Jaguar XJS Street racer

En Jaguar XJS från -78 inskaffades 2012 för att slå ihjäl lite tid med. Tanken var att bygga en besiktningsbar bil som man kan köra på gatan och lite 402meters. I vanlig ordning spårade det ur och blev en helrenovering till nyskick ++ och rullades ur garaget 2019. Nu startar del 2 av projektet med motorbyte samt att en manuell 6växlad låda skall i.
swejag
19 juni 2013 · 303 Inlägg

Oj det är långt mellan inläggen nu ser jag.....lika långt som all jävla kabel jag dragit.

Hur som helst så är det klart nu och kopplade in batteriet för att se att allt lyse etc funkar vilket det gör.

Sen var det dax att kolla hur motor ECU'n tyckte om alla kabel och det funkade bra förutom att jag hade hittat en 15 matning som bröts i startläget, enkelt fixat.

Kollade igen om att givare utgångar etc funkade vilket dom gjorde, nästan.............
Konstigt inget varvtal i Tuner Studio när jag drar runt den på starten.....
Började rota runt bland alla kablar dubbel och trippel kollade allt
Allt i ordning men inget varvtal.....hmmm va fan är det som är fel??
Är det ECU'n?
Som tur var hade jag oscilloskopet med vilket även har en signalgenerator som jag kopplade på
varvtalsingången, såg hur fint som helst ut i trigger loggen.....
mätte sen signalen ut från VR givaren när jag drog runt på starten...
0,3v !!! det var inte mycket....allldeles för lite testade igen med signalgeneratorn och konstaterade att jag behödve minst 2v för att ECU'n skulle se signalen.

Blir alltså till att bygga om, ett 36-1 hjul är beställt och som tur var hade jag en givare låg samma som jag har i rödingen.

Tja så snart uppstart då förhoppningsvis.......

Jaguar XJS (1978)
swejag
9 oktober 2013 · 303 Inlägg

Ja här är det fantastiskt dåligt uppdaterat....Har inte hunnit med det helt enkelt.
Mycket j^^vla strul med styrningen till lådan....
Bilen är nu i allfalla reg bes så sitter ett par nya fina Svenska nummer plåtar på.

Kabelstrumporna har jag köpt på Elfa, finns massor olika men vad jag kom fram till var att dom i PET var bäst för detta ändamål, Har dragit många meter av denna, finns i flera storlekar och är billig; https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=19822
Det och sen köp krympslang med lim i som håller fast det hela på kablarna, finns en bra sats med det hos Kjell&Co

Återkommer snart med flera uppdatering av vad som hänt under sommaren

Senast redigerat av swejag (9 oktober 2013)

Jaguar XJS (1978)
swejag
10 oktober 2013 · 303 Inlägg

Jo sitter och går igen lite foton och försöker minnas vad man gjort hehe roll....

Jaguar XJS (1978)
swejag
12 oktober 2013 · 303 Inlägg

tja då ska vi se om jag kan få till det hela i något så när ordning.

Jag ser att det hela slutade med att det var lite bekymme med insprutningen som inte ville trigga.
Jag fick dit ett annat triggerhjul på remskivan längts fram med en annan  VR givare jag hade liggands.
Det fixa det problemet något motorn går hur fint som helst upp till 3500rpm sen börjar den missa utav bara helvete, visade sig efter kollat lite loggar att den missade tanden dyker upp på fel ställe ibland.
det är vad datorn tror i allafall beror nog på att trigger hjulet kastar lite...ska fixas under vintern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-b5e765c06d72c4a50e54fa33adfe2080.jpg
hade lite golvskivor som passade bra som skydd för kylaren när man ligger å bonkar på remskivan


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-953c961a0fe9aae1b4f0ff7161a39312.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
12 oktober 2013 · 303 Inlägg

Ja då var ju då motorn igång som den skulle sen skulle ju då även styrningen till lådan kollas upp lie.
Det hela verkade funka ganska bra, har ju en beta ecu från MS killarna men den ville inte alls lira som den skulle, fick in en hiskeliga störningar in VSS signalen. Drog nya kablar helt separerade från den stora härvan + att den stora härvan lindades ini alufolie och jordades. Gjorde ingen skillnad så fick skrinlägga den då dom inte hade tid att supporta mig just då... Fick plocka fram min GPIO burk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-7d1a46b5c2d18e53af6f28077e472784.jpg


Nu skulle man ju då tro att det skulle lösa det hela men det visade sig att den var fan inte mycket bättre.
Efter en del diskuterande på forat visade det sig att i stort sett alla som har 4L80E lådan har bekymmer med VSS signal. Signal konditioneringen i GPIO burken är under all kritik. Det är alltså den delen som gör om signalen fron sinusvåg till en fyrkantsvåg som processorn förstår och kan använda.

Blev ett par olika nya varianter på signale konditioneringen och nu lirarar det till 100%

Bilden nedan visar ett bänktest med den första signalkonditioneraren som byggdes.
Det är linjen som är linjär, linjen som bara hoppar åt alla håll är orginal konditioneringen på GPIO kortet



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-3f10cde38013e4511989c6242e08262e.jpg


Vad som händer när siganlen hoppar runt såhär är att växlarna hoppar lite hur som helst....

Jaguar XJS (1978)
swejag
12 oktober 2013 · 303 Inlägg

ja nu rör sig ju det hela så vart ju tvungen å fixa bromsarna med, rören från huvudcylinderna var inte i så fint skick så nya behövdes. Blev lite lat så jag åkte ner till Kjell på Industrihydraulik här i stan och fick lite slang tillverkat. Blev riktigt bra och bromsarna känns inte svampiga eller nåt



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-cf9c30cd276a27dd425167b21f1d7c13.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
18 oktober 2013 · 303 Inlägg

Säkert flera som sett hur dåligt golvet är i bilen och det berodde på det tidigare läckaget in i bilen.
När jag fick hem bilen under vintern så verkade golvet helt solit, vilket det var av is.....

Som tur är finns det nya golv att få tag på, golv å golv hehe inklusive kardarntunnel


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-29b1d22fb97898421e20e7090242026d.jpg
förarsidan höger alltså var inte så dåligt så räckte med att byta främre halvan

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-650e3fd4f7872de2d93ffa61173a9f5b.jpg

Tyvärr så var vänstersidan sämre

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-31c9c506bbb99e91024dd4d68fedb100.jpg

Grabbarna nere på rostfriajobb här i stan som bockade till en balken för framstolen, dom gjorde även en "S" profil eller vad man ska kalla den som jag kunde fixa tröskellådans överdel med


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-6c4c4a757da9e482a99fd4a5334814a4.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
18 oktober 2013 · 303 Inlägg

Tja å sen efter det vart det bara ett råskruvandes och en hel del felsökning med en del el som inte funkade.
för att få ihop bilen så regbes kunde göras.
Tog en hel del tid framför allt innan jag fick växellådan att funka som det är tänkt.
Som jag skrev tidigare så är signalkonditioneringen på GPIO kortet ganska kass och det tog ett par veckor innan jag fick till det hela.

Just nu står bilen i garaget igen för vintern.

Projekt för vintern;

Bygga grenrör till turbo aggen, delarna kom hem idag.
Modda topparna (kompsänkning/portning) påbörjat i veckan
Modda insugen med större TB, har 2st nya 80mm liggandes samt större plenum

Karosseri;
montera front/bakspolier inklusive bygga nya stötfångare (dom gamla väger typ 30kg styck)
Montera sidokjolar och bakspoiler
Byta framskärmarna till nya i glasfiber
Skärmbreddare bak, måste dit innan bakspoiler då den går över skärmkanten
Tillverka huv o baklucka i glasfiber, blir nog nästa vinter...

Fixa till inredningen;
Lägga in nya golvmattor, har nu en trasmatta liggandes på förarsidan hehe
Bygga nya dörrsidor
klä om tak + lite annat
Laga upp sätena då lite sömmar i skinnet är dåliga + färga om fram/baksätet(japp bara att sprutmåla, kolla rödingen hela inredningen omfärgad!!)

Tja sen skulle ju hela bilen behövas lackas om .....kanske nästa höst

Senast redigerat av swejag (18 oktober 2013)

Jaguar XJS (1978)
swejag
19 oktober 2013 · 303 Inlägg

Var å hämtade alla glasfiber bitar och släpade med allt ut till garaget, efter lite lirkandes gick det faktiskt att få in allt i min gamla BMW kombi...

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-74bcba180ec916221369ab061b253b15.jpg
TWR bodykit (kopia)


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-f0ad0d1d5db2d6e6d9d391fdee07a4df.jpg
Framskärmar, främre nedre hörn och "reservhjulsbaljor.
Allti glasfiber

Gjorde en snabbkoll med passformen och det verkar som det passar riktigt bra.

Jaguar XJS (1978)
swejag
19 oktober 2013 · 303 Inlägg

För den oinvigde så är det här då hur ett "May Fireball" förbränningsrum ser ut.
Iden är att "klämma" all gas som ska förbrännas mot tändstiftet/avgasventilssidan.
Funkar väl ganska bra men tyvärr så är ju förbränningrummet helt skruvat....
Kompförhållandet är hela 12,5:1 och går att köra på 95 oktan utan spikningar.
Med det komförhållandet så kan man ju inte ladda nåt utan att köra på 120 oktansoppa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-311c7bc1eee2dbaea235f4489a58dd17.jpg
Jaguar V12 HE förbränningsrum

Volymen är 24cc i förbränningsrummet så behöver plocka bort ca 10cc för att kunna få ett någotsånärt kompförhållande för överladd.

på den här bilden så ligger jag på 32cc, behöver ta bort minst 2cc till.
Det i sig låter inte som mycket men när man väl börjat fräsa/slipa så är det massor som ska bort....


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-92b3b233c52f1d0316591b63e113932b.jpg


Hmm av någon konstiganledning så vrids bilden när jag laddar upp den.

Jaguar XJS (1978)
swejag
19 oktober 2013 · 303 Inlägg

Jag räddar gärna dina gamla stötfångare om du vill bli av med dom

Dom är dina Tom men dom är i ganska dåligt skick....kommer plocka av dom i morrn så bara att komma förbi och hämta dom

Senast redigerat av swejag (19 oktober 2013)

Jaguar XJS (1978)
swejag
19 oktober 2013 · 303 Inlägg

Jag köpte en 75´a för en månad sedan, en knallröd med svart inredning. Den kommer vara på vägen redan till våren. Sjukt härliga vagnar..

Ja jag undrade vad du skulle ha dom till, såg på Jaguarklubben att du sålt den andra gasdrivna XJSen
Dom hamnar ute då jag har alldeles för lite plats för dom inne men som sagt dom är nog bra ruttna i plåten krashar fint i dom när man klämmer på dom, bakstötfångaren är dock väldigt fin i gummit, fram är det tyvärr ett jack i den vä sida....

Jaguar XJS (1978)
swejag
7 december 2013 · 303 Inlägg

tja här händer det inte mycket...väldigt mycket resor med jobbet så garage tiden är minimal för tillfället.
Skriver detta från flygplatsen i frankfurt...

var ut i garaget en snabbis igår och testade fälgarna jag köpte för ett tag sen OZ racing 8,5x18 med 235/40 däck fram och 10x18 med 285/30 bak , ser inte helt fel ut men är gränsfall att dom får plats.
bak är det kört och behöver skärmbreddare men fram är det precis på håret att det ligger innanför skärmkanten



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-d1f56962c4728159329f65daec70ae1d.jpg

Med lite "tyskstuk" så funkar det fram,

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-90a191756d9fc12f2ad07b1db90ca0fa.jpg
tyskstuk...

Bak så fattas ca 2cm på skärmkanten men har hittat ett par fina skärmbreddare så får man bort det fula kantiga hjulhuset med...

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-b9575f4841dad1c80a326617cfc07ce3.jpg


Sen behöver bilen ner ca 20mm fram och en 30mm bak så ser det bättre ut. Tror jag behöver ändra hjulvinkeln fram med då hjulen nästa lutar utåt....

Senast redigerat av swejag (7 december 2013)

Jaguar XJS (1978)
swejag
8 december 2013 · 303 Inlägg

Ser bra ut. Hoppas du skaffar riktiga skärmbreddning istället för att plasta en ful breddning. Men ser bra ut fortsätt så

Japp har hittat ett par riktigt fina som ska beställas hem blir j lite smågriniga att få till då skärmkanten börjar precis i vecket med...

Skulle det inte gå att köra lite mer camber bak och valsa skärmarna lite? Tror det hade sett bra ut om du sen får ner den lite gött också

Nja vill nog inte vinkla inhjulen all för mycket men lite ska det väl gå har ingen lust att slita snett. Däcken är ju långt ifrån biliga i den här bredden. Skärmkanterna är svåra att valsa då dom är mer fyrkantiga än runda hittade ingen bra bild men syns ganska bra på bilden nedan, och visst.... ska ner ett par cm runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-9673c180e29324c20a9979e224bede6c.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
26 december 2013 · 303 Inlägg

God Jul alla som följer och alla nya läsare.....


Pphhuuu

Tja medans Julskinkan sakta sjunker ner så får jag väl lägga upp en bild på min Julklapp.
2st 38mm Tial ala' Kina, ser för jäkla bra ut och ska funka bra i alla fall enligt säljaren som tydligen kör med likadana själv....visar sig, dom är ändå bara hälften så stora som Biltema wg'ena jag har liggandes.
Är ju som sagt lite trångt där under huven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-cd3ce9698db957cb104a1c7c3ad74d1c.jpg

Senast redigerat av swejag (26 december 2013)

Jaguar XJS (1978)
swejag
26 december 2013 · 303 Inlägg

Nu har jag en jäkla massa prylar liggandes att bygga vidare med, hoppas på att komma igång nu i mitten av januari igen.

Jaguar XJS (1978)
swejag
30 december 2013 · 303 Inlägg

Har då 2st 40mm Biltema WG som blir över till salu, helt nya endast uppackade för att ta bilden.....400:- st
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-1e72a3346c19ffe7eae09828d1f13d36.jpg

Senast redigerat av swejag (30 december 2013)

Jaguar XJS (1978)
swejag
4 januari 2014 · 303 Inlägg

Ena WG'n såld.

Jaguar XJS (1978)
swejag
4 januari 2014 · 303 Inlägg

Var ute en snabb sväng och vittjade råttfällorna och passade på att ta ett nytt kort på bakhjulet/hjulhuset.
Det är som ni ser ett måste att fixa till nya skärmkanter annars får man väl skämmas....
Bara att sänka räcker inte.


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-2c01ae14f9827900d5405c42fd191d1d.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
4 januari 2014 · 303 Inlägg

Annars blir det riktigt fett, blir till att behålla dessa fälgar och däck, var faktiskt inne ett tag på att skicka dom vidare....
Regnade ute så blev lite konstigt på bilden



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-9e05c2872d5a3fed75766e47417d787c.jpg

Jaguar XJS (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang