Kardantunneln blev bred tack vare armen på växellådan vilket resulterade i att det fanns ingen plats för någon gaspedal. tänkte att jag får göra ett försök innan jag köper ett stående pedalställ..
plockade av & knäckte till koppling & bromspedal
Och då fick man plats med en 240 gaspedal! snyggt? NEJ. funktionsdugligt tillsvidare JA
fick även min nya justeringsstång mellan servo och pedal, passade som handen i handsken
LillemanT skrev: Roligt att det händer lite igen! Ser fint ut, smidig lösning på pedalerna
Jafan de är la på tiden.. haha! ja vi får se om de funkar att ha de så, annars blir det nog ett stående pedalställ men då får jag byta sprängkåpa med, denna är moddad så kör ju med kopplingswire istället för slavcylinder, den är så satans tungtrampad 707:an så kanske blir hydraulisk inom de närmsta
LillemanT skrev: Roligt att det händer lite igen! Ser fint ut, smidig lösning på pedalerna
Jafan de är la på tiden.. haha! ja vi får se om de funkar att ha de så, annars blir det nog ett stående pedalställ men då får jag byta sprängkåpa med, denna är moddad så kör ju med kopplingswire istället för slavcylinder, den är så satans tungtrampad 707:an så kanske blir hydraulisk inom de närmsta
Haha ja verkligen! Ja funkar gör det nog, men frågan är hur många gånger du orkar koppla om du råkar hamna i en bilkö nån gång, tycker ju att en vanlig GL wirekoppling är trög i jämförelse med hydraulisk
LillemanT skrev: Roligt att det händer lite igen! Ser fint ut, smidig lösning på pedalerna
Jafan de är la på tiden.. haha! ja vi får se om de funkar att ha de så, annars blir det nog ett stående pedalställ men då får jag byta sprängkåpa med, denna är moddad så kör ju med kopplingswire istället för slavcylinder, den är så satans tungtrampad 707:an så kanske blir hydraulisk inom de närmsta
Haha ja verkligen! Ja funkar gör det nog, men frågan är hur många gånger du orkar koppla om du råkar hamna i en bilkö nån gång, tycker ju att en vanlig GL wirekoppling är trög i jämförelse med hydraulisk
det är nog lätträknat haha! Folk kommer skratta åt mig när jag går i shorts, mitt vänsterben lär vara dubbelt så stort än höger
Jafan de är la på tiden.. haha! ja vi får se om de funkar att ha de så, annars blir det nog ett stående pedalställ men då får jag byta sprängkåpa med, denna är moddad så kör ju med kopplingswire istället för slavcylinder, den är så satans tungtrampad 707:an så kanske blir hydraulisk inom de närmsta
Haha ja verkligen! Ja funkar gör det nog, men frågan är hur många gånger du orkar koppla om du råkar hamna i en bilkö nån gång, tycker ju att en vanlig GL wirekoppling är trög i jämförelse med hydraulisk
det är nog lätträknat haha! Folk kommer skratta åt mig när jag går i shorts, mitt vänsterben lär vara dubbelt så stort än höger
Finns här några följare kvar ens? haha. Mycket har hänt, nya saker, ändrade saker, plötsliga saker, Hus, renoveringar, jobb, sambo etc etc listan kan göras LÅNG! Tyvärr har det inte hänt lika mycket på bilen MEN jag ringde upp en polare på nyårsafton och sa att i år ska vi väl fan kunna prova fjortontvåan iallafall! Så återigen provar jag att ta mig i kragen och göra några ordentliga krafttag. Jag är förmodligen ledig Januari och tänker försöka vara i garaget iallafall några timmar varje dag.
Jag har lite svetsjobb kvar på undersidan av karossen innan jag kan börja med bur etc, tröttnade ganska fort på att ligga under och piskas av svetslopporna som regnade ner över mig så jag beslöt mig för att välta bilen på sidan. Det är det bästa jag har gjort på länge kände jag efteråt!
TheSame skrev: Kul att se att du är igång igen! Hoppas på lite tätare uppdateringar nu i januari då
Ja!
eastmotorsport skrev: Fin-fint med lite fart i garaget igen.
Ja de ska bli härligt!
LillemanT skrev: Haha det där känner man igen! Härligt att det går framåt, måste vara mycket smidigare att ha bilen på sidan.
haha ja det var det bästa jag gjort på länge, allt små skit som man ska göra under karossen har man bara skjutit framför sig så jag börjar med allt det tråkiga nu
För övrigt har jag inte så mycket bild material åt folket idag, har mest svetsat små grejer och slipat och skrapat underredsmassa. ska se om de blir något bättre imorgon
TheSame skrev: Kul att se att du är igång igen! Hoppas på lite tätare uppdateringar nu i januari då
Ja!
eastmotorsport skrev: Fin-fint med lite fart i garaget igen.
Ja de ska bli härligt!
LillemanT skrev: Haha det där känner man igen! Härligt att det går framåt, måste vara mycket smidigare att ha bilen på sidan.
haha ja det var det bästa jag gjort på länge, allt små skit som man ska göra under karossen har man bara skjutit framför sig så jag börjar med allt det tråkiga nu
Förstår det! Skönt sen när det är klart. Jag har själv legat under och svetsat på min 740, det är verkligen inte roligt eller smärtfritt
För övrigt har jag inte så mycket bild material åt folket idag, har mest svetsat små grejer och slipat och skrapat underredsmassa. ska se om de blir något bättre imorgon
Liten update bara. Inte hänt så mycket mer än igår. Slipa, svetsa, slipa, svetsa och rengöra.
fick iallafall lagt igen bakdelen på kardantunneln, inte det bästa jag har gjort men lite karroserkitt på det så blir det fint!
och så har jag i princip gjort en halva färdig för rostskyddsfärg finns lite att slipa, lite ytrost m.m men all underredsmassa är borttvättad med thinner. som ni ser kommer jag ta det i sektioner, så ungefär i från bakre domkraftsfäste kommer jag ta bakåt sen när jag tagit av bakaxeln. (varför gjorde du inte det innan du välte bilen kanske ni undrar?) Ja det undrar jag också.
740in min vägrade jag ligga under och svetsa så då fick man tänka till och så lyckades jag svetsa det mesta direkt inifrån bilen haha fyfan va tid man plöjt ner på den bilen som bara skulle vara bruksbil haha.
740in min vägrade jag ligga under och svetsa så då fick man tänka till och så lyckades jag svetsa det mesta direkt inifrån bilen haha fyfan va tid man plöjt ner på den bilen som bara skulle vara bruksbil haha.
haha ja det brukar kunna bli så om man börjar gräva runt i skiten
Idag har jag inte hunnit med så mycket för jag har bytt bromsar på farsans merca & varit i stan.
Jag tyckte det var jobbigt att komma åt all rost inne i domkraftsfästena och även på andra ställen som är svåra att komma åt att slipa så jag började snegla på hagmans rostomvandlare? Har ni några erfarenheter? Jag slängde iallafall på lite för att testa och efter typ 15-30 minuter så var ytan helt svart och rosten i princip 'borta'. Bra eller anus det återstår att se.. självklart vore blästring bäst men men.
har även fått skrapat färdigt mitt sektionen på bilen, funderar på att svetsa in en kardan ring i tunneln innan jag börjar måla med rostskydd, det känns som en bra grej att ha!
man kan även se på bilden ovan att jag svetsade på lite förstärkningsplattor på rambenen för växellådsbalken. Tyvärr tycker jag att balken har lite dålig passform & jag är osäker på om bessgubben kommer gilla den. Den är stabil som fan, men jag kanske bör ha fler bult då jag endast har en 12.9 i varje sida på balken. Bultarna går igenom rambenet upp i kupén igenom en förstärkningsplatta med en fastsvetsad mutter så hållbarheten är jag inte orolig över men just det att där kanske bör va minst 2 bult på varje sida.. Lite otydligt i SFRO handboken om just det.
Om du får på en epoxi ovanpå rostomvandlaren står det sig nog i flera år på en sommarbil, Men det är ju mycket bättre än å inte göra någonting, smedjans rostborttagare är överlägsen på att ta bort rost men är rinnig så ligger inte kvar som vissa andra men den är att rekommendera till framtiden.
eastmotorsport skrev: Just den där rostomvandlaren är ju en bra grej men som du skriver, man undrar hur det funkar i längden. Men lättsammare än att blästra helt klart.
ja vi får se
Djo skrev: Om du får på en epoxi ovanpå rostomvandlaren står det sig nog i flera år på en sommarbil, Men det är ju mycket bättre än å inte göra någonting, smedjans rostborttagare är överlägsen på att ta bort rost men är rinnig så ligger inte kvar som vissa andra men den är att rekommendera till framtiden.
Hmm okej! tanken är att slänga på lite färg imorgon eftermiddag jag har även en annan burk från hagmans som heter rostborttagare men inte hunnit prova den än och det stod att man skulle spola av det efter typ 15 min eller nått..? det lät konstigt så jag ställde den åt sidan så länge.
jag tänkte på din pv häromdan, vad använde du dig av för spackel på den? Jag har nämligen provat många olika spackeltyper från tiden när man höll på med epa & a-traktorer men några av dom gillade jag inte alls. Nån blev de luftbubblor i hur man än gjorde så det blev massa gropar och porer när man slipade och några gick knappt att spackla jämt med etc etc..