Körde 9 mil UTAN kylarvätska?

Johanness
9 juni 2013 · 853 Inlägg

Hej.

Klantat till mig något enormt, men kört 9 mil utan kylarvätska. Då menar jag, helt tomt.

Nålen till värmen låg på mitten hela tiden, delvis normal motortemp.
Men på slutet så fick jag ingen värme i kupén, men motortemp. stod normalt.

Visar motortempen fel? (i och med att jag inte fick värme i kupen)
Tror ni bilen tagit skada?

Volvofarfar
9 juni 2013 · 1 312 Inlägg

Inte en chans att du åkt 9 mil HELT utan kylarvätska!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Johanness
9 juni 2013 · 853 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Inte en chans att du åkt 9 mil HELT utan kylarvätska!

Helt sant. Då det rinner rakt igenom kylaren och hade inget annat val. Allt kylarvätska rinner bokstavligt talat rakt igenom.

Senast redigerat av Johanness (9 juni 2013)

bmx
9 juni 2013 · 7 100 Inlägg

beror på hur du har kört.har du kört bara landsväg alltså så du har haft bra fart hela tiden så är de nog ingen fara,för då har den fått kylning ifrån fartvinden.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Johanness
9 juni 2013 · 853 Inlägg

bmx skrev:
beror på hur du har kört.har du kört bara landsväg alltså så du har haft bra fart hela tiden så är de nog ingen fara,för då har den fått kylning ifrån fartvinden.

Låg konstant 90, raka spåret hela vägen hem.

Nybergrobin
9 juni 2013 · 2 377 Inlägg

Vad är det för bil då?

Johanness
9 juni 2013 · 853 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Vad är det för bil då?

En Land rover freelander, 2.0 diesel, 1998

humancentipede
10 juni 2013 · 34 Inlägg

land rover ska väl va gjorda för att klara extrema förhållanden, precis som talibantoyotan smile

krakus
10 juni 2013 · 360 Inlägg

Äldre dieslar klarar sig långt!!!

Hade en gång en 245 Volvo. Diesel. Körde både utan olja som kylvätska. Circa 10 mil innan jag fattade.
Slangen vid kylaren gått. Och oljan kollade man sällan.

Det var bara att fylla på och köra vidare!
Dieslar smörjer med dieseln. Kyler med vinden.  Dock tror jag INTE en nyare skulle klara av det!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juni 2013 · 17 379 Inlägg

Kylvätskan värmer även kupén, ingen vätska=ingen värme. Så lite var det nog kvar. Kör på. Den kan ha klarat sig. Tempmätaren borde fallit i botten eller topp om den inte fick något vatten att mäta.

Tror du hade tur där... Inget jag hade vågat mig på i morsans BMW direkt :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krakus
10 juni 2013 · 360 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Kylvätskan värmer även kupén, ingen vätska=ingen värme. Så lite var det nog kvar. Kör på. Den kan ha klarat sig. Tempmätaren borde fallit i botten eller topp om den inte fick något vatten att mäta.

Tror du hade tur där... Inget jag hade vågat mig på i morsans BMW direkt :-)

I ingen av modernare bilar tror jag! wink

Klii
10 juni 2013 · 195 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Tror du hade tur där... Inget jag hade vågat mig på i morsans BMW direkt :-)

Nää det ska du nog helst låta bli! Testade en gång med polarens 535 och den höll knappt 3 mil smile

OnT: Det är nog ingen fara så länge nålen har varit på normaltemp hela tiden, så det är bara fixa problemet med läckan och köra vidare smile

Elving_
10 juni 2013 · 675 Inlägg

Anledningen till att tempmätaren visade normal temperatur är att den inte hade någon vätska att mäta.

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
krakus
10 juni 2013 · 360 Inlägg

Har motorn skurit, märks det direkt! Antingen vägrar den röra sig eller har ingen ork alls!

JonR
10 juni 2013 · 3 259 Inlägg

Skulle nog vilja påstå att moderna dieslar skulle klara sig en bra bit utan vatten då dom inte genererar lika mycket värme som en gammal diesel. Tex en passat som jag köpte (-02 1.9tdi) kördes en hel sommar med rasad vattenpump(plastdrev som lossnat från axeln) utan att koka, jag körde den bara nån vecka innan jag fixade den då jag köpte den på hösten så det blev lite kallt utan värme! smile

Mvh Jon

Senast redigerat av JonR (10 juni 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang