Opel Insignia 2011 CDTI 2.0 - Motorn dör vid högre farter.

p-3 GRAB LIFE BY THE HORNS !!
16 juni 2013 · 103 Inlägg

Min Opel Insignia diesel började krångla riktigt orenligt igår och tänkte kolla här om ni har några idéer vad det kan vara som är fel.

När jag kör i motorvägsfart så slår motorn av sig och "dags att göra service" skylten dyker upp, och då det är en automat så går det inte att starta om motorn medans man rullar då bilen måste vara i park-läge för att kunna starta om.

När jag väl sedan provar starta motorn igen så går den igång direkt utan några protester men dör igen efter några minuters körning på motorväg, kör jag på landsväg så fungerar bilen hur fint som helst.

Kollade även om det fanns några felkoder med hjälp av ODBC scanner men inga koder finns i minnet.

Tacksam för svar.

CrossOver_Man
9 oktober 2013 · 27 Inlägg

Hej!

Har varit med om liknande med min Insignia 2,0 CDTI, Automat på E4 utanför linköping. Min varnade dessutom för hög värme av motorn, överhettad, fast den var aldrig överhettad, den var kall. Hann köra i 4min, f.om. att jag startade den till den dog. Så den kan omöjligt blivit varm. Slog på tändningen efter att jag stannat då var tempen normal och inga lampor lyste. Konstigt. Fast jag kunde inte starta upp min igen för vidare körning. Fick dessvärre ringa  assitancekåren.

Räckte med en uppdatering av mjukvara hos Opel verkstaden.

Fick aldrig konkret veta vad felet var, för de själva visste inget heller sa dem.
BIVA linköping, aukt. opel verkstad - dålig service fick jag. Oengagerade verkade dem vara. Fick ringa i 4dagar för att be dem börja jobba med min bil, för där dog den och jag bor inte i Linköping så över en vecka tog det innan de uppdaterade den, som tog ca 2min för dem. Dåligt biva mkt dåligt. De borde åtminstånde veta vad felet var.

Så hoppas detta var till hjälp

traskalle
18 november 2018 · 30 Inlägg

p-3 skrev:
Min Opel Insignia diesel började krångla riktigt orenligt igår och tänkte kolla här om ni har några idéer vad det kan vara som är fel.

När jag kör i motorvägsfart så slår motorn av sig och "dags att göra service" skylten dyker upp, och då det är en automat så går det inte att starta om motorn medans man rullar då bilen måste vara i park-läge för att kunna starta om.

När jag väl sedan provar starta motorn igen så går den igång direkt utan några protester men dör igen efter några minuters körning på motorväg, kör jag på landsväg så fungerar bilen hur fint som helst.

Kollade även om det fanns några felkoder med hjälp av ODBC scanner men inga koder finns i minnet.

Tacksam för svar.

Hej!
Råkade ut för exakt samma sak igår på väg hem från Arlanda.
Tänkte höra om du hittade vad felet var?

Mvh Oskar

zzr94092
18 november 2018 · 4 378 Inlägg

Bränslefiltret? Börja med att byta det.

traskalle
18 november 2018 · 30 Inlägg

zzr94092 skrev:
Bränslefiltret? Börja med att byta det.

Möjligt men jag är tveksam.
Jag åkte ca 20 mil och ibland blev det "dags för service" och kraftigt begränsad gasrespons efter 30 sekunder (efter omstart) och vissa gånger gick den ett par mil. Bilen är servade för 20 dagar sedan.

Ger lite mer info om hur jag upplevde problemet.
Direkt efter uppstart gick den som den ska (bilen är en diesel dubbelturbo) men sen plingade det till och "dags för service" dök upp. Då var det som att den bara gav 10% av effekten. Den tappade fart även när vägen var plan oavsett växel.
Upplever även att den inte drar från bott utan vaknar till liv först vid 3000 varv.

Presidento Of World
18 november 2018 · 3 306 Inlägg

Kolla lite slangar och rör (brukar läcka) och då går den i felsäkert läge.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Adam950
19 augusti 2022 · 1 Inlägg

traskalle skrev:

zzr94092 skrev:
Bränslefiltret? Börja med att byta det.

Möjligt men jag är tveksam.
Jag åkte ca 20 mil och ibland blev det "dags för service" och kraftigt begränsad gasrespons efter 30 sekunder (efter omstart) och vissa gånger gick den ett par mil. Bilen är servade för 20 dagar sedan.

Ger lite mer info om hur jag upplevde problemet.
Direkt efter uppstart gick den som den ska (bilen är en diesel dubbelturbo) men sen plingade det till och "dags för service" dök upp. Då var det som att den bara gav 10% av effekten. Den tappade fart även när vägen var plan oavsett växel.
Upplever även att den inte drar från bott utan vaknar till liv först vid 3000 varv.

Har du hittat felet eftersom jag har samma problem?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang