Guide: bygga billjud SAAB 9-3 2003-2006

heediin
25 juli 2013 · 39 Inlägg

tack de vart guld värt nu skall de byggas :-D

Klart man tycker om hästar så länge de stannar under huven ;-)
bengi
25 juli 2013 · 404 Inlägg

heediin skrev:
tack de vart guld värt nu skall de byggas :-D

Grymt! Lycka till!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
25 juli 2013 · 404 Inlägg

Länka gärna till era byggen när ni använder guiden!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
heediin
25 juli 2013 · 39 Inlägg

tja du har inte möjligtvis en bild på hur du loopa fiber:n ? menar du att du tar ur själva kablarna ur kontaktstycket så du håller endast i kablarna och sedan kör in "röret" eller hur menar du ? tänkte bara dubbel kolla så de inte blir fel imorn smile

Klart man tycker om hästar så länge de stannar under huven ;-)
Nordmark *.*
25 juli 2013 · 54 Inlägg

om det blir fel startar väl inte bilen?
ganska enkelt sätt att se big_smile

EDIT: bilen startar även om fibern till cd-spelaren är urkopplad, dock om huvudenhetens fiber är bortkopplad startar ej bilen. så tror jag det skall vara smile

Senast redigerat av Nordmark (26 juli 2013)

Gó?
bengi
25 juli 2013 · 404 Inlägg

heediin skrev:
tja du har inte möjligtvis en bild på hur du loopa fiber:n ? menar du att du tar ur själva kablarna ur kontaktstycket så du håller endast i kablarna och sedan kör in "röret" eller hur menar du ? tänkte bara dubbel kolla så de inte blir fel imorn smile

Så här enkelt!
Sätt in dem i röret så här, mot varandra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-17fa8904e7f755f0c18f6aced00b4805.jpg

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
Perb67
25 juli 2013 · 79 Inlägg

Du ska ta loss fiberkablarna och du kan låta plastplupparna i ändarna sitta kvar. Sen matar du in dem i ett rör, som passar så bra det går, så att de ligger "nos mot nos". Sen ser du till att dom inte kan krypa isär (med t ex krympslang). Då ska det funka.

Edit: Bengi hann före.

Senast redigerat av Perb67 (25 juli 2013)

heediin
26 juli 2013 · 39 Inlägg

tack smile

Klart man tycker om hästar så länge de stannar under huven ;-)
Perb67
24 augusti 2013 · 79 Inlägg

Tog lite bilder på hur det blev i min bil: http://imgur.com/a/Bj26P

Sandvikenssnabbaste
24 augusti 2013 · 95 Inlägg

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=52059 såhär blev det i min, fattas dock lite bilder  som jag inte har tagit än men det kommer såfort jag orkar tongue

Baaldeer
3 oktober 2013 · 3 Inlägg

Får inget liv i min nya stereo! ska man skarva sig in på +12v som går in i CD spelaren (samma med jord) och ta ström därifrån in till den nya stereon eller har jag fel?

Sandvikenssnabbaste
3 oktober 2013 · 95 Inlägg

Baaldeer skrev:
Får inget liv i min nya stereo! ska man skarva sig in på +12v som går in i CD spelaren (samma med jord) och ta ström därifrån in till den nya stereon eller har jag fel?

Jopp, och tändningsström tog jag från cigg-tändaren nedanför

Jockk3
4 oktober 2013 · 1 426 Inlägg

bra guide lätt för en nybörjare att följa den

bengi skrev:
Kan varmt rekommendera Pioneer DEH-6400Bt
Spelar bra och har allt man behöver plus att den kan lysa grönt

ja men då måste man ju köpa den, inte många enheter som kan lysa grönt yikes

moonblaster
4 oktober 2013 · 2 Inlägg

Underbar guide! Men jag klurar fortfarande på vart jag ska skarva in mig.. Jag har AS3 (antar jag, Nav & allt. Ingen bluetooth eller SIMkortsläsare..) Går det att fixa bild så jag inte gör fel? Har ett par Kicker KS693or som ska in.. Eller ptja, skulle väl egentligen behöva veta vilket slutsteg jag ska ha också, en ren jävla djungel..

Satte Kicker KS65'or i dörrarna men tyckte fan inte det blev någon förbättring alls. Prova isolera kanske?

Perb67
4 oktober 2013 · 79 Inlägg

moonblaster skrev:
Satte Kicker KS65'or i dörrarna men tyckte fan inte det blev någon förbättring alls. Prova isolera kanske?

Jag skulle säga att uppgradering är meningslöst utan att dämpa dörrarna. Har kört med Silent Coat, dubbla lager på ytterplåten och sedan ett lager på alla plåtytor inåt och även dörrsidorna.

Baaldeer
4 oktober 2013 · 3 Inlägg

Tack! fick liv i den nu. ända problemet nu är att inget ljud kommer från den nya stereon till högtalarna...
har kopplat lågnivå från nya stereon till nya steget och högtalarkablar därifrån men ända inget ljud hmm

Perb67
4 oktober 2013 · 79 Inlägg

Baaldeer skrev:
Tack! fick liv i den nu. ända problemet nu är att inget ljud kommer från den nya stereon till högtalarna...
har kopplat lågnivå från nya stereon till nya steget och högtalarkablar därifrån men ända inget ljud hmm

Glömt remote-kabeln?

Baaldeer
4 oktober 2013 · 3 Inlägg

oh shit vad dum man kan känna sig...  ne det var inte det, hade glömt koppla på steget till batteriet. ljud och allt är klart nu:) nu återstår bara loopningen fibern. Det finnns ju ett par som går in i gamla cd spelaren och en som går in i HU (inte säker på namnet) men vilken av dom är det man ska loopa för att få ljud som blinkers etc?

Perb67
4 oktober 2013 · 79 Inlägg

Baaldeer skrev:
oh shit vad dum man kan känna sig...  ne det var inte det, hade glömt koppla på steget till batteriet. ljud och allt är klart nu:) nu återstår bara loopningen fibern. Det finnns ju ett par som går in i gamla cd spelaren och en som går in i HU (inte säker på namnet) men vilken av dom är det man ska loopa för att få ljud som blinkers etc?

Nu har jag inte läst exakt hur du har gjort men loopa behöver du göra om du tar bort en enhet. Dvs tar du bort CDn så loopar du ihop det fiberparet som du tar loss från den.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 oktober 2013 · 8 744 Inlägg

En liten notis! Loopa fibern behöver man bara göra ifall man ska ha kvar blinkers/backvarnare och ndr ljud, men då kan man inte klipp strömkablarna till EHU (original huvudenheten ovanför CD-spelaren). Struntar man i dom ljuden så är det bara att ta ur original CDn och stoppa i en ny. Originalenheten kommer såklart inte funger då men det är ju inte intressant heller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang