Trimmad Mercedes 300 TDT, OM603 i W201.

Trimmar en OM603. En dieselsexa på tre liter från Mercedes. Projektet kommer att bli i två steg kan man säga. Det första steget innebär att renovera toppen på motorn, lyfta ur motorn ur W124-karossen och sätta den i en W201(190) istället. Koppling blir förmodligen en Sachs 765 med 6-pucks Sinterlamell och växellådan blir en Getrag från 190 16v. Detta ska jag få att lira bra ihop tillsammans med Dieselmekenpump och ett Schwitzer turboagg och detta är förhoppningsvis innan vintern är slut och isen på sjön försvinner. I andra steget ingår det att bygga vidare på spisen i W201-karossen, då kommer jag att bygga nytt grenrör, större snurra och nytt insug/IC. Till en början kommer jag alltså köra org. grenrör och insug, utan IC.
  • 91 Följare
  • 68 920 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 december 2013
Markus940
8 april 2013 · 61 Inlägg

Det här följs! Sugen på att överge b230fk trimningen å övergå te villaolja-racing istället;)

mbadriver
20 juni 2013 · 244 Inlägg

Hur går bygget? big_smile Håller själv på å bygga fast på en W124 så e lite intresserad vettu wink

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
turbokill
20 juni 2013 · 347 Inlägg

Myspys på hög nivå! Håller på med ett liknande projekt jag själv, gotta love them diesel cars wink Lycka till! Prem lagd smile

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
S_Henjer
21 juni 2013 · 1 150 Inlägg

Tröttnade på att uppdatera här.
Men första motorn fungerade ej som det skulle, så köpte en till motor vilken det blev eller var lagerras på. Så nu är motorn ur ytterligare en gång och skall renoveras lite kvickt.

Men gött går det, så in i helvete gött..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
robertfab
21 juni 2013 · 490 Inlägg

Prem lagd, trimma vidare!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Markus940
23 juni 2013 · 61 Inlägg

Ser nu att jag helt missat att du är från Laholm, själv är man från örkelljunga. Kör en w123a, dock inte lagt ut den här men det kommer..wink Skönt med folk runtomkring som oxå gillar merca:)
Kände igen din bil från träffen den 27e i markaryd:)

S_Henjer
25 juni 2013 · 1 150 Inlägg

Markus940 skrev:
Ser nu att jag helt missat att du är från Laholm, själv är man från örkelljunga. Kör en w123a, dock inte lagt ut den här men det kommer..wink Skönt med folk runtomkring som oxå gillar merca:)
Kände igen din bil från träffen den 27e i markaryd:)

En blå 220 eller?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Dometros
25 juni 2013 · 434 Inlägg

Markaryd i helgen? smile

S_Henjer
26 juni 2013 · 1 150 Inlägg

Dometros skrev:
Markaryd i helgen? smile

Häpp, är tyvärr bortrest.

Lyfte i spisen idag igen efter vevbyte!

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Markus940
27 juni 2013 · 61 Inlägg

S_Henjer skrev:

Markus940 skrev:
Ser nu att jag helt missat att du är från Laholm, själv är man från örkelljunga. Kör en w123a, dock inte lagt ut den här men det kommer..wink Skönt med folk runtomkring som oxå gillar merca:)
Kände igen din bil från träffen den 27e i markaryd:)

En blå 220 eller?

Korrekt korrekt. Sitter f.ö en 617 sugis i den nu. Satt in den förra veckan

Senast redigerat av Markus940 (27 juni 2013)

mercedesslitvarg svartneger
28 november 2013 · 2 Inlägg

hur går de med den här? mer bilder tack, verka grymt intressant ju!

Mercedes w124 300dt "mörskan" (1988)
Bitter_
2 december 2013 · 219 Inlägg

mercedesslitvarg skrev:
hur går de med den här? mer bilder tack, verka grymt intressant ju!

Henjer har börjat spåna på en "riktig" motor då 603 inte var så roligt när det väl började fungera för han wink. heheh

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Ford Sierra "M104 TURBO" (1988)
Ford Capri RS3100 "Grupp H" (1973)
S_Henjer
2 december 2013 · 1 150 Inlägg

Bitter_ skrev:

mercedesslitvarg skrev:
hur går de med den här? mer bilder tack, verka grymt intressant ju!

Henjer har börjat spåna på en "riktig" motor då 603 inte var så roligt när det väl började fungera för han wink. heheh

Vadå riktig? Haha, 12 valvaren går ju som en oljad blixt, den är la och riktig!

Det går fint, hade lite oflyt och rasade några spisar men den senare har gått. Tyckte de va för lite intresse här för att fortsätta uppdatera. Finns lite bilder på min sida, kan se om jag kan hitta några fler bilder att ladda upp där istället.

Jag har fått fatt i en 24-ventilare (606) nu istället. Då blir det lite mer seriöst med både kaross och motor.

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
fimpen_ns91
30 april 2021 · 76 Inlägg

Tänkte höra vad är det för hylsa till att släppa på spridaren? är det någon special eller funkar en vanlig långhylsa? min pissar disel nere i spridar hålet, har nydligen bytt bränsleröret från pumpen till 6e cyl då mitt gått av nere vid pumpen, men nu är det tät då börja det pissa i botten på spridaren?!

Volvo S60 "RallyÅke" (2001)
Volvo S80 "Gröna-Faran" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang