HHO-Generatorer, (även kallad Vätgasgenerator, Hydroxy Booster)

Här tänker jag berätta om mina försök o experiment med HHO-Generatorer i min bil och även som svets eller värmeelement. Idag 22 jan väntar jag pa vattnet som skall komma med posten. UV-bestralat vatten för min generator. Samt kommer även beställd stalull (rostfri), som jag skall ha att bygga bakslagsventiler och svetsmunstycken med. Har nu gjort en "testbänk" för min generator, sa att jag kan prova den hemma i finrummet. Och se vad den ger för gas med bara en batteriladdare som strömkälla först. Aterkommer med mera infos. Hälsningar Leif
  • 6 Följare
  • 11 006 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 april 2020
Roland84
9 januari 2013 · 15 Inlägg

Jag intresserar mig för HHO-Generatorer, (även kallad Vätgasgenerator, Hydroxy Booster)
Och skall nu montera in en i min VOLVO 850 kombi. Sedan testa o göra avgasprover mm.
För att undvika missförstånd, läs detta här nedan först.
Jag har läst mycket ang.detta. Rätt inställd ger den en mindre förbrukning, mindre avgaser o snabbare motor.
Jag tänker även meddela mina resultat här.


HHO generator (Oxygen Booster)
Producerar lite Gas (Browns Gas) som förs in i Motorns insug.
Förbränningen sker da fullständigt, (i motsats till när man kör utan Browns gas)
när allt är rätt inställt.

Den s.k. Vattenbilan (Daniel Dingle och Stanley Meyer) körs på "vatten"
(Enkelt uttryckt) utan tillsats av andra bränslen. Mycket komplicerat!

En GEET motor (Paul Pantone) har en PLASMAREAKTOR och gar pa ca 50-80% vatten och lite ”bränsle”. (gammal spillolja eller nagot)
Endast för traktorer och små. Motorer. För bilar är det inte sa lämpligt.
Men nagon har provat det oxo. smile

FYIDMT5
22 januari 2013 · 3 Inlägg

låter mycket intressant detta ska följas ! smile

Volvo 240 "242" (1985)
Roland84
17 februari 2013 · 15 Inlägg

Lämplig bil att montera en HHO-Generator i

För att kunna kontrollera resultatet, när man har satt in en HHO-Generator,
är det lämpligt att ha en bil med Färddator som visar förbrukningen.
Har man ej det, sa kan man montera in t.ex. en Turbo Gauge, länk:

http://www.ebay.de/itm/Turbo-Gauge-IV-O … 27c6b6d12a

Eller man man stoppa in en adapter, OBD Codereader, i OBD2, uttaget och läsa av den i Mobiltelefon eller datorn, länk:

http://www.ebay.de/itm/160559465913?ssP … 1439.l2649

Den har jag själv nu beställt.

Man kan da jämföra resultatet med inkopplad HHO-Generator o urkopplad.
Just nu söker jag en lämplig bil med OBD2 uttag. Der finns i vissa bilar efter
1996 samt alla bensin efter 2001 o Diesel efter 2004

Roland84
19 juni 2014 · 15 Inlägg

Efter en synnerligen besvärlig flyttning, har jag nu äntligen möjlighet att fortsätta med mina HHO-Experiment.
Jag har nu monterat en 21-Plattors HHO-generator i min Volvo 945 lättrycksturbo. (kanske inte den lämpligaste bilen att börja med) Efter en ögonoperation, ser jag för tillfället inte bra nog att göra kör-tester med apparaterna.
Men snart, hoppas jag.smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188412/188412-4e06fe1ca27d169b41c34f5657cd5b3e.jpg

Roland84
19 juni 2014 · 15 Inlägg

Då jag inte vet exakt laddtryck och vad det har för inverkan på insläppet av gasen, så har jag valt 2 möjligheter för gasinsläpp insläpp att testa. 1. vanliga stället framför luftfiltret. 2. på insugningsröret, ca 40 cm från motorn.
Mässingnippeln syns nog på bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188412/188412-bfaff91911eb1ab1272ee349abea10fc.jpg
21-plattors HHO-Generator

Roland84
3 februari 2015 · 15 Inlägg

För de som undrar hur det gick vidare:
Till sist skulle bensinförbrukningen mätas dels med inkopplad och dels med urkopplad HHO-generator.
Körde först med urkopplad och mätte. Resultat: 0,5 Liter/mil! Då jag inte trodde på resultatet, mätte jag igen.
samma sak: 0,5 liter/mil. Visserligen hade HHO-generatorn rensat motorn från gamla avlagringar, men resultatet var ju trots det överraskande.
Och vid en så låg och oväntad förbrukning, fann jag ingen anledning att mäta vidare på denna bilen.
och jag hade ingen tid heller för det.
Mitt intresse är att mäta på en gammal bil med stor motor utan lambdsond. Så jag söker vidare efter en sådan nu.
Då man bor i Nässjö, finns varken garage, medhjälpare eller annat bra. Inte ens mot bra betalning.
Men man får stå ut med det.
(nyligen revs en bra Garagelänga med ca 10 platser här i närheten. Rivning utan sinn och förstånd. Och på min förfrågan ang. mindre lokal för bilar o rep. så får jag inga svar av byråkraterna.  De prioriterar bara större företag och låtas som om det inte finns de som vill börja i liten skala. Ett stort misstag. T.o.m Bill Gates började i ett litet garage. Reglering i syftet att förinta all ny företagsamhet.)

mattew
3 februari 2015 · 350 Inlägg

Spännande! Ska följas..
mw

Roland84
16 april 2020 · 15 Inlägg

Mina HHO-saker finns kvar. Har nu dåligt med tid för mera experiment. Men ev. skall jag försöka att lossa en fastsittande kolvstång på ett ånglok med hjälp av HHO och braungas.
Det skall i så fall gå till på följande sätt:
Man tar ett ca 75 cm långt stabilt rör, ca 3 cm diameter och sätter in en helgjuten "projektil" på ca 20cm.
Sätter röret mot kolvstången i loket. Och projektilen i andra änden. Man fyller sedan röret med Braungas. Vid tändning sedan, så "exploderar" gasen. Då detta är en IMPLOSION! som bildar vacum! så drar vacumet med sig projektilen mot lokets kolvstång, med en enorm kraft. Och då hoppas jag att kolvstången lossnar från sitt fäste. Jag gör i så fall en film från detta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang