Passat Diesel -08 140hk som rycker, någon som vet varför?

Lasse100
30 juni 2013 · 6 Inlägg

Hej alla, hoppas få lite hjälp från någon kunnig och vänlig person.

Jag har en Passat Diesel -08 140 hk som rycker i motorn emellanåt. Så här uppkommer felet:

- Bilen rycker vid jämt gaspådrag och utan belastning på motorn när motorn blivit varm. När man trycker ner gasen, t.ex vid uppförsbacke försvinner ryckningarna.

- Det händer bara när motorn är varm. När den är kall så går den perfekt.

- På tomgång går den perfekt.

- Om man stannar bilen, och stänger av motorn, och startar upp den igen så går den sen perfekt, hur länge som helst tills dess att man stänger av bilen helt och motorn svalnat och blivit kall. Då kan det dyka upp igen när motorn blir varm igen.

- Det händer kanske 3 ggr per vecka. (kör bilen i princip varje dag.)

Jag har givetvis haft inne den hos VW och fick till svar ungefär så här, Citat: Ja hörru du du, vi har provkört, felsökt och läst av minnet men hittar inget. Visst kan vi börja byta grejer men vi vet inte vad. Och du får betala tills vi hittat rätt pryl att byta. Slut citat. Känns inge vidare....

Den har gått ca 12 000 mil och är servad enl. plan.

Nån vänlig duktig person som kan tipsa mig?

Tack på förhand!

//Lasse

Tobbetdi Diesel ska man ha!
30 juni 2013 · 482 Inlägg

Har du DSG eller manuell låda?

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Lasse100
30 juni 2013 · 6 Inlägg

Hej!

Manuel låda.

//L

mb_pucken
30 juni 2013 · 5 083 Inlägg

Be verkstaden kolla dina spridare och om någon kompenserar. Läckande spridare brukar kunna ge ryckningar.
Har du hört om den knackar något ovanligt vid obelastad eller belastad motor? Behöver inte vara mycket.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lasse100
30 juni 2013 · 6 Inlägg

ok, kolla spridare, där har vi kanske en grej att gå vidare med. Är det något som de kan kolla enkelt?

Jag har inte noterat att den knackar mer än vanligt vid en diesel.

//L

Edit: om det är läckande spridare, borde inte motorn rycka varje gång jag kör den då? Nu är det ju kanske varannan samt enbart när den blivit varm.

Senast redigerat av Lasse100 (30 juni 2013)

mb_pucken
30 juni 2013 · 5 083 Inlägg

Lasse100 skrev:
ok, kolla spridare, där har vi kanske en grej att gå vidare med. Är det något som de kan kolla enkelt?

Jag har inte noterat att den knackar mer än vanligt vid en diesel.

//L

Edit: om det är läckande spridare, borde inte motorn rycka varje gång jag kör den då? Nu är det ju kanske varannan samt enbart när den blivit varm.

ja har man rätt grejjor så är det enkelt smile pluggar bara i datorn och går in på ett mätvärde och kollar med bilen på tomgång smile

Nja det kanske du har rätt i att den borde. det brukar i alla fall komma på varma motorer smile ska lyssna lite på jobbet i morgon så kanske ja kan komma med nått mera tips smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lasse100
30 juni 2013 · 6 Inlägg

Ytterst hyggligt av dig!

påminner också om detta:

- Om man stannar bilen, och stänger av motorn och tändningen, och startar upp den igen så går den sen perfekt, hur länge som helst.

- tills dess att man stänger av bilen helt och motorn svalnat och blivit kall. Då kan det dyka upp igen när motorn blir varm igen.

- Det händer kanske 3 ggr per vecka. (kör bilen i princip varje dag.)

xXSammy
1 juli 2013 · 6 566 Inlägg

När böts bränslefiltret senast?
Vilken diesel kör du med?

De/Dem
Lasse100
1 juli 2013 · 6 Inlägg

Vanlig diesel från Statoil.

Bränslefiltret byttes när bilen gått 8600 mil, alltså för ca 4000 mil sedan.

xXSammy
1 juli 2013 · 6 566 Inlägg

Börja med det, billigare än att hålla på bråka med spridarna det första man gör.

Om du är händig kan du också plocka bort EGR:en och kolla efter onödigt massor med sot, brukar också få bilar att rycka och ha sig.

De/Dem
Lasse100
1 juli 2013 · 6 Inlägg

hej igen alla hyggliga som hjälper till big_smile

Ok, nu har vi följande möjliga scenarion:

1: EGR.en, kolla efter för mycket sot.

2: Bränslefiltret,

3: läckande spridare, kollas med analys verktyg

Jag hittade nedanstående på ett annat forum, vad tror ni om det? det stämmer in bra förutom att jag inte kan påminna mig om något vinande ljud.

"- Ryckig gång, speciellt vid 1700-2500 varv och jämn fart/ lite acc. Visade sig vara en tryckslang mellan turbo och intercoolern som delat sig i en skarv, hörde tydligt pysande ljud om man gasade och körde mellan hus eller liknande med nerdragra rutor. Blev värre och värre tills slangen slutligen släppte = "

Där på det forumet så var det också mycket diskussioner om diesel pump vid liknande fel. Hur kollar man den?

Tack igen

Lasse

xXSammy
1 juli 2013 · 6 566 Inlägg

Skadar aldrig att kolla för mycket, mer än tidsmässigt.

De/Dem
Cyklop
2 juli 2013 · 1 277 Inlägg

Inte ovanligt att rören delar sig och då kan dom symptomen uppkomma, synd att dom inte kan köra med slangklämmor ist.

FyraG
22 oktober 2013 · 1 Inlägg

Lasse100- har du löst problemet?Har exakt samma fel som du beskriver på min långmilare! Hoppas på en billig lösning annar blir det skroten

qwertz
11 oktober 2014 · 1 Inlägg

mb_pucken skrev:
Be verkstaden kolla dina spridare och om någon kompenserar. Läckande spridare brukar kunna ge ryckningar.
Har du hört om den knackar något ovanligt vid obelastad eller belastad motor? Behöver inte vara mycket.

Jag har något liknande symptom på min Passat -11 med 1,6 TDI motorn. Den rycker om man ligger på jämn och lätt gas mellan 1000-1200 varv. Men den drar helt ok om man trampar på gasen, då märker man ingenting.

Däremot så knackar den vid låga varv ibland, riktigt högt dieselljud. Eftersom du skrev som du gjorde, frågade om den knackade, så undrar jag bara vad det ev. kan innebära. Tacksam för lite input!

Bilen visar inga felkoder heller.

Prillan123
30 juni 2020 · 1 Inlägg

Lasse100 skrev:
hej igen alla hyggliga som hjälper till big_smile

Ok, nu har vi följande möjliga scenarion:

1: EGR.en, kolla efter för mycket sot.

2: Bränslefiltret,

3: läckande spridare, kollas med analys verktyg

Jag hittade nedanstående på ett annat forum, vad tror ni om det? det stämmer in bra förutom att jag inte kan påminna mig om något vinande ljud.

"- Ryckig gång, speciellt vid 1700-2500 varv och jämn fart/ lite acc. Visade sig vara en tryckslang mellan turbo och intercoolern som delat sig i en skarv, hörde tydligt pysande ljud om man gasade och körde mellan hus eller liknande med nerdragra rutor. Blev värre och värre tills slangen slutligen släppte = "

Där på det forumet så var det också mycket diskussioner om diesel pump vid liknande fel. Hur kollar man den?

Tack igen

Lasse

Ser att inlägget är några år gammalt. Men nu har jag ungefär samma symptom på min passat från 2011.

Kom du fram till nån lösning?

Christian S
30 juni 2020 · 4 815 Inlägg

ts har inte varit inloggad på 7 år wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang