Jaguar XJS Street racer

En Jaguar XJS från -78 inskaffades 2012 för att slå ihjäl lite tid med. Tanken var att bygga en besiktningsbar bil som man kan köra på gatan och lite 402meters. I vanlig ordning spårade det ur och blev en helrenovering till nyskick ++ och rullades ur garaget 2019. Nu startar del 2 av projektet med motorbyte samt att en manuell 6växlad låda skall i.
swejag
19 januari 2013 · 303 Inlägg

Vart lite skruvat i allafall förra helgen...

provade in nya kylaren:


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-ee50d8d06e944137d69b4bd9fc893daa.jpg


Passar bra men måste ta bort kylarlocket, blir för högt...gott om plats mellan kylare och främre balken med för IC:


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-f68d69f5ef5a63285a20ccdb201aee88.jpg

Ser bra ut underifrån med;


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-c0192ac7db98294727a0fc1499024ba1.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
19 januari 2013 · 303 Inlägg

men som vanligt så löser ett problem så skapar man nya....måste ändra utgången från kylaren med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-fdc8e81f8baaf5b7a07950a8fe20307a.jpg


Spelar ingen roll då kylarlocket ska bort och sen ska ju det dit en ingång till på vänstersidan så blir ju en del svetsa endå.

Jaguar XJS (1978)
swejag
19 januari 2013 · 303 Inlägg

fick även dit den nya bränsletrycksregulatorn från AEM, likadan som i röding så vet att den funkar bra.
Nytt fäste sågades ut ur en 6mm aluplåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-e9ff8ac0356ee947180393a02efad5a6.jpg


Sen var det dags att få dit termostathus och kylarrören, moddades enligt Australien lösningen, det gör att man får bättre cirkulation vid bom bakre cylindrarna och ett högre flöde totalt tack vare dom grövre rören.
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-ed3cda5cf3dc2228f2e3578148283c80.jpg
blir nåt så här då;

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-ea3259a06c27debfbfde151adb8dd573.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
19 januari 2013 · 303 Inlägg

La även dit bränslerören så jag kunde mäta ut hur stora kutsar det behövs för fästena.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-0c19e0b7fd039f8802974ad4464f7a5b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-2362a21f3fdd2a090eac04246d67a8f9.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
28 januari 2013 · 303 Inlägg

Tjena Tom.

Det är bara att höra av dig om du behöver något tig-svetsat, alu som rostfritt.

Tackar för erbjudandet,

Mvh//Tobmag

Senast redigerat av swejag (28 januari 2013)

Jaguar XJS (1978)
swejag
31 januari 2013 · 303 Inlägg

HX52orna blir för stora så dom är till salu...
hör av er via PM om ni är intresserade

SÅLDA.

Men ett par HX35or är på väg.....

Senast redigerat av swejag (31 januari 2013)

Jaguar XJS (1978)
swejag
10 mars 2013 · 303 Inlägg

OJOJ 5 veckor sen sista upådateringen...
Tja har inte bara legat och latat mig, 12 dagars tjänsteresor har dragit ner på garage tiden.
Nu i helgen var det planerat helhelg i garaget......vad händer.....maginfluensa

Som sagt HX52orna såldes ganska omgåendes visst fick dom plats men var ju enorm stora.
Har nu 2st klipp nya HX35or liggandes.
Har även suttit hemma om kvällarna och tillverkat kabelstammar till insprutning och tändning så ganska mycket som skulle fixas dit i helgen men blir man sjuk är det fan inte mycket man kan göra åt det....

Tja hann få till lite prylar i alla fall.

Kylaren är nu ombyggd och klar. Blir som orginalet "dual pass" man ser svetsen på den vänstra tanken där delningen ligger.


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-f2730dadccba03025241ca85924f6c11.jpg

Även spridarrören klara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-bf079738ec3ec606a533f0ec018e58ae.jpg

och till slut så är även servopumpem på plats...

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-946f4bbfc59f18d23709140df5eecebc.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
24 mars 2013 · 303 Inlägg

Jaha ja då så har man äntligen fått lite gjort i helgen.

Har börjat på med dragningen av bränsleslangarna, ser ut att kunna bli bra, snålade lite och köpte AN kopplingar på Swedol, är igentligen för pressade slangar men funkar ju ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-bbe55c04e50051d8cc1ebe6d5f2d31b9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-c27da779bb6c578e66f95edffbf78501.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
24 mars 2013 · 303 Inlägg

Sen har jag suttit hemma ett par kvällar med kabelhärvan till insprutningen. Själva burken hamnade i handsfacket och sen lyckades farsan med sina gamla jobbkontakter få fram ett gäng Canon kontakter i MIL standard...fina grejor det :-)
alltid kul med lite sällskap förutom att han tuggar på kablarna.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-a9a100ce76cb6545d92c5eae14c7136e.jpg

Blir då så här ute i motorrummet, fattas para ett gäng M3 skruvar till kontakterna

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-1a58e1d11c03d378acb13096095338e8.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
24 mars 2013 · 303 Inlägg

Eftersom orginal komp ligger på 12:1 så tänkte jag att kanske vore bra med att ha lite koll på ev. spikningar.
Finns ju ett litet fint kort att löda in direkt i MS3an så beställde hem ett sånt från DIYAutotune i USA.
Inga stora saker för 600 spänn men har ju 2 separata kanaler in och väldigt fint stöd i mjukvaran.
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-945f04da9a8d282cb9eb6b9da5d1eaf2.jpg

Lätt att få dit faktiskt även om beskrivningen lämnade en hel del att önska, inte helt klart var man kunde hitta lediga stift till ingångarna, till slut hittade jag SPR3 och 4 som var fria..

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-a37a06dc2138e0a4361c8f4465274d93.jpg

Senast redigerat av swejag (24 mars 2013)

Jaguar XJS (1978)
swejag
24 mars 2013 · 303 Inlägg

Sen har farsan byggt om den gamla burken som drivstegen för spridarna till den gamla D-jetroniken satt i.
Den hyser numera drivtrissorna till tändningen i stället. Måste ju se till och hålla igång pensionärerna hehe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-0d31066281fcc65ec74a9af3d726cf4c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-e590415f62062c5a85cdac4619005d90.jpg

Japp för oss som kan räkna så blir det wasted spark..... :-)

Jaguar XJS (1978)
swejag
24 mars 2013 · 303 Inlägg

Var ner till grabbarna på Rostfria jobb här i stan och fick en 3mm aluplåt tillbockad som övre kylarbalk.
(jävligt shyssta som fixade till plåten direkt medans jag väntade)
Fick tyvärr såga lite då den nya kylaren är ca 10mm högre än den gamla så fick lov att kapa och bocka till det lite...
ska bara svetsas ihop igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-b784f32d18f6ac4f4b9adea920583e5a.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
24 mars 2013 · 303 Inlägg

Och sen efter att ha skjutit på det in i det längsta har jag äntligen fått till kablarna till framlysen, blinkers och tutan, flyttade om relän och lite prylar men vart inte så tokigt i slutändan
Det som syns på bilden är inte mycket men var ett jäkla kludd att få till det med den nya kabeldragningen, tog hela jävla dan....iofs med nya kablar till elfäkten,

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-5595c61af32d02ea7e86c7fa78b02a79.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-1cd056c6618cb8e0e3acab09afaead5d.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
24 mars 2013 · 303 Inlägg

Hehe och nu till den stora frågan.........

Vad är detta????


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-381ef25f5d9cd40bdc12d234f463c414.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
7 april 2013 · 303 Inlägg

Hehe och nu till den stora frågan.........

Vad är detta????

Forum adm har bett mig berätta det rätta svaret, det är så många som gissar gör att hela forat laggar roll

Nåväl så är det kanske inte men det är en sån här i allafall:

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-6562615eba882bf468ebbca0bb60b5da.jpg

Nix inte en MicroSquirt utan en helt flång ny MicroTCU Beta utgåva cool därav den extra kylplåten som sitter på baksidan, kommer inte se ut så när den släpps till försäljning
(Alltså en helt ny kontrollenhet för växellådor....)

Jaguar XJS (1978)
swejag
7 april 2013 · 303 Inlägg

Har nu fått dit alla kablar till insprut och tändning, blev inte så tokigt faktiskt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-85750d8d21d83975bcdeaff9dbbecf44.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-588e97fbdec477cb5e0c620607997be4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-980433861d5f16d2db3a56df036a113c.jpg

Har även nästan klart med bränsleledningar och har nu även börjat lite med bromsarna..

Blir mer o mer prylar här i igen



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-ba15ff584900752b5390b3338644e4a5.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
7 april 2013 · 303 Inlägg

Tja det blir en hel del kabel till allt, har nog dragit ett par hundra meter kabel nu.

Jovars det kan nog bli upstart ganska snart men beror lite på jobbet med, har en hel del resor i kalendern som ställer till det men skruvandet.

Har en hel del kabeldragning kvar inne i kupen med och eftersom allt är så gammalt så vad man en tar i så får man byta ut det...

Det som ska dit är VR givarna till triggning av styrsystemet, O2 givarn med kablar, måste hitta kabeln till temgivaren för den vanliga tempmätaren (klippte visst av den av misstag...) dra fram ström till reläna för tändning, spridare och bränslepumpen. Sen ska det dit nån mer tamp till reläet till tutan och elfläkten.

Skulle tippa på 2 dagars jobb

Har inte ens börjat med kabeldragningen till växellådan...minst en dags jobb till.


Så allt som allt minst 10 dagars skruvande till uppstart.

Jaguar XJS (1978)
swejag
12 maj 2013 · 303 Inlägg

Tjahaja kanske dax för en liten uppdatering här igen då.....

Är nu klart med kylarinstallationen, som tur var passade orginalslangarna fick bara kapa dom lite då dom var lite långa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-bc674f4f0b7c07ae6fe9670bbd9beda9.jpg

Sen har jag fått en ny fläktkåpa tiilvikt av killarna på rostfriajobb i Eskilstuna. Borrade upp och kapade ur ett par hål i kåpan för att släppa igenom mera "fartvind" Fläkten är inte av samma kaliber som BMW's 400w fläkt, får se om den räcker till....

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-815a75f95a8552ef13735ac26e82596f.jpg

Och så här bev det sen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-99d27b980a72608639dfca122e007bad.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
12 maj 2013 · 303 Inlägg

Nu är kabeldragningen i motorrummer äntligen klart...bara att plugga in säkringarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-f8ea57c9d7ad23754b78bc6bf476f8bf.jpg

Tyvärr lite kvar inne i bilen
men är inte så farligt som det ser ut, har nog dragit ca 200m ny kabel i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-4fc13f3ec6d77d559213cce8f8f37d43.jpg

Fick även dra ut en ny kabelstam till bränslepumpen(pumparna lite senare) luktade bensin som tusan i bagaget så även byta att par meter bränsleslang med
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-1c677ac032b1120c236284588722f234.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
12 maj 2013 · 303 Inlägg

Tja sen skulla ju kabelstammen till lådan in i bilen på nåt vis, investerade i en tryckluftsdriven sticksåg så jag kunde kapa lite i kardantunneln, gjorde sen två nya plåtar som överlappar varandra lite för att få in växelvajern (precis som orginal) hittade sen en lämplig gummigenomföring till kablarna. Är numera 3 kablar en "stam" för det som är inne i lådan sen 2st separata skärmkablar till VR givarna för ingående och utgående varv. Har precis fått hem en till kontakt till styrenhetn för lådan så nu kan jag koppla in den med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-3b0ce6c148c311c3b8b74e8b9d587ea1.jpg

Jaguar XJS (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang