Marlboroman's Amazon -66

Öden och äventyr på vägen mot en renoverad / lätt ombyggd amazon som skulle ha varit klar för många år sedan egentligen. Har inga ambitioner att få den i show-skick eller försöka åka fort. Ska bara ha en trevlig bil som kan åka i helt enkelt.
  • 63 Följare
  • 40 420 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 mars 2018
Marlboroman
1 januari 2013 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/651/311454_ukj8fj.jpg

I slutet av förra årtusendet så fick jag köpa en amazon av min morfar som pga sjukdom vart tvungen att börja sälja av sin samling av bilar. Fick då köpa denna pärlvita 66'a. Hade förhoppningar på att få köpa antingen den röda amzon sporten eller helst hans P1800. Men det fick jag inte. Att P1800'n gled mig ur händerna grämer mig än.

Den åkte på trailer hem från Umeå trots att den hade gått som bruksbil under många år. Under dessa år i daglig tjänst så rasade originalmotorn en dag vilket innebar att original B18 + 3-växlad manuell byttes ut mot B20 och överväxel.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/651/311455_7c9suv.jpg

Eftersom det då var ett par år kvar tills jag skulle ta körkortet så skulle den fixas till innan jag fick kortet. Så jag började riva ner den lite hösten -99. Dock hittades en hel del rost, vilket gjorde att arbetet avstannade. Dels pga brist på svets och dels för att garaget jag huserade i då helt enkelt inte lämpade sig för såna projekt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/651/967381_npf2xf.jpg

Vartefter åren gick så vart det mer och mer grejjer i den...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/651/1001206_h8d488.jpg

Men det hända inget förutom att den startades lite då och då, och provkördes någon enstaka gång. Varje år så sa jag att den skulle va klar nästa år, man borde, man skulle och så vidare men det hände inget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-66f0a61cf6069b246b395652adffa850.jpg

...förrens en dag i början på juli 2011 då den flyttades till ett nytt garage. Det blev det riktiga startskottet på renoveringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3372fcb6af80514bc079e9d07e0a77d3.jpg

Det kapade, mättes, svetsade, mättes, svors, kapades...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-db0ba99992079f58720afe832e347fc7.jpg

...jäklades, tog tid och så vidare, men till slut så var rosten i innerskärmarna borta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-a9d1b27c9051281945a7be5f15939a34.jpg

Och till slut kunde man börja ana att det skulle kunna bli något av den igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-49a10ad2548c93ed2416f5541428d62b.jpg

Bakaxeln togs ner för att kunna laga ett hål i golvet bak. I samma veva fick den lite ny färg och alla bussningar byttes. Momentstagen renoverades medans bärarmarna byttes ut pga rost. Panhardstaget klarades sig med en blästring och nya bussningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5bb279436913421185ef96722b8ee88c.jpg

Och då var det ingen ide att vara sämre fram. Så a-armarna och kränghämmaren togs ner och blästrades...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-846b693cc840f91c56daf031be067b7c.jpg

..och lackades och fick nya bussningar. Fjädrarna byttes ut med Leisjöfors sänkfjädrar runt om och stötdämparna ersattes av 123GT stötdämpare. Men det är ingen kurvkramare ändå... big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-bb69b091e70b56255370d471fa7c1e53.jpg

Även invändigt kommer det bli lite nytt. Mattan byts ut och all original "ljuddämpning" ersätts med silent coat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-4286fb4f00eb70a65a613ee9971b0753.jpg

Men nu har bygget stått still sedan i höstas då andra projekt kommit ivägen bland annat. Men nu har jag beställt lite grejjer och börjat göra en plan på hur den ska vara körklar till kommande sommar. Hade hoppats att den skulle ha blivit besiktad och så i höstas, men det sprack.

Jobbar några dagar nu, men sedan så ska jag börja ta tag i projektet igen kommande helg.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
1 januari 2013 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3ba2f3ff8f88c82efaab0a5cfc65db45.jpg

Kastar upp lite mer bilder på en gång. Inredning var ju helt ok, men i behov av en rejäl rengöring. Stoppningen på instrumentpanelen ska bytas ut innan den sätts tillbaks.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-9bac56e3c1f46a9a5dba0adf3132c61f.jpg

Baksätet efter rengöring och nya mattan bara inlagd lite som hastigast för att se hur det kan komma att se ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-d16249f878b1475b96f63916b939741b.jpg

Bromsarna runt om har fått sig en omgång med nya ok fram, nya backar bak, lite färg och så vart det nya vajrar till handbromsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1070c7096aca22148db85ca2cb5b3a87.jpg

Morfar byggde en egen transistortändning soim suttit på sedan länge, men jag litade inte på den. Så jag köpte Lumentions brytarlösa tändning och tänkte prova med den, får väl se hur det går.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2fdaaa51ca6f5c1b343abbd2fda6d494.jpg

Måttar och funderar lite på montering av elfläkt, men har sedan denna bild togs kommit på en annan variant som lär undersökas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7dee5cdcee8e829c43bb426ccc5de49b.jpg

Grenrör och luftrenare snyggades till. I samma veva så fick förgasaren en rejäl rengöring.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
8 januari 2013 · 8 229 Inlägg

Har väl inte riktigt blivit den kick-start på projektet jag hade tänkt mig. Ledigheten gick åt till en massa annat. Men idag vart det ett litet ryck, men en hel del tid har gått åt till att leta på delar och fundera på vad jag glömt. Nackdelen med att ta ett såhär långt avbrott är att man glömmer bort vart man lagt saker, och när man letar så hittar man saker man trodde man bytt redan.

Har i vanlig ordning gjort upp en lista på saker som ska göras och köpas. Och den har blivit längre, men att göra är i skrivande stund 26 punkter, med allt från smågrejjer till stora saker som tar lång tid. Har i alla fall börjat dona lite med eldragningen och tog loss kåpan på baxeln och snyggade till den lite som hastigast. Nu ska det bara i lite olja i den och i lådan så är 2 punkter klara i alla fall.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
11 januari 2013 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b6c9c804bd6bdc3a8535d39f7edabdab.jpg

Idag kom ett efterlängtat sms från bussgods som talade om att min apaket hade kommit. Dels ett med huvudcylinder till kopplingen, ledningen från cylinder, en nytillverkad OD-spak då jag lessnat på att jaga begagnade på tradera som säljs för fantasisummor och en ny bit skumgummi till rattstången.

Men sen var det 4 paket till. Slog ju i en svag stund till på att i samma veva som ovanstånde delar köpa nytillverkade 5,5"-fälgar. Röck med mig en sådan kartong från bilen och gick upp i lägenheten för att inspektera. Och när jag öppnar kartongen så byts min entusiasm snabbt ut mot skepsis.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-432e6c4bbdd66a06ed755d9982050aa5.jpg

Det jag förväntade mig skulle vara en schysst fälg lackad i silver var en besvikelse. Kulören kan väl närmast beskrivas som öststatsgrå. På baksidan så är det en hel del svetsstänk som inte slipats bort innan lack. Och lacken sen... På 2 fälgar var den ok, men på dem andra så var det rinningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b5b160f5d6fccaf5edeee136cfd1951d.jpg

Och det är inga små rinningar heller. Känslan av besikelse gör ju att jag nu slits mellan 3 alternativ:

1: Skicka tillbaks dem och lägga till dem 700:- det kostar mig på de ökade erfarenheternas konto.

2: Skicka iväg dem på blästring(?) och omlackering.

3: Budget/garagelacka dem själv på något vis tills vidare.

Alternativ 1 innebär ju krasst sett att jag får betala 700:- för att vara lika långt ifrån att ha fälgar och däck till sommaren som för 2 veckor sedan. Nummer 2 innebär ju att det lär spenderas pengar som skulle ha gått till annat istället. Och nummer 3 är ju den enklaste och billigaste vägen, men inte den bästa. Får åka iväg med en av fälgarna på måndag och kolla vad det skulle kosta att lämna iväg dem.


mr_yeahman skrev:
Ett tips som jag kan ge alla bilrenoverare därute är att inte göra flera grejer samtidigt på bilen. Tex riva ner hela bilen samtidigt, vilket jag sett många gör roll

Ditt projekt ser grymt ut, å kommer följas.

Kan hålla med om att det är vettigare att ta en sak i taget. Jag å min sida brukar tipsa om att göra listor. Då har man koll på vad som lär köpas och göras, för att inte tala om fakta som ibland lär kollas. Jag tycker att det hjälper till att ge en bättre koll på allt runt det man håller på med och förenklar planeringen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
11 januari 2013 · 8 229 Inlägg

Jag lär ju stå för returfrakten som bör bli 450:-. Dessutom tillkommer 250:- i returavgift.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
11 januari 2013 · 8 229 Inlägg

birka76 skrev:
Jag hade ju bet företaget stå för omlackring på dom allså eller så får dom ju stå för frakt skicka tillbaks dom ... står de silver på deras sida ?

samt ska du inte plocka ur motorn renuvera den måla upp den ?

Har ju inte varit i kontakt med företaget i fråga än. Ska ta och höra av mig till dem i början på kommande vecka. Men mina möjligheter är ju begränsade om det inte blir tal om goodwill förstås då. Men nej, det står inte silver på hemsidan, det är bara en bild på dem. Skälet till att jag förutsatte att dem var silver är för att jag aldrig sett dessa fälgar i en annan lack egentligen och dem ska ju vara silver. Skulle ju dessutom egentligen handla fälgarna från ett annat ställe, men tog allt från ett och samma ställe för att det skulkel bli billigare totalt sett.

Nja, jag hade ju planer på att lyfta ur motorn, men skippar det. Vill se till att få den körduglig och besiktad innan det blir dags för finlir. För ska jag ändå plocka ur motorn så tänkte jag blästra och lacka framvagnsbalken och när motorn ändå är ur så borde man ju lacka motorrummet och så vidare. Så det får vänta till nästa vinter.

Brådhis skrev:
Aha! Men samtidigt måste väl företaget ha ett visst ansvar eftersom finishen faktiskt kunde förväntas vara bättre?

Visst kan man tycka det. Men hur dem ställer sig till det hela visar sig. Men jag räknar ju kallt med att dem hänvisar till att jag godkänt villkoren och att jag kan utnyttja min returrätt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
11 januari 2013 · 8 229 Inlägg

birka76 skrev:
men tycker ju inte att dom kan säja att de godkänt med rining på fälgen allså
de som köpa en alu fälg som är kantstött lollollol

Det har du ju helt rätt i smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
12 januari 2013 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-27e96445cf68d121c855288bd1795577.jpg

Vart inte så mycket gjort åt bilen idag. Dels så var motivationen på botten idag och dels så gick det åt en massa tid till att flytta en motor och att städa runt bilen. Så nu kan man röra sig lite mer obehindrat och det är ju bra.

Det enda som jag fick gjort egentligen vara att byta huvudcylindern till kopplingen. Den som satt i från början gjorde jag ett försök att renovera, men det vart tydligen fel någonstans, så jag lessnade och köpte en ny istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
18 januari 2013 · 8 229 Inlägg

Uppdatering av läget med fälgarna:

Har varit i kontakt med företaget som sålde dem och vi har haft en givande diskussion och är väl som det ser ut överens om att dem tar kostnaden för omlackering. Väntar bara på bekräftelse på det, så med lite flyt så åker fälgarna in på blästring + pulverlack i början på kommande vecka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
18 januari 2013 · 8 229 Inlägg

Krasst räknat på det så skiljer det inga stora pengar för frakt fram och tillbaks + det jobb dem lär lägga ner.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
27 januari 2013 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-98e396e4617684328ed8bb2079e43f3e.jpg

Vart ett litet ryck idag igen. Bland annat togs växellådsbalken ner för att byta kudden, men den var som väntet smutsig...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-510388ee9e215dbe52519a18f1740d1a.jpg

...men roterande stålborste och lite slipning gav en helt annan yta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-a136de58d001dc4a93a8b167bddaa01a.jpg

La på hammarlack som får torka till imorgon. Bakaxeln har nu fyllts med olja och hastighetsmätarvajern har satts tillbaks. Ska väl försöka hinna med lite mer dem 2 dagarna jag har kvar av ledigheten.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
10 februari 2013 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1543d9191fd4dc64e67f1922faa6c244.jpg

Efter att växellådsbalken satts upp med ny kudde så vändes uppmärksamheten mot avgassystemet. Original så används denna plåt för att hänga upp systemet i, men den passar inte det nya som är större.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-88c8a0188e4f4f064abe0ad6da11b205.jpg

Detta lilla fäste byggdes istället men fick skrotas då jag hade det dels inte passade riktigt och dessutom var det snudd på omöjligt att då åt bulten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-e19a1f6400c207614b1b7dcc7c62bd7b.jpg

Version 2 visade sig funka betydligt bättre. Både stadigare och så går det att dra åt bultarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-d2aca8b1bd7fc8649f403071c1ef9cff.jpg

Det tråkiga vara bara att när jag väl hade kommit så långt så hade klockan rusat iväg så i slutänden hann jag bara hänga upp den långa dämparen under golvet. Men nu sitter ju i alla fall 2 av 4 delar av avgassystemet på plats. Får ta kröken över bakaxeln och dämparen nästa gång.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
17 februari 2013 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-815165000f89007bb13cb8ad90401c45.jpg

Fick dit kröken överaxeln och dämparen. Och innan det trodde jag att det där fästet jag fick bygga var det största bekymret. Det är ungefär då jag märker att falsen på ljuddämparen tar i tanken om dämparen rör sig minsta lilla och dessutom tar dämparen i stänkskyddet. Frigången mot stänkskyddet kan man enkelt(?) lösa genom att flytta dämparen till nästa bult, och således flytta den bakåt 5cm. Nackdelen då är då blir slutröret att sticka ut så långt? Men det kanske ska vara så? Jag lär forska lite i den frågan. Annars lär jag börja snegla på någon annan ljuddämpare.

Uppdatering angående 5,5":
Efter en fnurra på linjen så kom kompensationen för nya lackeringen i torsdags och i fredags lämnades dem in för omlackering. Vi hittade en kulör som blir mer lik original än den som låg på innan. Dem kunde kanske hinna bli klara under kommande vecka. Ska bli spännande att se smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
25 februari 2013 · 8 229 Inlägg

Jag lär prova den andra varianten och flytta dämparen bakåt när jag åker till garaget nästa gång, troligen på onsdag. Frågan är ju om det även gör att dämparen kan hamna längre ifrån tanken.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
28 februari 2013 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6808e3159a350d7e7901daf6eadfce99.jpg

Hann aldrig till garaget igår då oförutsedda yttre omständigheter tvingade mig till en större omfördelning av min tid då. Men till helgen kanske det kan bli något gjort... Har i alla fall varit och hämtat fälgarna idag efter omlackeringen, och nu ser dem avsevärt bättre ut. Snyggare kulör och inga rinningar eller andra tråkigheter smile

Cuefa skrev:
Jadu, det är frågan. Har ingen koll på hur det ser ut under en Amazon riktigt... Men flyttar du bak dämparen kommer nog slutpipen sticka ut onormalt mkt.

Såg förresten att vi är ju nästan grannar också :-P The World is a small Place...

Mjo, det är lite det som jag är rädd för, men lär ju prova och se vad som händer. Jo världen är liten. Och ännu mindre är den nog då jag är född och uppväxt i Hofors wink

tommyhjortasen skrev:
Trevligt projekt!

Har endast ägt två amzoner, den ena en -66 Sport overdrive (röd). Angående sportavgassystem, bakre ljuddämparen sitter tight, på den tiden det begav sig var det vanligt att man "släppte" ner systemet en bit.

Tackar smile Får väl se, kanske gå att flytta den lilla remmen man hänger dämparen i till andra sidan så man kan dra systemet lite i sidled med..?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
1 maj 2013 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ede1be84cd2d2f3361a57ed11979d913.jpg

2 månader senare är det väl kanske dags för en uppdatering av läget. Har väl egentligen inte hänt något. Har inte haft tid eller ork att hålla på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-78158e4162fa0f80430a2a45dac76c6e.jpg

Avgassystemet förlängdes och hängdes upp provisoriskt idag. Det sticker ju ut för långt i min smak, men det övervägs av att systemet nu inte tar i varken tanken eller stänkskyddet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1a9a093c0d6be708c0e6551521e70e74.jpg

Bromsljusen i bakrutan med tillhörande kablar plockades ur idag. Sen vart det en del pyssel med vajrarna till handbromsen. Den ena vajern tar ju i avgassystemet vilket är irriterande, men inte lika illa som att det saknas några centimeter för att vajrarna ska nå till dragstången när dem sitter monterade i sitt främre fäste.

Lär forska vidare i om det finns olika längder på dragstänger eller om jag råkat sätta fast vajrarna fel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3be9f79e755f7a63e0276f6041c871d0.jpg

Sen håller jag ju lite av och till på och brottas mellan alternativen hur jag ska göra med backspeglar. Har ju inga alls på nu. Original så borde det inte sitta några på då det är en favorit, men många monterar ju speglar i efterhand av rent praktiska orsaker. Har ju speglar liggandes någonstans, men tror det är kopior/pirat då dem är svarta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
1 maj 2013 · 8 229 Inlägg

Skulle va om man fick tag i skärmspeglar i stil med dem som satt på tyska(?) 123GT, annars är jag inte så mycket för det där med speglar på skärmarna även om det satt såna på när jag köpte bilen. Tyvärr var dem minst lika dåliga som skärmarna så dem finns inte kvar sad

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
9 maj 2013 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ef3af40790d64f404da85367062bd4fc.jpg

Fått lite gjort i alla fall. Som synes lagt i lite mer ljudisolering, men har även styrt upp handbromsvajrarna. Det dra och slita lite så gick det till sig. Även avgassystemet har monterats riktigt nu med klammer och så. Växellådan har fått ny olja. Det har städats lite och så har jag börjat passa in huven lite bättre. Den måste ner längre på höger sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-71209f16c468328911fc1a646600c9ec.jpg

Igår så monterades däck på fälgarna så jag vart ju tvungen att provmontera och det ser ju lovande ut trots att den fortfarande står på pallbockar bak.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
9 maj 2013 · 8 229 Inlägg

aeriksson skrev:
Grymt! smile

Tackar smile

mr_yeahman skrev:
Grymt, är själv inne på att göra en seriös ljudisolering i min amazon, det finns på 'att-göra'-listan.
Huven passar man in mot torpedplåten, å sen passar man in skärmarna mot huven. Men det visste du nog redan wink

Kommer den rulla något i sommar?

Har börjat med huven wink Skärmen sitter bara med 2 buntband än så länge. Förhoppningen är ju att åka på semestern, helst redan innan om möjligt. Skulle ha gjort den åkbar redan förra året, men av olika anledningar så kunde det inte bli så.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
9 maj 2013 · 8 229 Inlägg

Hade från början tankar om att byta färg, men jag tror det får bli originalkulören igen även om den är lite tråkig.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang