679 Inlägg

Det blir inge fyrhjulsdrivet projekt va? smile är inte den versionen av OM603 anpassad speciellt till 4WD? vet att min M103 var det till 4-maticen jag hade, dvs den skillde sig lite från standard m103 till bakhjulsdrivna varianten.

Stofer
5 november 2012 · 738 Inlägg

Grymt! Hoppas på mycket smek med denna till våren då? smile

S_Henjer
6 november 2012 · 1 150 Inlägg

jetta16v skrev:
Vad är målet?
Snål diesel i en ännu mindre merca?
Eller blir det en racer?

Vilket som, så kommer denna följas wink

Snålt kommer det inte gå smile

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
S_Henjer
6 november 2012 · 1 150 Inlägg

Constantine skrev:
Det blir inge fyrhjulsdrivet projekt va? smile är inte den versionen av OM603 anpassad speciellt till 4WD? vet att min M103 var det till 4-maticen jag hade, dvs den skillde sig lite från standard m103 till bakhjulsdrivna varianten.

Tanken har hela tiden varit att sätta spisen i en 190. Men hade också tänkt att nu i för vintern bara sätta större snurra och värre pump i 124an och ha lite roligt på isen då med tanke på 4matic. Men jag slopade den tanken och tror jag ska hinna köra nåt med 190an innan vintern är väck.

Jag kollade runt lite och det jag fått fram är att det enda som skiljer sig är tråget på motorn. Kollade lite under bilen igår också och visuellt så är det de enda som skiljer sig. Eller vad tror du?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
S_Henjer
6 november 2012 · 1 150 Inlägg

Stofer skrev:
Grymt! Hoppas på mycket smek med denna till våren då? smile

Det ska våldtas i vår. Jävlar du. På isen i vinter också smile Hur går det med dina projekt då?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Constantine
6 november 2012 · 679 Inlägg

S_Henjer skrev:

Constantine skrev:
Det blir inge fyrhjulsdrivet projekt va? smile är inte den versionen av OM603 anpassad speciellt till 4WD? vet att min M103 var det till 4-maticen jag hade, dvs den skillde sig lite från standard m103 till bakhjulsdrivna varianten.

Tanken har hela tiden varit att sätta spisen i en 190. Men hade också tänkt att nu i för vintern bara sätta större snurra och värre pump i 124an och ha lite roligt på isen då med tanke på 4matic. Men jag slopade den tanken och tror jag ska hinna köra nåt med 190an innan vintern är väck.

Jag kollade runt lite och det jag fått fram är att det enda som skiljer sig är tråget på motorn. Kollade lite under bilen igår också och visuellt så är det de enda som skiljer sig. Eller vad tror du?

Jag har för mig att det var tråget som skiljde på min med, men är inte helt säker smile vet inte riktigt hur man löser det om man hade tänkt sätta den motorn i en bakhjulsdriven modell, men det borde ju funka ändå?

S_Henjer
6 november 2012 · 1 150 Inlägg

Constantine skrev:

S_Henjer skrev:

Constantine skrev:
Det blir inge fyrhjulsdrivet projekt va? smile är inte den versionen av OM603 anpassad speciellt till 4WD? vet att min M103 var det till 4-maticen jag hade, dvs den skillde sig lite från standard m103 till bakhjulsdrivna varianten.

Tanken har hela tiden varit att sätta spisen i en 190. Men hade också tänkt att nu i för vintern bara sätta större snurra och värre pump i 124an och ha lite roligt på isen då med tanke på 4matic. Men jag slopade den tanken och tror jag ska hinna köra nåt med 190an innan vintern är väck.

Jag kollade runt lite och det jag fått fram är att det enda som skiljer sig är tråget på motorn. Kollade lite under bilen igår också och visuellt så är det de enda som skiljer sig. Eller vad tror du?

Jag har för mig att det var tråget som skiljde på min med, men är inte helt säker smile vet inte riktigt hur man löser det om man hade tänkt sätta den motorn i en bakhjulsdriven modell, men det borde ju funka ändå?

Jag tror det bara ska vara att byta tråget, sen blir det ju helt annan drivlina. Allt som har att göra med drivningen i fram har ju inte nåt med motorn i sig att göra..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
gjutarolle
6 november 2012 · 669 Inlägg

4-matic? Innebär de fyrhjulsdrift?

S_Henjer
6 november 2012 · 1 150 Inlägg

gjutarolle skrev:
4-matic? Innebär de fyrhjulsdrift?

Japp!

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
S_Henjer
9 november 2012 · 1 150 Inlägg

Liten update då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-a476f548238f6eef15dca040270c81ef_large.jpg
Precis fått av topplocket. Packningen var helt slut på flera ställen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-38ef854128b9e3e28b953193dd69fa47_large.jpg
Topplocket. Visade sig att det var riktigt skevt, på alla håll och kanter..

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-6de3552b2874761d51a8aa6ee60d4a27_large.jpg
Har börjat förbereda för att lyfta ur blocket också. Lite pill med att lossa allt som har med 4-maticen att göra. Fick även ner mitt fina avgassystem som något har klåpat ihop. Raka rör är ju tydligen bäst.

Senast redigerat av S_Henjer (9 november 2012)

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
jetta16v
9 november 2012 · 1 534 Inlägg

Jag är inte så insatt i Merca-motorer, speciellt inte denna.

Men visst är det en 3liters ~150hk ~270nm original?
Hur mycket är den tänkt att skrämmas upp i?

Constantine
9 november 2012 · 679 Inlägg

jetta16v skrev:
Jag är inte så insatt i Merca-motorer, speciellt inte denna.

Men visst är det en 3liters ~150hk ~270nm original?
Hur mycket är den tänkt att skrämmas upp i?

Ja, men det är 180hk / 255nm original på 12v M103, M104 som är uppföljaren har 220hk/265nm och är en 24v.

S_Henjer
9 november 2012 · 1 150 Inlägg

Constantine skrev:

jetta16v skrev:
Jag är inte så insatt i Merca-motorer, speciellt inte denna.

Men visst är det en 3liters ~150hk ~270nm original?
Hur mycket är den tänkt att skrämmas upp i?

Ja, men det är 180hk / 255nm original på 12v M103, M104 som är uppföljaren har 220hk/265nm och är en 24v.

M103 och M104 är bensinare.
Men du har rätt för dig. Jag har sagt att dubblar jag hästkrafterna och får ut typ 450-500 Nm så blir jag nöjd. Men ryktet säger mellan 400-450hk och en jääävla massa Nm.

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang