Volvo 142 -69 T5 - Långtidsprojekt

Volvo 142 1969, T5 450hk?
  • 347 Följare
  • 380 353 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 mars 2020
aDedorsson Maskinförare
29 januari 2018 · 681 Inlägg

Kardantunneln blev bred tack vare armen på växellådan vilket resulterade i att det fanns ingen plats för någon gaspedal. tänkte att jag får göra ett försök innan jag köper ett stående pedalställ..

plockade av & knäckte till koppling & bromspedal
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-2c5b3acbbaaead8ae8c428d19376f01b.jpg

Och då fick man plats med en 240 gaspedal! snyggt? NEJ. funktionsdugligt tillsvidare JA
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-c55f6a013f4b48353660d5d6c9f11ea4.jpg

fick även min nya justeringsstång mellan servo och pedal, passade som handen i handsken
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-3d1e13f73bde5e39bd0855f9cc42dd40.jpg

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
M-Thooor
29 januari 2018 · 407 Inlägg

Roligt att det händer lite igen! Ser fint ut, smidig lösning på pedalerna big_smile

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
aDedorsson Maskinförare
30 januari 2018 · 681 Inlägg

LillemanT skrev:
Roligt att det händer lite igen! Ser fint ut, smidig lösning på pedalerna big_smile

Jafan de är la på tiden.. haha! ja vi får se om de funkar att ha de så, annars blir det nog ett stående pedalställ men då får jag byta sprängkåpa med, denna är moddad så kör ju med kopplingswire istället för slavcylinder, den är så satans tungtrampad 707:an så kanske blir hydraulisk inom de närmsta smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
M-Thooor
26 februari 2018 · 407 Inlägg

aDedorsson skrev:

LillemanT skrev:
Roligt att det händer lite igen! Ser fint ut, smidig lösning på pedalerna big_smile

Jafan de är la på tiden.. haha! ja vi får se om de funkar att ha de så, annars blir det nog ett stående pedalställ men då får jag byta sprängkåpa med, denna är moddad så kör ju med kopplingswire istället för slavcylinder, den är så satans tungtrampad 707:an så kanske blir hydraulisk inom de närmsta smile

Haha ja verkligen! wink Ja funkar gör det nog, men frågan är hur många gånger du orkar koppla om du råkar hamna i en bilkö nån gång, tycker ju att en vanlig GL wirekoppling är trög i jämförelse med hydraulisk tongue

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
aDedorsson Maskinförare
13 mars 2018 · 681 Inlägg

LillemanT skrev:

aDedorsson skrev:

LillemanT skrev:
Roligt att det händer lite igen! Ser fint ut, smidig lösning på pedalerna big_smile

Jafan de är la på tiden.. haha! ja vi får se om de funkar att ha de så, annars blir det nog ett stående pedalställ men då får jag byta sprängkåpa med, denna är moddad så kör ju med kopplingswire istället för slavcylinder, den är så satans tungtrampad 707:an så kanske blir hydraulisk inom de närmsta smile

Haha ja verkligen! wink Ja funkar gör det nog, men frågan är hur många gånger du orkar koppla om du råkar hamna i en bilkö nån gång, tycker ju att en vanlig GL wirekoppling är trög i jämförelse med hydraulisk tongue

det är nog lätträknat haha! Folk kommer skratta åt mig när jag går i shorts, mitt vänsterben lär vara dubbelt så stort än höger wink

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
M-Thooor
14 mars 2018 · 407 Inlägg

aDedorsson skrev:

LillemanT skrev:

aDedorsson skrev:

Jafan de är la på tiden.. haha! ja vi får se om de funkar att ha de så, annars blir det nog ett stående pedalställ men då får jag byta sprängkåpa med, denna är moddad så kör ju med kopplingswire istället för slavcylinder, den är så satans tungtrampad 707:an så kanske blir hydraulisk inom de närmsta smile

Haha ja verkligen! wink Ja funkar gör det nog, men frågan är hur många gånger du orkar koppla om du råkar hamna i en bilkö nån gång, tycker ju att en vanlig GL wirekoppling är trög i jämförelse med hydraulisk tongue

det är nog lätträknat haha! Folk kommer skratta åt mig när jag går i shorts, mitt vänsterben lär vara dubbelt så stort än höger wink

Haha ja verkligen! lol

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
klas_b
15 mars 2018 · 73 Inlägg

Kul att se att de går framåt👏

aDedorsson Maskinförare
7 januari 2019 · 681 Inlägg

Update.

Finns här några följare kvar ens? haha. Mycket har hänt, nya saker, ändrade saker, plötsliga saker, Hus, renoveringar, jobb, sambo etc etc listan kan göras LÅNG!
Tyvärr har det inte hänt lika mycket på bilen MEN jag ringde upp en polare på nyårsafton och sa att i år ska vi väl fan kunna prova fjortontvåan iallafall!
Så återigen provar jag att ta mig i kragen och göra några ordentliga krafttag. Jag är förmodligen ledig Januari och tänker försöka vara i garaget iallafall några timmar varje dag.

Jag har lite svetsjobb kvar på undersidan av karossen innan jag kan börja med bur etc, tröttnade ganska fort på att ligga under och piskas av svetslopporna som regnade ner över mig så jag beslöt mig för att välta bilen på sidan. Det är det bästa jag har gjort på länge kände jag efteråt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-84a21f9b4b0c4709b22f2d88b21ce34a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-7850938cf6b7a8c47ce5c87e499cdc5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-c7cb18a145e697099753c1d7ed4aab82.jpg

på det imorgon igen!

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
TheSame Creeper
7 januari 2019 · 176 Inlägg

Kul att se att du är igång igen! Hoppas på lite tätare uppdateringar nu i januari då big_smile

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
eastmotorsport -sommar ska de va....
7 januari 2019 · 4 524 Inlägg

Fin-fint med lite fart i garaget igen.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
M-Thooor
7 januari 2019 · 407 Inlägg

Haha det där känner man igen! tongue
Härligt att det går framåt, måste vara mycket smidigare att ha bilen på sidan. smile

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
aDedorsson Maskinförare
7 januari 2019 · 681 Inlägg

TheSame skrev:
Kul att se att du är igång igen! Hoppas på lite tätare uppdateringar nu i januari då big_smile

Ja! smile

eastmotorsport skrev:
Fin-fint med lite fart i garaget igen.

Ja de ska bli härligt! smile

LillemanT skrev:
Haha det där känner man igen! tongue
Härligt att det går framåt, måste vara mycket smidigare att ha bilen på sidan. smile

haha ja det var det bästa jag gjort på länge, allt små skit som man ska göra under karossen har man bara skjutit framför sig så jag börjar med allt det tråkiga nu smile






För övrigt har jag inte så mycket bild material åt folket idag, har mest svetsat små grejer och slipat och skrapat underredsmassa. ska se om de blir något bättre imorgon smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
M-Thooor
8 januari 2019 · 407 Inlägg

aDedorsson skrev:

TheSame skrev:
Kul att se att du är igång igen! Hoppas på lite tätare uppdateringar nu i januari då big_smile

Ja! smile

eastmotorsport skrev:
Fin-fint med lite fart i garaget igen.

Ja de ska bli härligt! smile

LillemanT skrev:
Haha det där känner man igen! tongue
Härligt att det går framåt, måste vara mycket smidigare att ha bilen på sidan. smile

haha ja det var det bästa jag gjort på länge, allt små skit som man ska göra under karossen har man bara skjutit framför sig så jag börjar med allt det tråkiga nu smile



Förstår det! Skönt sen när det är klart. Jag har själv legat under och svetsat på min 740, det är verkligen inte roligt eller smärtfritt tongue


För övrigt har jag inte så mycket bild material åt folket idag, har mest svetsat små grejer och slipat och skrapat underredsmassa. ska se om de blir något bättre imorgon smile

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
aDedorsson Maskinförare
8 januari 2019 · 681 Inlägg

Liten update bara. Inte hänt så mycket mer än igår. Slipa, svetsa, slipa, svetsa och rengöra.

fick iallafall lagt igen bakdelen på kardantunneln, inte det bästa jag har gjort men lite karroserkitt på det så blir det fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-fd69e620a3efb4755d3a9396897f7b13.jpg

och så har jag i princip gjort en halva färdig för rostskyddsfärg finns lite att slipa, lite ytrost m.m men all underredsmassa är borttvättad med thinner. som ni ser kommer jag ta det i sektioner, så ungefär i från bakre domkraftsfäste kommer jag ta bakåt sen när jag tagit av bakaxeln. (varför gjorde du inte det innan du välte bilen kanske ni undrar?) Ja det undrar jag också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-cd592ad013526633fb1d438d2bfb3554.jpg

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
Djo
9 januari 2019 · 10 157 Inlägg

Trevligt med lite nytt i tråden smile

740in min vägrade jag ligga under och svetsa så då fick man tänka till och så lyckades jag svetsa det mesta direkt inifrån bilen haha fyfan va tid man plöjt ner på den bilen som bara skulle vara bruksbil haha.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
aDedorsson Maskinförare
9 januari 2019 · 681 Inlägg

Djo skrev:
Trevligt med lite nytt i tråden smile

740in min vägrade jag ligga under och svetsa så då fick man tänka till och så lyckades jag svetsa det mesta direkt inifrån bilen haha fyfan va tid man plöjt ner på den bilen som bara skulle vara bruksbil haha.

haha ja det brukar kunna bli så om man börjar gräva runt i skiten lol

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
aDedorsson Maskinförare
10 januari 2019 · 681 Inlägg

Idag har jag inte hunnit med så mycket för jag har bytt bromsar på farsans merca & varit i stan.

Jag tyckte det var jobbigt att komma åt all rost inne i domkraftsfästena och även på andra ställen som är svåra att komma åt att slipa så jag började snegla på hagmans rostomvandlare? Har ni några erfarenheter? Jag slängde iallafall på lite för att testa och efter typ 15-30 minuter så var ytan helt svart och rosten i princip 'borta'. Bra eller anus det återstår att se.. självklart vore blästring bäst men men.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-8b43e0162dd8b12927e2b562b8db5c86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-fff227760a4ba23c1e21621623c6681e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-47c0ecb51c466e3eb614e4d069fc43b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-6898720751dadc9605dc9bab5ad62dd5.jpg


har även fått skrapat färdigt mitt sektionen på bilen, funderar på att svetsa in en kardan ring i tunneln innan jag börjar måla med rostskydd, det känns som en bra grej att ha!
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-f729bcaabb35d50d1612f9056f64f146.jpg

man kan även se på bilden ovan att jag svetsade på lite förstärkningsplattor på rambenen för växellådsbalken. Tyvärr tycker jag att balken har lite dålig passform & jag är osäker på om bessgubben kommer gilla den. Den är stabil som fan, men jag kanske bör ha fler bult då jag endast har en 12.9 i varje sida på balken. Bultarna går igenom rambenet upp i kupén igenom en förstärkningsplatta med en fastsvetsad mutter så hållbarheten är jag inte orolig över men just det att där kanske bör va minst 2 bult på varje sida.. Lite otydligt i SFRO handboken om just det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-7e68c36b50b59c86bd6ec11ba9cf0906.jpg

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
eastmotorsport -sommar ska de va....
11 januari 2019 · 4 524 Inlägg

Just den där rostomvandlaren är ju en bra grej men som du skriver, man undrar hur det funkar i längden. Men lättsammare än att blästra helt klart.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Djo
11 januari 2019 · 10 157 Inlägg

Om du får på en epoxi ovanpå rostomvandlaren står det sig nog i flera år på en sommarbil, Men det är ju mycket bättre än å inte göra någonting, smedjans rostborttagare är överlägsen på att ta bort rost men är rinnig så ligger inte kvar som vissa andra men den är att rekommendera till framtiden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
aDedorsson Maskinförare
12 januari 2019 · 681 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Just den där rostomvandlaren är ju en bra grej men som du skriver, man undrar hur det funkar i längden. Men lättsammare än att blästra helt klart.

ja vi får se smile

Djo skrev:
Om du får på en epoxi ovanpå rostomvandlaren står det sig nog i flera år på en sommarbil, Men det är ju mycket bättre än å inte göra någonting, smedjans rostborttagare är överlägsen på att ta bort rost men är rinnig så ligger inte kvar som vissa andra men den är att rekommendera till framtiden.

Hmm okej! tanken är att slänga på lite färg imorgon eftermiddag smile jag har även en annan burk från hagmans som heter rostborttagare men inte hunnit prova den än och det stod att man skulle spola av det efter typ 15 min eller nått..? det lät konstigt så jag ställde den åt sidan så länge.

jag tänkte på din pv häromdan, vad använde du dig av för spackel på den? Jag har nämligen provat många olika spackeltyper från tiden när man höll på med epa & a-traktorer men några av dom gillade jag inte alls. Nån blev de luftbubblor i hur man än gjorde så det blev massa gropar och porer när man slipade och några gick knappt att spackla jämt med etc etc.. smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang