Jaguar XJS Street racer

En Jaguar XJS från -78 inskaffades 2012 för att slå ihjäl lite tid med. Tanken var att bygga en besiktningsbar bil som man kan köra på gatan och lite 402meters. I vanlig ordning spårade det ur och blev en helrenovering till nyskick ++ och rullades ur garaget 2019. Nu startar del 2 av projektet med motorbyte samt att en manuell 6växlad låda skall i.
swejag
4 januari 2014 · 303 Inlägg

Hehe ja precis, dom sitter ju inne vid diffklumpen vilket är ett elände om man ska byta belägg eller skivor.
Eller som i mitt fall ett bromsok som börjat läcka.....märkte att det sakta började minska i bromsvätske behållaren och vart lite orolig att ett av framoken börjat läcka då kolvarna inte var helt friska då jag bytte tätningar i dom.
En pöl vid bakaxlen visade dock vart oljan tagit vägen.
Snabbast att sänka ner och ta ut hala bakaxlen såvida man inte har en lyft och hänga upp bilen i, då går det men är fortfarande jäkligt trångt....

Senare XJ modeller har bromsarna ut vid hjulen...


//Tobmag

Jaguar XJS (1978)
swejag
6 januari 2014 · 303 Inlägg

Jaså är det så bökigt? Har ju sett många Jagga axlar på roddar och andra hemmabyggen men det brukar va e-type axeln har jag för mig.  Är det samma axel på Xjs som i e-type? Xjs är väl efterträdaren till e-type eller är jag helt ute och cyklar?

E-typen har samma som jag har, Etypen var faktiskt den första serie produserade bilen med delad bakaxel.
Med XJ40 så hamnade bromsarna ute vid hjulen.

Det man ser på roddar etc så använder  man inte orginal bak axelbalk eller plåtskolla eller vad man nu skulle kunna kalla det som det hela hänger i orginal, den gör det hela väldigt trångt vid bromsarna.

Jaguar XJS (1978)
swejag
6 januari 2014 · 303 Inlägg

Det blir snyggt med de maffiga däcken och fälgarna

Tack Leffe, har du fått fart på BMW fläkten?

Jaguar XJS (1978)
swejag
6 januari 2014 · 303 Inlägg

Kollade med farsan som byggde pwm styrningarna till våra fläktar och det spelar ingen roll om du kör + eller -.

Tror inte du har så mycket att välja på heller, din modul lär bara ha 1 pwm utgång?

(Vi diskuterar hur man styr varvtalet på BMW's elfläktar från E91 modellerna, riktigt grymma fläktar finns 3 modeller varvid den största är på hela 600w, jag har 400w sitter i den röda och den kan fanimig nästa dra färgen av kylaren. Ruskigt drag i den.....)

Senast redigerat av swejag (6 januari 2014)

Jaguar XJS (1978)
swejag
12 januari 2014 · 303 Inlägg

Var ut å skruva lite helgen. Bestämde mig för att plocka ur hela bakaxeln istället för att ligga under bilen och försöka ta loss bromoken.
Är ju inte så mycker som behöver lossas faktiskt, tog nog bara 4timmar i lugn takt att få ur den
Var en jäkla tur att jag valde att ta ner hela axeln, den var på väg att ramla ur av sig självt då gummiupphägningarna var helruttna

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-0d420c56a5007f0706342ebde84ff3fa.jpg
ISR

Och så här ser det hela ut när det är ur bilenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-20e35a9584573e927e23947639a727f2.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
13 januari 2014 · 303 Inlägg

Tror jagga har nån konstruktion där drivaxeln ÄR den över länkarmen

Japp det stämmer, drivaxeln används som övre länkarm.

Avslutade percis en order hos Summit på nya skivor + massa polybussningar.
Ska bygga om lite så hela klumpen inte rör sig så mycket, så blir lite nya stag mm.

Sen vart det ett par Wilwood ultra light ventilerade skivor....

Ska riva isär allt på söndag så jag kan beställa hem resten av prylarna, bara at hoppas att alla lager är ok.
Är lite smågrinigt att hitta "över disk" då det är tum på allt...

Senast redigerat av swejag (13 januari 2014)

Jaguar XJS (1978)
swejag
13 januari 2014 · 303 Inlägg

Häftig klump, bakaxeln. Dubbla dämpare och fjädrar på varje sida, grejer det. Fråga, finns det ingen övre bärarm på bakaxeln?

Jo dom är häftiga och väldigt lättskruvade när man väl fått dom ur bilen vill säga.
Att bytta skivor och belägg på plats tar faktiskt mer tid än att ta ner hela bakaxeln...
Själva diffen är en Dana44 så den duger långt, svaga punkten är drivaxlarna som tyvärr inte tål så mycket vrid innan dom går av, det är iofs ganska enkelt att åtgärda.

Det som inte syns på bilden är dom längsgående stagen, sitter från hjulnaven, går rakt fram bultade i karossen, det gör att när man accelerrar vill dom dra hjulen inåt vilket ger en ganska ful toe-in.
Det skall nu byggas bort så dom stagen åker ur och ersätts av nya som kommer att vinklas in mot kardan så dom ligger i linje med nedre länkarmens infästning, det ger en typ av "A" arm och motverkar toe-in fenomenet.
Vidare skall det dit två stag till som ska hålla fast hela bryggan, kommer att fästas strax under klumpen med två stag som går rakt fram och möter dom nya stagen som kom från hjulnavet...hmm tja kanse inte så lätt att visualisrea i huvudet men det kommer bilder sen på det hela...
Inget nytt, ser ut så på dom flesta som kör racing med Jaguar

Ska dra dit ett nytt avgassystem då det som sitter i är helkasss, får se om jag kan få nån bra spons där jag köper alla bildelar, hade tänkt mig 2 x 3" men kan ju bli lite väl livligt innan turbona är på plats..
Det är därför jag behöver kapa lite i plåtbryggan, 2,5" går att dra dit men är fanimig millimeterpassning...

Dom senare modellerna XJ40 och framåt hade skivorna ute vid hjulen som normala bilar och fick då även en enkel coil over, många kom även med hydraulisk fjädring bak.


Fan va dyrt det blev att fixa ett läckande bromsok tongue

Jaguar XJS (1978)
swejag
14 januari 2014 · 303 Inlägg

Frille500 skrev:
Kolla med BSCC i Tekomatorp, dom har delar till din Jagga axel.
Håller på att bygga om min för att den ska passa i min Tr6:a, pratade då med Kalle på BSCC om delar till den.
Han kan få tag på det man behöver.

Menar du rena standard prylar eller har han typ uppgraderade drivaxlar etc?
Har för mig dom är återförsäljare till Limora. Jag köpte lite prylar av dom till en v12a förut men det blev bara fel prylar hela tiden så la ner den leverantören. Inga problem med retur och återbet men har inte tid med sånt...

Är det bara std prylar köper jag själv direkt från UK, blir mycket billigare

Jaguar XJS (1978)
swejag
15 januari 2014 · 303 Inlägg

Eftersom jag har sänkt fjädringen ganska rejält stämmer  just nu de horisontala  vinklarna för längsgående väldigt illa, misstänker att det kan vara en förklaring  till en lätt ”nervös” väghållning i högre farter.

Tror inte sänkningen i sig gör så att du tappar väghållning.
Min XJ12a är sänkt ca 30mm bak och det gjorde inte på något sätt att bilen går sämre på vägen.
Iofs har jag ett riktigt sänknings kit, inga kapade fjädrar.
Se över framvagnen till att börja med, i med polybussningar speciellt till styrväxeln, det gör underverk med väghållningen.

Jaguar XJS (1978)
swejag
16 januari 2014 · 303 Inlägg

Ungefär på mitten av den här sidan finns det 2 dåliga bilder på hur det kommer se ut på ett ungefär.
Blir att bygga själv om man inte vill slänga ut ca 25t för hans kit LOL...

http://www.rob-beere-racing.co.uk/suspension.html

Jaguar XJS (1978)
swejag
19 januari 2014 · 303 Inlägg

Jo 25t kan ju vara lite svårt att smyga undan

Ja se där, det var ju ganska exakt som jag hade tänkt att göra men med polybussningar i ändarna.
Han verkar ha det helt stumt...sen blir mina stag lite kortare och ska försköka få dom justerbara på längden med.

Har rivit isär hela bakvagnen idag och tvättat upp det mesta, tyvärr sitter 2 av bromskolvarna fast i oket kanske var därför bromsarna tog lite konstigt och skivorna var lite sneslitna hehe.....ligger i blöt nu så får vi se om det släpper, får jumma på dom lite med sen.

Nja man behöver inte så mycket för att mäta ut stagen, hänger bara upp vaggan i karossen med nedre bärarmarna i och en stötdämpare för att få höjden, sen har jag ett par långa rör som jag använder istället för bulten som håller nedre länkarmen. Då får jag en exakt position för dom nya stagen. roll om nu någon förstår vad jag svammlar om...

Tack för erbjudandet i alla fall.

Kommer skära ut ett par extra adapterplattor för dom nya ventilerade skivorna om någon är intresserad för att uppgrade bromsarna.

Senast redigerat av swejag (19 januari 2014)

Jaguar XJS (1978)
swejag
10 februari 2014 · 303 Inlägg

Nja helt stilla är det inte men väntar på lite prylar som skall skäras ut i lasern så jag kommer vidare.
Har fått hem allt från UK till bakvagnen tyvärr var stötdämparna slut i lager men får ta det vid ett senare tillfälle.
Skivor och poly bussningarna från USA ligger med  hemma.

Har svarvat och svetsat ihop det nya triggerhjulet till motorstyrningen men är inne för fräsning av tänderna, har tyvärr ingen fräs själv. Sen ska det dit på remskivan och riggas upp i svarven för att ta det sista på ytterdiametern.
På det viset blir det helt eliminerat från kast med. Sen ska det vidare för balansering, vet från rödingen att det funkar inte att ta bort material mitt emot den "saknade" tanden.

Har suttit och försökt lära mig att rita i CAD så slipper killen på plåtfirman fixa med det.
Var ju inte allt för svårt när man väl kommit igång lite men är bara på amatör nivå än så bara i 2D.

Till helgen blir det bakvagnsombyggnad för dom nya stagen, hittade ett par meter fina 30mm sömnlösa rör med 3mm gods, ska se om jag kan få till några bra bilder på det hela. Hittade en jättefin sida från Nya Zeeland deras motsvarighet till SFRO med detaljerade beskrivningar om hur man bygger om bakvagnen och stagen....

Jaguar XJS (1978)
swejag
16 februari 2014 · 303 Inlägg

Ja då ska vi se lite vad som hänt.
Bakaxeln är ju ur och i delar så började med att kapa ur bryggan så man kan få igenom en vettig dimension på avgassystemet.
Här ser man urtagen i nederkant som blir bakåt, har även sågat ur på vänstersidan på framsidan här.


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-49414bd4b65aa720a23992912d13ad8f.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
16 februari 2014 · 303 Inlägg

Sen var det då dax för att få dit dom nya länkarmarna, bryggan hängdes upp igen i nya fina hårda upphängningar, sen med ett lånt rör lirkade jag dit nedre bäramren. Fick lov att sätta i lager å bussningar igen för att få bort det värsta glappet, kroken som håller bäramen fixade jag till rödingen, (måste ha den på när jag lyfter den bak så att inte avgassytemet mosas...) men var helt pefekt för detta ändamål då armen hamnar i mittenläget.


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-5a06013145eb172c42eba77a01b6b95e.jpg

första bussningem på plats, fästes i orginalbulten

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-084f0569950ff1af48ae63dcfdd01297.jpg

Och där borta ska den andra bussningen sitta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-e7085b0e76ff82663e21942a4389fa1e.jpg

Och så här blev främre bussningshållaren, mycket glapp på sidorna men det är gjort med flit så det finns justermån sen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-e444b57a5ada4d885a799f12050ee081.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
16 februari 2014 · 303 Inlägg

Främre fästet uppklämt på plats med domkraften, måste ju dubbelkolla att det blir rakt och inga spänningar.
Funkar klockrent går hur fint som helst att röra nedre bärarmen hela vägen upp och ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-a461d259f59bbde56e4f481aa45f82b6.jpg

Passar fint, rätt på balken blir stadigt å bra


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-2c318c1f9b574039f1113d35a05a9cc6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-f31313b217085bb0e1679cb22d2830e5.jpg

Momentstagen och främre fästena klara

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-64246b94f4c8bf45a2d2c9dab6cc7df5.jpg

Senast redigerat av swejag (16 februari 2014)

Jaguar XJS (1978)
swejag
16 februari 2014 · 303 Inlägg

Och så min favoritsysselsättning alla kategorier. Ligga under en biljävel och svetsa.....nåja ren plåt och ingen rost i allafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-558dd80b9ed36527da4a8e022eff6e3b.jpg

Tja och vad händer då, klart som f#n att gasen till migen tar slut

Nåväl kapade klart alla plåtbiter som skulle dit till bakre kräningshämmaren och det andra örat på nedre bärarmen,


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-093f5603f1505b4148043afb1879963d.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
16 februari 2014 · 303 Inlägg

Kul att du ger dig på cad, det blir ännu roligare när du kommer igång med 3D, då öppnar det sig för  många nya upplevelser/Leif

Jo det är riktigt skoj har tittat lite i 3D med men får det inte att gå ihop än. Har en 14 timmars video kurs på AutoCAD 2014, när man nu ska ha tid med det......var viktigast att få 2D ritningarna att stämma då kan laserkillen skära ut delarna åt mig direkt.

Jaguar XJS (1978)
swejag
16 februari 2014 · 303 Inlägg

Hoppas bara att jag inte måste regga om som ombyggt fordon....

Jaguar XJS (1978)
swejag
16 februari 2014 · 303 Inlägg

Jo så är det nog, men det går att besikta om bilen med turbo om bilen går som ombyggt fordon och körs på E85. TWR och Lister hade ju ett par modeller genom åren med både turbo och dryga 600hk vet inte vad man kan använda därifrån. Å andra sidan så behöver man ju bara besikta vart annat år....

Jaguar XJS (1978)
swejag
20 februari 2014 · 303 Inlägg

Tja det kommer jag inte långt med i alla fall, det skulle innebära hela 20hk till för min del roll

Jaguar XJS (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang