Modern hot rod

Bygger min egen bil och det skall bli en hot rod som tillverkas i plåt. Tanken är att bilen skall ha ett modernt stuk på ett gammalt sätt.
  • 675 Följare
  • 1 728 469 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 maj 2023
MR_T
17 februari 2014 · 2 339 Inlägg

Liljenfeldt skrev:
Skönt med lite ledighet! Riktigt fint byggt också!

Tack. Får hoppas det blir mycket bygga nu när man vilat så mycket, har fortfarande 7 vilodagar kvar.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
MR_T
17 februari 2014 · 2 339 Inlägg

sydstatare skrev:
Grymt imponerad. Du vet hur man svetsar o använder plåt ser ja.

Kul att höra.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
18 februari 2014 · 1 301 Inlägg

Har läst igenom hela tråden nu och kan bara säga att jag är imponerad. Hatten av för väldigt fint hantverk.

Blev dock lite förvånad över rubriken "Modern Hot Rod", när du valt att köra både med stel framaxel med bladfjäder, stel bakaxel i stegar och förgasarmotor. Är det något jag har missat? tongue

Står själv i startgroparna och ska bygga en modern rod, baserat på en nygjuten glasfiber-Tudor. Kommer också tillverka egen ram, dock mer av en fackverkshybrid. Sen blir det A-arms upphängning, insprutad Smallblock och lite annat lull-lull.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
18 februari 2014 · 2 339 Inlägg

Tack.

Kanske lite fel rubrik men i infot står det modernt stuk på gammalt sätt tror jag.
Tanken är att karossen liknar en 34 fast lite modernare linjer eller annorlunda linjer. Motorn får sig ett sprut men vet inte vad det blir, el/elektronik blir typ keyless entry med lite extras sedan har jag några ess i rockärmen som jag inte avslöjar nu cool

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 februari 2014 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
Tack.

Kanske lite fel rubrik men i infot står det modernt stuk på gammalt sätt tror jag.
Tanken är att karossen liknar en 34 fast lite modernare linjer eller annorlunda linjer. Motorn får sig ett sprut men vet inte vad det blir, el/elektronik blir typ keyless entry med lite extras sedan har jag några ess i rockärmen som jag inte avslöjar nu cool

Då låter det helt plötsligt mycket mer logiskt tongue Ska bli kul att se. Det finns lite möjligheter när man tillverkar karossen helt själv. Jag ser framför mig nån hybrid mellan standard 34a och Plymouth Prowler tongue

Va det gäller insprutning så kan jag varmt rekommendera MaxxECU. Kör det på min V8. Lättarbetat, relativt billigt och framförallt manual på svenska med bra bilder och kanonsupport!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
19 februari 2014 · 2 339 Inlägg

quinna skrev:

MR_T skrev:
Tack.

Kanske lite fel rubrik men i infot står det modernt stuk på gammalt sätt tror jag.
Tanken är att karossen liknar en 34 fast lite modernare linjer eller annorlunda linjer. Motorn får sig ett sprut men vet inte vad det blir, el/elektronik blir typ keyless entry med lite extras sedan har jag några ess i rockärmen som jag inte avslöjar nu cool

Då låter det helt plötsligt mycket mer logiskt tongue Ska bli kul att se. Det finns lite möjligheter när man tillverkar karossen helt själv. Jag ser framför mig nån hybrid mellan standard 34a och Plymouth Prowler tongue

Va det gäller insprutning så kan jag varmt rekommendera MaxxECU. Kör det på min V8. Lättarbetat, relativt billigt och framförallt manual på svenska med bra bilder och kanonsupport!

Jo nu är du inne på rätt spår 34a/Prowler.

Kollade lite på MS sprutet men MaxxECU var ju ett bra tips. Skönt med svensk manual.

När tänkte du starta ditt bygge?

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 februari 2014 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:

quinna skrev:

MR_T skrev:
Tack.

Kanske lite fel rubrik men i infot står det modernt stuk på gammalt sätt tror jag.
Tanken är att karossen liknar en 34 fast lite modernare linjer eller annorlunda linjer. Motorn får sig ett sprut men vet inte vad det blir, el/elektronik blir typ keyless entry med lite extras sedan har jag några ess i rockärmen som jag inte avslöjar nu cool

Då låter det helt plötsligt mycket mer logiskt tongue Ska bli kul att se. Det finns lite möjligheter när man tillverkar karossen helt själv. Jag ser framför mig nån hybrid mellan standard 34a och Plymouth Prowler tongue

Va det gäller insprutning så kan jag varmt rekommendera MaxxECU. Kör det på min V8. Lättarbetat, relativt billigt och framförallt manual på svenska med bra bilder och kanonsupport!

Jo nu är du inne på rätt spår 34a/Prowler.

Kollade lite på MS sprutet men MaxxECU var ju ett bra tips. Skönt med svensk manual.

När tänkte du starta ditt bygge?

Jag har kört MS förut, köpt färdigt system från "seriös" firma. Funkade väl helt ok och det är billigt, men tumregeln är att man får vad man betalar för. Jag hade mycket problem med misständningar och dålig transientbränslereglering. Dessutom är det alltid en hel del avbuggning vid uppstart. Jag fick skicka min ECU till England för den var fellödd osv.

Mitt MaxxECU däremot fick jag igång motorn på ett par timmar utan några som helst problem. Då va dock kabelhärva och allt klart och väldigt seriöst gjort innan å andra sidan. Enda problemet jag har är att min triggersignal blir lite ojämn vid crankning då jag har högt komp och kanske lite klen startmotor.

Jag har på sätt och vis redan startat. Jag har byggt motorn färdig och har senaste månaderna renoverat garaget hemma för att kunna bygga bilen på rätt sätt. Karossen hämtar jag nu på lördag.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
1 mars 2014 · 2 339 Inlägg

Äntligen fick man böka lite med bilen. Fick tillverkat andra sidans innre sparklåda, vart lite kantbock och sedan krymp och sträck så den fick samma form som ramen har. Är kvar lite justering i höjdled på båda plåtarna innan dom är klara men före det måste jag fundera hur jag vill att bilens form skall vara nere vid sparklådan. 34an har en kurva som startar ungefär mitt i dörren och sedan svänger den upp mot motorn. Funderar om jag skall göra den rak och sedan typ någon kjol som breddar lite mot bakhjulet så luras ögat att bilen är lägre.......

Vart även ett par timmar reparation av kaffemaskinen på garaget. Magnetventil som var trasig och behövde lite översyn. Sedan fick man skruvat fast krymp och sträck maskinerna i golvet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-d9cae0d8d0e10a3fad0dba51f1e4e9a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-f73fbe8c19b2f900a650b6eff304ed70.jpg

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Paulit
2 mars 2014 · 684 Inlägg

Skönt att du är tillbaka Herr Te, så man kan följa tråden igen. big_smile

MR_T
2 mars 2014 · 2 339 Inlägg

Paulit skrev:
Skönt att du är tillbaka Herr Te, så man kan följa tråden igen. big_smile

Tack.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
MR_T
2 mars 2014 · 2 339 Inlägg

Går inte så fort att göra plåtar/kaross. Kanske farten ökar när man fått grunden färdigt men nu får man sitta och titta och fundera en hel del. Har ju en bild på den färdiga bilen i huvudet men nu skall man fundera hur man gör kring infästningen av framvagnen/hairpinsen. Tror jag löste det idag. Svänger upp sparklådan vid hairpinsen,  på den bygger jag sedan en kjol som startar vid bakhjulet och är lite fet där och konisk typ 7x7cm, sedan  avsmalnar den framåt och blir 2x1cm kring sidorna på motorhuven.  Då tror jag det blir ett fint flöde på linjerna där motorhuvssidorna skall kliva över ramen och ner mot grillen.

Efter allt funderande formade jag klart insidan av sparklådan.  Nästa steg är kjolen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-80f25687667344b2d199991b1c9a6a10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-366bb24d9a8e4aac907e338cbdb6a9f6.jpg

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Mangaloranga
3 mars 2014 · 718 Inlägg

Paulit skrev:
Skönt att du är tillbaka Herr Te, så man kan följa tråden igen. big_smile

Visst är det!

Som att abstinensen lägger sig en smula... tongue

Men slappna inte av för det Mr T, vi är en krävande publik!!!  cool

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Paulit
3 mars 2014 · 684 Inlägg

Mangaloranga skrev:

Paulit skrev:
Skönt att du är tillbaka Herr Te, så man kan följa tråden igen. big_smile

Visst är det!

Som att abstinensen lägger sig en smula... tongue

Men slappna inte av för det Mr T, vi är en krävande publik!!!  cool

Precis, det känns på nåt sätt som ordningen är återställd när han är tillbaka.
Flitens lampa verkar lysa så hemskt ofta där norröver. Har det nåt med era norrsken att göra?

henkaae
3 mars 2014 · 230 Inlägg

WOW! Du är verkligen en sann konstnär, Blir fruktansvärt fint! Du ser ut att ha en riktigt schysst verkstad också!
Ser fram emot fortsättningen på detta projekt, och håller fingrar och tår korsade för att uppdateringarna skall hagla över oss smile Blev ju lagom nyfiken på vad dina "ess i rockärmen" kan innebära.... Lycka Till!

Mangaloranga
3 mars 2014 · 718 Inlägg

Paulit skrev:
Flitens lampa verkar lysa så hemskt ofta där norröver. Har det nåt med era norrsken att göra?

He jer dunken.....  lol

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Paulit
3 mars 2014 · 684 Inlägg

Mangaloranga skrev:

Paulit skrev:
Flitens lampa verkar lysa så hemskt ofta där norröver. Har det nåt med era norrsken att göra?

He jer dunken.....  lol

Hahahaha!

MR_T
3 mars 2014 · 2 339 Inlägg

Mangaloranga skrev:

Paulit skrev:
Skönt att du är tillbaka Herr Te, så man kan följa tråden igen. big_smile

Visst är det!

Som att abstinensen lägger sig en smula... tongue

Men slappna inte av för det Mr T, vi är en krävande publik!!!  cool

Detsamma. Har hållit full koll på era byggen under min semezter smile

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
MR_T
3 mars 2014 · 2 339 Inlägg

Paulit skrev:

Mangaloranga skrev:

Paulit skrev:
Skönt att du är tillbaka Herr Te, så man kan följa tråden igen. big_smile

Visst är det!

Som att abstinensen lägger sig en smula... tongue

Men slappna inte av för det Mr T, vi är en krävande publik!!!  cool

Precis, det känns på nåt sätt som ordningen är återställd när han är tillbaka.
Flitens lampa verkar lysa så hemskt ofta där norröver. Har det nåt med era norrsken att göra?

Vi har ju inte så mycket annat att göra än bilar och brännvin cool

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
MR_T
3 mars 2014 · 2 339 Inlägg

henkaae skrev:
WOW! Du är verkligen en sann konstnär, Blir fruktansvärt fint! Du ser ut att ha en riktigt schysst verkstad också!
Ser fram emot fortsättningen på detta projekt, och håller fingrar och tår korsade för att uppdateringarna skall hagla över oss smile Blev ju lagom nyfiken på vad dina "ess i rockärmen" kan innebära.... Lycka Till!

En får tacka smile

Skall göra mitt bästa för att få uppdates.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
MR_T
3 mars 2014 · 2 339 Inlägg

Handlade en ny styrsnäcka före jag åkte på semester. Hade en Transit snäcka men gillade inte den och oftast är det glapp på beg prylar. Vill ju ha en körbar bil så Duksville fick leverera en ny för 1500 pix.

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-110fe45c46fdfe2ce9c5cf006383444e.jpg

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang