Mack och Mervolics: "Good O'l Bastard" Volvo 244 GLT -83 **..äntligen är vi på väg igen..*

En 200-serie som kommer genomsyras av gammalt som nytt. Vissa kommer kanske avsky den, andra kanske kommer hålla med mig. Personligen är jag väldigt intresserad av R-Sport och dess era, och samma gäller Polestar..i alla fall deras färg.
  • 127 Följare
  • 239 525 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juli 2023
Bwonka
16 juni 2017 · 236 Inlägg

Prem lagd! Läst igenom delar av tråden och gillar stämningen och kamratligheten här. Fint med ny lack, vad ska det bli för kulör?

För övrigt är jag uppvuxen med 240. Som liten påg skjutsade mamma mig runt i en 244 DL -82 wink

Mack Forum- och sitemoderator
16 juni 2017 · 26 111 Inlägg

Bwonka skrev:
Prem lagd! Läst igenom delar av tråden och gillar stämningen och kamratligheten här. Fint med ny lack, vad ska det bli för kulör?

För övrigt är jag uppvuxen med 240. Som liten påg skjutsade mamma mig runt i en 244 DL -82 wink

Kul att höra att du gillar innehållet.
Är inte ett dugg duktig på att fixa eller laga något men jag tror och hoppas det är detta som gör tråden lite speciell och det folk tycker om. Man vill i alla fall ge det ett försök innan man lämnar bort det.
Hade gärna provat på att lacka själv, om det hade varit ekonomiskt försvarsbart. Då inräknar jag tid, plats att vara på och så vidare också, vilket tyvärr inte finns och inte verkar gå att finna som det är just nu.

Är för övrigt underbara vagnar. Charmiga och trevliga på sitt sätt. Långt ifrån världens bästa bilar men det kommer å andra sidan alltid finnas något bättre, vad man än söker sig till.
Växte själv upp i en vit 244 GL från -86, hehe, så känner igen mig!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Bwonka
17 juni 2017 · 236 Inlägg

Mack skrev:
Kul att höra att du gillar innehållet.
Är inte ett dugg duktig på att fixa eller laga något men jag tror och hoppas det är detta som gör tråden lite speciell och det folk tycker om. Man vill i alla fall ge det ett försök innan man lämnar bort det.
Hade gärna provat på att lacka själv, om det hade varit ekonomiskt försvarsbart. Då inräknar jag tid, plats att vara på och så vidare också, vilket tyvärr inte finns och inte verkar gå att finna som det är just nu.

Är för övrigt underbara vagnar. Charmiga och trevliga på sitt sätt. Långt ifrån världens bästa bilar men det kommer å andra sidan alltid finnas något bättre, vad man än söker sig till.
Växte själv upp i en vit 244 GL från -86, hehe, så känner igen mig!

Huvudsaken är att man har en vilja och försöker så gott man kan! Har själv en SAAB 9000 som jag donar med, projekttråd finns. Komplett billackering? Gud nej, absolut inget jag skulle ge mig på heller haha.

Som du säger är de inget under av komfort, körglädje eller design men det är det som är charmen smile Mamma sålde sin 244 runt 2002 till förmån för en Avensis -99. Var inte så gammal då men den var bra mycket modernare och bekvämare på alla vis tyckte mamma.

Farfar däremot körde sin senapsgula 142:a -74 som han köpte ny fram tills han gick bort för några år sedan. B20:an och BW-35-automaten gick alla år och nästan 40 000 mil utan större bekymmer. Helt fantastiskt vad slitstarka gamla Volvos är.

Mack Forum- och sitemoderator
17 juni 2017 · 26 111 Inlägg

Bwonka skrev:

Mack skrev:
Kul att höra att du gillar innehållet.
Är inte ett dugg duktig på att fixa eller laga något men jag tror och hoppas det är detta som gör tråden lite speciell och det folk tycker om. Man vill i alla fall ge det ett försök innan man lämnar bort det.
Hade gärna provat på att lacka själv, om det hade varit ekonomiskt försvarsbart. Då inräknar jag tid, plats att vara på och så vidare också, vilket tyvärr inte finns och inte verkar gå att finna som det är just nu.

Är för övrigt underbara vagnar. Charmiga och trevliga på sitt sätt. Långt ifrån världens bästa bilar men det kommer å andra sidan alltid finnas något bättre, vad man än söker sig till.
Växte själv upp i en vit 244 GL från -86, hehe, så känner igen mig!

Huvudsaken är att man har en vilja och försöker så gott man kan! Har själv en SAAB 9000 som jag donar med, projekttråd finns. Komplett billackering? Gud nej, absolut inget jag skulle ge mig på heller haha.

Som du säger är de inget under av komfort, körglädje eller design men det är det som är charmen smile Mamma sålde sin 244 runt 2002 till förmån för en Avensis -99. Var inte så gammal då men den var bra mycket modernare och bekvämare på alla vis tyckte mamma.

Farfar däremot körde sin senapsgula 142:a -74 som han köpte ny fram tills han gick bort för några år sedan. B20:an och BW-35-automaten gick alla år och nästan 40 000 mil utan större bekymmer. Helt fantastiskt vad slitstarka gamla Volvos är.

Precis! Ska spana in din tråd så fort jag hinner. Är ju själv lite inne på Saab också faktiskt. Eller ja, har blivit snarare. Men bättre sent än aldrig..

Glömde nämna färgen, vilken färg det blir. Blir som original, dvs silvergrå eller ljusgrå..kärt barn har många namn. Dels därför att det är ett mindre jobb att bara göra en utvändig lackering men också för att jag tycker den är ganska snygg. Har haft en röd 240, två mörkgråa 240is och en kalsongblå 240 och nu denna..och alla färger har ju sin charm.
Tror det blir bra med grått/silvergrått.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
21 juni 2017 · 26 111 Inlägg

Update!

170621




I väntan på att saker ska hända så kan man alltid sitta hemma och pyssla lite.
Sist jag var "hem" så plockade jag med mig fem mer eller mindre kompletta framlyktor som man hade liggande. Ärligt talat så hade jag mig veterligen bara ett par så vete sjutton vart de andra har kommit ifrån, men de har ju legat uppe på andra våningen i en gammal ladugård så kanske där kom förbi ett vänligt troll..vad vet jag.
Hursomhelst.

Blir lite delar när man plockar isär dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-118e267e160f54f7fba2b4cadb3844f0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-22ff48c4d62d5f24b2e3634e477996ad.jpg

Av dessa fem plockade jag ganska precis ihop ett komplett sett som borde gå att montera ihop. Ska bara putsa upp dem först. Dessutom ska sargarna få sig lite lack tänkte jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-680c4f46f0aa37be8ba6c5c0b9ae26fb.jpg

Funderar även på om jag ska lacka insidan av lyktorna, vad tycker ni?
Gjorde detta på en tidigare 240 och tyckte det såg ganska bra ut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/688733_s1ea7j.jpg


Edit: Jäklar, nu när jag tittar över allt som kunde sparas så är det bara en blinkers som är hel. Själva insatsen alltså. De andra är spruckna och jävliga. Fasen. Måste hitta en till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Djo
22 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Hört nå om skuffen ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
22 juni 2017 · 26 111 Inlägg

Djo skrev:
Hört nå om skuffen ?

Hade gubben svarat på telefon så hade det ju varit enkelt, men må åka upp dit.
Har tänkt göra det till veckan. Försöker slå flera flugor i en smäll vid varje resa.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Djo
23 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Okej jag vile bara fråga smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
23 juni 2017 · 26 111 Inlägg

Djo skrev:
Okej jag vile bara fråga smile

Hehe, lugnt!
I och med helgen nu så blev det långa nätter. Och långa nätter gör att man inte orkar iväg när man väl vaknar så det blev som inte så mycket gjort tyvärr. Hade ju hjälpt om gubben hade svarat på telefon men måste åka upp dit..och helt enkelt hoppas på att han är där när man väl kommer dit.
Men nu har man i alla fall skrapat ihop några ärenden man kan ta på samma gång, så bara helgen har varit så blir det en tur, så får vi ta det därifrån sen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Djo
23 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Mack skrev:

Djo skrev:
Okej jag vile bara fråga smile

Hehe, lugnt!
I och med helgen nu så blev det långa nätter. Och långa nätter gör att man inte orkar iväg när man väl vaknar så det blev som inte så mycket gjort tyvärr. Hade ju hjälpt om gubben hade svarat på telefon men måste åka upp dit..och helt enkelt hoppas på att han är där när man väl kommer dit.
Men nu har man i alla fall skrapat ihop några ärenden man kan ta på samma gång, så bara helgen har varit så blir det en tur, så får vi ta det därifrån sen.

Blir bra det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
27 juni 2017 · 26 111 Inlägg

Update!

170627




När man har en förhållandevis bra natt på jobbet så får man passa på och smita iväg och få någonting gjort under följande eftermiddag.
I och med att jag igår kunde hämta upp den beställda listen till takluckan så blev det idag en resa upp till Benkis..som man besviket upptäckte inte var där. För en gångs skull så är han inte där..men lämnade i alla fall av såväl list som kofångare - som blev hämtad uppe hos farsan just innan - varvid det bara var att vända upp till farsan igen.
Stökade undan lite grejer där uppe. Kan behövas efter allt som har hänt. Så mycket utspritt överallt nu att både han och min farbror håller på och blir galna..men det får dom banne mig ta.
På vägen tillbaka hem så svängde jag ändå förbi Benkis..och då var han plötsligt där! Woho!

Han berättar då för mig att han av en händelse hade svängt förbi en gammal verkstad alldeles i närheten och runt den står en hel hög med Volvosar. Jag råkar veta om detta sedan länge då jag är på sätt och vis släkt med ägaren till denna verkstad, men vi har ingen vidare kontakt med varandra varför jag bara ignorerat den här faktan.
Dock for vi dit och mycket riktigt står en hel hög med Volvosar där. De flesta är av 700-serien, men åtmindstone fem utav dessa parkerade vagnar är av 200-serien, varav i alla fall tre har bakluckor som kan - och bör - passa min.
Så vi kom överens om att jag ska jaga min släkting i hopp om att få köpa en lucka därifrån.
Är ju som enklare, och billigare, att frakta en därifrån  - cirka hundra eller hundrafemtio meter - än att köpa en som måste fraktas med Bussgods eller dylikt.

Ska även beställa plåten. Kom överens om att det behövs bara till ena sidan. Perfekt!

Sakta men säkert.


Edit: Baklucka troligen fixad. Fick tag i min släkting alldeles nyss och han skulle skruva lös en i morgon.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
28 juni 2017 · 26 111 Inlägg

Update!

170628



Då var tröskelplåten också beställd.
Nu jäklar. Hoppas bara det blev rätt sida..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Bwonka
14 november 2017 · 236 Inlägg

Hur går det med 240in? smile

Mack Forum- och sitemoderator
15 november 2017 · 26 111 Inlägg

Bwonka skrev:
Hur går det med 240in? smile

Tjena!
Bra fråga. Har hänt en del sen jag uppdaterade sist men inte mycket av "värde" direkt.

För det första blev det ingen skuff från verkstaden jag tidigare nämnde. Efter månader - ja MÅNADER - av jagade efter min släkting som äger nämnda verkstad så kom jag ut från detta på noll-sidan.
Antingen så visade det sig att den tänkta luckan var skev, eller så ville han inte plocka av den för bilen var för komplett eller så slutade det med att han inte ens ägde bilen och därför inte kunde göra något.
Suck.

Sen så gav ju V70:in upp. Gick inte genom besiktningen och det ska bli alldeles för dyrt att reparera för undertecknad varför den ställdes av och jag letade något annat.
Tyvärr har man ju inte hunnit spara tillräckligt för att man ska nå de där bilarna man verkligen vill ha, men under letandets gång så fann jag en annons på en Volvo 244..som är av samma årsmodell, har samma färg och börjar därför till och med på samma bokstav i regnummret som denna GLT.
Detta betyder att den också delar samma huv och...tamtadaaaa..baklucka!
Blev ett köp. Dock hade den ett problem och det var att den läckte vatten. Tidigare ägare hade kört runt med detta länge och bara fyllt på vatten när det behövts..så han var i alla fall noga med att förklara detta för mig innan köpet - snällt nog - men han visste inte vad problemet exakt var.

Ett par dagar efter köpet läcker bilen vatten som om den inte har några kylarslangar monterade ungefär. Allt man hällde i rann i en stråle rakt ner, och det har då pågått felsökningar och kvalificerade gissningar från mer än hjälpsamma vänner som ställt upp och försökt hjälpa till. Visade sig efter inte så mycket om och men att vattenpumpen var..ûberdålig. Min vän Adde tryckte på en kylarslang och en stråle med vatten sprutade rakt ut från pumpen..så pumpen blev bytt men ändå fortsatte det och rann.
Här har det varit mycket fram och tillbaka..Adde trodde det var spricka i blocket och jag höll med så en ny motor införskaffades, men Adde fick mycket att göra och jag som nu har varit utan bil i fem - ja FEM långa veckor - ville ha det gjort typ i går, gav bort projektet till en kollega som sysslar med folkrace i hopp om bättring.
Alltså..jag gav inte bort bilen..bara lät han hoppa in och hjälpa mig. Motorn fraktades dit och det införskaffades grejer..som nu visat sig kanske inte behövas för felet verkar i nuläget vara att vattenröret till pumpen  - det på baksidan - monterades fel och därför läckte.
Så snart..snaaaart, inom några dagar..har jag åter igen - förhoppningsvis! - en bil igen.

Så tanken, summa summarum, är att jag ska skifta baklucka från denna - som är ytterst fin - till den från GLT:n. Denna GL är i långt sämre skick än GLT:n, om än att den kanske har några grejer till som kommer att bytas rakt av. Vi får se..

Så det är ungefär här vi är nu.
Billös..ett tag till. Men snart så.

Bilder kommer bara jag får bilen tillbaka!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Djo
15 november 2017 · 10 157 Inlägg

Fint det löste sig med skuff smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
15 november 2017 · 26 111 Inlägg

Djo skrev:
Fint det löste sig med skuff smile

Jo, blev fasen lite orolig där ett tag om jag skulle hitta en eller inte.
I närheten alltså, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Djo
16 november 2017 · 10 157 Inlägg

Mack skrev:

Djo skrev:
Fint det löste sig med skuff smile

Jo, blev fasen lite orolig där ett tag om jag skulle hitta en eller inte.
I närheten alltså, hehe.

Ja jo haha vetetusan hur man skulle kunna skicka nå dylikt wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
16 november 2017 · 26 111 Inlägg

Djo skrev:

Mack skrev:

Djo skrev:
Fint det löste sig med skuff smile

Jo, blev fasen lite orolig där ett tag om jag skulle hitta en eller inte.
I närheten alltså, hehe.

Ja jo haha vetetusan hur man skulle kunna skicka nå dylikt wink

Jo men precis. Och hade ingen större lust att åka och hämta med sånt avstånd heller, haha.
Men attan alltså, att det är så svårt idag att finna de rätta delarna!
Har verkligen sinat när det kommer till delar till 240.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Tampongpunkarn
16 november 2017 · 786 Inlägg

Mack skrev:

Djo skrev:

Mack skrev:

Jo, blev fasen lite orolig där ett tag om jag skulle hitta en eller inte.
I närheten alltså, hehe.

Ja jo haha vetetusan hur man skulle kunna skicka nå dylikt wink

Jo men precis. Och hade ingen större lust att åka och hämta med sånt avstånd heller, haha.
Men attan alltså, att det är så svårt idag att finna de rätta delarna!
Har verkligen sinat när det kommer till delar till 240.

Tycker folk Slaktar dem hela tiden inom svea rikets gränser, Eller hoppar sönder dem och använder dem till traktorer sad

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Djo
16 november 2017 · 10 157 Inlägg

Tampongpunkarn skrev:

Mack skrev:

Djo skrev:

Ja jo haha vetetusan hur man skulle kunna skicka nå dylikt wink

Jo men precis. Och hade ingen större lust att åka och hämta med sånt avstånd heller, haha.
Men attan alltså, att det är så svårt idag att finna de rätta delarna!
Har verkligen sinat när det kommer till delar till 240.

Tycker folk Slaktar dem hela tiden inom svea rikets gränser, Eller hoppar sönder dem och använder dem till traktorer sad

Kommit ut en "vintebil" i stan en 76a dom stog och stampade in taket på den ren idioti, tyvärr blir man inte ens förvånad längre. Dagens ungdom är förlorad.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang