Köpråd Lexus 400h vs RX 350 vs BMW X3

stemor
11 augusti 2013 · 4 Inlägg

Hej alla kunniga smile

Tråd från 2013! /Mod


Jag behöver HJÄLP!

Ska köpa ny bil och hade i stort sätt bestämt mig för en Lexus 400h. Varför? Jo, billig skatt, bra drivmedelskostnad samt premiumbil!! Tittade på X5/Q7/XC90 oxå, men bensinalternativen var alltför törstiga (1,5-2,0 L/mil).. Så då skulle man välja diesel.. MEN då är skatten 10000kr/år (!?!) inte ett alt då bilen är "familjebilen". Kör en annan bil till-från jobbet.

Nu har jag efter lite läsande förstått att 400h har en ganska värdelös 4wd. Jag har inget större behov av 4wd men om jag ändå köper en "sån här" bil känns det surt att inte ens kunna köra ut från uppfarten på tomten med hjälp av 4wd.

Då kommer jag osökt in på RX 350. Det är nu jag behöver er hjälp!! Som jag förstått det är detta exakt samma bil som 400h men utan elmotorerna och med bättre 4wd (samma som i RAV4). OM det nu är så, varför är 400h så himla mycket mer populär??? Förstår att alt som jag själv angett med skatt och förbrukning är intressanta. Samt att hybridtekniken är lockande.. Men det måste väl finnas fler som resonerar kring att det finns en systerbil med samma design och fungerande 4wd?? Dessutom är skatten och förbrukningen ok på RX 350 (vad jag läst, om någon har egna uppgifter på RX 350 så tar jag gärna emot dom. Jag har läst 1,1-12 L/mil)

SÅ, vad är skillnaderna på 400h och RX 350??

Sen tittar jag även på X3 av årsmodell 07.. Frun tycker Lexusen är snyggare. Jag tycker X3 är snyggar i interiören..

Så snälla hjälp mig reda ut 400h/RX 350 djungeln.. smile

Tack,
Stefan

Rquired Allmänt envis
12 augusti 2013 · 12 512 Inlägg

En RX350 hade jag varit skeptisk till att köpa med tanke på hur kall den är på marknaden jämfört med populära RX400h oavsett om det finns några skäl till att hybriden tas emot bättre eller ej. Och bortsett från bilens värde när du säljer den så kan du nog räkna med 0.9-1.0L/mil för en 400h och 1.2-1.3L/mil för en 350.

Som en fotnot dricker å andra sidan en X5 med sexa eller en XC90 2.5t inga 1.5-2L/mil de heller utan bör förbruka liknande vad en RX350 gör eller kanske till och med lite mindre. Har du fått höra om siffror på över 1.5L/mil måste du ha tittat mot motorer som 4.4, 4.6 eller 4.8i hos BMW eller T6 och V8 från Volvo?

Lexus RX400h är inte heller värdelös när det kommer till framkomlighet men den är lite speciell. Eftersom drivningen fungerar som den gör med bakhjulen som stöd upplevs den inte lika stabil i halka som en permanent fyrhjulsdriven bil gör vid exempelvis acceleration och eftersom bakhjulen drivs av en elmotor kan kraften i batteriet ta slut under tuffare förhållanden och då är den plötsligt endast framhjulsdriven. Men 400h tar sig fram utmärkt under enklare förhållanden och är bättre än en normal framhjulsdriven familjebil, du skriver att du har inget större behov av 4WD och då tror jag aldrig att du kommer uppleva en Lexus Hybrid som någon begränsning.

RX400h är kraftigare, mer ekonomisk och hybriddriften ger en helt annan upplevelse än en konventionell drivlina så jag tror att den är det bättre valet från Lexus för dig. BMW X3 det är verkligen en helt annan bil på gott och ont, det är en intressant fråga du ställer för jag har själv en X3 medan en RX400h finns i familjen.

BMW X3 är förarens bil med en stor dos körglädje men den är relativt trång och fjädringen är väl hård. RX är dess raka motsats som bjuder på svävande komfort, bra utrymmen och är bättre planerad invändigt men är mer ett transportmedel än något man kör aktivt. Eftersom du söker en familjebil och redan har fastnat för Lexus en gång undrar jag om X3 är rätt val för dig?

Edit: Jag lyckades få in ordet dricka fyra gånger i samma korta mening...

Senast redigerat av Rquired (12 augusti 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
stemor
12 augusti 2013 · 4 Inlägg

Hej Rquired!

Ok, förbrukningen på XC90 2.5T samt BMW X5 med en sexa kanske inte är 1,5-2,0. Men enl dom flesta trådar jag läst hamnar man realistiskt på 1,3-1,7. Vissa vittnar dock om kommentaren som "... räkna med MINST 1,5 l/m"

RX 350 har det skrivits så lite om, men de få trådar jag hittar står det specat 1,2-1,4 l/m..

Det jag undrar mest är HUR dålig är vinteregenskaperna på 400h?? Jag vill främst att 4wd ska fungera från stillastånde under "snö-kaosen" i stockholm smile

Rquired Allmänt envis
12 augusti 2013 · 12 512 Inlägg

stemor skrev:
Hej Rquired!

Ok, förbrukningen på XC90 2.5T samt BMW X5 med en sexa kanske inte är 1,5-2,0. Men enl dom flesta trådar jag läst hamnar man realistiskt på 1,3-1,7. Vissa vittnar dock om kommentaren som "... räkna med MINST 1,5 l/m"

RX 350 har det skrivits så lite om, men de få trådar jag hittar står det specat 1,2-1,4 l/m..

Det jag undrar mest är HUR dålig är vinteregenskaperna på 400h?? Jag vill främst att 4wd ska fungera från stillastånde under "snö-kaosen" i stockholm smile

Ibland kan den tyska sidan Spritmonitor.de vara till hjälp när det gäller förbrukning, här kan bilägare notera och hålla reda på sin egen förbrukning samtidigt som sidan räknar ut ett snitt för modellen med deras siffror. Tyvärr är det halvt hopplöst att använda den sidan för bensinmotorer eftersom diesel gäller på stadsjeepar i Tyskland, det finns ibland inga eller i bästa fall några enstaka exemplar som sällan angett siffror för någon längre sträcka så att man vågar lita på resultatet.

-Men om vi tittar på vad som trots allt finns är där endast sju bensindrivna X5 av aktuella årsmodeller och då är det allt från V8 (4.8i/50i) till värstingen X5M med 555Hk jag räknar med. Ändå ligger snittet för modellen på 14.07L/100km. Det är baserat på få bilar, få körda mil och få värden per bil visserligen men jag har svårt och tro att BMW´s erkänt snåla N5x-sexa utan turbo i 3.0si/xDrive30i (namnet beror på årsmodell) dricker mer än vad V8 eller M-modellen gör?

-Tittar vi på Volvo finns där endast bilar av de första årsmodellerna men snittet för 2.5t baserat på fem bilar som angett under tio värden var i snitt är 11.76L/100km.

-Lexus har ingen dieselmotor så där är det fler bensindrivna bilar som deltar, snittet för gamla RX300 ligger på 13.01L/100km baserat på nitton olika bilar där en del ägare angett över hundra värden var. Jag tror inte den modernare RX350 dricker mer? RX400h är mer populär trots att den inte bränner olja, här finns 84 bilar registrerade och många ägare har angett hundratals värden var för sina bilar på minst 150 körda mil: Snittförbrukningen hamnar på 9.42L/100km, snålt!

Det är inte de pålitligaste värdena ovan bortsett från de för RX400h, men det känns kanske mer matnyttigt än vad folk skriver på ett forum utan källhänvisning? Sedan tycker jag inte vinteregenskaperna på RX400h är dåliga och jag tror inte att du behöver oroa dig under de förhållanden du beskriver, men hur skall jag beskriva det utan att bli långrandig? Nåja jag gör ett försök och börjar från grunden för säkerhets skull:

Fördelen med fyrhjulsdrift beror på mer än att fyra hjul driver istället för två, en ganska viktig del är systemets förmåga att styra kraften dit den behövs. Jämför med BMWn du funderade lite över, om höger framhjul är det enda som har grepp styr den över 100% av motors kraft dit och driver således på endast ett hjul i extremfall. I praktiken lär det sällan inträffa men BMW´s xDrive ser till att hela tiden skicka kraften dit den behövs och konkurrenterna gör likadant på lite olika vis.

Lexus har däremot inte den egenskapen att den kan styra kraften och därmed följer kraften minsta motståndets väg, det vill säga till det hjul som har minst motstånd eller grepp. För att kompensera detta så bromsar Lexus istället de hjul som spinner och här har vi nackdelen, i det läge konkurrenterna fördelar om kraften och får en skjuts framåt så stryper och bromsar sig Lexus ur situationen. Under tuffare förhållanden genom t.ex djupare snö finns risken att en RX400h helt enkelt stryper sig själv till stillastående och fastnar där många konkurrenter skickar runt kraften och orkar hålla farten uppe.

Nästa nackdel är att Lexus har en lättskrämd stabilitetskontroll som inte går att stänga av, ibland behöver hjulen få spinna lite grand om grepp saknas och många konkurrenter tillåter lite kort hjulspinn även med antispinn aktivt samtidigt som du kan stänga av stabilitetskontrollen helt i vissa fall. Men hos Lexus är systemet alltid aktivt och stryper kvickt eventuellt hjulspinn. Resultatet är att det kan bli svårare att komma iväg jämfört med om hjulen hade fått spinna lite, istället för att de bromsas och motorn stryps om så bara ett hjul slinter lite lätt.

För snökaos och stadstrafik fungerar den bra men är inte lika smidig som många konkurrenter är, men "dålig" det tycker jag är att ta i lite.

Jag hoppas att du fick några frågetecken uträtade i alla fall!

Senast redigerat av Rquired (12 augusti 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BOLIN_
12 augusti 2013 · 2 763 Inlägg

Rquired skrev:

stemor skrev:
Hej Rquired!

Ok, förbrukningen på XC90 2.5T samt BMW X5 med en sexa kanske inte är 1,5-2,0. Men enl dom flesta trådar jag läst hamnar man realistiskt på 1,3-1,7. Vissa vittnar dock om kommentaren som "... räkna med MINST 1,5 l/m"

RX 350 har det skrivits så lite om, men de få trådar jag hittar står det specat 1,2-1,4 l/m..

Det jag undrar mest är HUR dålig är vinteregenskaperna på 400h?? Jag vill främst att 4wd ska fungera från stillastånde under "snö-kaosen" i stockholm smile

Ibland kan den tyska sidan Spritmonitor.de vara till hjälp när det gäller förbrukning, här kan bilägare notera och hålla reda på sin egen förbrukning samtidigt som sidan räknar ut ett snitt för modellen med deras siffror. Tyvärr är det halvt hopplöst att använda den sidan för bensinmotorer eftersom diesel gäller på stadsjeepar i Tyskland, det finns ibland inga eller i bästa fall några enstaka exemplar som sällan angett siffror för någon längre sträcka så att man vågar lita på resultatet.

-Men om vi tittar på vad som trots allt finns är där endast sju bensindrivna X5 av aktuella årsmodeller och då är det allt från V8 (4.8i/50i) till värstingen X5M med 555Hk jag räknar med. Ändå ligger snittet för modellen på 14.07L/100km. Det är baserat på få bilar, få körda mil och få värden per bil visserligen men jag har svårt och tro att BMW´s erkänt snåla N5x-sexa utan turbo i 3.0si/xDrive30i (namnet beror på årsmodell) dricker mer än vad V8 eller M-modellen gör?

-Tittar vi på Volvo finns där endast bilar av de första årsmodellerna men snittet för 2.5t baserat på fem bilar som angett under tio värden var i snitt är 11.76L/100km.

-Lexus har ingen dieselmotor så där är det fler bensindrivna bilar som deltar, snittet för gamla RX300 ligger på 13.01L/100km baserat på nitton olika bilar där en del ägare angett över hundra värden var. Jag tror inte den modernare RX350 dricker mer? RX400h är mer populär trots att den inte bränner olja, här finns 84 bilar registrerade och många ägare har angett hundratals värden var för sina bilar på minst 150 körda mil: Snittförbrukningen hamnar på 9.42L/100km, snålt!

Det är inte de pålitligaste värdena ovan bortsett från de för RX400h, men det känns kanske mer matnyttigt än vad folk skriver på ett forum utan källhänvisning? Sedan tycker jag inte vinteregenskaperna på RX400h är dåliga och jag tror inte att du behöver oroa dig under de förhållanden du beskriver, men hur skall jag beskriva det utan att bli långrandig? Nåja jag gör ett försök och börjar från grunden för säkerhets skull:

Fördelen med fyrhjulsdrift beror på mer än att fyra hjul driver istället för två, en ganska viktig del är systemets förmåga att styra kraften dit den behövs. Jämför med BMWn du funderade lite över, om höger framhjul är det enda som har grepp styr den över 100% av motors kraft dit och driver således på endast ett hjul i extremfall. I praktiken lär det sällan inträffa men BMW´s xDrive ser till att hela tiden skicka kraften dit den behövs och konkurrenterna gör likadant på lite olika vis.

Lexus har däremot inte den egenskapen att den kan styra kraften och därmed följer kraften minsta motståndets väg, det vill säga till det hjul som har minst motstånd eller grepp. För att kompensera detta så bromsar Lexus istället de hjul som spinner och här har vi nackdelen, i det läge konkurrenterna fördelar om kraften och får en skjuts framåt så stryper och bromsar sig Lexus ur situationen. Under tuffare förhållanden genom t.ex djupare snö finns risken att en RX400h helt enkelt stryper sig själv till stillastående och fastnar där många konkurrenter skickar runt kraften och orkar hålla farten uppe.

Nästa nackdel är att Lexus har en lättskrämd stabilitetskontroll som inte går att stänga av, ibland behöver hjulen få spinna lite grand om grepp saknas och många konkurrenter tillåter lite kort hjulspinn även med antispinn aktivt samtidigt som du kan stänga av stabilitetskontrollen helt i vissa fall. Men hos Lexus är systemet alltid aktivt och stryper kvickt eventuellt hjulspinn. Resultatet är att det kan bli svårare att komma iväg jämfört med om hjulen hade fått spinna lite, istället för att de bromsas och motorn stryps om så bara ett hjul slinter lite lätt.

För snökaos och stadstrafik fungerar den bra men är inte lika smidig som många konkurrenter är, men "dålig" det tycker jag är att ta i lite.

Jag hoppas att du fick några frågetecken uträtade i alla fall!

Som Rquired skriver så är inte bränsleförbrukningen på en vanlig X5 eller XC90 2,5T på några 1,5-2,0 liter/mil blandad körning. En XC90 2,5T kanske drar runt 1,6 liter i stadstrafik, men då får man även tänka på att bilen väger över två ton i tjänstevikt. Säkerheten i en XC90 är på hög nivå och en enligt mig bra familjebil om man har råd med bränsleförbrukningen!

Volvo - For Life
stemor
12 augusti 2013 · 4 Inlägg

Rquired skrev:

stemor skrev:
Hej Rquired!

Ok, förbrukningen på XC90 2.5T samt BMW X5 med en sexa kanske inte är 1,5-2,0. Men enl dom flesta trådar jag läst hamnar man realistiskt på 1,3-1,7. Vissa vittnar dock om kommentaren som "... räkna med MINST 1,5 l/m"

RX 350 har det skrivits så lite om, men de få trådar jag hittar står det specat 1,2-1,4 l/m..

Det jag undrar mest är HUR dålig är vinteregenskaperna på 400h?? Jag vill främst att 4wd ska fungera från stillastånde under "snö-kaosen" i stockholm smile

Ibland kan den tyska sidan Spritmonitor.de vara till hjälp när det gäller förbrukning, här kan bilägare notera och hålla reda på sin egen förbrukning samtidigt som sidan räknar ut ett snitt för modellen med deras siffror. Tyvärr är det halvt hopplöst att använda den sidan för bensinmotorer eftersom diesel gäller på stadsjeepar i Tyskland, det finns ibland inga eller i bästa fall några enstaka exemplar som sällan angett siffror för någon längre sträcka så att man vågar lita på resultatet.

-Men om vi tittar på vad som trots allt finns är där endast sju bensindrivna X5 av aktuella årsmodeller och då är det allt från V8 (4.8i/50i) till värstingen X5M med 555Hk jag räknar med. Ändå ligger snittet för modellen på 14.07L/100km. Det är baserat på få bilar, få körda mil och få värden per bil visserligen men jag har svårt och tro att BMW´s erkänt snåla N5x-sexa utan turbo i 3.0si/xDrive30i (namnet beror på årsmodell) dricker mer än vad V8 eller M-modellen gör?

-Tittar vi på Volvo finns där endast bilar av de första årsmodellerna men snittet för 2.5t baserat på fem bilar som angett under tio värden var i snitt är 11.76L/100km.

-Lexus har ingen dieselmotor så där är det fler bensindrivna bilar som deltar, snittet för gamla RX300 ligger på 13.01L/100km baserat på nitton olika bilar där en del ägare angett över hundra värden var. Jag tror inte den modernare RX350 dricker mer? RX400h är mer populär trots att den inte bränner olja, här finns 84 bilar registrerade och många ägare har angett hundratals värden var för sina bilar på minst 150 körda mil: Snittförbrukningen hamnar på 9.42L/100km, snålt!

Det är inte de pålitligaste värdena ovan bortsett från de för RX400h, men det känns kanske mer matnyttigt än vad folk skriver på ett forum utan källhänvisning? Sedan tycker jag inte vinteregenskaperna på RX400h är dåliga och jag tror inte att du behöver oroa dig under de förhållanden du beskriver, men hur skall jag beskriva det utan att bli långrandig? Nåja jag gör ett försök och börjar från grunden för säkerhets skull:

Fördelen med fyrhjulsdrift beror på mer än att fyra hjul driver istället för två, en ganska viktig del är systemets förmåga att styra kraften dit den behövs. Jämför med BMWn du funderade lite över, om höger framhjul är det enda som har grepp styr den över 100% av motors kraft dit och driver således på endast ett hjul i extremfall. I praktiken lär det sällan inträffa men BMW´s xDrive ser till att hela tiden skicka kraften dit den behövs och konkurrenterna gör likadant på lite olika vis.

Lexus har däremot inte den egenskapen att den kan styra kraften och därmed följer kraften minsta motståndets väg, det vill säga till det hjul som har minst motstånd eller grepp. För att kompensera detta så bromsar Lexus istället de hjul som spinner och här har vi nackdelen, i det läge konkurrenterna fördelar om kraften och får en skjuts framåt så stryper och bromsar sig Lexus ur situationen. Under tuffare förhållanden genom t.ex djupare snö finns risken att en RX400h helt enkelt stryper sig själv till stillastående och fastnar där många konkurrenter skickar runt kraften och orkar hålla farten uppe.

Nästa nackdel är att Lexus har en lättskrämd stabilitetskontroll som inte går att stänga av, ibland behöver hjulen få spinna lite grand om grepp saknas och många konkurrenter tillåter lite kort hjulspinn även med antispinn aktivt samtidigt som du kan stänga av stabilitetskontrollen helt i vissa fall. Men hos Lexus är systemet alltid aktivt och stryper kvickt eventuellt hjulspinn. Resultatet är att det kan bli svårare att komma iväg jämfört med om hjulen hade fått spinna lite, istället för att de bromsas och motorn stryps om så bara ett hjul slinter lite lätt.

För snökaos och stadstrafik fungerar den bra men är inte lika smidig som många konkurrenter är, men "dålig" det tycker jag är att ta i lite.

Jag hoppas att du fick några frågetecken uträtade i alla fall!

Tack snälla för ett kanonsvar!! Underbart med dessa forum ibland!

Är det någon annat man bör tänka på när man köper 400h?? Speciella årsmodeller man ska akta sig för? Max antal mil? Utrustning?? Har förstått att det är Exklusive som gäller.. Men är det annan utrustning man bör ha?

Rquired Allmänt envis
13 augusti 2013 · 12 512 Inlägg

stemor skrev:
Tack snälla för ett kanonsvar!! Underbart med dessa forum ibland!

Är det någon annat man bör tänka på när man köper 400h?? Speciella årsmodeller man ska akta sig för? Max antal mil? Utrustning?? Har förstått att det är Exklusive som gäller.. Men är det annan utrustning man bör ha?

Var så god, det fanns inte så mycket kryss att göra i utrustningslistan för en RX400h utan i stort kom den med tre olika utrustningsnivåer i form av Business, Comfort och Executive där den senare är i princip fullt utrustad. Den vanligaste nivån är Comfort som har det du behöver så välj inte bort ett sådant exemplar bara för att det fanns en högre nivå, men om du hittar en fin Executive slår den förstås högst med bland annat en rejäl stereo och en annan klädsel i riktigt mjukt och behagligt skinn. Business hade jag undvikt för att den är klent utrustad och bör vara kallare den dagen du säljer bilen.

Skillnaderna under åren var väldigt små men det kan vara värt att sikta mot en bil av så sen årsmodell som möjligt eftersom de få barnsjukdomar som fanns främst drabbar bilarna från de tre första åren. En sak du bör kontrollera är kylsystemet för hybriddelen av bilen, jodå den har ett separat system. Jag är inte ute efter att skrämma dig utan vill vara tydligt med att det här felet är ytterst ovanligt, men läckage har förekommit och kombinationen elektronik samt vätska har aldrig slutat väl.

Att reparera ett eventuellt läckage kostar en förmögenhet men tittar du på en bil där felet kan uppstå är det en enkel sak att kontrollera, om du öppnar huven har du elmotorn till höger under en svart plastkåpa. I denna kåpa finns ett litet hål där ett lock sticker upp, kontrollera nivån och lägg märke till att vätskan är röd.

Nästa steg är att lyfta på kåpan som sitter med några klipps, för även om nivån är ok kan någon ha fyllt på nyligen? Under kåpan finns diverse komponenter som t.ex en omvandlare för hybridsystemet vilket är den rektangulära dosan du ser. Kontrollera runt alla kanter och anslutningar du hittar efter röda avlagringar som syns tydligt mot en bakgrund i silver, hittar du detta läcker det kylvätska och läcker det utvändigt kommer det förr eller senare läcka in i komponenterna också. Det är som sagt ytterst ovanligt men eftersom det är enkelt att kontrollera så varför inte ta det säkra före det osäkra?

Andra saker jag hade kontrollerat av erfarenhet är alla elektriska funktioner samt skicket på bromsar och chassidelar, RX400h är en tung bil i verkligheten, jag har vägt upp bilen vi har i familjen på 2.3ton tom och det är inte konstigt att en så tung bil sliter hårdare på dessa delar. Är det slitet så har du ett skäl att pruta lite!

Lite elfel kan förekomma som till exempel att radiomottagningen blir dålig eller att backkameran krånglar och skärmen ibland blir svart när du lägger i backen. Andra småfel är till exempel att delar av inredningen kan gå sönder, särskilt funktionen för att stänga och öppna facket mellan framstolarna. Så kontrollera att alla fack, mugghållare och luckor fungerar och att handtagen för att fälla ryggstödet till baksätet är helt.

Men i det stora hela är RX400h en problemfri modell och tittar du på utländska forum som t.ex Lexus World finns det exempel på bilar som gått över 300.000 miles vilket blir närmre 50.000mil utan problem. Toyota och Lexus hybrider verkar vara välbyggda, kusinen Prius till exempel har funnits i drygt femton år och använts inom allt från Taxi till offentlig verksamhet men än har inte större problem förekommit.

Senast redigerat av Rquired (13 augusti 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
snallfot
10 januari 2015 · 14 Inlägg

stemor skrev:
Nästa nackdel är att Lexus har en lättskrämd stabilitetskontroll som inte går att stänga av

Så här kan man stänga av antispinn på RX 400h: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p4151186

pelpet
28 november 2019 · 94 Inlägg

Jag funderar lite på en RX400 också, man får en 2007:a som gått 20000 mil för knappt 90000kr idag och då åker man fint. Och skatten är rimlig. Men hur ser kostnadsbilden för försäkring och reparationer ut jämfört med andra bilar? Finbilar brukar ju betyda dyr service

Brådhis * Voff voff *
29 november 2019 · 10 275 Inlägg

pelpet skrev:
Jag funderar lite på en RX400 också, man får en 2007:a som gått 20000 mil för knappt 90000kr idag och då åker man fint. Och skatten är rimlig. Men hur ser kostnadsbilden för försäkring och reparationer ut jämfört med andra bilar? Finbilar brukar ju betyda dyr service

Min far har kört c:a 10000 mil (16500-26500) med sin RX400h -09 som han köpte 2014. Fantastisk bil fullproppad med utrustning! Enda felet, alltså enda saken som behövts åtgärdas överhuvudtaget utöver helt vanlig service och nå´n glödlampa, är kylaren som gick nu vid c:a 26000 mil.

Servicen har han låtit göra på en normal Autoexperten-verkstad och den kostar ungefär som den gjorde till min V70 II jag hade förut, dvs klart billigare än den Octavia RS jag kör nu... big_smile

Snittförbrukningen i närförort till Sthlm är c:a 0,85-0,9 vilket är imponerande för två ton SUV med 272 hk. Den går som ett skott när man trycker ner pedalen (upp till 180 km/h ungefär, sen går det segt till strax över 200). Tyst och bekväm och drar glatt upp båten för trailerrampen.

Han kommer nog få extremt svårt att äga någonting annat efter att ha blivit bortskämd med den här...

Enda negativa egentligen är att framstolarnas sittdynor är i kortaste laget, jag blir lite trött i benen vid långfärd.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (29 november 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Filpi
29 november 2019 · 57 Inlägg

Du tänker alltså köpa en bil för 650 000 + och tycker att 10000 i skatt är den dyra kostnaden?
Relativt till andra ägandekostnader kan jag inte riktigt förstå hur du tänker. Vad bidrar årsskatten med för milkostnad?

caromania Forummoderator
29 november 2019 · 9 296 Inlägg

Filpi skrev:
Du tänker alltså köpa en bil för 650 000 + och tycker att 10000 i skatt är den dyra kostnaden?
Relativt till andra ägandekostnader kan jag inte riktigt förstå hur du tänker. Vad bidrar årsskatten med för milkostnad?

Du svarar i en gammal tråd som togs upp igår ett par inlägg före ditt. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang