Fick ordning på plåtarna till sparklådan idag. Fick även gjort andra sidan och den blev bra direkt. Blir nog lättare hela tiden nör man lär sig samtidigt som man bygger. Nu får man börja med sidoplåtarna och torpeden så man får ett bra utgångsläge med referenspunkt att utgå ifrån när man börjar med dörrar och skärmar.
Hmm i ett svagt ögonblick gick jag och lovade att repa en nyare automat till en Chevrolet. Nu fan står man där med en låda när man vill göra plåtar till bilen
Blev inge plåtarbete idag. Falsmaskinen är lite svår att hanskas med så den får en elmotor med varvtalsstyrning. Har jobbat på fästen till motorn och drivaxeln. Nu sitter jag och klurar hur jag skall koppla brytaren för rotationsriktningen på en enfasmotor???? Någon som är kunnig i det ämnet? Trefas är ju enkelt men enfas med dubbla kondningar vart ju bökigt.
Här är falsmaskinen som måste få motor. Veven är långt från arbetsstycket så man måste vara två för att köra den.
Jo det stämmer att det finns fram och back på frekvensomriktaren. Har nu läst kilometervis om frekvensomriktaren och kommit fram till att motorn är fel. Frekvensomriktaren är enfas och ger ut trefas. Motorn är enfas och vad jag förstår går den inte koppla trefas för lindningarna är olika......har frågat leverantören om den går koppla om till trefas eller om motorn måste bytas.
Blev inget bilbyggande utan verktygsbyggande. Har tillverkat en fram back pedal med två microbytare så det underlättar när man gör plåtar.
Här är dagens arbete och det är inte slutfört för jag måste koppla in motorn och matning fill frekvensomriktaren när jag vet ommotorn skall bytas och jag hoppas det går fort som f....n
MR_T skrev: ...och jag hoppas det går fort som f....n
Det hoppas vi med!! Väntar på update, saknar inspiration...
Det är bara å gå in i garaget och skruva så kommer inspirationen
Själv har man abstinens när man inte fick bygga på bilen så jag rotade i mina moderna pappersfoton och la upp några fd bilar här på garaget. Nog är man korkad som inte sparat bilarna man haft....
Det hoppas vi med!! Väntar på update, saknar inspiration...
Det är bara å gå in i garaget och skruva så kommer inspirationen
Själv har man abstinens när man inte fick bygga på bilen så jag rotade i mina moderna pappersfoton och la upp några fd bilar här på garaget. Nog är man korkad som inte sparat bilarna man haft....
Tyvärr kan man inte ha allt..... Ett stort I-landsproblem.
Hade ju varit en fin pensionsförsäkring fast man kanske inte får ställa den inne på banken
Fick motorn på torsdag och idag var det tokmek för att få igång maskinen. Behöver ju maskinen nu till plåtarna jag gör härnäst.
Skruvade på motorn och kopplade in elen och reglagen för att provköra. Den gick igång direkt men hade ju en tokigt lång start och stopp tid trodde jag måste köpa en broms för att få det att fungera men det var bara att gå in i programmet på frekvensomvandlaren och ange accelerationstiden upp och ner så det ordnade sig
Tillverkade trissor för att kunna köra 90 graders bock som man kan kurva på plåten (behöver detta till plåtarna jag jobbar på) och sedan testade jag om det fungerade och det vart kanon provade sedan verktygen som gör en nedsänkning i trapp format och dem fungerade oxå men djupet var för litet så det blev ingen plåt idag. Måste åka på firman och hämta något skrotämne och svarva nya verktyg. Problemet ör att huven skall sjunka in i den nedsänkningen så man får en jämn övergång från sidoplpten till huven.
Har klippt klart sidopåtarna så långt att dem skall in i falsmaskinen och sedan justeras till slutgiltigt mått. Kan ju vara bra att ha lite flr mycket och justera sedan.
Det börjar som vanligt med att klippa lite papp och rita
Sedan klippa en plåt
Ja och före det var jag ju tvungen att sätta en höjd på vart huven skall ligga. Måttet är taget med utgång från kylaren jag tänkt använda. Var ju kanske inte det snyggaste arrangemanget men det gjorde sin uppgift.
Verktyget som tillverkades
Och så en testplåt
Nu är det bara att slita lite med ett nytt verktyg så får man kanske färdit någon plåt imorgon.
Fick tillverkat ett nytt verktyg för vecken till huven och dörren.
Sedan bockade jag en plåt och sträckte den så jag fick en radie som huven oxå skall ha. Denna plåten punktade jag sedan i den riktiga plåten som styrning när den skall falsas.
Sedan var det bara att falsa. Gick inte så bra för jag satte för lite punkter så styrplåten var inte så stabil. Kanske får göra en ny.
Gjorde likadant för dörren så nu har jag en plåt klar. Skall trimmas bort en hel del plåt men kanske gör en ny och ändrar lite på tillvägagångssättet så kanske den blir bättre. Tror det skulle bli bättre om jag har mindre plåt från början och sedan svetsar på mer plåt mot torpeden när själva plpten är klar.
Förra helgens plåt vart ju inte så bra. Efter lite gåochsovafunderahalvanattenföresova så lyckades man få plåten att bli som man ville. Vill ju ha spikraka linjer så det inte ser ut som fan själv när man så småningom skall lackera bilen. Gjorde ett nytt verktyg till falsmaskinen så jag kan välja rakt mothåll eller ett runt som är för radier. Blev kanon.
Trimmade även plåten så den blev närmare slutmåttet än den förra.
HG_ skrev: Mer träning ger mer färdigheter. Kämpa på så kommer du fram till målet. Man kanske vågar fråga om det går att beställa någon slag av eldflammor med samma metod?
Jo det är bara och kämpa, fast idag var det så enkelt och roligt men det var nog bara för att man måste åka till utlandet på möte imorgon och vara där i 5 dagar.
Måste göra ett gummihjul så man kan köra mönster och rentav någon flamma.