Enkelmassehjul till Volvo 940 M90??

Mixxx90
28 januari 2013 · 10 Inlägg

Hej!
Min fråga är om det är någon som vet om någon av volvos enkelmassehjul passar på rödblockarna mindre bolt on?

Är inte intresserad av att köpa ett nytt svänghjul som kostar några tusen.
Utan om det finns ett som passar någolunda så man slipper det tråkiga dubbelmassehjulet som sitter orginal på m90n.

Har letat överallt men hittar inte info någonstans.

Tacksam för svar!

MVH
cool

Elving_
28 januari 2013 · 675 Inlägg

Alla bilar med M47/M46 har enkelmasse svänghjulet. Tar du bara hjulet med 60-2 trigger så är det bolt on. Tänk bara på att enkelmasse svänghjulet har 228mm lamell medans dubelmasse har 240mm lamell. En setup som verkar funka för många utan att behöva bearbeta svänghjulet är: 763platta och M90 diesel lamell (den som sitter på d24 med m90) den är 228mm.

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Mixxx90
28 januari 2013 · 10 Inlägg

Tack för snabbt och bra förklarat svar!
big_smile

Hermansson
28 januari 2013 · 235 Inlägg

och kulan  som kopplingsarmen vilar på ska schimsas ut om de är 2 eller 3mm

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Jeebz
2 september 2019 · 536 Inlägg

Sliter upp en gammal tråd. Jag har en 940 där tidigare ägare bytt till diesellamell och enkelmassesvänghjul. Nu har jag problem med att det låter som lagerknack från motorn som följer varvtalet när man har kopplingen uppsläppt. Trycker jag ner kopplingen blir det tyst. Därför funderar jag på om det är kan vara urtrampningslagret som gett sig. Kan dom knacka så det låter som vevlagerras i motorn?

fax110
2 september 2019 · 344 Inlägg

744tic skrev:
Sliter upp en gammal tråd. Jag har en 940 där tidigare ägare bytt till diesellamell och enkelmassesvänghjul. Nu har jag problem med att det låter som lagerknack från motorn som följer varvtalet när man har kopplingen uppsläppt. Trycker jag ner kopplingen blir det tyst. Därför funderar jag på om det är kan vara urtrampningslagret som gett sig. Kan dom knacka så det låter som vevlagerras i motorn?

Med kopplingen uppsläppt så används inte urtrampningslagret alls och hänger fritt och gör inga ljud, speciellt inte några knackande ljud som följer varvtalet.

När du trycker ner kopplingen så trycker du ju på vevaxeln så den spänns/kanske flyttas ytterst lite därför kan ljudet försvinna även fast det faktiskt är lagerknack du mest troligt har. Varit med om exakt samma sak själv på en bil och det var lagerknack

Senast redigerat av fax110 (2 september 2019)

Jeebz
2 september 2019 · 536 Inlägg

Mkt märkligt tycker jag, har precis gjort ett oljebyte på bilen till castrol edge 5w40 också. Och aldrig haft någon lysande oljelampa vilket brukar visa sig vid dåliga lager. Den kanske lite för tunn för en gammal b230. Tur b230 är billiga maskiner

Senast redigerat av 744tic (2 september 2019)

torsen
3 september 2019 · 7 198 Inlägg

fax110 skrev:

744tic skrev:
Sliter upp en gammal tråd. Jag har en 940 där tidigare ägare bytt till diesellamell och enkelmassesvänghjul. Nu har jag problem med att det låter som lagerknack från motorn som följer varvtalet när man har kopplingen uppsläppt. Trycker jag ner kopplingen blir det tyst. Därför funderar jag på om det är kan vara urtrampningslagret som gett sig. Kan dom knacka så det låter som vevlagerras i motorn?

Med kopplingen uppsläppt så används inte urtrampningslagret alls och hänger fritt och gör inga ljud, speciellt inte några knackande ljud som följer varvtalet.

När du trycker ner kopplingen så trycker du ju på vevaxeln så den spänns/kanske flyttas ytterst lite därför kan ljudet försvinna även fast det faktiskt är lagerknack du mest troligt har. Varit med om exakt samma sak själv på en bil och det var lagerknack

Är det inte tvärt om = att urtrampningslagret  "tystnar" när kopplingspedalen trycks ner?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang