Citroën C4 vs Kia Cee´d

Robban_Hedlund
6 januari 2013 · 175 Inlägg

Hej,

Sitter i funderingarna på att köpa en ny bil.
Igår var vi och kikade och provkörde Citroën C4 och Kia Cee'd (De mindre modellerna av båda).

Bilarna kostar i stort sett  lika mycket, jag föredrar  själv utseende på C4:an något mer.
Kian har fördelen med att det är 7 års nybilsgaranti, dock sitter man lite bättre i en C4.

Är mycket kluven i frågan och nu kom svärfar och sa att han hade flera kompisar där deras Citroëner börjar krångla vid 15000 mil.

Skulle gärna få lite hjälp med vad ni tycker, kanske man ska kolla på något ytterligare bilmärke?

Tack så länge!

Aldrig mer en japanare!
Vurtne DEVIL
6 januari 2013 · 1 171 Inlägg

Kanske borde kolla på någon BMW modell? eller kanske mercedes eller audi? smile

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
n0jas OEM <3
6 januari 2013 · 194 Inlägg

Hej!
Jobbar själv på Citroen och kan med handen på hjärta säga att nya C4:a är en bra bil till rätt pris. Om jag hade valt hade jag ju köpt C4:an även om Kian har längre garanti så spelar de ingen roll försäkringsbolaget tar ju 8 år eller 10000mil ändå och sen är C4:an inte så plastig och burkig som Kian.

Citroen är lika bra som alla andra bilar idag, Vad jag kan minnas har vi inte haft några större konstigheter med nya C4:a!

MVH Jonas
Lycka till med bilköpet..

These days ♪♫
erminsacictuning
6 januari 2013 · 381 Inlägg

Håller helt o hållet med jonas. Jobbar också med citroen. Och kan säga att den nya c4:an är ett bra köpval. Drar inte mycket. Servicarna är inte så farligt dyra och kostar inte skjortan som några andra bilmärken gör.
Go for Citroen !

Mvh

xXSammy
6 januari 2013 · 6 566 Inlägg

Robban_Hedlund skrev:
Hej,

Sitter i funderingarna på att köpa en ny bil.
Igår var vi och kikade och provkörde Citroën C4 och Kia Cee'd (De mindre modellerna av båda).

Bilarna kostar i stort sett  lika mycket, jag föredrar  själv utseende på C4:an något mer.
Kian har fördelen med att det är 7 års nybilsgaranti, dock sitter man lite bättre i en C4.

Är mycket kluven i frågan och nu kom svärfar och sa att han hade flera kompisar där deras Citroëner börjar krångla vid 15000 mil.

Skulle gärna få lite hjälp med vad ni tycker, kanske man ska kolla på något ytterligare bilmärke?

Tack så länge!

Snälla..läs igenom.

Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

Kia får rätt lös inredning med tiden, det anses vara EGENSKAP och inget fel.
Det som inte kostar dig pengar kommer kosta tid, inte ovanligt att Cee'den besöker verkstaden med missljud och andra grejer som inte fungerar.

De/Dem
IceEyes Varningar: För många..
6 januari 2013 · 2 552 Inlägg

Citroën C4 är säkert en trevlig bil, men du har inte övervägt de mer kryddiga och fräsiga varianterna DS3 eller DS4? smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Robban_Hedlund
6 januari 2013 · 175 Inlägg

Malheus skrev:

Robban_Hedlund skrev:
Hej,

Sitter i funderingarna på att köpa en ny bil.
Igår var vi och kikade och provkörde Citroën C4 och Kia Cee'd (De mindre modellerna av båda).

Bilarna kostar i stort sett  lika mycket, jag föredrar  själv utseende på C4:an något mer.
Kian har fördelen med att det är 7 års nybilsgaranti, dock sitter man lite bättre i en C4.

Är mycket kluven i frågan och nu kom svärfar och sa att han hade flera kompisar där deras Citroëner börjar krångla vid 15000 mil.

Skulle gärna få lite hjälp med vad ni tycker, kanske man ska kolla på något ytterligare bilmärke?

Tack så länge!

Snälla..läs igenom.

Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

Kia får rätt lös inredning med tiden, det anses vara EGENSKAP och inget fel.
Det som inte kostar dig pengar kommer kosta tid, inte ovanligt att Cee'den besöker verkstaden med missljud och andra grejer som inte fungerar.

Den där infon du har bifogat, vart kommer den ifrån?
När man läser om garantin på Kias hemsida står det inget av det där vad jag kan se.

Aldrig mer en japanare!
Robban_Hedlund
6 januari 2013 · 175 Inlägg

Till alla som är possitiva mot Citroën, finns det inte något negativt?
Jag kikade på en Citroën C4 e-Hdi 110 Nordic Edition med automat.

Aldrig mer en japanare!
Peter_5565
6 januari 2013 · 326 Inlägg

Robban_Hedlund skrev:
Till alla som är possitiva mot Citroën, finns det inte något negativt?

Inte alls, det är en av världens bästa bilar. 
Fast skämt åsido, jag har åkt Citroen i många år och aldrig haft några större problem med nån av dom. Mycket pålitligare än nåt annat bilmärke jag haft, inklusive BMW och Volvo.

Senast redigerat av Peter_5565 (6 januari 2013)

Evildan
6 januari 2013 ·

Peter_5565 skrev:

Robban_Hedlund skrev:
Till alla som är possitiva mot Citroën, finns det inte något negativt?

Inte alls, det är en av världens bästa bilar. 
Fast skämt åsido, jag har åkt Citroen i många år och aldrig haft några större problem med nån av dom. Mycket pålitligare än nåt annat bilmärke jag haft, inklusive BMW och Volvo.

Jag har inget att erinra gentemot föregående skribents påstående ang Citroën, även mina har fungerat utmärkt (förutom en BX diesel som hydraulreturröret gick emot bakvagnsvaggan och började pinka gröna revir)
och varit bekväma och ekonomiska att transportera sig med.

Vet många som ALDRIG skulle köpa en ständigt krånglande Citroën...
"men Peugeot det är minsann en bra bil" roll
Samma teknik under skalet på 308 och C4.
http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C4

erminsacictuning
6 januari 2013 · 381 Inlägg

Robban_Hedlund skrev:
Till alla som är possitiva mot Citroën, finns det inte något negativt?
Jag kikade på en Citroën C4 e-Hdi 110 Nordic Edition med automat.

Många citroen käkar k-stag och lampor runt om bilen. Annars är det inga större grejer. Jo om du köper en citroen med egs lådan kan det ta tid att vänja sig när bilen växlar. :-)

Rquired Allmänt envis
6 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Citroen är bra bilar ryktena skall man inte gå efter, men tänk på att automatlådan till deras miljöbilar (EGS heter den vill jag minnas?) är lite speciell. Provkör ordentligt och fundera på om du kan vänja dig vid den innan du slår till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
xXSammy
6 januari 2013 · 6 566 Inlägg

Robban_Hedlund skrev:

Malheus skrev:

Robban_Hedlund skrev:
Hej,

Sitter i funderingarna på att köpa en ny bil.
Igår var vi och kikade och provkörde Citroën C4 och Kia Cee'd (De mindre modellerna av båda).

Bilarna kostar i stort sett  lika mycket, jag föredrar  själv utseende på C4:an något mer.
Kian har fördelen med att det är 7 års nybilsgaranti, dock sitter man lite bättre i en C4.

Är mycket kluven i frågan och nu kom svärfar och sa att han hade flera kompisar där deras Citroëner börjar krångla vid 15000 mil.

Skulle gärna få lite hjälp med vad ni tycker, kanske man ska kolla på något ytterligare bilmärke?

Tack så länge!

Snälla..läs igenom.

Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

Kia får rätt lös inredning med tiden, det anses vara EGENSKAP och inget fel.
Det som inte kostar dig pengar kommer kosta tid, inte ovanligt att Cee'den besöker verkstaden med missljud och andra grejer som inte fungerar.

Den där infon du har bifogat, vart kommer den ifrån?
När man läser om garantin på Kias hemsida står det inget av det där vad jag kan se.

http://www.kia.se/Content_AttKopa/Nybil … Questions/

Nr 4.

De/Dem
Mattyyy DMNDphoto
6 januari 2013 · 727 Inlägg

Köp inte en Kia! Jag har åkt i flera stycken och fyfan vad dom känns plastiga och billiga invändigt. Verkar som att lite plastdetaljer typ vid handtagen invändigt har en tendens till att lossna efter ett tag? Tycker inte att man sitter särskilt bra i dom heller , dom känns burkiga och mycket vindbrus. Som ovan påpekade finläs garantin också!

Citroën har jag däremot inget negativt att säga egentligen förutom att just den C4 jag åkte hade dåligt tonade fönster så var det också det enda jag störde mig på wink Känner flera som äger Citroën som gått längre än 15000 mil utan några större problem.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
Robban_Hedlund
13 januari 2013 · 175 Inlägg

Det blev en Citroen C4, mycket nöjd med hela bilen.
Automatlådan var något man blev van med...

Aldrig mer en japanare!
erminsacictuning
13 januari 2013 · 381 Inlägg

Tror defenitivt att du har gjort rätt val !
Egs lådan är underbar när man vänjer sig :-)
Grattis till ett bra bilköp !

Evildan
13 januari 2013 ·

Grattis, alltid kul med ny bil.
Ja det är en skitsak att köra med automatisk koppling, kört flertalet med det, man lär sig fort.

B-Body GM B-Body Nörd
13 januari 2013 · 370 Inlägg

vad är det för nått som är annorlunda med deras automatlådor?

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Robban_Hedlund
14 januari 2013 · 175 Inlägg

B-Body skrev:
vad är det för nått som är annorlunda med deras automatlådor?

Den är halvautomat och fungerar ungefär som att en robot kopplar och växlar åt en.
Så det flyter inte på på samma sett som en vanlig automatlåda, det kan i början gärna bli lite ryckigt.
Men som de andra skriver så vänjer man sig och då går den hur fint som helst.

Aldrig mer en japanare!
AjaH
9 januari 2019 · 2 Inlägg

Hej! Här kommer jag, 6 år senare...

En liten fråga till dem som har ägt en c4 med egs lådan eller som i nuvarande stund äger en. Bytte idag in min BMW 520d -09 mot en C4 -13 med egs lådan. Ångrar inte bytet det minsta lilla då jag tycker att C4:an är en mycket skönare och stabilare bil att köra, framförallt för mig som pendlar 8 mil enkelriktat. Hur som helst. En sak som jag märkte efter den 23 mil långa resan hem från bilhandlaren. När jag ska köra iväg, spelar ingen roll om det är framåt eller bakåt, så vibrerar bilen nåt otroligt. Lite som när man med en manuell låda försöker köra iväg med endast dragläge på kopplingen med lite broms tillsatt. Alltså som att bilen håller på att dö hela tiden. Ger man den lite gas så löser det sig. Men detta kan bli ett problem om jag t.ex. ska backa in i min garageplats där jag inte kan gasa på för att stoppa vibrationerna för då kör jag rakt in i väggen.

Hoppas någon har svar till mig ifall det är vanligt att C4:an med egs lådan gör så här eller ifall jag borde kolla upp det.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang