Paulit skrev: Ditt byggande blir så vacket, inte ett öga torrt ;D
Detsamma, ditt bygge har jävligt fin design.
Tack! Har dock problem med designen på de blivande fälgarna... Har surfat hela helgen efter nåt som kan passa storleksmässigt, och hittat typ 2 olika, en "ny" design och en som går i klassisk racing stil. Har stora problem med att bestämma mig. Man kanske ska leta lite till...... Det är fan inte lätt med fälgar.
Det är sant, fälgar är inte lätt. Själv har jag velat hit och dit men just nu är jag inne på att ta fälgbana från 16"-17" plåtisar och svarva eget centrum.
Alex_halvordsson skrev: Samtidigt som jag älskar att se folk som kan sitt hantverk, speciellt i metall - så svider det lite varje gång jag ser det. Fan att man inte tog till vara på allt man kunde lärt sig under de åren man gick industrigymnasium
Det är aldrig försent att lära sig. Utmaningar är kul.
Har inte blivit så mycket gjort under veckan, varit eller blivit förkyld och alla vet hur tufft det är för en karl:)
Idag blev jag iallafall utslängd i garaget för att laga tantens XC90. Stereon hade kastat in och jag beställde en ny med ett Volvo kitt för att koppla förbi Can systemet och fiber optic systemet. Finns någon bild på bloggen om nu någon är intresserad av sådant.
En fråga, har du gängat direkt i rören till dina "svets"ändor? Dom där fina som inte finns att köpa på hyllan menar jag.
Jepp. Var på Swedol och handlade UNF 3/4 tapp och snitt. Rören är 25mm diameter med 5mm gods. Fick borra upp rören till 17.5mm. Snittet använde jag till gaffellänken. Kunde inte göra gängan helt färdig eftersom det skulle fräsas och då hade gängan blivit platt av trycket i skruvstycket på maskinen. Så jag gjorde gängan klart till 70% och körde med snittet det sista.
Fick inte bilen på hjul nu heller. Måste handla två hjullager och sedan jädrans skall den stå på egna ben. Ramen är färdig så långt att panhardstag, styrsnäcka och stötdämpare saknas men dom vill jag inte sätta dit förrän bilen börjar få lite tyngd så prylarna hamnar i rätt höjd/läge. Kan hända att man åker på sänka bilen ännu.
Blir lite roligare nu när man får börja bygga karossen.
Idag åkte infästningen för framvagnens hairpins på plats och övre fästet för stötdämparna bak.
Bulten och brickan är ful som stryk så jag måste svarva en egen bult som har samma radie som bussningshållaren så man får ett finare flöde på eländet.
Idag blev det hjulfest. Bilen står på hjul och plåtarbetet kan börja, vart lite strul med lagren till spindeln/navet. Måttet jag mätte på spindeln stämmer inte med de måtten som står på företagens hemsidor så jag trodde jag mätt fel och beställde lager enligt vad de borde vara och det vart ju galet, skulle litat på mina egna mått. Vart nu tvungen att svarva en hylsa så lagren passade. Igentligen spelade det ingen roll för jag var ändå tvungen att göra en spacer för volvo naven är lite smalare än gammelfordens.
Lite bilder på dagens gärningar.
Tillverkar hylsa med krymppassning så den fastnar på spindeln.
Uppvärmning av hylsan som krymper fast på spindeln.
Schysst kontrast, från balkbygge-svetsning till klipp&klistra Kööör bara Du kanske kan klippa till en julstjärna eller nåt av de förbrukade mallarna sen.
Det är tur man gått lekis så man lärt sig klippa:)
Klippandet av mallar fortsätter. Har kommit så långt att jag kan börja med plåtdelarna nu men har en Thailandsresa som kommer mellan så jag hinner nog inte få gjort så mycket.
Här är nedre delen av torpeden. Skall endast ta måtten från denna så jag vet hur djup den blir och vart bockarna skall sitta.
Här är baksidan som jag varit tvungen att lägga på en massa förstärkningar så paffeländet hålls rakt.
Här har jag fått övre delen på torpeden. Det är inga slutgiltiga mått så jag får ösa på någon centi och anpassa den till övriga karossen senare.
Ser ut som en femåring jobbar på bilen, skräp och prylar till höger och vänster. Måste nog skärpa mig....
MR_T skrev: Klippandet av mallar fortsätter. Har kommit så långt att jag kan börja med plåtdelarna nu men har en Thailandsresa som kommer mellan så jag hinner nog inte få gjort så mycket.
Börjat med innersidan av sparklådan. Fick den bockad och formad så, den följer ramen i sidled. Återstår forma den i höjdled och en avslutning upp mot torpeden.
Nu blir det inget på tre veckor om jag inte smiter till garaget under veckan. Åker på semester på söndag nästa vecka.
MR_T skrev: Börjat med innersidan av sparklådan. Fick den bockad och formad så, den följer ramen i sidled. Återstår forma den i höjdled och en avslutning upp mot torpeden.
Nu blir det inget på tre veckor om jag inte smiter till garaget under veckan. Åker på semester på söndag nästa vecka.