Hjälp med Autocom obd

Jonaslatt
8 augusti 2013 · 324 Inlägg

Gammal tråd som vaknat igen, kolla inlägg #29 och framåt /Mod


Tänkte kolla om någon här har provat autocom  obd.
Jag har införskaffat mig en och skulle behöva lite start hjälp,

Mvh

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
bronco_z
9 augusti 2013 · 604 Inlägg

Strular det eller vet du inte hur den funkar?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Jonaslatt
9 augusti 2013 · 324 Inlägg

Jag förstår inte vad som kan va fel.
jag har installerat programmet och kommit in i programemet.
Där ska man välja bil. Så här långt är allt okej.

Sen ska jag felsöka /få kontakt med Bilen och då händer inget.
Provade med en kompis autocom och hans gick direkt i min bil.
Jag har provat i två olika bilar med samma resultat.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
bronco_z
9 augusti 2013 · 604 Inlägg

Gå in i inställningar någonting!?! Ska få upp nån ruta så du kan testa ( tror du kommer hitta felet nu, ingen comport vald) att du har kontakt med dtc (interfacet) sen tryck uppdatera firmware för att veta att programversionerna är samma i dator som dtc.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2013 · 13 673 Inlägg

brukar bli så när man handlar hos kinesen smile ibland fungerar dom ibland fungerar dom inte..eller har du lagt ut 30K på en grej som inte fungerar?

den nyaste versionen från kinesen fungerar inget vidare dom äldre ska fungera bättre..

Senast redigerat av Growe (10 augusti 2013)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jonaslatt
19 augusti 2013 · 324 Inlägg

Problemet ligger i att den inte hittar Vci enheten. Alltså när jag klickar i usb så står det att den inte känner igen enheten . Alltså comporten.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2013 · 13 673 Inlägg

hur gjorde du vid instalationen. lät du enheten vara urkopplad tills allt var klart eller ej?


vet om en som har en ny version som kopplar upp mot vissa bilar medans andra ej fungerar.

enda jag gjorde med min autocom var att testa enheten i programet sen var det bara att köra inga andra inställningar eller dyligt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jonaslatt
19 augusti 2013 · 324 Inlägg

Growe skrev:
hur gjorde du vid instalationen. lät du enheten vara urkopplad tills allt var klart eller ej?


vet om en som har en ny version som kopplar upp mot vissa bilar medans andra ej fungerar.

enda jag gjorde med min autocom var att testa enheten i programet sen var det bara att köra inga andra inställningar eller dyligt.

Jag installera programmet och sedan koppla jag i enheten i datorn/bilen men då kom det upp att enheten inte känns igen. och går jag in i programmet och söker efter com port så hittar den ingen.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
bronco_z
19 augusti 2013 · 604 Inlägg

du måste gå in i inställningar-verkstad-hårdvarukonfiguration.
välj com port och uppdatera firmware
kan va så att du måste köra kabel första gången och sen kan ändra till blåtand.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Jonaslatt
19 augusti 2013 · 324 Inlägg

Det är precis så jag gör. Men söker jag port automatisk där så hittar den inget.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
bronco_z
19 augusti 2013 · 604 Inlägg

Stoppat i kabel och kört alla comportar?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
marcus0510
19 augusti 2013 · 243 Inlägg

Ibland får man starta bilen för att komma in, och även ibland får man köra usb för att få kontakt med vissa bilar.

Jonaslatt
21 augusti 2013 · 324 Inlägg

Jag kör utan blåtand.
Först installera jag programmet.
sätter i usb enheten. Då kommer det upp "usb känns inte igen "
och då är det ingen ide att jag provat att byta comport m.m för den hittar fortfarande inte enheten.

förklara gärna vilket operativsystem ni använder och hur ni gör. Måste den va inkopplad i bilen för att ni ska hitta enheten?

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
bronco_z
22 augusti 2013 · 604 Inlägg

Inkopplad ja den måste ju ha ström.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
MikkoHansen
22 augusti 2013 · 265 Inlägg

Gå in och testa alla Com portar. På min dator så var de Port 3, beroende på vilket USB uttag du använder.

Sedan finns de något som heter Baudrate eller nåt liknande va? Kolla på baksidan av OBD dosan va de står på den.

På mitt program spelade de ingen roll vilka portar jag testade för att inget funkade. Men så ändrade jag Band rate'en till 38400 från 9600 ( som programmet hade ställ in från början ) Efter det så funkade det!

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Jonaslatt
22 augusti 2013 · 324 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Gå in och testa alla Com portar. På min dator så var de Port 3, beroende på vilket USB uttag du använder.

Sedan finns de något som heter Baudrate eller nåt liknande va? Kolla på baksidan av OBD dosan va de står på den.

På mitt program spelade de ingen roll vilka portar jag testade för att inget funkade. Men så ändrade jag Band rate'en till 38400 från 9600 ( som programmet hade ställ in från början ) Efter det så funkade det!

ska Kolla detta.

Men problemet är ju att datorn inte tar imot usb. och därför är det ingen ide att jag ens försöker leta efter rätt port.
för första steget är ju att datorn måste hitta "boxen"

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Jonaslatt
22 augusti 2013 · 324 Inlägg

bronco_z skrev:
Inkopplad ja den måste ju ha ström.

Hur menar du nu? självklart måste "boxen" va inkopplad i bilen för att felsöka.
MEN om i har era datorer liggandes på soffbordet och kopplar ni in "boxen" via usb uttaget.
Händer det något då?

Gör jag detta så kommer det upp att Datorn inte hittar usb enheten och den kommer inte funka som den ska.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
MikkoHansen
22 augusti 2013 · 265 Inlägg

Joo de sant! men för mig va de så att så länge Bandrate var fel så funkade inte boxen för mig heller, inga com port heller.

Efter att jag ändrade den till rätt baud rate som står på OBD boxen så funkade de att leta bland com portarna.

Baud rate är nämligen ett mått på hastigheten på signal mellan OBD boxen och datorn. Om inte baud rate står rätt så uppfattar datorn inga signaler från OBD uttaget.

Det är som att stoppa bankomatkortet i bankomaten. Slår du inte in koden händer ingenting xP

Slår du inte in rätt buad rate händer ingenting med OBD läsaren smile

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
MikkoHansen
22 augusti 2013 · 265 Inlägg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Baud

Hittade till o med en Info sida wink

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Jonaslatt
22 augusti 2013 · 324 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Joo de sant! men för mig va de så att så länge Bandrate var fel så funkade inte boxen för mig heller, inga com port heller.

Efter att jag ändrade den till rätt baud rate som står på OBD boxen så funkade de att leta bland com portarna.

Baud rate är nämligen ett mått på hastigheten på signal mellan OBD boxen och datorn. Om inte baud rate står rätt så uppfattar datorn inga signaler från OBD uttaget.

Det är som att stoppa bankomatkortet i bankomaten. Slår du inte in koden händer ingenting xP

Slår du inte in rätt buad rate händer ingenting med OBD läsaren smile

Hittade inte detta någon stans. Hittade under Hårdvarukonfiguration Vci uppkoppling Usb/bt (comport)

COMPORT -----------
Okändenhet.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang