"Mint Condition-projektet 2.0" - BMW M3 E36 3.2 - 1997

Är nu ännu en gång ägare till en av mina absoluta drömbilar! Så nu tänkte jag skapa en projekttråd som en form av fortsättning där jag avslutade med min gamla M3:a. Hoppet, om vi jämför mellan bilarna, har blivit ganska markant! Från så gott som 100% original till 110% brutal!
  • 90 Följare
  • 62 591 Visningar
  • Projektet avslutat 13 juni 2019
D_Nilsson
6 mars 2013 · 754 Inlägg

Är nu ännu en gång ägare till en av mina absoluta drömbilar! Så nu tänkte jag skapa en projekttråd som en form av fortsättning där jag avslutade med min gamla M3:a. Hoppet, om vi jämför mellan bilarna, har blivit ganska markant! Från så gott som 100% original till 110% brutal! cool

Lite kuriosa
Efter att ha dregglat över M3 E36:or sedan 17 års ålder så är jag nu inne på min 2:a M3 E36, ett oerhört fint exemplar! 

Som förstabil skaffade jag mig en fantastiskt fin 328 Coupé E36 som jag ägde i nästan 3 år http://www.garaget.org/?car=117313.
Trots att jag älskade den bilen mer än något annat fanns ett starkt sug efter en M3 E36. Jag sålde därför bilen och började göra några bilaffärer för att jobba mig uppåt till en M3:a. Så 7 månader efter att jag sålt 328:an så stod äntligen en lågmilad M3 E36:a i garaget! Det var helt klart en dröm som gått i uppfyllelse!
Efter att ha ägt min första M3:a i närmare 8 månader tog jag beslutet att sälja den pga. omprioriteringar. Det som var surt var att det slutade med att jag inte skulle behövt prioritera om! tongue Så där stod jag nu utan M3!
Jakten efter en ny var istortsätt ett heltidsjobb... Jag hade dock bestämt mig för att skaffa en 3.2:a i motsvarande skick som min gamla 3.0:a, mycket vill ha mer! wink

Den 4 mars 2013 så var det däremot min lyckodag! Började med att skriva under anställningsavtal hos min nya arbetsgivare (så galet gött!) och strax därefter drog jag och köpte mig en helt sinnessjukt fin BMW M3 E36 3.2!.. på samma dag inom loppet av några få timmar! big_smile



Info om bilen:
Bilen är extremt påkostad! Har otaliga mängder kvitton, där den totala summan får de flesta att tappa hakan! Ett exempel är en motorrenovering för ca 100 000kr wink   
Bilen är redan nu i oerhört fint skick!..vågar allt påstå att den är i toppligan när det gäller "bästa skick i landet". Men som alltid, det finns såklart lite småmärken...i detta fallet 2st mindre PÅ HELA BILEN! wink 
Inredningen är i mint condition, inga fula märken eller skrap på stolar. Men störd som man är så ska min gode vän Patrik på Göteborg Vinyl Make Up få renovera stolarna... bara för att typ wink


Övrig info:
* Otroligt mycket dokumentation.
* 15000 mil på mätaren (egentligen mer än vad jag önskat, men den är som ny rakt igenom!).
* Färgkombination - Technoviolett med svart skinn.
* S50B32 (3.2L rak 6:a).
* 6vxl Getrag-låda.
* Eisenmann Race 2x76mm.
* Ac Schnitzer Kolfiberinsug.
* K&N Luftfilter med 102mm anslutning.
* K&N Vevhusfilter med 25mm anslutning till luftpumpen.
* 25% Lamelldiff
* Förbättrad ventilation i diffen genom ett 8mm hål med egenbyggt filter ( uppborrat från orginal 1,4mm som ofta är igensatt )
* Aluminiumdörrar - Samma som på M3 GT.
* FK Königsport Coiloversats - Ställbart i höjd & hårdhet.
* NOOZE Fjäderbensstag i kolfiber och aluminium.
mm.

Dags att presentera vrålåket! Här har ni den! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-ce50ac1f0c255360a2c137648e472e53.jpg
Här har vi utgångspunkten! Kommer förändras en aning i min ägo! wink


Mina planer för bilen hittils är följande: [/] = Beställt. [X] = Monterat.
[] PUTSA PUTSA OCH PUTSA! wink
[] 17" Style 39 eller 18" BBS LM.
[/] GT-läpp i vanlig plast.
[/] Originalemblem till huv och baklucka.
[] Originalnjurar.
[/] Originalbakljus med vita blinkers.
[/] Nya sidolister.
[] Åtgärda en liten buckla på vänster framskärm! Ska göras snarast.
[] Åtgärda en liten buckla på huven! Ska göras snarast.
[] Låta Patrik från Göteborg Vinyl Make Up färga om stolarna!..dom är dock redan i extremt bra skick! wink

Som ni märker vill jag ersätta endel av eftermarknadsdelarna med originaldelar, mer min smak.


Hoppas att så många som möjligt som följde mitt gamla projekt vill följa även detta projekt! Hoppas även jag lyckas rekrytera ett gäng nya följare också. Ta gärna en titt på min sida för att se fler bilder och läsa mer om bilen.

/David

Senast redigerat av D_Nilsson (8 mars 2013)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
morrisljung
6 mars 2013 · 10 Inlägg

Kommer följa detta projektet också då jag blev imponerad av arbetet du gjorde med den förra M3an!

Hellre en korthårig sjuksköterska
än en kort hårig sjuk sköterska!
D_Nilsson
6 mars 2013 · 754 Inlägg

morrisljung skrev:
Kommer följa detta projektet också då jag blev imponerad av arbetet du gjorde med den förra M3an!

Riktigt roligt att höra! smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Kollan
6 mars 2013 · 618 Inlägg

Prenumeration lagd direkt!

Men kromade njurar?? njaa wink

D_Nilsson
6 mars 2013 · 754 Inlägg

Kollan skrev:
Prenumeration lagd direkt!

Men kromade njurar?? njaa wink

Underbart att höra!
Kromade kanske är fel ordval, är ett gäng som reagerat nämligen!? big_smile Tänker på originalnjurar till E36 -97: http://www.garaget.org/?car=117313&image=2318851

Tänkte du på samma? wink

Senast redigerat av D_Nilsson (6 mars 2013)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Bmw-Erik BMW 4-ever
6 mars 2013 · 26 Inlägg

Ett projekt man klart ska följa smile

Mitsubishi Lancer Glxi "Farfars gamla lågmilare" (1993)
D_Nilsson
6 mars 2013 · 754 Inlägg

Bmw-Erik skrev:
Ett projekt man klart ska följa smile

Kul att höra Erik! smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
erikaeger
6 mars 2013 · 39 Inlägg

Summering:
- Högsta betyg på bilen (även om jag inte sett den live än wink )
- Tillagd som favorit
- Pren. lagd på denna tråd

Krav:
- Försök ha så matnyttiga (läs mkt bilder) uppdateringar som möjligt
- Uppdatera OFTA!!!!


MVH
Han som sålde sin till Åland...

smile

D_Nilsson
6 mars 2013 · 754 Inlägg

erikaeger skrev:
Summering:
- Högsta betyg på bilen (även om jag inte sett den live än wink )
- Tillagd som favorit
- Pren. lagd på denna tråd

Krav:
- Försök ha så matnyttiga (läs mkt bilder) uppdateringar som möjligt
- Uppdatera OFTA!!!!


MVH
Han som sålde sin till Åland...

smile

Haha, summeringen kan inte bli bättre ju wink Du får komma förbi och spana in den vettja!
Kraven skall följas till 110% wink

Köp tillbaka den ffs! big_smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
CarpeDiem German Engineering
7 mars 2013 · 9 081 Inlägg

Grattis till M3an, grabben smile Detta ska följas wink Angående fälgarna tycker jag att du ska ha 17" Style 39 smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
David_91
7 mars 2013 · 221 Inlägg

Prem lagd! smile

Doomberg
7 mars 2013 · 322 Inlägg

Riktigt fin BMW där ! smile

Prem lagd!

JohanssonN1
7 mars 2013 · 284 Inlägg

riktigt fin m3a wink du köpte den möjligtvis inte i nässjö?

Checka gärna in mitt bimmer projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256668/
Spar liv! Kör som en tjej.
jimpa00
7 mars 2013 · 309 Inlägg

Grattis till ett fint köp smile

BMW följer inte utvecklingen dom leder den !
Projekttråd BMW E30
BMW M3 E36 "Old School" (1995)
D_Nilsson
7 mars 2013 · 754 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Grattis till M3an, grabben smile Detta ska följas wink Angående fälgarna tycker jag att du ska ha 17" Style 39 smile

Tack så jättemycket! Kul att höra smile
Fälgarna är ett problem tyvärr! Av någon anledning så passar inte vilka fälgar som helst, tidigare ägare har haft problem med att hjulen tagit i fjäderbenen.
Får helt enkelt prova mig fram, i värsta fall får jag behålla dom här fälgarna hmm

/David

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
7 mars 2013 · 754 Inlägg

jetta_mannen skrev:
Prem lagd! smile

Underbart att höra! smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
7 mars 2013 · 754 Inlägg

Doomberg skrev:
Riktigt fin BMW där ! smile

Prem lagd!

Stort tack! smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
7 mars 2013 · 754 Inlägg

jimpa00 skrev:
Grattis till ett fint köp smile

Tack ska du ha! Jag är grymt nöjd smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
7 mars 2013 · 754 Inlägg

Lite nyheter!

Har börjat förbereda bilen inför besiktningen: ska göras så fort vädret tillåter:
* Tagit bort GT-läppen (mest för säkerhetsskull så man kommer över "alla hinder" hos bilprovningen).
* Lokaliserat ett mindre oljeläckage som nu är nu åtgärdat! Visade sig att det var en servoslang som satt löst! tongue
* Rengjort från den servoolja som läckt. Nu är det snustorrt och rent igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-c3b50e8cb3c7b8e972de709f2cde44c6.jpg
Lite fixande inför besiktningen!


Har även bestämt mig för att byta ut lite delar på bilen omgående.
"Shoppinglistan":
* Originalemblem till huv och bagagelucka - Sitter kolfiberemblem på nu.
* Nya sidolister - Dagens lister är lackade, vill ha originallister i plast.
* Originalbakljus - Klarglaslyktor som sitter på nu.
* GT-läpp i vanlig plast - Jag är inte förtjust i kolfiber för 5 öre! tongue

Så imorn (fredag 7/3) har jag planerat en tripp till Kungsbacka för att handla lite hos Schmiedmann! smile


Tänkte även dela med mig glädjen av den första tvätten! big_smile

Blev rejält smutsig, trots att vi drog den på släp hem till Göteborg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-96a7965678054b5416ac052600d3b7f1.jpg
Dags för första tvätten!

20-25 minuter senare! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-fdcc671d9b65dd2d9d3b868a47585bd4.jpg
Klar med första tvätten!

Gick även loss under huven!
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-b6f5d4228b51535ea69049cbb70a675a.jpg
Putsat upp motorrummet med Meguiars Engine Dressing!

Inredningen har jag inte hunnit fixa än, men det ska ordnas till helgen.

/David

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
7 mars 2013 · 754 Inlägg

JohanssonN1 skrev:
riktigt fin m3a wink du köpte den möjligtvis inte i nässjö?

Stort tack! smile Det stämmer att jag köpte den i Nässjö.

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang