Saab 9000 Aero -94 Renovering

Planen med mitt projekt är att förvandla min Aero från skrotbil till "finbil". Har ända sen mitten av 90-talet velat äga en 9000 Aero, och tanken med denna bilen är att få den i riktigt fint skick, allt skall fungera och motormässigt är målet för närvarande runt 300hk...
  • 130 Följare
  • 246 553 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 augusti 2019
BaDiS
26 januari 2015 · 56 Inlägg

Skönt med nytt värmepaket, hoppas du får ordning på farthållaren också smile

Ang mattorna så gör det ju underverk för trivseln att få dom rena.
Bytte i min gamla og 9-3 till svarta(Satt beige innan). Avfettade dom rejält innan och körde av dom med högtryck sedan rotborste och damsugare. Det blev som nytt!

"Ingen kommer ihåg en fegis"
Mitsubishi Outlander "Monstertrucken" (2010)
NTCRS
26 januari 2015 · 246 Inlägg

Imponerande kvaliet på hela bygget!

David_Str
26 januari 2015 · 198 Inlägg

Tack för all fina kommentarer smile

Har börjat kika lite på farthållaren. Vakuumledningarna verkar funka, suger man i slangen vid pumpen rör sig gasspjället och håller trycket.

Spaken och "SET-knapp" verkar fungera.

Däremot verkar en av pedalkontakterna strula lite. Grejen är den att jag har för mig jag kollat upp detta förut då jag vet att de brukar krångla. Tyvärr så har jag inget korrekt kopplingsschema, det i min Haynes-bok stämmer inte...

Någon som sitter på kopplingschemat för 1994 så är jag glad och slipper gissa?

Svärd Mr,
27 januari 2015 · 219 Inlägg

du kan ju gör en fuling för att se om de e vid pedalerna.
gjorde så på min. Tog ett buntband runt kontakten så pinnen va helt intryckt. Inte glömma de sen bara blir en väldans överraskning när man trycker ner kopplingen å bilen börjar tokvarva. smile

BMW 318d "E91" (2010)
svempus
27 januari 2015 · 409 Inlägg

David_Str skrev:
Tack för all fina kommentarer smile

Har börjat kika lite på farthållaren. Vakuumledningarna verkar funka, suger man i slangen vid pumpen rör sig gasspjället och håller trycket.

Spaken och "SET-knapp" verkar fungera.

Däremot verkar en av pedalkontakterna strula lite. Grejen är den att jag har för mig jag kollat upp detta förut då jag vet att de brukar krångla. Tyvärr så har jag inget korrekt kopplingsschema, det i min Haynes-bok stämmer inte...

Någon som sitter på kopplingschemat för 1994 så är jag glad och slipper gissa?

Jag garanterar inte att detta är det rätta. Har du tur kan nån annan hitta ett med men detta var det jag kunde hitta om det kan vara nått av värde för dig.. https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125893/125893-b664468670b94a486232cd05c6a9e4fe.jpg
och
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125893/125893-c2481d4f4947513f5189d35a90c39698.jpg

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
David_Str
2 februari 2015 · 198 Inlägg

Nu har jag felsökt lite mer.

En av pedalgivarna verkade glapp. (Nu är den helt trasig). Jag har kopplat förbi den, både brytare och vakuumslang. All övrig el verkade OK.

Men nu till nästa frågetecken. Jag har testat att tvångsköra pumpen, den drar i kedjan ovanför pedalen mer "orkar" inte dra ner pedalen och öppna spjället mad Det går ju att suga i slangen och då rör sig spjället. Visst är det lite tungt men verkar inte vara nån läcka... Känns konstigt detta.

Funkiee Saab älskare!
3 februari 2015 · 4 597 Inlägg

kan va att pumpen är sliten? smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
David_Str
10 februari 2015 · 198 Inlägg

Hej!

Har gett upp för tillfället gällande farthållaren. Har testat 2 olika pumpar och kopplat den så att den går direkt man trycker på "set" men den orkar likt förbannat inte dra tillräckligt i vajern. Kanske är mitt batteri kasst, så jag får testa på vägen när tillfälle ges. Kanske kärvar wiren, men jag tycker inte det...

Har fipplat med lite annat så länge. Vad nu då?

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e38a782ce2875aca2e0abad4329ec799.jpg

Fick till slut tummen ur och smällde i träpanelen! Bonus var att jag kunde fiska upp larmdioden som jag "glömt" bakom panelen vid ett annat tillfälle roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-ead73282a9a9e98821614c419a72c003.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-ca7649ed02b1df4993897690cd0abf57.jpg

Jag var lite tveksam tidigare men jag blev grymt nöjd. Det är svårt att fånga på bild, men panelen är väldigt mörk, så det blev riktigt diskret och lyxigt. Det verkar finnas många nyanser på trä till 9000...

Nån som inte alls blev lika imponerad var frun. Trä var tydligen "gubbigt". Och när vi skulle byta bil och jag ville köpa en V70 så var V70 tydligen "gubbigt". En Passat Variant var tydligen inte alls "gubbigt" så det fick bli en sån istället. Jag försökte envist hävda att jag faktiskt är en "gubbe" men det argumentet verkade inte bita alls...

Enda problemet med panelen är att min laddtrycksmätare inte passar nu. Jag "modifierade" den svarta panelen för att få dit en 52mm på ljusvredets plats. Eftersom jag inte vill förstöra träpanelen ska jag försöka hitta en med 45mm monteringshål istället. 

Nu håller jag i alla fall på att rengör expansionskärlet och har tömt ur all gammal kylvätska. Litet tips till er som har hyfsat låga bilar, köp en domkraft med låg profil från början, så slipper ni använda två (som jag)

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-33a9983b18549f269f507f76219b7337.jpg

Ser fortfarande fin ut under. Från början hade jag tänkt kleta på underredsmassa men när jag började tyckte jag det blev fult. Jag ångrar inte jag målade istället, färgen sitter riktigt bra, men visst skulle den må bra av lite vax smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-843d0aec082dbc06519beeff0bcebfe6.jpg

Just nu står bilen uppallad och väntar på ny låda.

Jag söker fortfarande T5 magnetventil och växellåda! Hör av er om ni har något av intresse!

Allt för denna gång. Kommentera fråga gärna!

Senast redigerat av David_Str (10 februari 2015)

Funkiee Saab älskare!
13 februari 2015 · 4 597 Inlägg

Helt sjukt va fin hon är!! Då är det bara resterande träpaneler kvar o införskaffa! wink

http://shop.speedparts.se/sv/prod/tillb … 30100.html

Kör en sådan hållare, om du vill hålla det cleant o relativt orginal. Fanns orginal till stora facket under detta! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
David_Str
19 februari 2015 · 198 Inlägg

Hej!

Här kommer en liten update. Jag gav upp det där med magnetventilen och bestämde mig för att köra T7-ventil istället. Det krävs lite lödning i boxen, programmering av frekvensen till MVn, samt att bygga om från 3 kablar till 2. Har beställt en sprillans T7-ventil...

Boxen klar, lyft en pinne på angiven krets. Vi la en bit isolering under för att undvika kontakt. Sen på med lite ny lack på hela härligheten:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-50cef3ed639f11670e79e790c9f8f5db.jpg

Byglat två paddar enligt instruktionen. Mer plaströrsisolering och lack. Vill man göra det ännu bättre sätter man så klart dit ett 0ohms-motstånd....
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-b526ec8ebc7aea51136563b90d3023bb.jpg

Boxen klar och nyprogrammerad. Eftersom jag inte ville slakta kabelhärvan i bilen så byggde jag en adapter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-c65e2d9f3e48cbe43fefffdcfd801108.jpg

Min gamla ratt började bli lite småsliten, så jag hittade en ny. Plockade den från en bil som gått mindre än 15k mil. Finns en del småmärken men efter lite skinnvård och ny färg ser den rätt bra ut.
Jag har fått klagomål på "94-ratten" så jag hoppas ni som gnällt blir nöjda nu wink
(Allt "original" sparas givetvis)

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-507840b3531dbe63ff1e6e9bc03bac30.jpg

Allt för denna gång. Kommentera fråga gärna!

silversnurran
19 februari 2015 · 773 Inlägg

Guide på t7 konverteringen kabel stumpen hade uppskattats, typ vilka kopplingar du använt och från modell/placeringen. Ska ge mig på samma grej i sommar^^

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
David_Str
21 februari 2015 · 198 Inlägg

silversnurran skrev:
Guide på t7 konverteringen kabel stumpen hade uppskattats, typ vilka kopplingar du använt och från modell/placeringen. Ska ge mig på samma grej i sommar^^

Jag klippte ena kontakten från kabelhärvan på en T7-bil. Den andra sidan tog jag en spjällägesgivare som sitter på insuget på 9000. Den sågade jag itu så bara kontakten och stiften blev kvar. Sedan var det bara att löda ihop med kablarna till den 2-poliga T7-kontakten och på med en bit krympslang. 

Resterande info för konverteringen finns i den förträffliga T5Suite-manualen.

David_Str
25 maj 2015 · 198 Inlägg

Hej!

Miniupdate: Har fått tag på en låda, och monterat den. Testkörde bilen, och lådan kändes kanon, och laddtrycket med nya T7-ventilen var stabilt! Enda störmomentet är att den låter lite mer än T5-ventilen.

Men säg den lycka som varar. Nu har jag jacussi i expansionskärlet. Toppackningen verkade inte gilla det nya laddtrycket utan bestämde sig för att ge upp i princip omedelbart. Så det var bara att ställa av bilen och köra in den i garaget igen. Ska försöka få lite tid över i sommar för bytet.

Funkiee Saab älskare!
25 maj 2015 · 4 597 Inlägg

haha alltid är det något med våra bilar.....

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
David_Str
24 juni 2015 · 198 Inlägg

Hej igen,

Nu har jag rivit ner toppen, var inte speciellt svårt förutom nedre skruvarna på insuget....

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-1899722283252c766d2e26ee582742e9.jpg

Däremot hittar jag inget uppenbart fel på packningen. roll Bilen blandar ju vätskor och det bubblar kraftigt i expansionskärlet. Kan det vara något annat än packning/topp?!

Bild:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9766ecb60edf16c7207c501ade2c3e97.jpg

/David

rcy
29 juni 2015 · 1 705 Inlägg

Kan i värsta fall vara en spricka i blocket in i nån kylkanal. sad

Mr_Lööf
29 juni 2015 · 1 903 Inlägg

rcy skrev:
Kan i värsta fall vara en spricka i blocket in i nån kylkanal. sad

Nja det har jag aldrig varit ute för i en Saab. Mer vanligare med sprickor i topplocket. smile

Dock så i 9-3 SS/SC så kan man spräcka cylinderfoderna.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
David_Str
15 november 2015 · 198 Inlägg

Hej!

Ett tag sen man uppdaterade nu! Bilen har fått stå orörd ett tag men jag har precis gjort ett nytt ryck:

För att vara säker på att inte få göra om jobbet så fixade jag en annan topp. Den kom från en lågmilad 9000. Tyvärr saknades kammarna så de fick jag flytta över från min gamla:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-83614da1dcfbb477872fdca6654a29b6.jpg

Klart för montage:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-b5cd5e33cbc22bf6f2cc5c7feae01315.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-371ad790bc764af76e3e1fc4e58532b2.jpg

På plats:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-6cc2af05a33f321bf5639986d5d7d9d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-38edcc7dff4bca586437e20f05f3f9a5.jpg

Ventilkåpan fick lite ny färg då den skavdes bort lite när jag lyfte i motorn:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e123dc9f1120e2f1a0122c8c95774f1f.jpg

Bilen gick klockrent när man körde lugnt, men så fort man laddade på lite så började den "rycka". Trodde jag satt kedjan fel (tog bort ventilkåpan och dubbelkollade) men hittade sprickor i mina stift:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-c60c6dde9511ef3b27591c0eaa4f5e8c.jpg

Bytte stiften idag och nu går bilen bra! Är ju van med diesel så känns lite annorlunda med en bil som vaknar när dieseln dör... 
Jag kör med Maptun steg3 nu det skjuter på riktigt fint, men man vänjer sig snabbt, en 100-150 hästar till skulle väl inte skada!? wink

Nu dröjer det nog ett tag med nästa update, jag ska flytta och kommer bli av med mitt garage, och det nya är inte färdigt ännu...

Allt för denna gång, fråga och kommentera gärna!

Mr_Lööf
15 november 2015 · 1 903 Inlägg

Gött med en uppdatering. smile

Ja de var lite dividerande på STCS forumet såg jag, kommenterade lite där också. Men är gött att du fann felet iaf. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
David_Str
24 november 2015 · 198 Inlägg

Hej!

Miniupdate: Bilen har fått stå ute och frysa några dagar då jag städat ur mitt garage.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-0f760e7558ee91342468492f08a4993b.jpg

Sen en liten bild på hur det blev med "nya" ratten tillsammans med träpanelen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9f7d6b72242d842fa4a0e29d6f95076d.jpg

Ska försöka få till några bättre bilder framåt våren hoppas jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang