Volvo 940 ltt trimtips?

joacimnilsson
3 november 2012 · 89 Inlägg

Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

Mack Forum- och sitemoderator
3 november 2012 · 26 111 Inlägg

Köp en trycklocka till en ftt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
joacimnilsson
3 november 2012 · 89 Inlägg

Denna, är det något att investera?
http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940

Ibanezman Skåning
3 november 2012 · 739 Inlägg

Sätt en t-koppling eller två ut i det fria på wastegateslangen.
Gratis, tar fem minuter att göra och effekten det ger är svår att missa.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
joacimnilsson
3 november 2012 · 89 Inlägg

Har hört att bilen lägger av när man gör så, delvis bilen får fel värde och dör.

_swe_knutsson Rägger
3 november 2012 · 132 Inlägg

joacimnilsson skrev:
Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

Westergren Large Cap
3 november 2012 · 1 816 Inlägg

_swe_knutsson skrev:

joacimnilsson skrev:
Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

+1
Gjorde så på min ltt i början och vill minnas att jag hade tre stycken brickor (tre på varje bult) och fick ett stadigt ladd på 0,6 vilket är fulltryckarens laddtryck. Fulmeck, men fungerar kanon!

Vet inte vad en förmögenhet är för dig joacimnilsson, men jag hade följande set-up på min ltt och den gick jämt med en Audi S6 2.2T från 50 km/h och uppåt...
* Chip, öppet filter och ställbar tryckklocka (1 bar) från BSR
* 3" från turbon med "racekatalysator" och en ljuddämpare

Dock så hängde inte kopplingen med utan började slira så för att detta ska lira bra så lär du fixa en Sachs -712 tryckplatta. Den hänger med upp till ca 500 nm med org. lamell. (Byt lamell, urtramp- och centrumlager när du endå har ner lådan).

_swe_knutsson Rägger
3 november 2012 · 132 Inlägg

Westergren skrev:

_swe_knutsson skrev:

joacimnilsson skrev:
Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

+1
Gjorde så på min ltt i början och vill minnas att jag hade tre stycken brickor (tre på varje bult) och fick ett stadigt ladd på 0,6 vilket är fulltryckarens laddtryck. Fulmeck, men fungerar kanon!

Vet inte vad en förmögenhet är för dig joacimnilsson, men jag hade följande set-up på min ltt och den gick jämt med en Audi S6 2.2T från 50 km/h och uppåt...
* Chip, öppet filter och ställbar tryckklocka (1 bar) från BSR
* 3" från turbon med "racekatalysator" och en ljuddämpare

Dock så hängde inte kopplingen med utan började slira så för att detta ska lira bra så lär du fixa en Sachs -712 tryckplatta. Den hänger med upp till ca 500 nm med org. lamell. (Byt lamell, urtramp- och centrumlager när du endå har ner lådan).

jag menar ju givetvis 5mm på varje bult annars kan det ju gå illa:P

det är fan inget fulmeck med det! mycket seriösare än att pysa iaf där kan ju laddet skena typ 0.5 innan det lägger sig stabilt!!

Westergren Large Cap
3 november 2012 · 1 816 Inlägg

_swe_knutsson skrev:

Westergren skrev:

_swe_knutsson skrev:

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

+1
Gjorde så på min ltt i början och vill minnas att jag hade tre stycken brickor (tre på varje bult) och fick ett stadigt ladd på 0,6 vilket är fulltryckarens laddtryck. Fulmeck, men fungerar kanon!

Vet inte vad en förmögenhet är för dig joacimnilsson, men jag hade följande set-up på min ltt och den gick jämt med en Audi S6 2.2T från 50 km/h och uppåt...
* Chip, öppet filter och ställbar tryckklocka (1 bar) från BSR
* 3" från turbon med "racekatalysator" och en ljuddämpare

Dock så hängde inte kopplingen med utan började slira så för att detta ska lira bra så lär du fixa en Sachs -712 tryckplatta. Den hänger med upp till ca 500 nm med org. lamell. (Byt lamell, urtramp- och centrumlager när du endå har ner lådan).

jag menar ju givetvis 5mm på varje bult annars kan det ju gå illa:P

det är fan inget fulmeck med det! mycket seriösare än att pysa iaf där kan ju laddet skena typ 0.5 innan det lägger sig stabilt!!

Ja, pysa/dra WG-slangen/sätta t-kors är verkligen inte att rekommendera smile

_swe_knutsson Rägger
3 november 2012 · 132 Inlägg

Westergren skrev:

_swe_knutsson skrev:

Westergren skrev:

+1
Gjorde så på min ltt i början och vill minnas att jag hade tre stycken brickor (tre på varje bult) och fick ett stadigt ladd på 0,6 vilket är fulltryckarens laddtryck. Fulmeck, men fungerar kanon!

Vet inte vad en förmögenhet är för dig joacimnilsson, men jag hade följande set-up på min ltt och den gick jämt med en Audi S6 2.2T från 50 km/h och uppåt...
* Chip, öppet filter och ställbar tryckklocka (1 bar) från BSR
* 3" från turbon med "racekatalysator" och en ljuddämpare

Dock så hängde inte kopplingen med utan började slira så för att detta ska lira bra så lär du fixa en Sachs -712 tryckplatta. Den hänger med upp till ca 500 nm med org. lamell. (Byt lamell, urtramp- och centrumlager när du endå har ner lådan).

jag menar ju givetvis 5mm på varje bult annars kan det ju gå illa:P

det är fan inget fulmeck med det! mycket seriösare än att pysa iaf där kan ju laddet skena typ 0.5 innan det lägger sig stabilt!!

Ja, pysa/dra WG-slangen/sätta t-kors är verkligen inte att rekommendera smile

nej fyfan för såna som gör de!:p

Zwudda Refined
3 november 2012 · 1 770 Inlägg

_swe_knutsson skrev:

joacimnilsson skrev:
Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

Menar du att du har en 5mm bricka på varje bult eller att du har två brickor på varje bult, alltså 10mm styck?

_swe_knutsson Rägger
3 november 2012 · 132 Inlägg

Zwudda skrev:

_swe_knutsson skrev:

joacimnilsson skrev:
Hej

Har köpt mig en 940 ltt. Vill ha lite mer tryck i den och undrar vad ni rekommenderar att göra på bilen för att den ska få fler hk utan att lägga ner en förmögenhet?

Vet ju att man kan köpa en ställbar westegate? Var såfall?

Hade varit snällt med lite tips!.

jag brukar lossa wg fästet och dra ut wg:n och sättta 2st ca 5mm brickor mellan turbon och wg:n så den styvas upp funkar skitbra stabilt ladd och inga peakar

Menar du att du har en 5mm bricka på varje bult eller att du har två brickor på varje bult, alltså 10mm styck?

5mm per bult:p

joacimnilsson
3 november 2012 · 89 Inlägg

Kan ju lägga lita pengar på det. Är denna http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940 något att köpa`?

Westergren Large Cap
3 november 2012 · 1 816 Inlägg

joacimnilsson skrev:
Kan ju lägga lita pengar på det. Är denna http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940 något att köpa`?

+ ett chip, annars är det ingen idé då det är riskabelt att ladda mer än 0.6 bar med org.chip.
Är du inte sugen på chip så kan du lika gärna använda dig utav brickor som det står längre upp så spar du pengar!

bmx
3 november 2012 · 7 100 Inlägg

ja borrade hål i min t-koppling ja.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
joacimnilsson
3 november 2012 · 89 Inlägg

Är sugen på chip, någon du rekommenderar som säljer sådana chip?

Pim_Pim
3 november 2012 ·

Vikingchip är ett säkert kort.

Westergren Large Cap
3 november 2012 · 1 816 Inlägg

joacimnilsson skrev:
Är sugen på chip, någon du rekommenderar som säljer sådana chip?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tri … 0-ltt.html
+
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tri … turbo.html
(eller den som du själv länkade)

henkemedpuffen
3 november 2012 · 249 Inlägg

På min ltt körde jag med 2 st m10 muttrar en på varje bult ladda runt 1 bar med org chip utan spik

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
_swe_knutsson Rägger
4 november 2012 · 132 Inlägg

joacimnilsson skrev:
Är sugen på chip, någon du rekommenderar som säljer sådana chip?

finns en snubbe i göteborg som säljer chip på blocket han heter lundahl

jag och 2 kompisar har köpt av honom och varit väldigt nöjda!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang