Audi 90 quattro -85 Projekt Tq

Långtidsprojektet
  • 83 Följare
  • 177 907 Visningar
  • Projektet avslutat 11 oktober 2018
MatsaBusen
26 januari 2013 · 515 Inlägg

Länge kollat snett på den gamla 4 kantiga 80 talaren från Audi i form av 90 quattron med B2 karossen.
Man har ju sett nån enstaka som har fått ner lite mer motor under huven vilket inte gjort saken sämre.

I alla fall så dök det upp en 85a svart 30 mil bort, utan bild i annonsen som tur var annars hade det nog inte varit mitt garage den skulle stå i nu.
https://www1.garaget.org/archive/7/6651/314128/314128-2973605.jpg

https://www1.garaget.org/archive/7/6651/314128/314128-2973604.jpg

fanns/finns en del att göra men det fanns ju annat i mina planer också då jag på vägen hem passade på att hämta upp en 20V 5a i form av AAN från en S6 -95a och en växellåda från audi 100 quattro.

Då jag inte är tokerfaren utan bara lite hemmapulare så sattes målet att den ska vara på vägen lagligt sommaren 2013 så får vi väl se hur det går.

Detta va ju en stund sedan, september 2012 närmare bestämt
Då den fina arbetslokalen inte är särskilt isolerad som ni ser så har det tagit en stund
öser på med lite bilder tills vi är i kapp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-efd237eefca0b1db89cd29bc977789e3.jpg
Som ni ser är ju standarden på lokalen underbar wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-2cfd722bfadec5dd507d85e40cd0805e.jpg
Lite senare på kvällen

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-bf75cc13951d6d15952d40ae9e204a9b.jpg
Vaskade av motorn o låda
Fick tag i ny koppling snabbt o smidigt som verkar passa kanon

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-48b57c2d681f39d9b58df896710e33f9.jpg
Sådär nöjd med jobbet som låg framför

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-45f086313fa5023ab7929b030362d578.jpg
Gott om plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e78d5426fc5c3d6ca02b7e28498ab085.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-0398a3429f6288cc0ed92c0344672591.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6f5caf46768e8d4a422af0141b4d93ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-2ba71821a45d7cfd667b01326bf0f771.jpg
Lyckades slå ihop servon med pump från A6 V6
Här har ju även IC börjat testmonteras

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ace0d1564e4d65bfbd3e7028224ee4b0.jpg
Lite vatten, coupe kylare med hemmabyggd kåpa o fläkt från A6 V6
Som ni ser går jag inte direkt in för någa skönhetspriset i första hand utan det räcker att det funkar så kan man finslipa sånt senare

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-41112d8ff10c6067e6778cfee4ce8ace.jpg
Inpassad och svartlackad för att inte vara så skrikig

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e28c3b45011d3a10869c5a45190cae23.jpg
Slängde ihop en bit avgas från S2 dp'en till bakre avgaset


https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c6b136056e6fd48a1cc61614d9afad61.jpg
Smått o gott från tyskland och Luxemburg i form av:
bärarmar fram
spindelleder fram och bak
Bromsbelägg till nya bromsarna fram o bak
topplagringar
Bakljus
dörrstop
dörrhandtag
vita blinkers
växellådskuddar
bromsslangar
o till sist en chassisats

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ee1d225e1f6425e5d0962cc8ded33585.jpg
S2 bromsar fram och S6 bak är planen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-bcba9447fc5b8aca2a5a2799513196ab.jpg
efter x antal timmar i elektrolysbadet + lite färg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d8aa8f7b901a1a08bf5247daf7cd9d48.jpg
Fjäderbenens tur att bli lite finare

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5f562cd226f1ef850bac6e9a1a82b41d.jpg
Zinkspray

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cb3c33d344084a2986da12c9af483ac5.jpg
o så lite annat på de

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-0faa18a431ef0d4374745391249f1f24.jpg
Bakben

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7a151e74983cab22e172c1e4f4891a3a.jpg
Benen på plats igen fram med sproilans bärarmar


https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-942eae4a596532c636ec07b1f4e59c5c.jpg
Bak hittade jag inga nya bärarmar så smidigt så vi körde renovering där istället med fräscha bustningar

Senast redigerat av MatsaBusen (26 januari 2013)

MatsaBusen
26 januari 2013 · 515 Inlägg

Om temperaturen är behaglig imorrn så ska jag montera benen bak igen o börja kika på bromsarna smile

MatsaBusen
26 januari 2013 · 515 Inlägg

Lukas- skrev:
Blir att följa! lycka till! smile

Låter bra, hastigheten är inte den högsta som sagt men lite ska det hända iallafall.

Sparky_s2 skrev:
Blir det regbesiktning sen eller ren busbil?

Tanken är att regga, annars ser inte jag vitsen med det.
Inga planer på att jaga effekt i nuläget direkt utan bara fräscha upp och regga till en början sen får man väl se vad man känner för.

va lite kyligare än jag trodde idag, lr så va jag frusen av mig bara.
Fjäderbenen bak hittade tillbaka till bilen iallafall men inte färdigt.
Så blev det lite städning och annat allmänt fix o trix.

MatsaBusen
26 januari 2013 · 515 Inlägg

Alelalen skrev:
Intressant, ska följas!

Unleash skrev:
ska givetvis följas ;-))

Trevligt att höra!


Sparky_s2 skrev:
Cool! Hade liknande planer med en 100quattro jag hade förut

Jasså, men så blev det mer S2 istället? wink


Kanske är till sin rätta att förtydliga lite föresten

konceptet som är tänkt:
AAN motor S6 -95
Audi 100 växellåda
S2 bakdiff

90 20V Huvudbromscylinder
S2/90 20V Girling G60 broms-ok fram
S6 C4 Broms-ok bak

Sen är det ju som sagt renovering av chassi osv men det är ju mest för att det ändå skulle ner.
Vore ju rätt tråkigt o sätta tillbaka det för att riva vid senare tillfälle.

Karossen finns i dagsläget inga planer på att renovera nämnvärt (även om det inte vore helt fel)

Motor, låda och diff är ju på plats sedan tidigare och motorn är även provstartad.
Dock inte direkt några mätare till motorn inkopplade och det ska göras innan den startas igen.

MatsaBusen
27 januari 2013 · 515 Inlägg

golf666 skrev:
Härligt projekt smile Prem lagd!!

Hade liknande tankar med min gamla 90q, men planerna las på is då en s2 avant dök upp och jag bytte åt mig den istället.. så nu blir de bygge på den istället smile
Insåg att de krävdes på tok för mkt jobb+pengar på 90q än vad jag hade lust att lägga på den...

hehe mm kan tänka mig det, jo det går ju åt en hel del tid och pengar bara för att komma till utgångsläget på s2an...

Men 90:n e ju en annan charm med wink

MatsaBusen
1 februari 2013 · 515 Inlägg

masterbitt skrev:
kommer följas ;D

De e alltid välkommet

inte blivit något skruvande i veckan o kommer inte bli något i helgen.
men lite funderingar ang bromsproblemet o så har jag visst införskaffat en stol..
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-16f2933f107a7fc9d6141bdb81ee8503.jpg

Köpte ju nya röda bakljus innan jul men har lite svårt o bestämma mig om jag vill ha dom eller svarta så när det dök upp en komplett svart ramp lite billigt så var det ju inte lätt att hålla händerna borta.

Så nu finns det ju ett par olika alternativ smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a493752945b6da7e034e37560bc79100.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7b153514d57a73ea9b9ffb05086783fd.jpg
http://sites.internet.lu/folders/customautocraft/images/b2_80-90_red_taillights.jpg

MatsaBusen
9 februari 2013 · 515 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Detta ska följas, nice work grabben smile

Tackar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6f1acbebd31a7d0ee8f9cf3a59d89635.jpg
Detta är förhoppningsvis en lösning på bromsproblemet fram. kanske även bak :S
Tanken är att skimsa ut "nya" bromsskivan för att den i dagsläget har för hög "hatt" och tar i fjäderbenet.

Skivorna bak passar bättre, dock inte testat hur det blir i förhållande till oket.

MatsaBusen
1 mars 2013 · 515 Inlägg

Jahopp
Varit ifrån verkstaden en stund i väntan på varmare tider, hunnit med att renovera vardagsrummet och 1 veckas skidåkning i Italien smile
Men åter till bilen då.

Var förbi en sväng idag efter jobbet så bakvagnen är färdig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c3a5c57a361924c16e34f5c6f736db4d.jpg

Började sen att kolla på bromsarna bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b96ec14f75a6b6d6de2e6675c2932a66.jpg

Hade 2 olika skivor att testa med, bilens org fram skivor hamnar för långt in
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-354edb7fa3855857df59d70122ef59a7.jpg

andra uppsättningen jag hade liggandes o tänkt köra med kommer från Coupe -92a men det funkade ju inte direkt...  den var alldeles för "djup" och shimsa ut den så mycket är ju inte aktuellt.  (en bit över 10mm)

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8abe2a1838f190bb67c0acb0cba525ba.jpg

förstnämnda skivan skulle behöva komma ut ca 4mm så det får nog bli nya sånna o ett shims innanför.
256x20mm skiva blir det isåfall. lär duga gott bak, dock lite mindre än 269x20 som sitter på de bilarna med dessa bromsar orginal.
får väl slänga iväg en beställning från tyskland fför att hålla kostnaderna nere lite.

Gick sedan på främre för att se hur långt man kunde komma där.
Här har vi S2 skiva på 276x25 med ett 8mm shims innanför för att gå fritt från fjäderbenet
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6ffea6fa5d3061c19a6ddf5fb9227835.jpg

Fick modifiera adaptern en del bara för att få den på plats, men ET't eller vad man ska kalla de stämmer dock inte än. ska slipa lite mer o hålla på, får väl se om man ska svarva ner shimset lite också , kan hjälpa rätt duktigt bara att få ner det från 8 till 4-6mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-4790fa003c21cbcb6dcb72be2f800c1c.jpg

Åkte ju på att jobba imorrn också men ska se om det inte finns lite mer tid att lägga på frambromsarna

Någon som vet hur viktigt det är att få skivan mitt i okhållaren?

Senast redigerat av MatsaBusen (1 mars 2013)

MatsaBusen
1 mars 2013 · 515 Inlägg

Almen11 skrev:
Fränt projekt! Kommer definitivt följa detta! smile

Angående okhållaren, måste inte skivan hamna i mitten för att man ska kunna få i 2 lika stora belägg? Eller tänker jag fel nu..

Tackar de e är trevligt att höra.

Oken jag använder både fram och bak är ju monterade med glidpinnar så oken kan ju röra sig i sidled.
Detta borde väl göra att den biten är lugn.

Funderade på om de va nåt annat jag missat som typ snedbelastning eller nåt annat skumt..

MatsaBusen
1 mars 2013 · 515 Inlägg

N_petersson skrev:
Älskar dessa gamla bilarna! Hoppas du gör den riktigt fin! smile

Ja det är en lite speciell charm med dom helt klart!
Hur fin den blir återstår att se, som jag skrivit tidigare så ligger inte utseendet överst på listan men det finns med där nere nånstans wink

MatsaBusen
1 mars 2013 · 515 Inlägg

N_petersson skrev:

MatsaBusen skrev:

N_petersson skrev:
Älskar dessa gamla bilarna! Hoppas du gör den riktigt fin! smile

Ja det är en lite speciell charm med dom helt klart!
Hur fin den blir återstår att se, som jag skrivit tidigare så ligger inte utseendet överst på listan men det finns med där nere nånstans wink

Nej jag förstod det smile men det hade varit kul att få se en av dessa i riktigt fint skick rulla på vägarna ! De är ju inte allt för vanliga ändå smile

mm kostar ju en slant att fixa den biten dock.
Någon typ av ny lack finns med i planerna också faktiskt men mer än så säger jag inte än wink

MatsaBusen
2 mars 2013 · 515 Inlägg

LeafBox skrev:
Jag har sett ett par utav dessa som är registrerade med 20vt motorn, men min fråga är hur det kan vara lagligt?

*Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
*Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
*Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Finns det intyg att få tag i till dessa bilar? Jag undrar då jag själv vill ha igenom ett framtida bygge, men kan inte lista ut hur jag ska få den nya motorn godkänd pga effekten.

15kw per 100kg är väl den regeln som brukar användas.
säg att min väger 1300 när den är färdig (skulle tro att det slutar på ~1350kg)
men 15kw x 13 hundra kilo = 195kw x1.36 = 265.2hk
Så på 1300 kilo skulle jag alltså få ha 265.2hk och AAN motorn har ju 229hk så det är ju lugn

finns massor att läsa i detta ämne på nätet men det jag fick till mig av SFRO att jag skulle byta för att kvala in till ombyggt fordon vilket ger tillgång till 15kw per 100kg regeln var:
motor, bakaxel, växellåda och hela bromssystemet (ok+skivor och huvudbromscylinder)

Men ska du ge dig på något så rekommenderas att du ringer SFRO och pratar med dom först.

Vill man komma åt att göra ändringar på motorn så finns det lite undantag om man etanolkonverterar.
TROR tex att man slipper avgascertifieringen som annars krävs om man ska ändra på motorn, tex turbokonvertera.

MatsaBusen
3 mars 2013 · 515 Inlägg

Jaha det blev en sväng till verkstan idag också
Tänkte ju att jag skulle fixa klart bromsarna på en sida iallafall men det gick ju lite sådär.

Börjar med bak då
Byte till högersidan då det är lite mer plats o smidigare där. då passade org skivan rätt skapligt lustigt nog. tog precis i..
får se om det blir ett shims eller om det räcker att slipa lite bara när det kommit hem nya skivor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a40f40febb66c96021c666f14c7017e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-88c5fadeb1e015b685b5dd2f9772e2a7.jpg

Försökte lyfta på en av fälgarna som följde bilen vid köpet men de blev tvärnit (va visst 14") så gick ut o hämtade en 15" speedline fälg o det fungerade ju, men aningen tajt då också dock..
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-bc2720347339b480a2b198ebe41c983d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-babbd90067a6593316debf357fa9a592.jpg

Verkar lite svårt att få till bra där fram faktiskt
testade lite på högersidan även här. (med samma adapter som jag hade på vänster) ifall jag missat nåt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cd0b2853c59b42dfbc0c4a271e02dd46.jpg
Passade ju sådär, skivan blev bra centrerade i ok-hållaren men tyvärr blev skivan stum när man drog fast den.

Ville iallafall testa o se hur det skulle bli o de va väl tur i oturen att man gjorde för adaptrarna passar självklart inte ihop med oken även om tillverkaren påstår det.
ni ser varför här nedanför
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3907bf99ccec0f96feb32ce802c26d4b.jpg

adaptern är för "hög" så belägget skulle aldrig gå fritt utan att man slipar typ 10mm. o det finns det ju inte direkt tillräckligt med material i adaptrarna för att göra.

får kika på nån annan lösning istället tror ja..
Vore himla skönt o hitta någon färdig lösning/färdigt koncept.

Annars finns det ett par olika vägar att gå
se om det passar med nyare fjäderben mot framvagn och drivknut/axel.
Eller om man ska försöka leta reda på ett eftermarknadskitt o öppna plånboken...
K-sport har enda kittat jag hittat men de går ju på typ 12k.

Tycker dock att kitten till golf 1 borde passa o de går ju få lite billigare.

finns det några förslag så är dom hjärtligt välkomna!

MatsaBusen
8 mars 2013 · 515 Inlägg

Sådär ja, då var bak inpassat o så gott som klart på båda sidorna.

Bara en ny handbromsvajer på det så kan man lämna bakvagnen.
Ska se hur lätt det är att få tag i, ingen av dom vanliga kedjorna som verkar kunna beställa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d4d3ec87cdf611534632309a04b8a417.jpg

Ska ge mig på främre igen under morgondagen, fått lite nya ide'er under veckan.

Senast redigerat av MatsaBusen (8 mars 2013)

MatsaBusen
9 mars 2013 · 515 Inlägg

Nemooo skrev:
Ser bra ut!! smile

Tackar smile alltid trevligt med respons!

MatsaBusen
9 mars 2013 · 515 Inlägg

Hängde på låset på mekonomen idag.
Resultatet av det blev ett par Ford 300x24mm skivorna jag beställde igår.

10mm plåt
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3916cd031f05d589f9c00d6d1e0dd963.jpg

Trevligt med pelarborr i verkstan
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-aa5f4f09821c52aa0eb2cd16c4976bc0.jpg

checkar så det kan tänkas funka i verkligheten också o inte bara i mitt huvud
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d02ab92debd46d29db32198744d1a3be.jpg

Resultatet blev ju skapligt
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c44ee309f844f1dd107db580b2e90473.jpg

verkar fungera smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c44ee309f844f1dd107db580b2e90473.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-966c93c11de66229183188664a35bfbe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ec12259e76040e9fbac21fc37dadf77d.jpg
Högersidan funkar ju iallafall, slängde ihop en adapter till lite snabbt innan jag la ner för dagen o la färg på båda.
Får väl hoppas det passar också sen.

Fördelen med ford skivorna är ju att de är större och har en annan inpressning, detta gjorde det möjligt att tillverka så simpla adaptrar
Skulle behöva fixa nya shims till skivorna, dels vore det bra om dom var lika stora som insidan av ford skivorna så det blir lättare att montera/centrera skivor o eventuellt fälgar sen, o så skulle de behöva vara nån mm tjockare
Men nu har jag jag så det går o komma framåt iallafall.
fixa klart andra sidan för att sedan kunna dra nya bromsrör runt om är väl planen ungefär.

MatsaBusen
9 mars 2013 · 515 Inlägg

Almen11 skrev:
Skönt att kunna lämna en färdig bakvagn och fortsätta där framme smile Bra jobbat! smile

Ja det e himla skönt. nu känns de ju som att man börjar komma nånstans smile

MatsaBusen
14 mars 2013 · 515 Inlägg

Tack Tobbe wink

Skitbra är det tyvärr inte, blir att göra nya adaptrar sen vad det lider men jag nu går det ju iallafall komma ur kall "garaget" och in i verkstan med värme.
Verkar ju aldrig som denna vinter kommer ge sig så det kanske kan gå åt för att målen ska kunna hållas.

För övrigt så var jag där en sväng idag o slängde ihop vänstersidan också.
inte helt oväntat så gick det ju inte direkt att få på 15" fälgarna jag visade tidigare utan jag får slänga på 17" skräpet jag har liggandes i form av Mega Wheels Pantera.
Hade tyvärr inga bult som var tillräckligt långa för att slå dit dom fram men verkar funka trots att jag har mufflat lite med djupet när jag drog ihop bromsarna.

Vilket fall så hade ju inte mekonomen några bult oväntat nog men imorrn hinner jag till däckmojjen innan de stänger så.

Handbromsvajer va ju inga problem att beställa via audi men ja ska se om jag har något som passar liggandes först.

börjar bli rätt sugen på att ta ner bilen på marken igen nu o så hur höjden o allt blev, har ju inte varit nere på marken sedan jag köpte bilen i september tongue

MatsaBusen
16 mars 2013 · 515 Inlägg

blev en sväng även idag
tog ner bilen på marken så jag kan få in den i riktiga verkstaden och avnjuta lite värme då det inte verkar komma någon naturlig än på ett tag.
Bearbetar farsan samtidigt att han ska köpa den där billyften han har sneglat efter ett bra tag nu men får väl se hur de går wink

Så blev det med bromsarna fram i kombination med 17" fälgarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b222a1882efa82a8c1ea26823a9081cc.jpg

Så här ser det ut just nu iallafall
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ffbfcad568642db9d881499a0a76fb61.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-459cfeb93a708827559ee8e0829e565c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-47ef4998283da735dab0fea94ec22984.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-13e07dcf5da65854b6daa1772785163c.jpg

hade ingen handbromsvajer som passade tyvärr så får beställa en ny i veckan.
Behöver ju ändå införskaffa en ny damask till en glidbult på fram oken o så skulle farsan ha lite skit till skodan så..

ska ut en sväng imorrn med men ingen plan på vad som ska göras så får väl se.

MatsaBusen
17 mars 2013 · 515 Inlägg

Blev bara byte av huvudbromscylinder idag, Men söndag e ju vilodagen så wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang